Re: "Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945
Wederom prachtig werk Rob !!
Heb wel twee 'maren' :
1 : Koppen van die mannen hadden wel een beetje slechter geschoren mogen zijn.
2 : JanCoen noemde "zwevende voeten"... vind ik ook beetje vreemd...
Sta me toe over mijn zweverig gevoel uit te wijden danwel door te mekkeren
🤣
De voeten zitten daar uiteraard omdat de bénen ze daar houden...(jóh!..
😈 )
Maar het zwevende-voeten-gevoel kómt omdat ik niet
zie waarom dan die benen de voeten juist dáár in de lucht houden...
Komt er iets op de ondergrond waarop de voeten zullen rusten ?
Misschien trekken die mannen hun benen op ?
Of strékken ze die juist omdat ze van het voertuig gaan afstappen misschien ?
Om dit te begrijpen kijk ik dan naar de totale pose van de mannen (en denk daarbij hardop) :
De rechter figuur lijkt vrij ontspannen te zitten want : Re arm naar voren liggend, hand losjes op rugzak. Li arm steunt op stang.
Volgens mij blijft hij gewoon zitten waar hij zit...maar waarom zet hij dan niet zijn hakken op de stang aan de zijkant ?
Of trekt hij net zijn benen op ? nee..want dan zou hij zich waarschijnlijk meer schrap zetten met
zijn Re arm en ook z'n bovenlijf licht naar voren buigen.
Voor mijn gevoel strookt het ontspannen bovendeel niet goed met de inspanning van de benen en
dat maakt het geheel vreemd overkomen.
Voor het linker figuur gaat wezenlijk hetzelfde op, dus het ontspannen bovenlijf tegenover de actie in de benen.
(Ik zeg actie, maar voor hetzelfde geld komt er iets onder die vrije voeten en is mijn verhaal verder niet van toepassing hier...)
Nu nog veranderen zou een 'uithuilen en opnieuw beginnen' verhaal worden en dat zal ik maar niet aanbevelen hè ?
🙂
Je sculpt wat mij betreft al heel goed en steeds beter ook, ik hoop je enkel te inspireren om meer aandacht te besteden
aan hoe motoriek en anatomie samenwerkt. Je figuren zijn het waard !
😀
Bonus overdenking :
Wees niet bang voor complexiteit : ik weet uit ervaring dat het een hele uitdaging kan zijn om een overtuigende pose te creëren en die
ook nog goed passend op bijv. een voertuig gemonteerd te krijgen (en ook nog keurig geschilderd daarbij).
Bouw- sculpt- en schildertechnisch complexe figuren vergen geduld (vééél corrigeren en dryfitten), maar
zijn de bloed zweet en putty absoluut waard !
(voorbeeld van een complex fig.)
Happy Modelling