Hasegawa 1:72 M24 Chaffee 4e Verkenningseskadron

Interesses
Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
Schalen
  1. 1:72
Een nieuw jaar = nieuwe kansen!

Ik had mij voorgenomen om één model voor één model te bouwen. Zo had ik vorig jaar een M109 G van Revell gekocht met de bedoeling hier een Nederlandse versie te maken. Na grondig research en navraag bleek dat het model hiervoorniet helemaal geschikt was en er zou het één en ander aangepast moeten worden. Oké voor deze ene keer schuif ik het model opzij en ga ik opzoek naar iets anders. Mijn oog viel op de M24 Chaffee van Hasegawa. Daar moet toch wel eenvoudig een Nederlands model van te maken zijn? Helaas! Ook hier is het één en ander niet helemaal correct (is overigens ook van toepassing als je er een Amerikaanse uitvoering van wilt maken) Onder andere klopt de koepel niet helemaal qua vorm. Bas attandeerde mij op een prachtige M24 Chaffee van OKB Grigorov. Gedetaileerde er meer correct. Dat bracht mij bijna zover om dit model aan te schaffen. Maar wat doe ik dan met mijn voornemens. Dat gaat dan voor de tweede keer al de mist in! Ik heb toch wel een beetje ruggegraat? JA! Dat heb ik! Ik houd voet bij stuk dit keer en ga met het model van Hasegawa aan de slag!

8b4c8809c1d1028431c9fb1884be9c943bd2a748.jpg

Het model van Hasegawa is al een oudje (begin jaren '90) en heeft zo zijn ouderdomskwaaltjes. Maar dat gaat niet ten kosten van zijnschoonheid. Er zijn een paar dingen die wat grof zijn en hier en daar missen wat details. Al met al te herstellen. Het meest storende in mijn ogen zijn de loopwielen. Hiervoor ga ik nog even kijken hoe ik dit kan oplossen. Een mooi alternatief zouden de loopwielen zijn van een M48 of M60 (mocht iemand deze nog in de sparebox hebben liggen dan hoor ik dat graag!) Zodra ik ben begonnen met de bouw zal ik wat meer vertellen over de kwaliteit en pasvorm. Ik denk dat het model, ondanks zijn leeftijd, prettig te bouwen is want de onderdelen zien er goed uit.

Als referentie wil ik één van de museumexemplaren van het Cavaleriemuseum in Amersfoort gebruiken (voertuignummer 33314).

M24_Chaffee_33314_4CV_pic07.jpeg
Foto: Alf van Beem.

Inmiddels heb ik de vraag gesteld aan het museum of de tekens op deze M24 autenthiek zijn. Kijken naar de 4CV op de rechtervoorkant zou deze dan gediend hebben bij 4e Verkenningseskadron Huzaren van Boreel in het begin van de jaren '50 (als mis zit hoor ik het graag)

Op internet kwam ik overigens nog een interessante M24 Chaffee tegen met een camouflagepatroon.

236361347_1499923983701882_2955861483604259014_n.jpg
Foto: Onbekend.

Het gaat hier om een foto uit 1953 met daarop een M24 Chaffee van het 101 Verkeningsbataljon. Nooit geweten dat Nederlandse M24 Chaffee's zo'n camouflagepatroon hadden.

Lang verhaal in het kort: binnenkort ga ik beginnen aan de Hasegawa 1:72 M24 Chaffee

Dus dacht ik: "even kijken wat er staat op de beeldbank van het NIMH". Onder andere een foto van een verkenningsbatalon uit 1959.
Enorme hoeveelheid voertuigen en vast een logistieke nachtmerrie met drie soorten tanks:
  • 23 x Chaffee
  • 16 x Centurion,
  • 3 x Centurion ARV en
  • 6 x Sherman 105 mm

Een kakofonie van voertuigen inderdaad! Bizar!

Ik denk overigens dat het aantal voertuigen van één Verkeningsbataljon toendertijd gelijk staat aan alle voertuigen hedendaags bijelkaar opgeteld van de Koninklijke Landmacht.

Het model van Hasegawa is al een oudje (begin jaren '90) en heeft zo zijn ouderdomskwaaltjes.
Ahem, 1974 misschien. Ik heb deze in mijn jonge jaren ook gebouwd, maar toen was ik nog niet zo van de details. Maar er staat mij bij dat de Hasegawa kits wel goed paste en een fraaie detailering (al dan niet correct) hadden in vergelijking tot hun tijdgenoten.
ik kan mij herinneren dat er op hun Churchill Mk.I uit 1975 zelfs structuur was aangebracht.

Gr. Paul

Ik bedoel natuurlijk textuur

Laatst bewerkt:
Ahem, 1974 misschien. Ik heb deze in mijn jonge jaren ook gebouwd, maar toen was ik nog niet zo van de details. Maar er staat mij bij dat de Hasegawa kits wel goed paste en een fraaie detailering (al dan niet correct) hadden in vergelijking tot hun tijdgenoten.
ik kan mij herinneren dat er op hun Churchill Mk.I uit 1975 zelfs structuur was aangebracht.

Gr. Paul

Jaren '70! Dat had ik niet verwacht. Ik ben stomweg van het jaartal dat op de bouwinstructie staat uitgegaan. Dan vind ik dat het model er helemaal goed uitziet voor zijn leeftijd.

Ik denk overigens dat het aantal voertuigen van één Verkeningsbataljon toendertijd
Het verkenningsbataljon was inderdaad "het hele leger in één bataljon" en dus super interessant (en complex).
Om korte lijnen te houden had de bataljonscommandant zélf alle benodigde middelen om het gevecht op kleine schaal te kunnen voeren.
Dus:
  • artillerie
  • zware tanks
  • lichte tanks
  • verkenningsvoertuigen (31 half-tracks)
  • kleine wielvoertuigen (80? nekafs)

Gr. Paul

Jaren '70! Dat had ik niet verwacht. Ik ben stomweg van het jaartal dat op de bouwinstructie staat uitgegaan. Dan vind ik dat het model er helemaal goed uitziet voor zijn leeftijd.

De Koninklijke Landmacht had twee 'versies' van de M24 Chaffee in dienst (voorzover je van versies kan spreken) namelijk zowel de uitvoering met als zonder bevestigingspunten voor het drijfsysteem. De M24 Chaffee die ik wil maken is een uitvoering zonder deze bevestigingspunten. Deze zitten wel op de kit maar zijn volgens mij wel eenvoudig weg te schuren/vijlen.

20220110_151004.jpg

20220110_151104.jpg

De detailliering van het model, zelfs aan de onderkant, is goed. Een aantal beugels zijn echter meegegoten. Om dit realisticher te maken zal ik deze ook proberen weg te schuren/vijlen en vervangen met dun ijzerdraad/stroomdraad. Ook de bevestigingspunten van de verlichting wil ik weg schuren/vijlen. Deze punten zijn namelijk wel heel nadrukelijk aanwezig.

20220110_151026.jpg

Mijn grootste uitdaging zijn de loopwielen. Alhoewel de velg an sich meevalt is het middenpunt, waar de wiel op de as wordt bevestigd, qua diameter niet juist waardoor de velg er wat lomp uitziet. Geen idee nog hoe ik dit ga aanpassen. Voorloppig nog alle tijd want dit is een stap die ik als laatst bewaar.

20220110_151053.jpg

Al met al een leuk model om mee te beginnen na 25 jaar jaar voor het laatst een model te hebben gemaakt.

Die ophangpunten, hijsogen e.d. zijn inderdaad redelijk makkelijk weg te halen met een scherp mes, vijl e.d. Gewoon voorzichtig beginnen, zodat je niet uitschiet, dat is slecht voor zowel je model als je vingers 🙂 Bedenk daarbij ook dat het plastic dat Hasegawa gebruikt, aan de harde kant is, dus het zal moeilijker gaan dan bij modellen van sommige andere fabrikanten.

Om wat meer detail aan te brengen op de toren wil ik proberen op de lasnaden na te maken. Heeft iemand een tip hoe ik dit zou kunnen doen?

Bovendek.jpg

Om wat meer detail aan te brengen op de toren wil ik proberen op de lasnaden na te maken. Heeft iemand een tip hoe ik dit zou kunnen doen?

Bekijk bijlage 14925
Tja, dit is 1:72. Daar heb ik geen ervaring mee. Je zou erg dun getrokken sprue- draden kunnen maken (met vlam verwarmen en uittrekken). Die dunne draden op maat snijden (liefst net iets te lang). Zet ze met Tamiya Extra Thin Quick Setting op een klein puntje vast. Daarna exact goed positioneren en met het afgestreken kwastje lijm langs-strijken en aanduwen (erg zachtjes). Daarna weer met afgesteken kwastje over de draad. Als het goed is wordt deze dan zacht. Met een niet al te scherp mesje ga je de draad zacht induwen op een manier dat je wat las-structuur gaat zien. Om te scherpe vormen wat smooth te krijgen nog weer beetje met afgestreken lijmkwastje er over. Mocht het toch wat te dik zijn dan na drogen beetje schuren. Bij dubbele lasnaden die je dit twee keer achter elkaar (en naast elkaar). Omdat het 1:72 is moet het echt wel subtiel gebeuren.

Net wat Walter zegt.....het lastige is om het subtiel te doen. Ik denk dat ik ook voor de uitgerekte sprue optie zou gaan....omdat dat goed controleerbaar is en ook weer relatief eenvoudig te verwijderen is als je niet tevreden bent. Ik dacht ook nog aan smalle strookjes afplaktape.......dat geeft misschien ook een mooi effect, maar ik weet niet wat er van de plakkracht over blijft als je echt smalle strookjes gaat snijden.

Ik dacht ook nog aan smalle strookjes afplaktape.......dat geeft misschien ook een mooi effect, maar ik weet niet wat er van de plakkracht over blijft als je echt smalle strookjes gaat snijden.
Dat zou voor 1:72 ook iets kunnen zijn. Met scherp hobbymes super smalle strookjes snijden. Je zou met een naald met wat dunne vloeiende secondenlijm naderhand de strookjes kunnen aanstippen. Deze wijze zou ik wel eerst even heel goed uittesten op een oud model of proefopstelling om te kijken of dit het gewenste resultaat geeft.

Dat zou voor 1:72 ook iets kunnen zijn. Met scherp hobbymes super smalle strookjes snijden. Je zou met een naald met wat dunne vloeiende secondenlijm naderhand de strookjes kunnen aanstippen. Deze wijze zou ik wel eerst even heel goed uittesten op een oud model of proefopstelling om te kijken of dit het gewenste resultaat geeft.
of misschien zelfs geen tape gebruiken, maar papier en verdunde houtlijm.....overtollige lijm is dan makkelijk te verwijderen. 🤔

Tamiya tape links en rechts plakken op de plaats waar je deze wilt hebben en dan putty/Mr Surfacer /Tamiya primer uit potje stippelen op de plaats. Daarna plakband meteen weghalen en je hebt een ruwe verhoging waar de lasnaad dient te komen. Genoeg om naderhand met een wash en drybrushen iets moois van te maken.

Maar in alle eerlijkheid denk ik dat je je beter kunt concentreren op andere zaken, daar niemand hier vermoedelijk ooit op gaat letten en het zonde van je tijd is. Maar het is jou model en jij bepaalt. 🙂

Succes ermee. Bas

of misschien zelfs geen tape gebruiken, maar papier en verdunde houtlijm.....overtollige lijm is dan makkelijk te verwijderen. 🤔
Vraagt ook wel wat experiment omdat het zo enorm smal is allemaal

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik ook voor gietraam zou gaan, makkelijk te maken, makkelijk aan te brengen en zoals gezegd ook redelijk makkelijk weer weg te halen als het toch foutgaat.

Bedankt mannen voor de tips! Erg nuttig! Ik ga het eerste met een gietraam proberen. Mocht het niet het gewenste resultaat geven dan probeer ik het met putty. Als ik het uiteindelijk helemaal heb verrprutst dan heb ik nog een camouflagenet als optie 😁

@Bas Slaats Het zal inderdaad niet heel erg opvallen maar de lasnaden aan de zijkant van de koepel wil ik wel proberen. De toren is namelijk vrij kaal.

20220110_151118.jpg

Hoi Barry,

Er is ook nog deze mogelijkheid Part P35-046 Weld Lines 0,35 en 0,6 mm.
0.35 in 1/72 is in 1/1 25 mm, een kniesoor die daarop let.
deze staat op ebay:

Gr. Paul

Bijlagen

• Weld Lines 0,35mm, 0,6mm.png
    Weld Lines 0,35mm, 0,6mm.png
    305,5 KB · Weergaven: 3
Barry; ik zie wat je bedoeld...de toren is inderdaad vrij kaal (ik heb deze ook ooit gebouwd, maar dat is al een paar dagen terug). Nu ik de toren zie, zou ik overwegen om de met een strookje Evergreen langs de bovenrand van het zijpantser de kopkant van de plaat na te bootsen......en misschien daar de lasnaden nog even te vergeten. Als het droog is kan je het strookje Evergreen nog licht schuren om het nog subtieler te maken en het nieuwe plastic goed tot 1 geheel te vormen met het zijpantser. Die gietnaad waar het gerolde zijpantser vastgelast is aan het gietstuk van de mantel, die zou ik wel met 1 van de eerder genoemde methodes namaken....en dan een beetje textuur maken van het gietstuk met een klein beetje lijm en deppen met een penseel. Daarna zou ik kijken of dit al het gewenste sfeertje geeft.......misschien zijn meer lasnaden dan niet eens nodig. Het gevaar is natuurlijk vaak dat op een gegeven moment het eind zoek is en je de motivatie verliest.....en dat is zonde!

......misschien zijn meer lasnaden dan niet eens nodig. Het gevaar is natuurlijk vaak dat op een gegeven moment het eind zoek is en je de motivatie verliest.....en dat is zonde!
Dat is inderdaad een grote valkuil als je te veel detail wilt. De kunst van het weglaten is per schaal verschillend. Te veel (net te groot uitgevallen eigen gemaakte) details kunnen soms verkeerd uitpakken in de totaalbeleving van een voertuig. Kwestie van veel doen en kijken hoever je moet en kunt gaan.

hi hi
En dat is Walter
die schrijft over het weglaten van details
Dit is dus echt mijn valkuil. Bij de Laro-zau bijvoorbeeld merkte ik op gegeven moment dat het teveel dreigde te worden. Als je de voorkant doet moet de achterkant ook met evenveel detail. Maar tegen de tijd dat je daar bent begin je te verlangen naar een nieuw project omdat het te lang gaat duren en de vorderingen nauwelijks meer zichtbaar zijn.
Dat dreigt ook wat bij de YPR-PRAT bij mij (vandaar dat motorluik dicht blijft).

Zo snel als Directie Aanschaffingen in 1948, 42 Chaffee tanks op de kop wist te tikken zo traag gaat de bouw van mijn Chaffee.

Bovenstaand is natuurlijk wat gekscherend alhoewel het stukje over de aanschaf in 1948 wel waar is. In het boek Wiel en Rups van Sander Ruys staat dit namelijk beschreven. De Directie Aanschaffingen heeft in 1948 een aantal Chaffee tanks aangekocht in Engeland. Dat roept bij mij vragen op voor wat betreft de kleur. Weet iemand wat de kleur is, of geweest zou kunnen zijn van deze Engelse Chaffee’s? Was dat Olive Drap of misschien British racing green?

Ik neem aan dat Nederland bij het aanschaffen van deze tanks deze niet zelf nog ging overspuiten. Net zoals, als ik het goed begrijp, bij de voertuigen verkregen via MDAP. Deze werden volgens direct in gebruik genomen.

Na het weekend zal ik proberen wat foto's te maken van de voortgang.

Amerikaanse voertuigen in Britse dienst werden over het algemeen in Amerikaans olive drab gelaten, zolang ze niet ook écht overgeschilderd moesten worden. Met Amerikaans OD zul je daarom wel goed zitten voor een vroege Nederlandse Chaffee, zou ik denken.

Terug
Bovenaan