Half-tracks waaraan geknutseld is

Paul Kok

Lid van de TWENOT
Ik kwam een interessante foto tegen op het web, een VW Beetle als halftrack.
Op facebook is er iemand van mening dat deze niet echt is, de schaduwen zouden verkeert zijn en de verhoudingen van het trackgedeelte t.o.v. het trackgedeelte zouden niet kloppen.
ik ben nieuwsgierig of een van jullie het antwoord weet, ik vind het wel een cool voertuig.
481046067_626797353546254_2701585256976624064_n.webp

En ik kwam deze tegen, ik dacht die deel ik even:

in ieder geval wat leuke detail foto's
140702_07f7e211faea2a6a.webp

Leuk, maar ik zie vooral practische problemen, daar de aandrijfwielen ver naar voren zitten, en daar ook nog eens een versnellingsbak zit met de aandrijf as naar voren, en de motor er dan achter zou moeten zitten... dus nee, dit is volgens mik een nepperd

Hmmmmm! Mysterieus! Altijd moeilijk dit soort foto's! Aan de ene kant is het vreemd dat er maar één foto te vinden is en dat de foto van zo'n kwaliteit is (verkleind, bijgesneden e.d.) dat je twijfels hebt of het echt waar is. Aan de andere kant, als dit een Photoshop item is, moet je een foto hebben van een Kever en een NSU die precies vanuit eenzelfde hoek zijn gemaakt om het enigzins voorelkaar te krijgen om zo'n creatie te maken.

Wat mij opvalt is dat het er wel heel strak uitziet. Cabine van de Kever ziet er netjes uit, geen opvallende lasnaden o.i.d. en de rups is ook nog een keer ingekort van 6 loopwielen naar 4. Als je mij vraagt een behoorlijke aanpassing. Of het moet gedaan zijn na de Tweede Wereldoorlog dat iemand de 'tijd' ervoor heeft genomen maar tijdens de Tweede Wereldoorlog lijkt mij niet dat ze hiervoor ruim de tijd hebben genomen om te ontwerpen aangezien er voldoende bestaande voertuigen waren die sowieso beter waren dan dit ontwerp.

Ik heb de foto nog een zitten bekijken, er lijken lasplekken aan de onderzijde van de deur te zitten. En de rand van het dak tegen de achterwand is niet netjes recht, er lijkt aan geknutselt te zijn. En de kar erachter lijkt door dit voertuig te worden getrokken.
Maar waarom zou je de rupsen van de NSU inkorten ? Dat lijkt mij niet nodig.

Ik heb ooit eens gelezen dat de foto al eind jaren 80 in een modelbouwblad is verschenen. Ik meen Wheels & Tracks maar dit weet ik absoluut niet meer zeker.
Als dit klopt dan is er in ieder geval geen AI of Photoshop in het spel maar ouderwets knutselwerk,

Laatst bewerkt:
Dit soort vage bouwsels zijn er veel geweest na de oorlog, er was immers niet veel anders voorhanden. Denk aan de frituur Zorro boeken, die staan er vol mee.
Ik heb ergens ook nog wat foto's van een Kübelwagen die tot ergens in de jaren zestig in gebruik was als service wagen bij een Groningse VW garage.

Terug
Bovenaan