Af! Guarding Nijmegen Bridge

Dit model is af!

Jasper Breur

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlands materieel, Koude Oorlog en vliegdingessen
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
Nu bezig met
YPR-765ERA
Voor de verandering eens een WW2 onderwerp,

Het gaat om een 17 pounder met crew. Het diorama is geïnspireerd door een foto van een stuk nabij Nijmegen op 21 september 1944. Ik heb de 17 Ponder van Bronco gebruikt, out of the box. De figuren zijn ook van Bronco, en zoals verwacht passen deze perfect bij het stuk. Nu is mijn ervaring met figuren verven erg klein, en dat is te zien, maar al doende leert men, en dat was ook zo bij dit diorama. Ook het maken van een realistisch ogend diorama blijft een uitdaging, maar ook dat gaat steeds beter. Hiervoor heb ik overigens voor het eerst mijn 3D printer gebruikt voor het maken van het straatbord en de putdeksels, wat toch wat leuke details toevoegd. Al met al ben ik lang niet ontevreden met hoe het geheel uit de verf is gekomen.

Jasper

Photo 10-07-2020, 14 03 49.jpgPhoto 10-07-2020, 14 27 58.jpgPhoto 10-07-2020, 14 15 37.jpgPhoto 10-07-2020, 14 16 49.jpgPhoto 10-07-2020, 14 08 44.jpgPhoto 10-07-2020, 14 04 52.jpgPhoto 10-07-2020, 14 07 26.jpgPhoto 10-07-2020, 14 13 37.jpgPhoto 10-07-2020, 14 10 36.jpgPhoto 10-07-2020, 14 06 43.jpg

Dit ziet er leuk en netjes uit, Jasper. Met recht uit de doos bouw heb je er iets moois van gemaakt dat ook nog eens op de foto lijkt. Kanon staat goed met de spaden in het opengebroken straatwerk.
Hoe heb je het straatwerk en de stoep gemaakt? Dat ziet er ook goed uit.

Kleine aandachtspuntjes: op de steel van de schep zie ik een ring, restant van een riempje? Misschien mooi om hem wat dichter bij de spaden te zetten (in het zand). En ik zou de wapens niet zomaar op de grond leggen, maar tegen iets aan, bijvoorbeeld een kist. De geschutsbemanning had de beschikking over een aantal geweren, maar ging er waarschijnlijk netjes mee om.

Al met al een mooi stukje werk en af.

Groeten, Jan

Bedankt Jan!

het straatwerk heb ik gemaakt uit een stuk isolatieschuim, waar ik met een mes de stenen in heb uitgesneden. Ik vond dit materiaal ideaal, omdat ik zo ook makkelijk de opengebroken straat kon maken.

Bedankt voor je kritische blik, zo zie je dingen waar ik zelf nog niet zo naar had gekeken. Ik ga eens kijken of ik ergens een munitiekist vandaan kan halen, dat zou inderdaad iets realistischer zijn zoals jij al zegt. Die schep staat op de originele foto ook op die plaats, maar misschien wel leuk om hem ook in het zand te zetten.

Jasper

Hoi Jasper,

Dat ziet er goed uit. Mooi kanon, die staat op mijn lijstje. De straatklinkers en de stoeptegels lijken mij wat aan de grote kant. Als je weer eens zoiets wilt maken is het handig de echte op te meten en dan op schaal uit te rekenen. Ik heb dat eens gedaan voor bakstenen en dat wordt in 1:35 dan 1,5X3X6 mm. Best klein dus.

Groet,

Jan Coen

Mooie Diorama Jasper.

Eindelijk weer iets Nederlands😉

Groet

Marcel

Jan Coen,

Bedankt voor de tips, inderdaad een goed idee om de tegels uit te meten in plaats van het op de gok te doen. Als ik eerlijk ben denk ik dat ik volgende keer een kant en klaar stukje straat koop, omdat ik het zelf nooit zo mooi kan maken als dat.

Bedankt Marcel! Niet helemaal Nederlands, maar het komt in de buurt!

Ik heb eens bij iemand hier op t forum een hele berg resin 30x30 tegels gekocht, maar bij wie ook al weer? Mooi geheel maar jammer dat die boeven het straatwerk hebben opgebroken, t lag er net zo netjes in

Hoi, dit is echt heel cool, ben ik precies met een andere foto bezig, meer what-if, maar zou dus het dus de Quad kunnen zijn die als tractor diende voor dit kanon.

7.jpg

Foto is genomen in het huidige verkeersplein dat aanvankelijk en toen ook nog wel meer iets van een park had dan van een autoweg. Overigens ook wel logisch met de Bedford MWD erachter voor de extra munitie omdat de storage van de Quad niet geschikt was voor de langere 17pdr granaat. Behalve op het dak natuurlijk😉
Groetjes, Anne

Bijlagen

• A8EFD0F8-2D53-4709-829B-D93AE5B2448A.jpeg
    A8EFD0F8-2D53-4709-829B-D93AE5B2448A.jpeg
    132,9 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan