Hard edge cammo Leopard 2A6

Heeft iemand een tip hoe de hard edge cammo van de Leopard 2A6 het beste/makkelijkst gespoten kan worden, ik heb het hier dan wel over de meer als 70cm lange 1:16 uitvoering die ik over een maand ga bestellen in Duitsland.
Ik meen eerder al eens iets over sjabloneren met silly putty gelezen te hebben of iets in die geest maar daar heb ik bij deze afmetingen dan wel een hele emmer voor nodig denk ik.
Of de randen gewoon van dichtbij spuiten met de airbrush of is toch sjablonen maken van dat airbrush plakplastic misschien een betere optie ?

Groeten,
Hugo

In 1:16 kun je denk ik de camouflage wel uit de losse pols spuiten. In het echt is het geen harde rand, maar een zachte die echter zo smal in dat hij van een afstandje hard lijkt. In 1:35 ga ik normaal gesproken voor harde randen (omdat mijn airbrushtechniek niet goed genoeg is om die rand op schaal te krijgen) maar in 1:16 zou ik toch gaan voor het zo spuiten — hoewel dan wel zo fijn mogelijk, zodat het van een paar meter toch een harde rand zal lijken te zijn.

Hallo Hugo

Ik heb ook interesse voor de 1/16 Leo en in Duitsland istie een stuk goedkoper. Bij wie ga je bestellen en hoe ga je de betaling regelen??
Heb jij (of anderen) al ervaring met het bestellen van zulke dure spullen op deze manier?? Ik bijvoorbeeld heb geen credicard.

Ik ben benieuwd
Groeten
Arie de Koning

Andere manier die ik ergens gelezen heb is tapen. Je gebruikt tape om te zorgen dat sommige delen wel en andere delen geen verflaagje geeft (logisch he 😀) Verschil met deze techniek is dat je de een randje van buitenste rand van het getapete deel licht omhoog vouwt. Op die manier komt er als je haaks op je model spuit er toch een klein beetje verf onder. Als het goed is zou je dan net zo'n resultaat als in werkelijkheid moeten krijgen. Dit is dus theorie, zelf heb ik het nog niet toegepast maar ik denk dat het wel zal werken.

Succes
Niels

play doh....

Hallo Hugo,

er is hier eens een topic overgeweest, waarschijnlijk het oude forum,
iemand heeft een soort klei gebruikt (play doh?) die niet hard wordt om delen af te dekken die niet (over)gespoten mogen worden.

Het is die kleurige klei die je in de speelgoedwinkel kan krijgen.

Na het spuiten haal je de klei weer weg en je hebt een scherpe overgang tussen je kleuren. 😀

Dennis

Re: play doh....

Dennis de Hue zei:
Hallo Hugo,

er is hier eens een topic overgeweest, waarschijnlijk het oude forum,
iemand heeft een soort klei gebruikt (play doh?) die niet hard wordt om delen af te dekken die niet (over)gespoten mogen worden.

Het is die kleurige klei die je in de speelgoedwinkel kan krijgen.

Na het spuiten haal je de klei weer weg en je hebt een scherpe overgang tussen je kleuren. 😀

Dennis

Yeps idd! EN het heeft ook nog op dit forum gestaan, misschien staat het nog ergens!

Jurrie

Dank voor de reactie heren !!
Als ik inderdaad op dit formaat van heel dichtbij spuit met de airbrush zou het effect al "bevredigend" (geeft wel een vreemde draai aan modelbouw 😱 ) moeten zijn.
We zullen t.z.t. eens e.e.a. uitproberen.

Arie de Koning zei:
Hallo Hugo

Ik heb ook interesse voor de 1/16 Leo en in Duitsland istie een stuk goedkoper. Bij wie ga je bestellen en hoe ga je de betaling regelen??
Heb jij (of anderen) al ervaring met het bestellen van zulke dure spullen op deze manier?? Ik bijvoorbeeld heb geen credicard.

Ik ben benieuwd
Groeten
Arie de Koning

Ok, ff offtopic dan 🙄
Hoi Arie,

Ik ga hem bestellen bij AFV-Model ( http://www.afv-model.com/ ), daar krijg je er dan diverse metalen vervangingsdelen gratis bij zoals koplampen en sleepogen e.d. en het kost je €929 wat nogal een stukje scheelt met de adviesprijs hier in Nederland.....€1359,95 !!
Ik heb wel een creditcard maar die heb je bij hun in principe niet nodig, je kunt op twee manieren betalen, het geld eerst rechtstreeks op hun bank in Duitsland overmaken (Vorkasse Zone1) maar dat duurt mij te lang i.v.m. de bank overschrijving, dat duurt ongeveer 10 dagen (als alles zoals IBAN codes e.d. kloppen anders krijg je het niet overgemaakt en ben je zo weer 10 dagen verder) en dan nog eens een week voor de tank thuis is.
De tweede manier is onder rembours (Nachname Zone1), dan komen de verzend en verpakkingskosten op €20,50 (4 euro meer dan vooruit betalen) en je hebt hem ongeveer een week later thuis.
Ik heb wel vaker in het buitenland besteld (2x Japan en 1x Engeland) en het is alle keren perfect gegaan.
Optie 2 onder rembours is het veiligst natuurlijk, gewoon lekker aan de pakkettenbezorger betalen en een krabbel op de afleverbon.

Groeten,
Hugo

@Hugo, even over dat spuiten:
In schaal 1:1 wordt het als volgt gedaan:
De tank wordt helemaal in de olijfgroene kleur gespoten.
Vervolgens wordt hij een werkplaats ingereden (Als ik me niet vergis de Mechanische Centrale Werkplaats in Leusden) waar een overheadprojector op de tank gericht wordt. Op de sheet zijn de verschillende kleuren van het camouflageschema aangegeven.
Er is dus een sheet voor bruin en een voor zwart.
Met een hele dikke viltstift worden de contouren van het zwart of bruin te spuiten deel overgeschilderd, en vervolgens worden de vlakken met de airbrush (groot model) ingevuld.
Als je van dichtbij kijkt, zie je een lichte overspray; die rand zal ongeveer twee a drie cm zijn...
Er zijn sheets voor de voorzijde, zijkanten, achterzijde van de romp en idem voor de koepel.
Alleen de bovenzijde wordt middels sjablonen gedaan.
Die randen zijn ook wat scherper.
Groet,
Roel.

Kijk Roel grote vriend in het modelbouw kwaad, dat zijn weer leuke dingen om te weten natuurlijk 😀
Nou alleen het juiste patroon nog ergens zien te vinden want hij moet wel een beetje op een echte gaan lijken natuurlijk.

O ennuh bij de weg, allebij mijn Tiger I's zijn verkocht om plaats (en geld 😉 ) te maken voor de Leo 2A6......waar volgens mij gezien de speaker en speakerbehuizing (die de helft van het chassis in beslag schijnt te nemen waardoor een hoop elektronika naar de koepel is verhuist) een gruwelijk mooi geluid in moet zitten......ik zit nu al stilletjes te kwijlen bij de gedachte aan al dat moois.

Pip pip tally ho,
Hugo

Terug
Bovenaan