Af! "Giving up the Ghost"

Dit model is af!
Re: "Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945

Binnenkort hoop ik Roger!

Heb ik weer; eindelijk de Archer Transfers binnen, blijven ze niet plakken... 🙁
Denk dat ik pech heb en de sheet gewoon slecht is.

Iemand misschien een drytransfer over in 1:35 van het spook embleem van de 11e pz div?

Zo, eindelijk even een update van mijn kant.
Schwimmer en crew zijn zo goed als af. Alleen nog wat stof op de wielen als deze op het dio komt.
Basis en camo Schwimmwagen van Tamiya. Figuren met Vallejo.

g8srtH3.jpg

4iBPRWQ.jpg

De modder is aangebracht met lichte en donkere pigmenten en daarna met diverse washes van donkere olieverf (burnt amber, van dyke brown en ook dark mud van Mig). Stof op de wielen is gedaan met light mud van Mig, aanbrengen iets dikker dan een wash en dan met een vochtig penseel faden. Hoe je dit kan doen staat mooi en duidelijk beschreven in Tank Art deel 2 van weathering God Mike Rinaldi. 😉
Ook nog wat spetters met olieverf aangebracht.
iM0L0FV.jpg

5A7y1Ms.jpg

Nu verder met de Jagdpanzer!

Groet,

Rob.

Hi Rob,

Ziet er gaaf uit, voorals de camouflage op de Schwimmwagen oogt authentiek. Misschien nog matte vernis op de broek met Splitter patroon doen, oogt nu nog iets glanzend. De Sumpf Tarnung broek is erg goed gelukt. Hoe heb je deze geschilderd als ik vragen mag? Ben benieuwd naar de JP!

Mvg,

Vincent

Hoi Rob,

Eindelijk! Plaatjes! 😉
Idd ff een laagje ultra matt over de kleding her en der (plaatjes he 😈) En misschien de modder wat 'natter' of is dit juist het effect wat je wilde hebben... Anders lekker zo laten 🤣

Ziet er zeer goed uit!! Camo ook mooi, zowel kleding als op de Schwimmi 8)
'Ghost' past overigens ook mooi... 😉

En nu de JPz...

Gr
Erik

Ziet er goed uit! Voertuig, mooi. Lekker geweathered maar niet te. Idd hier en daar wat glimmende delen op de figuren die een mat laagje kunnen gebruiken. Goed om te zien dat je lekker doorgaat om de figuren te modificeren!

Mooi Rob.

Mooie figuren zeg. Leuk geheel zo, past goed bij elkaar.
Misschien nog wat stof o.i.d. in het profiel van de wielen aanbrengen.
Ik ben nu ook wel benieuwd naar je JP.

Succes, Peter.

Hoi Rob,

Schwimmer en figuren zijn fraai geworden!
Mooi gebruik van kleuren!

Ben benieuwd hoe de uiteindelijke Lau-out is geworden!
Groet,

Roger

Hoi Rob,

Ziet er goed uit. De camouflagebroeken zijn goed gelukt. Het lijkt alsof de voeten van de passagiers achterin 'zweven'. Dan is dat een hele oncomfortabele houding.
Ik ben ook benieuwd naar het eindresiltaat. Ga zo door.

Jan Coen

Wederom prachtig werk Rob !!

Heb wel twee 'maren' :

1 : Koppen van die mannen hadden wel een beetje slechter geschoren mogen zijn.

2 : JanCoen noemde "zwevende voeten"... vind ik ook beetje vreemd...
Sta me toe over mijn zweverig gevoel uit te wijden danwel door te mekkeren 🤣

De voeten zitten daar uiteraard omdat de bénen ze daar houden...(jóh!.. 😈 )
Maar het zwevende-voeten-gevoel kómt omdat ik niet zie waarom dan die benen de voeten juist dáár in de lucht houden...
Komt er iets op de ondergrond waarop de voeten zullen rusten ?
Misschien trekken die mannen hun benen op ?
Of strékken ze die juist omdat ze van het voertuig gaan afstappen misschien ?

Om dit te begrijpen kijk ik dan naar de totale pose van de mannen (en denk daarbij hardop) :

De rechter figuur lijkt vrij ontspannen te zitten want : Re arm naar voren liggend, hand losjes op rugzak. Li arm steunt op stang.
Volgens mij blijft hij gewoon zitten waar hij zit...maar waarom zet hij dan niet zijn hakken op de stang aan de zijkant ?
Of trekt hij net zijn benen op ? nee..want dan zou hij zich waarschijnlijk meer schrap zetten met
zijn Re arm en ook z'n bovenlijf licht naar voren buigen.
Voor mijn gevoel strookt het ontspannen bovendeel niet goed met de inspanning van de benen en
dat maakt het geheel vreemd overkomen.

Voor het linker figuur gaat wezenlijk hetzelfde op, dus het ontspannen bovenlijf tegenover de actie in de benen.
(Ik zeg actie, maar voor hetzelfde geld komt er iets onder die vrije voeten en is mijn verhaal verder niet van toepassing hier...)

Nu nog veranderen zou een 'uithuilen en opnieuw beginnen' verhaal worden en dat zal ik maar niet aanbevelen hè ? 🙂
Je sculpt wat mij betreft al heel goed en steeds beter ook, ik hoop je enkel te inspireren om meer aandacht te besteden
aan hoe motoriek en anatomie samenwerkt. Je figuren zijn het waard ! 😀

Bonus overdenking :
Wees niet bang voor complexiteit : ik weet uit ervaring dat het een hele uitdaging kan zijn om een overtuigende pose te creëren en die
ook nog goed passend op bijv. een voertuig gemonteerd te krijgen (en ook nog keurig geschilderd daarbij).
Bouw- sculpt- en schildertechnisch complexe figuren vergen geduld (vééél corrigeren en dryfitten), maar
zijn de bloed zweet en putty absoluut waard ! (voorbeeld van een complex fig.)

Happy Modelling

Laatst bewerkt:

Hoi Rob,

Op het eerste gezicht vond ik alles er heel mooi uitzien maar bij nader inzien vind ik het figuurtje achterop iets minder geslaagd.
De linkerarm heeft nogal een vreemde knik en de rechterarm ziet er ook vreemd uit,de verhoudingen tussen de boven en de onderkant van de rechterarm kloppen niet,verder zie je op de tweede foto nog de gietnaden op de onderkant van de benen.

3467tj6.jpg
beetje ongemakkelijk om iets "af te kraken" maar het valt nogal op en misschien kan/wil je het nog veranderen.

Groet,
Ronald

Mannen, dank voor jullie eerlijke commentaar!
Foto’s laten altijd meer zien, dus zal nog effe hier en daar de ultra mat zijn werk laten doen! 😀

Ik ben nog geen sculptkoning en doe mijn best 🤣

Vooral figuren in een voertuig mooi laten passen vond ik echt een uitdaging, en ik heb bijvoorbeeld de bestuurder een aantal keren aangepast voordat ik enigszins tevreden was!

De twee figuren achterin de schwimmer vond ik ook echt lastig. Ook deze een aantal keer de pose aangepast. Gietnaat heb ik niet opgemerkt en ga ik uiteraard aanpassen. Zwevende benen heb ik ook zelf wel opgemerkt en de ene keer kwam de voet wel mooi op het randje, uiteindelijk is dat mij niet meer goed gelukt 😢
Figuur met petje heeft wel een voet op de rand van het spatbord. Beter kon ik het niet krijgen. Ik nerm jullie commentaar mee naar volgende projecten. Zit nog te stoeien met juiste verhoudingen van de ledematen (armen).

Vincent: voor de sumpfmuster heb ik de methode van Jaume Ortiz gebruikt. Hiervan heb ik ook een mooi (e)boekje van gekocht. Erik Gideonse heeft ook een dergelijke manier toegepast bij zijn laatste dio. Belangrijkste is dat je met verdunde verf combi basiskleur en camo kleur langs de randjes van het patroon gaat. Is lastig en kostte mij ook veel tijd en moeite!

Groet,

Rob.

Hoi Rob,

Ziet er heel netjes uit. Erg sfeervol en mooi gesculpt je figuren.

Over die figuren heb ik alleen nog wel wat, je zei dat ze voor het grootste deel af waren, maar vergeet de uniformknopen en de schoenzoolspikes niet. Tevens zou ik wat modder aanbrengen op ellebogen, knieën en schoeisel, aangezien de Schwimmwagen ook onder de bagger zit....

Ben erg benieuwd naar de rest van je project!

Groeten Ditmar

Ha Ditmar,

Dank voor je oplettendheid! Wat details van de uniformen inderdaad nog vergeten!

Spikes zitten erop, en modder ga ik ook nog even aan de schoenen aanbrengen!

Hoi Rob, ziet er inderdaad erg hardrandig uit.
Zonder gebruik van sjablonen krijg je dit patroon nooit zo strak gespoten.

afgeplakt groetje 😉

Ok, dank voor de bevestiging! 🙂
Dat wordt veel plak en snijwerk!
Het is echt een vreemd patroon: overwegend groene camokleur, roodbruine/ primer vlekken en een paar gele strepen.
Ik ga aan de slag!

Leuk schema Rob.

Ik zie bij die foto dat de tracks strakker staan dan bij mijn model.
Ik zal er wel wat tussen uit halen.
Ben benieuwd naar jou kleuren op deze Jagdpanzer.

Succes, Peter.

Eindelijk tijd gevonden de JP zo goed als af te werken! Het heeft heel wat snij- en afplakwerk gekost! 🙂
De camo kleuren zijn van Tamiya, behalve de rode primer, die is van Mr Paint. Niet eerder met Mr Paint gewerkt, en hoewel het uiteindelijk een strakke laag is geworden, lastig dekkend te krijgen. Heeft bij mij bijna het halve flesje gekost om het hele model te airbrushen 😱
En vervolgens ook heel lastig matt te krijgen, zelf met de Ultramatt van AK. Zal wel aan mij liggen... 🙄
De rode camokleur moet dus rode primer voorstellen. Ik heb een topic gevonden over deze betreffende JP op missing Lynx waar dit werd geopperd, gezien de donkere kleur op de zwartwit foto's, het feit dat je het contour van de gunlock ziet op de hull van de JP en wat witte krijt (?) tekens op de donkere kleur. Best eigenaardig. Maar goed, foto's:
OyaIpU7.jpg

dkJAYzn.jpg

ngYM1CW.jpg

K03u8DJ.jpg

CqPbrZd.jpg

SuTOYCM.jpg

nFvxMq6.jpg

Volgende stap is met de base starten!

Groet,

Rob.

Hi Rob,

Ziet er goed uit! De camouflage is erg mooi geworden en komt letterlijk en figuurlijk goed uit de verf. De primer kleur oogt authentiek. Waarom zou je de JP helemaal mat willen hebben trouwens? De meeste voertuigen in WO2 waren doorgaans zijdeglans. Dat zie ik op je model overigens ook terug, zie de loop, dus lijkt me prima. Wat ik nog zou doen is wat vet rond de naven van de loopwielen aanbrengen, wat meer shinyshiny op de uitstekende delen tracks en touw om de lading achterop.

Mvg,

Vincent

Hoi Rob,

De camo op je pz ziet er mooi strak uit! Ik vind alleen dat het voertuig wat levendiger mag worden door het aanbrengen van streaks,pinwashing,chipping,beschadiging randen etc.Ik weet dat dit een pz moet voorstellen die nog niet zo lang in gebruik is maar toch zou ik persoonlijk de voorkeur kiezen voor wat meer variatie op het model !

Hier zomaar een voorbeeld van wat ik bedoel !
DHKTKtI.jpg

Ben benieuwd naar het totaalplaatje!

Groet,

Roger

Hi Roger,

Ja dat is ook nog wel een goede, modder/stof kan altijd en lijkt me ook plausibel. Hoe heb je trouwens de vale camouflage gemaakt op je model? Ik heb dit ook wel vaker gezien bij o.a. Mirko Bayerl, maar me altijd afgevraagd hoe dit te maken. Dun gespoten of nadien nog een laag erover voor het vale effect?

Mvg,
Vincent

Vincent,
Het is een kwestie van de 3 kleuren dichtbij elkaar te laten komen door oa het groen en roodbruin te mixen met het dunkelgelb! Ik begin ook met vrij lichte kleuren omdat deze toch nog donkerder worden door het weather proces!met een’dust’ effect van buff olieverf breng je de 3 kleuren nog wat dichter bij elkaar!

Maar nu terug naar de topic van Rob!

Groet,

Roger

@ Vincent; Ik heb de matte laag toch gedaan omdat ik het verschil tussen de glossy red primer en de rest van de camo te groot vond! Ik gebruik eigenlijk nooit een matte laag omdat met het verweren een eventuele glans meestal wel weggaat. Alleen nu niet dus, zie ook de foto's hieronder.
@ Roger; ik heb mijn best gedaan maar misschien niet goed genoeg 😉
Denk ook dat de matte laag wat levendigheid heeft weggehaald, en in combinatie met de wat mindere foto's ziet het er wellicht wat flets uit. 🙄
Zoals je ziet op deze foto, zit er wel wat chipping en streaks etc op maar hier en daar mag het misschien wel meer. Zal het aanpassen!
aFBAf5i.jpg

Hier een in progress foto van de onverweerde camo. De groene en dunkelgelb camo kleuren zijn hier gemengd met flat flesh, ook een manier om de kleuren lichter te maken en dichter bij elkaar te brengen.
GoAudKx.jpg

Hier zie je alles al naar elkaar toe gaan door diverse (dot)filters van olieverf toe te passen. Ik gebruik hiervoor diverse kleuren van van dyck brown tot groene en beige kleuren, afhankelijk van de camo uiteraard. Hier zie je het verschil tussen de glanzende red primer kleur en de rest van de camo.
YbtHuUC.jpg

En hier de camo na het aanbrengen van een aantal stof laagjes met olieverf en wat spetters.
sprl4P0.jpg

Dank voor de input, ik ga verder!

Hi Rob,

Ja wel maf dat die primer kleur zo glossy is/was. Misschien dat je het matte nog wat af kan 'matten' met een laagje zijdeglans? Ik heb dit ook wel eens gedaan met kwast en dan Talens satin varnish.

Mvg,

Vincent

Mooi man,

Ik vind hem toch wel mooi geworden zeg.
Mooie verwering, of ga je nog verder?
Vraagje, werd dit zeil ook mee gespoten met het camo patroon?

Groeten, Peter.

Hoi Rob,

Idd errug strak gespoten meneer :!: :!:
Vwb de glans misschien had je'm eerst compleet glanzend kunnen spuiten en dan afzwakken met matt of satinglans… Voor de volgende keer... 🤣
Ook mis ik de 'blanke delen' slijtage van de tracks, spanwielen tandenkranzen EN binnenkant loopwielen. Daar dit voetuig in jouw dio net nog gereden heeft zou men dit toch moeten zien… Kijk ook ff hier onderaan en pag. 3 bovenaan http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=32808&start=20

Ben benieuwd naar het totale plaatje!

Gr
Erik

Hoi Rob,

Ik vind het er heel goed uitzien. Meer verweren is wat mij betreft niet strikt noodzakelijk. Ik zou dat sowieso uitstellen tot je de rest van de onderdelen van je diorama hebt gemaakt. Dan kun je aan de hand van het geheel bepalen of je sommige zaken nog wat moet aanzetten.
Ik sluit me aan bij Erik voor wat betreft de kale delen van loopwerk en rupsbanden. Ook waar de loopwielen over de rupsband lopen is het vaak glanzend metaal. Ik doe dat zelf met Oily Steel van Vallejo. Dat glanst mooi als het licht erop valt, maar is niet zo hinderlijk aanwezig als zilver.
Kijk nog even naar de bevestiging van het dekzeil. Daar moeten nog riempjes zitten om het op zijn plek te houden. De riempjes zitten aan het dekzeil genaaid en gaan door de beugels om alles vast te zetten. Zoek maar een foto van de bevestiging van bijvoorbeeld de kappen van wielvoertuigen. Kübelwagen bijvoorbeeld.

Succes verder,

Jan Coen

Heel netjes gedaan. Mag je zeker trots op zijn. En inderdaad op naar het volgende project. Neem aan dat je ideeën genoeg hebt!

Gr Bas

Ik was in eerste instantie wat sceptisch over delay-out maar zie nu dat dit niet terecht was! Eindresultaat ziet er goed uit! 😉
Wat wordt je volgende project?

Groet ,

Roger

Hi Rob,

Ziet er mooi uit! Misschien op de voorgrond gras nog iets plaatsen om dat stukje te verlevendigen? Een kist of kruiwagen wellicht? Verder zag ik (op mobiel) dat de zijkant nek van de bestuurder een oneffenheidje heeft. Moet eraf te krabben zijn en met beetje verf te corrigeren. Ik vind de hard edge camouflage en de kleuren top, zeker icm de Schwimmwagen die een gangbaardere coat heeft. Ben benieuwd naar je volgende project, weet iets uit Panzerwrecks en CZ?

Mvg,

Vincent

Geweldig Rob! Het groen komt mij nog wel wat flets over, maar ach. Als je met kunstlicht fotografeert, kan het helpen om afstand te nemen en weer wat terug in te zoomen. Komt niet alleen het perspectief ten goede, ook de kleuren. Vind overigens ook hier de base weer geniaal - moet toch eens uitzoeken hoe dat werkt... 😀

Dank voor de reacties heren! 🙂

Roger: ik twijfelde zelf ook over de lay out, maar ben gelukkig bij mijn 1e idee gebleven 😉

Erik: alleen op de voorkant deze keer. Rest is afgewerkt met meerdere laagjes "gerookt eiken" lak.
nLEzquk.jpg

Vincent: zal nog even kijken naar de bestuurder. Gras laat ik zo, net zoals op het echte plaatje 😉 Anders ziet het er misschien ook een beetje gemaakt uit.

Peter: plaatje is gedaan via image transferring. Je gebruikt hiervoor een photo transfer gel (ik gebruik die van Talens Amsterdam) waarmee je het in spiegelbeeld lasergeprinte plaatje mee insmeert. Dan in een keer goed plakken op de ondergrond en een nachtje laten zitten. Dan voorzichtig met een vochtig doekje de papierlaag eraf wrijven. Als laatste een semigloss laagje eroverheen spuiten.

Volgende project wordt iets in de Ardennen (kamfgruppe Bohm) en ben bezig met een paar figuurprojectjes 🙂

Groet,

Rob.

Heel mooi, als ik het mag zeggen lijk je dit allemaal met een gemiddelde airbrush te doen, mooi die heldere maar gure winderige uitstraling van een winter

Terug
Bovenaan