grote diorama's

Hallo allemaal.
Pas kort geleden ontdekt dat er heel veel modelbouwers actief zijn op internet ! Nooit geweten, leuk !!
Zelf bouw ik al heel lang, mijn oudste modelletjes zijn minstens 25 jaar oud (nog steeds mooi). Tweede wereldoorlog, schaal 1:35
Geen airbrush, gewoon penseel, dus van dichtbij lang niet zo fraai als wat ik hier en daar bij anderen zie.
Maar goed, Ik had ze allemaal netjes in een rek staan, toen ik het idee kreeg er grote dio's van te maken.

Bijgaand de eerste drie:
duitse kolonne in frankrijk 1940
fra_de_1.jpg

fra_de_2.jpg

fra_de_3.jpg

overleg duitse en italiaanse kolonne in noord afrika 1942
des_de_1.jpg

des_de_2.jpg

des_de_3.jpg

britse troepen klaar voor alamein 1942
des_br_1.jpg

des_br_2.jpg

des_br_3.jpg

Nu bezig met brits/franse troepen in dorpje met huisjes etc.

Om kritiek voor te zijn, hier en daar wat historische foutjes. Zo is de houwitzer eigenlijk een 1943 type, is de M3 tank eigenlijk amerikaanse uitvoering enz.
Ik kan helaas geen Verlinden permitteren, dus alles handwerk, veel minder mooi.
Maar het resultaat is toch wel aardig of niet ?
Kritiek is altijd welkom, je bent nooit te oud om te leren !

Idd Mooi,

Groot diorama lekker vol gezet veel te zien.
U zegt zelf al met penseel, niet verkeert. Tegenwoordig en ja ik ben er ook achter gekomen gaat de tijd omtrent modelbouw zeer snel, De airbrush, de Engelse termen over washes ect, de pigmenten, chippen, filters en ga zo maar door. (en is geen must, ik doe het vaak ook niet).
De jaren 80-90 de Verlinden way, de drybrushes de grotere diorama,s, echt een mooie tijd.
In die tijd ben ik ook begonnen met modelbouw. niet verkeert maar om tegenwoordig een model te laten zien dan moet die helemaal gepimt zijn liefst met PE.
Sterker nog ik heb modellen (eind 90) gezien daar kan de gemiddelde Nederlander die werkt met de nieuwste technieken nog niet aan tippen.

Elk werk wordt gewaardeerd althans in mijn ogen.
En tuurlijk een model is nooit af maar door veel lezen ect. kritiek wordt het modelleren steeds leuker,

Samengevat Wim, Leuk om ouder werk te zien, aanrader echt om eens een airbrush te gebruiken en blijf posten op de Twenot site helemaal toppie.

Mvg Marc

Een betere behandeling kunnen oude (lees : gedateerde) modellen zich niet wensen dacht ik zo !

Heel het kader, van de dio's tot de achtergronden, ik vind dit genieten want het geeft een tijdvak aan dat ooit helemaal te gek was : pretentieloos genieten van een kit, zonder je druk te maken over die laatst uitgekomen aftermarket set, het gemis aan rondzwevende en vooral giftige resinpartikels in je kamer, schilderen met Verlinden's boeken op schoot die toen helemaal hot waren...deze verdienen een plek in een modelbouwmuseum !

Ja dat was vroeger een stuk simpeler.

Geen etch-sets, resin parts of Aber spulletjes.
Gewoon in elkaar knutselen, verfjes mengen en met de kwast erop.
Enige technieken waren dan nog wat lichtjes afschuren en met terpentijn sterk verdund grijs voor de "veroudering", bruin voor beetje roest.
Wat modder en stof erop "schilderen" en klaar. Hoefde geen prijs te winnen.
Lekker bezig zijn, een aardige verzameling bij elkaar bouwen en een iedereen showen.
Maar hoe je het ook doet, als je er maar plezier aan hebt !

En dat hebben de meesten hier wel zo te zien 😀

Wim, leuke dio's.
Tegenwoordig kan je de kits van de gerenommeerde merken bij wijze van spreken met je ogen dicht bouw past (bijna) altijd goed.
Daar in tegen hebben de oude kits dit voordeel niet en moet er eigenlijk meer werk worden verricht.
In de jaren 70 heb ik veel gebouwd en na een korte stop van bijna 30 jaar ben ik er weer aan begonnen en ik viel van de ene verbazing in de andere,
wat is er VEEL veranderd.
Ga lekker door met plakken en laat je vooral niet gek maken, het blijft tenslotte een hobby en je bent de baas over je eigen portemene.

Groet Fred 😀

Terug
Bovenaan