Vandaag heb ik een wash over het hele voertuig gedaan om schaduwen (en vuil) na te bootsen:

Ik ben niet zo van de voorgemengde washes die ze tegenwoordig verkopen, maar ik heb eens een potje van Mig gebruikt, donkerbruin voor donkergeel of zo’n soort naam. Ik vind het nogal erg bruin en donker als je het zo uit het potje over een model smeert. Ik heb het dan ook eerst getest op de onderkant van de bak en het chassis, waar het amper of niet zichtbaar zal zijn, en m’n conclusie was dat je het moet verdunnen met water wil het bruikbaar zijn als eenvoudige wash voor over een heel model. Dat heb ik dan dus ook gedaan door wat wash op het model te doen, dan m’n penseel in water te dopen en daarmee de wash uit te smeren. Dat gaf beter effect, zoals boven te zien is.
Ook heb ik met een brede kwast verticaal over de zijkanten geveegd voordat alles droog was, in de hoop regenstrepen te maken, en over de laadvloer. Vooral dat laatste werkte niet zo lekker, dus heb ik op delen meer water, meer wash, of allebei moeten doen. Het effect is daardoor een beetje onregelmatig, maar tegelijk heeft dat wel wat, vind ik.
Nadat de wash droog was, waardoor trouwens ook alles veel matter werd (en donkerder, maar dat had ik wél verwacht), heb ik alle donkergele delen gedrybrusht met dezelfde Mr. Hobby donkergeel als ik voor de basiskleur gebruikt heb, met de bedoeling alles weer wat lichter te maken. Daarna nog drybrushen met Parchment Yellow van Rackham (dat ga je niet meer in de winkel vinden), om de details er beter uit te halen:
De bruine en groene stukken camouflage moeten nog, met kleuren die daar beter voor geschikt zijn dan een lichtgele zandkleur
🙂
O ja, en ik bedacht voor de wash nog dat ik vergeten was om de bovenkant van de cabinevoorkant af te plakken waar de voorruit zou zitten. Ik heb daar dus eerst een stuk plakband gedaan en het achterste deel even donkergeel geschilderd.