"Gone with the wind" klaar!

Re: "Gone with the wind"

Supermooi, inspirerend ook dat je nog wel in ieder geval deels met "fabrieksfiguren" werkt.
Ik wil niets afdoen van de lovende reacties, integendeel, maar omdat het zo toch allemaal al zo prachtig is, kun je deze ook wel hebben: de linkerhand van de Duitser die naast de kerel zit die z'n pet verliest, lijkt een beetje onnatuurlijk. Zo'n gebalde vuist, zeg maar, in het luchtledige. Dat hou je niet lang vol.
Ik verbouw zelf ook figuren en de ergonomische houding van lichaamsdelen vind ik eigenlijk nog wel het moeilijkst. Dus niet alleen op letten wat mogelijk is voor iemand om te doen, maar wat ook nog eens logisch en dus het meest comfortabele is om door de persoon gedaan te worden.
Op dit moment ook een figuur helemaal klaar die z'n bazooka op een manier beethoudt, dat ie het maar seconden volhoudt als het niet persé nodig is.

Groets en veel succes verder (alsof je dat nodig hebt 😉

Anne

Bdeankt voor jullie reacties.

Anne,de hand van het figuurtje ligt inmiddels meer op het been dus probleem opgelost 😉

Ik heb inmiddels een boom gemaakt van koperdraad.Het voordeel hiervan is dat je hem in elke gewenste positie kunt maken.Ik heb de boom behandelt met magicsculp en putty.
IMG_0322.jpg

Groeten/Roger

Tja Roger, lof krijg je al genoeg van iedereen, kan ik niets meer aan toevoegen.

Wel probeer ik te analyseren WAT je nu zo goed doet.
- voertuigjes: alleen al bij de twenot tientallen die het net zo goed kunnen.
- figuurtjes: misschien geen tientallen maar toch wel heel veel.
- schilderen idem dito.

Het is dus niet een bepaald ding, maar het totaal, de setting, het idee, het plastisch overbrengen van de situatie waardoor je geraakt wordt.
Daar heb je een instinct voor en ben je een grootmeester, wat mij betreft ook internationaal (al is de concurrentie daar wel zwaarder).

Het meest opvallende vind ik nog wel je bescheidenheid, ik heb je zien werken bij SMF D-Day.
Je doet het gewoon en vind het niet eens bijzonder.
Treffende opmerking: "als je misschien nog kraaiepootjes in de ooghoeken wil maken".................
Hoeveel mensen kunnen dat uberhaupt ?

Top man, ga nog heeeeeel lang door en laat nog heeeeel veel zien aan ons gewone stervelingen 😀

Groeten, Wim

Dit ziet er weer fantastisch uit Roger. Alhoewel je er al heel veel werk aan hebt verricht, weet je zeker dat je het kanon nog nodig hebt? Ik vindt dit nu al zo'n mooie compacte compositie. Ik denk maar hardop, trek je er alsjeblieft niets van aan 🙄 . Ik weet zeker dat het weer prachtig wordt.

Gert-Jan

Wim,

Tja wat moet ik hier op zeggen! Ik denk dat het belangrijkste is dat wanneer je een diorama maakt alles in de gelijke kwaliteit afwerkt moet zijn dus voertuig,figuren,ondergrond maar ook de omlijsting en het naamplaatje erop.Men kijkt uiteindelijk toch naar het geheel !.Je moet ook bij je zelf kijken wat je kunt,als je nog niet toe bent aan het veranderen van figuren bijvoorbeeld doe dan gewoon figuren recht uit de doos gebruiken.
Ik probeer de figuren altijd zoveel mogelijk te integreren op/in het voertuig zodat het meer 1 geheel wordt ik denk dat dit veel bouwers te weinig doen.De meeste maken eerst een voertuig,schilderen deze en gaan er dan nog wat figuren bij zoeken.Zoals je ziet bouw ik eerst alles en begin dan pas met schilderen.

Gert-Jan,

Ik ga het geschut inderdaad niet gebruiken want deze past niet meer echt in de nieuwe setting.Hij kan altijd nog van pas komen in een volgend te maken diorama.

Groeten/Roger

Hoi Roger,

En ik maar denken dat het alleen hier hard waaide 😀

ik heb zo het idee............. 1ste prijs, publieksprijs, best of show, WINNAAR OF AL, ja wat nog meer
maar het is je werkelijk gegunt in één woord het is weer super wat je daar neer zet.

wat zou je denken van een eigen boek uitbrengen, doe je volgens mijn HEEL veel mensen plezier mee!!

ik moet weer gauw aan de bak met mijn dio, heb lekker kunnen uitrusten in Indonesie maar wil nu toch wel weer verder met de klus.

spreek je snel weer, p.s. moet ik nog dat blauwe spul meebrengen voor je ??

groetjes,

Ton

Prachtig werk, Roger! Je ziet de wind waaien in het geheel. Wat mij betreft ben je op dit moment één van de internationale grootmeesters in onze tak van sport 😱 😉 .

Ik zie graag uit naar meer!

Groeten,

Maarten

Ja, wat anders kan er gezegd worden.

Briljant gewoon, hoe dynamisch wil je statische modelbouw hebben?

Bij de afwerking misschien nog een stukje papier wat rond vliegt. Schitterend.

Groet Martin

Hoi Roger,

Wederom weer Hurkmansie! Voor mij ben jij de modelbouwtopper van dit moment!
Gewoon, zoals het je het zelf omschrijft. Je besteedt aandacht aan alles, het is het geheel.

Wederom genieten. Misschien heeft Ton wel gelijk. Maak een boek van je artikelen, wordt een best seller op dit moment.

Excuses voor de wat late reactie maar heb het nogal druk gehad ! Bedankt voor jullie positieve reacties 😉
Ton/Rob Ik schrijf nog wel eens een artikel voor een of ander modelbouwblad ,ik vind dit op zich best wel leuk alleen een artikel schrijven kost zo ontzettend veel tijd laat staan voor een heel boek !.Ik houd het dus voorlopig maar bij diorama's maken 😉.

Ik heb de eerste 2 figuren inmiddels geschildert.Alles heb ik wederom met olieverf gedaan.Bij het lopende figuur wil ik nog wat sneeuw aan de voorkant aanbrengen.
IMG_0328.jpg

IMG_0327.jpg

Groeten/Roger

Hoi Albert,

De draagriemen maak ik van loodfolie maar als je dit niet in huis hebt kun je ook het omhulsel van een fles wijn(met kurk) of champagne gebruiken.Dit kun je dan uitrollen en smalle baantjes van snijden.
De gespen en haken die er eventueel aan zitten zijn van Aber.

groeten/Roger

roger hurkmans zei:
Hoi Albert,

De draagriemen maak ik van loodfolie maar als je dit niet in huis hebt kun je ook het omhulsel van een fles wijn(met kurk) of champagne gebruiken.Dit kun je dan uitrollen en smalle baantjes van snijden.
De gespen en haken die er eventueel aan zitten zijn van Aber.

groeten/Roger

Heel erg bedankt Roger, ga dat eens proberen. Zal inderdaad ontzettend frutselwerk zijn lijkt me.

Gr. Albert

Hi Roger,

Erg fraai en origineel, je voelt de koude wind zelfs op deze lentedag door je broek waaien. Laat dat boek schrijven inderdaad maar zitten, de praatjes en plaatjes hier op het forum spreken al boekdelen 😉

Grtn

Vincent

Hoi Roger, Ik vind dat je met de figuren nog wat kan spelen qua kleuren. Denk eens aan wat lichtere kleuren op de schouders en bovenkant van de broeken. Probeer hierbij de lichtval eens in te beelden.
Om het parkapatroon wat meer accent te geven kun je iets meer een drybrush effect toepassen. Je zult zien dat dit een heel mooi effect geeft en doorbreekt de eentonigheid van de kleuren meer. Misschien heb je er iets aan.

Hoi Rob,

Zal aan de foto's liggen denk ik want wat jij omschrijft heb ik allemaal gedaan, dwz donker onder de armen met van dijck bruin ,highlight met name op de schouders,broek andere kleur gedaan dan jas,het blokjes motief ingelijnd dus wat wil je nog meer 😉 Aan de voorkant van het lopende figuur wordt ook nog wat sneeuw geplaatst.

groeten/Roger

hee roger,
ze zien er puik uit je mannschaft! wat klein geneuzel... de touwtjes aan de capouchon (die ook geen tegenwind vangt...) van de lopende figuur hadden mee kunnen waaien, net als de riem van z'n mauser wel doet. enne... de rechterarm van die zittende maakt op de foto de indruk dat ie gebroken is of uit de kom ligt of staat ie onder 'n wat onhandige hoek op de foto? handig hé, gezeur achteraf??? 😀 😀 😀
grtz ruud

BOAHHHHH....... 😱

Wat heb jij een onmiddellijk, heerlijk herkenbare stijl ontwikkeld, waarde heer Hurkmans!

Ik krijg hierdoor haast zelf weer zin in plakken en schilderen...

genoeg geklust vandaag, de hele dag muren uit staan frezen voor de electra. maarre..... z'n bovenarm staat toch écht onder een wat rare hoek op z'n schouder op dit foto'tje maat...
maar zeg al, ligt miss wel aan de foto.

Na een dag met een murenfrees zal jouw arm ook niet helemaal normaal meer staan, wat een k*tjob is dat.

@Roger, het valt me op dat vooral op de internationale sites mensen het hebben over windrichtingen, hoe je tegen de wind in moet lopen en waarom het net allemaal anders moet.
Het idee is uniek, de uitvoering kan alleen maar gedaan worden als je gezegend bent met veel talent, iemand die 5 referentieboeken nodig heeft om te bepalen waar een boutje zit is niet creatief genoeg om hier het leuke van in te zien.
Het is knap iets te copieëren op schaal en dat zo nauwgezet mogelijk te doen, het gevaar is echter dat je je creativiteit en je verbeeldingsvermogen uitschakelt, en eindigt met een perfect kloppend en nauwgezette schaalvertaling van een object, knap maar zo dood als disco, er is geen verhaal, niks om aan te relateren.
Ik geniet van je werk, er is steeds meer leven in gekomen en het vertelt een verhaaltje, en een tijdje geleden heb ik je oude werk gezien en ook jij hebt gezocht, dingen uitgeprobeert en weer laten vallen nu is je stijl heel herkenbaar.
Blijft over je talent, dat is het niet te bevatten extraatje wat je werk uniek maakt, ik hoop dat de klinknageltellers je nooit zo gek krijgen dat het Hurkmans extraatje uit je dio's verdwijnt.
Ik denk dat je een perfecte plek tussen realisme en creativiteit hebt bereikt, ik hoop dat je er lang blijft!

Cheers Rick

Hoi Rick,

Zag je naam hier en daar weer voorbij komen op diverse forums,goed om te zien dat je er weer bent 😉

Er zijn inderdaad bouwers die beter en accurater een kit kunnen afwerken dan ik dat doe.Ik ga door tot dat het naar mijn tevredenheid is.Als ik de RSO even als voorbeeld neem vond ik het noodzakelijk om de achterbak opnieuw te maken omdat die van Italeri meer dan een halve centimeter te breed is .Het klopt niet alleen maar het ziet er ook veel mooier uit na dit aangepast te hebben.Maar het kan goed zijn dat ik hier en daar een moertje over het hoofd heb gezien maar daar gaat het mij in eerste instantie niet om.Het belangrijkste van een diorama maken is dat het een verhaal verteld wat meteen voor de kijker duidelijk is en aanspreekt.Verder is het naar mijn mening belangrijk dat alles netjes afgewerkt moet zijn dus van figuren tot voertuig maar ook de ondergrond,omlijsting en het naamplaatje.
Ik vind het trouwens leuk om te horen dat ik een eigen stijl heb want dan is dit iets wat door de jaren heen onstaan is 😉.
Het belangrijkste van alles is dat je plezier hebt in hetgeen wat je doet ! 😉 .

Groeten/Roger

Cheers mate!

Bedoelde ook niet dat er aan je bouwen iets schort, het is bijna perfect, maar de magie komt als je je verf tevoorschijn haalt, en natuurlijk de suggestie die je erin bouwt van wind, ik vond dat zo knap getroffen dat sommige reacties met pijltjes van windrichtingen (sic) even bij mij in het verkeerde keelgat schoot.
Dat je er lol in hebt is duidelijk te zien, ik hoop niet dat het ooit verdwijnt door de druk van deadlines of het moeten, en precies wat je zelf zegt, het grootste compliment is dat je werk herkenbaar is wat niet meevalt in een hype gevoelige hobby, Hurkmansiaans bijna, knap hoor!

Mzzl Rick

Hé Roger,

Nu even de tijd gevonden om goed de foto's te bekijken en te reageren! Gaat weer leuk worden en niet alleen je stijl is leuk maar ook het thema "Nord" Front spreekt mij enorm aan. Wat dat aangaat kan je nog heel, heel veel jaartjes vooruit met het bouwen van nog veel meer leuks van dit deels aan het oostfront! Ook goed om onze vrienden van de W-SS keer af te wisselen met LW.

Ga maar weer achterover zitten en wachten op een volgende up-date!

JW

Hoi Roger,

eigelijk ben ik best wel fan van je figuurtjes, je hebt inderdaad een eigen stijl ontwikkeld. Helaas was ik verhinderd om je vorige demo te bezoeken, bij een volgende gelegenheid zou ik je graag eens een paar vragen stellen 🙂
Om een diorama zo te maken dat je echt de indruk krijgt dat de mannen met de wind te stellen hebben lijkt me een hele uitdaging, al denk ik wel dat het de goede kant op gaat. Ik ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat!

@JW ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt, maar een onwetende die hier op het forum verzeild raakt zou zich op z'n minst wel eens achter z'n oren kunnen gaan krabbelen:
JW zei:
om onze vrienden van de W-SS

😉 Kanne

Lekker laten krabbelen dan, als mensen de context niet begrijpen waarin het bedoelt is staan ze waarschijnlijk in laag water spijkers te zoeken 😉

Cheers Rick

Ik vind dus wel dat er rekening met anderen mensen moet worden gehouden want het is een openbaar forum,
En maak niet uit in welke context de opmerking word gemaakt ik vind het niet normaal en zeker niet van een bestuurslid 😕 maar dat is persoonlijk.

Over het diorama, ik reageer nooit omdat ik niets heb toe te voegen op dit stukje vakwerk van Roger en geniet dus in stilte.

Ronald

Als je niet kan begrijpen dat dit cynisch bedoeld word dan lust ik er nog wel een paar!

Dan nog wijzen op het feit dat ik bestuurslid ben gaat mij helemaal boven mijn pet en is ook zonder enige relevantie!

Ga er vooral een heel mooie dag van maken!

Gr.JW

Ook ik kan als een van 'onze vrienden van de W-RH' (werkstukken Roger Hurkmans) alleen maar beamen dat het wederom een mooie setup is geworden, en de figuren reeds een heusch RH karakter hebben qua schilderstijl. Onmiddelijk herkenbaar. Heel fraai!!

Eric

Heb weer een paar figuurtjes klaar:

IMG_0364.jpg

IMG_0281.jpg

Ik was niet helemaal tevreden over het lopende figuur.Ik heb er nu iets meer diepte in aangebracht(mede naar aanleiding van jou argument Rob 😉 )
IMG_0357.jpg

Groeten/Roger

Strak werk Roger! De interactie tussen de 2 zittende vrienden is mooi te noemen, de 1 vol schrik dat zijn muts wegwaaid en zijn vriend die quasi vermoeid/onwetend in de richting van zijn vriend kijkt en nog niet echt in de gaten heeft wat gaande is wat zijn vriend doet schrikken.

Denk dat je er juist aan hebt gedaan om de lopende wat meer aandacht te geven, nu komt ie mooi tot zijn recht!

Gr.JW

Mooi werk weer Roger.
Erg mooie kleur groen trouwens van dat rechter figuur. Dat felle zal er mooi uitspringen in de donkere laadbak.
Ben het overigens eens met JW's beschrijving. erg pakkend.

Groetjes

Ik ben "blown away"..... om het zo maar even te zeggen.
Eigenlijk jammer dat er een huif op komt...

Mooi hoor Roger! Komt ie nog af voor volgend weekend 😉 😉 zou mooi zijn!!

Gr. JW

Bedankt voor jullie reacties.
Ron,inderdaad jammer dat je er direkt niet zo veel meer van ziet.Je moet er straks goed in kijken om de details te kunnen zien.Ik heb de linker kant van de huif daarom wat naar voren gedaan zodat het optimale nog zichtbaar is!
JW,was eigenlijk de bedoeling om hem de 15e klaar te hebben maar dat gaat mij echt niet meer lukken!

Groeten/Roger

Fantastisch afgewerkt Roger, aan de ene kant jammer dat de tarp er over heen gaat maar des te meer te bekijken als ie af is 😉
Jammer dat je m niet af krijgt voor Overloon maar gelukkig heb je nog keuze uit wat andere kunststukjes waarmee je ons kunt verblijden 8)

Tot volgende week!

Grtzz

Erg mooi werk.
Persoonlijk denk ik dat de huif niet zozeer jammer is, maar een uitdagend effect heeft. Men zal niet direct alle details zien en moet wel "a closer Look" nemen wat het interessanter maakt en nieuwe zaken kan onthullen.
Neem je het "in progress" model mee de 15e of wacht je tot hij echt af is?

Groetjes!

Bedankt voor jullie reacties.

Maarten ,er zit geen scope op de kar98!

Ik heb de RSO bijna klaar.Op de tracks komt ook nog sneeuw maar dit doe ik pas als hij op het diorama geplaatst is.
Hier een paar foto's
IMG_0372.jpg

IMG_0374.jpg

Tot zondag 😉

Groeten/Roger

Nice Roger,
Net zo'n topkleur als je Opel.
Is het een idee de tandwielen nog iets metal/ licht oranje/roestig te maken?

groetjes!

Prachtig werk, Roger! Wat mij betreft sta je echt in de top 5 beste modelbouwers ter wereld 😱 🙂 .

Hoe pak jij de verwering precies aan? Die spreekt mij erg aan. Niet met te veel poes pas naar mijn idee 😉 .

Ik zie uit naar meer!

Groeten,

Maarten

Hoi Roger,

Ik zag hem idd net op ML. Mooi werk! De indruk van tegenwind wordt zeker gewekt hier.
Hoe heb je de sneeuw laten hechten aan de voor(kanten)? Ik gok een mengsel van water en houtlijm welke in kleine hoeveelheden deppend zijn aangebracht maar weet dit natuurlijk niet zeker.

Groetjes!

Schitterend. Echt fantastisch hoeveel beweging in zo'n stuk statische modelbouw kan zitten.

Groet Martin

Terug
Bovenaan