Hart voor DAF 2026

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Vandaag en morgen (3 & 4 oktober) is het Hart voor DAF evenement in het DAF museum in Eindhoven.
TWENOT stand met DAF modellen aanwezig. Vandaag gezellig druk.
Omdat je het uiteraard niet kunt maken om daar een NEKAF of Volkswagen (hoewel..) te gaan bouwen, maar begonnen aan een DAF YA126 shelter radiowagen (EZB) van @Sylly's Mini Models.
Chef de Mission @PietvanHees heeft uiteraard alles strak onder controle bij onze stand 😉…IMG_3509.webpIMG_3504.webpIMG_3502.webpIMG_3501.webpIMG_3367.webpIMG_3395.webpIMG_3439.webpIMG_3499.webpIMG_3507.webpIMG_3506.webp

Laatst bewerkt:
Ziet eruit als een geslaagde dag!

Ik blijf het mooi, interessant en bijzonder vinden welke rol DAF heeft gespeeld in de opbouw van de Koninklijke landmacht na de Tweede Wereldoorlog!

Op één foto valt mijn oog en wekt mijn interesse. In het boek Wiel en rups staat op één van de laatste bladzijdes een foto van een M113 met een YPR (EWS) toren.

Deze foto is ook besproken op het forum (Af! - "What if" TPz1 Fuchs 8x8 in Nederlandse dienst.) en hierbij kwam ook de vraag of het een echte uitvoering was of dat het Photoshop was.

Als ik het goed zie staat op onderstaande foto een foto met daarop dezelfde M113 maar dan vanaf een andere kant genomen. Zou het dan kunnen zijn dat deze uitvoering echt heeft bestaan als proefmodel?

Weet iemand hier meer over te vertellen? Wellicht de persoon op dezelfde foto?

Schermafbeelding 2026-10-03 201812.webp

Op één foto valt mijn oog en wekt mijn interesse. In het boek Wiel en rups staat op één van de laatste bladzijdes een foto van een M113 met een YPR (EWS) toren.
Vandaag hier aan de tafel uiteraard over gehad. We hebben meer ansichtkaarten ontdekt met opstellingen die niet logisch zijn (munitie laden door en op een andere DAF die beiden helemaal niet tot een eenheid horen die munitie transporteert). De kaart die je hier ziet is dezelfde situatie als de foto in Wiel en Rups met ook dezelfde voertuigen op de achtergrond alleen staat de M113 anders. De foto in Wiel en Rups is een M113 waar een YPR toren van een andere foto op is geplakt (zie je overduidelijk door verschil in scherpte en verkeerde schaduw (zie eerder draadje).
Een YPR toren met de hele bubs die er onder hangt past helemaal niet door het gat waarin de M113 .50 toren valt. Dus serieus zijn deze foto’s vermoedelijk niet te nemen.

Laatst bewerkt:
Dag 2: een volle TWENOT stand met plakkers, knippers, kletsers en drukkers …. Kortom ouderwets gezellig! Tja en die DAF A117 was toch wel het dotje van de dag. Er is een model en te koop in schaal 1:34 (!). Nagemeten … en de schaal klopt. Bij Marc staat nu een gele en bij mij een rode te pronken thuis. Verder … hoewel hier off-topic was de static show bij de DAF fabriek waar we in zo’n echte gele lijnbus van 50 jaar terug (maar je voelt je direct weer de scholier van destijds) heen werden gebracht..”TWENOT on tour” dus. De combinatie van al die kleurige oude vrachtwagens en een blauwe lucht maakten bijna (bijna dus maar niet helemaal) dat je een andere hobby zou kiezen! IMG_3554.webpIMG_3659.webpIMG_3661.webpIMG_3668.webpIMG_3669.webpIMG_3675.webpIMG_3676.webpIMG_3680.webpIMG_3692.webpIMG_3687.webp

Hier de DAF A117 in 1:1 en in 1:34.
Deze DAF werd in 1951 ontwikkeld en naast in Nederland werd deze ook in toenmalige overzeese gebieden door bijvoorbeeld oliemaatschappijen gebruikt.
Het model is niet verkeerd als je naar de details kijkt. Ook aan de onderzijde redelijk uitgewerkt. Misstaat niet op een diorama uit de jaren vijftig/begin zestig met KL voertuigen uit die periode.
IMG_3698.webpIMG_3615.webp

Terug
Bovenaan