gezocht info over de tiger 1 gun cleaning rods

wie heeft er duidelijke afbeeldingen en info van de Tiger 1 gun cleaning rods ?

waren ze nu van hout of staal waren ze alle 6 gelijk en wat zat er op de kop (het schoonmaak gedeelte) en hoe werden ze precies gebruikt ? er zitten er aan beide kanten 3 dus gebruikten ze er 3 tegelijk en waren de andere voor reserve ?

Alvast bedank en groeten,

barry

@Barry: meet de lengte van een stok op, en je hebt je antwoord hoeveel ze er gebruikten; 3 is duidelijk te weinig om de hele schietbuis mee schoon te maken! Ze waren van hout, en op de kop zat een borstel. (Die ergens anders werd opgeborgen)
Om de schietbuis schoon te maken en/of in te olien werd er om de borstel een doek gewonden, daarop werd wapenolie gegoten.

dank voor het antwoord , zo weet ik weer wat meer.

ik heb een schaal tekening gevonden dus kan ze nu helemal op schaal na draaien. waren ze van alle tigers 1 van hout of zaten er ook stalen uitvoeringen bij ?

Groeten,
Barry

Denk ook eens aan het gewicht van staal. Zo'n meterslange pijp moet je hoog optillen en dan door de loop heen duwen. Een stalen pijp kan bovendien de loop ernstig beschadigen en dat is wel het laatste wat je wilt.
Ik houd het op houten stokken met messing of bronzen fittingen.

Gr.
Hans

Roel van Essen zei:
Gezien het feit dat staal schaars was, denk ik: van hout met ijzeren/stalen koppelingen.

De KT in Saumur heeft pompstokken van hout met messing of bronzen schroefkoppelingen
Waarschijnlijk zal je met zo'n combi op je Tiger 1 geen slecht figuur slaan

Terug
Bovenaan