Af! Gestripte Sd.Kfz. 7, Middelburg, ca. 1945

Dit model is af!
Dat komt vooral omdat m’n computer niet meewerkt de laatste week. Daardoor heb ik weinig te doen behalve meer aan dit model werken dan ik anders zou doen 🙂

De assen van de loopwielen moeten ook nog gedaan worden, want de buitenste zijn verwijderd. Maar wat zie je dan? Nou, dit, dus:

75177A60-BA7A-48E1-924D-BA9C6B63D5F8.jpeg (bron: Panzer Colours 2)

Een flens met een platte kant eraan, in het midden een rond iets op een zeshoekig iets, een ring daaromheen, en dan buitenom zeven bouten waarvan er twee dichterbij de andere staan vanwege die platte kant … Makkelijk, toch? 🙄

BFC51B30-CB84-456C-A493-62D1D9FDA594.jpeg

Het wiel links is zoals het bij dit model zit. Bij dat in het midden is de as verlengd met die van het buitenwiel, waar ik de as gewoon afgezaagd heb. Het rechtse wiel heeft een flens plus naaf.

De flens is een plakje gezaagd van 5 mm plastic staf, omdat ik niks beters voorhanden had: m’n grootste pons is 3,9 mm en met een holpijpje is het mij nog nooit gelukt om een net rondje te slaan uit plastic plaat. Dan zeven gaten rondom geboord en daar 0,5 mm plastic staf ingelijmd als de bouten, de ring is een oud Italeri-onderdeel waarvan ik de binnendiameter opgeboord heb tot 2 mm en alles daar weer in is een zeshoekig en een rond stukje geponst uit plastic plaat.

Nu nog vijf …

(Dit was de tweede poging. Voor de eerste heb ik geponste stukjes plastic plaat op de flens proberen te lijmen als de bouten, maar dat is zo’n pokkenwerk dat gaatjes boren en dan daar iets inlijmen veel makkelijker bleek te gaan.)

Welke mafklapper heeft nu toch 7 wielbouten bedacht? Dat is handig want 360 graden is supereenvoudig door 7 te delen, en indien het a-symetrisch is, moet je het wiel altijd op dezelfde manier vast zetten.... nee, dan kun je nog beter wielbouten hebben ipv wiel moeren...

Ik denk dat het er zeven zijn vanwege de zeven spaken — of misschien is dat nu net andersom. Ik snap de platte kant ook niet goed, er zit (afgaande op foto’s) niks aan de binnenkant van het wiel waardoor er zo’n stuk uit zou moeten. Misschien dat het te maken heeft met een vetnippel op de buitenkant van de naaf, maar betere ideeën dan dat heb ik ook niet.

En dat zijn de wielen eindelijk af:

F2098E02-3224-463E-AE4F-B66F8931C79C.jpeg

Vooral die bouten waren leuk, dus ik heb elk wiel apart gemaakt in plaats van 35 bouten tegelijk te knippen (hoera voor de modelbouwguillotine) en dan pas in de geboorde gaatjes te lijmen. De aandrijfwielen zijn voorzien van de geëtste antislip rond dat stuk buis op de naaf, en het plastic van die buis heb ik met een mes wat dunner gemaakt zodat het minder opvalt want in het echt was het gewoon een stuk antislipplaat die in een cirkel gebogen was. (De geëtste delen zijn grijs omdat ik er een laagje Mr. Surfacer op geschilderd heb als grondverf.)

En wat meer detail aan de motor:

522F54CA-B258-4638-88D5-C5EA9BE8F764.jpeg

Nog niet af, maar het is moeilijk om te bepalen wat er allemaal aan zat aan leidingen, en ook om de juiste diktes draad e.d. te vinden om dat mee na te maken,

T word al een heel ding! Er heeft tenminste 1 sdkfz 7 hier op texel rond gereden, waarvan ik zeker weet (op papier) maar helaas nog geen fotos van gevonden, dus ook al weer niks om na te bouwen, jammer, want het geeft wel wat extras mee, zon ding uit je eigen omgeving

Those patterned bolts would be perfect for doing on a 3D Printer.
I had that thought too, but I don’t have one so I had to do it the old-fashioned way: the base sawn from a length of plastic rod, a ring from an old kit glued to it, then holes drilled for plastic rod as the bolts. Fun! 🙄

Really nice job though. You have the patience of a Nun.
Thanks, though I don’t think I do 🙂

Er heeft tenminste 1 sdkfz 7 hier op texel rond gereden, waarvan ik zeker weet (op papier)
Meerdere op Walcheren, blijkt uit foto’s, waaronder ook een vroeg model zoals @Arjan Wiskerke recent liet zien. Er moet ook een Sd.Kfz. 7 V2-controlevoertuig geweest zijn lijkt me, gelet op dat er van die raketten afgeschoten zijn van bij Serooskerke, dus die staat ook eigenlijk nog ergens op m’n bouwlijstje … Foto’s zijn daar natuurlijk niet van, want V2, maar wel van de Meilerwagen.

maar helaas nog geen fotos van gevonden, dus ook al weer niks om na te bouwen, jammer, want het geeft wel wat extras mee, zon ding uit je eigen omgeving
Precies, het voelt toch anders dan eentje uit Normandië of Rusland of zo, laat staan een algemene die bestaan zou kunnen hebben.

Nog maar een paar dingetjes te maken/toevoegen, dan kan ik door naar het schilderen …

Veel gekker moet het wat mij betreft niet meer worden:

8A7FCE3C-DD8B-4A99-BCE3-F93211B8CD23.jpeg

En gelukkig hoeft dat ook niet, want ik vind dat ik nu eigenlijk alles wel gebouwd heb dat ik aan dit model wil bouwen, dus hier het totaal van alles dat voor het schilderen gemaakt kan worden:

B372B809-D0CD-40D0-9B05-92ABC785D742.jpeg10344E72-3D0D-463A-94AC-AA5209548417.jpeg340121BE-F60C-433D-A6E4-AAB4CCF3234E.jpeg 8EC18A07-82C4-4896-9043-6AE35D9A0E9A.jpeg70AF888C-ECF2-49A5-9195-7FC3A2EC1740.jpeg

Alles zit nog net zo los als bij de vorige totaalfoto’s, zodat ik erbij kan met de airbrush.

Hi Jakko,

Dat wordt wel een mooi bakkie zo! Vooral de motor zal een eye catcher worden zo. Ga je ook nog iets doen met de laadbak? Want dat is een groot oppervlak die smeekt om wat vulling. Al is dat wellicht minder logisch omdat het voertuig zelf al flink gestript is. Misschien met grof vuil of puin, of iets anders wat niet van waarde is?

Mvg,

Vincent

Hi Jakko,

Dat wordt wel een mooi bakkie zo! Vooral de motor zal een eye catcher worden zo. Ga je ook nog iets doen met de laadbak? Want dat is een groot oppervlak die smeekt om wat vulling. Al is dat wellicht minder logisch omdat het voertuig zelf al flink gestript is. Misschien met grof vuil of puin, of iets anders wat niet van waarde is?

Mvg,

Vincent
Op de foto van de Markt te Middelburg zie ik in de bak wat metaaldraadachtig spul liggen en iets wat ik niet kan thuisbrengen (kist of rol). Kan inderdaad niet veel van waarde zijn. Wat nutteloze zooi kan wel het “gestripte gevoel” benadrukken inderdaad

Dat wordt wel een mooi bakkie zo! Vooral de motor zal een eye catcher worden zo.
Ik hoop het 🙂

Ga je ook nog iets doen met de laadbak? Want dat is een groot oppervlak die smeekt om wat vulling. Al is dat wellicht minder logisch omdat het voertuig zelf al flink gestript is. Misschien met grof vuil of puin, of iets anders wat niet van waarde is?
Zoals Walter ook zegt is op de foto van de echte wat ijzerdraad of zo te zien, en niet heel veel meer. Ik moet nog bedenken hoe ik dat na kan maken, maar meer dan dat wordt het niet, want ik wil het voertuig maken zoals op de eerste foto. Er zal zeker niks van enige waarde gelegen hebben, nee 🙂

@Raymond Repping is lekker handig geworden in het maken van "Roadside crap". Mischien heeft hij nog wat over?
Kan je mooi een zooitje mee maken in de bak.
Want helemaal leeg is ook zo leeg.

Hij wordt ook niet helemaal leeg. Alleen grotendeels 🙂

Hij wordt ook niet helemaal leeg. Alleen grotendeels 🙂
Waar zou hij trouwens gestript zijn? Als dat op de Markt is gebeurd is het vreemd dat het hout van de achterbak nog niet weg is.

Ik denk gewoon op de Markt. Op de foto die Arjan plaatste kun je zien dat het kleppendeksel er nog op zat, en ook de pijpen van de luchtinlaat e.d. maar de wielen zijn al wel gedemonteerd — en duidelijk daar ter plaatse.

De hele inhoud van de bak was later wel weg. Je kunt die op de foto van Arjan nog deels zien: voorin een soort kast waar de 15 cm munitie in lag en achterin banken. Ik gok dat die eruit gehaald zijn omdat die relatief makkelijk mee te nemen zijn, maar dat de bak zelf wat meer moeite kost om te slopen? Of misschien dat er door de politie of zo ingegrepen is, om welke reden dan ook?

@Raymond Repping is lekker handig geworden in het maken van "Roadside crap". Mischien heeft hij nog wat over?
Kan je mooi een zooitje mee maken in de bak.
Want helemaal leeg is ook zo leeg.
hahaha, niet zo heel veel over ervan, enkele nog wat Cola en Evian flesjes.. maar die horen qua tijdframe niet in dit voertuig.

wellicht goede optie om hier eens te kijken, paul heeft allerlei leuke goodies om zon bak te vullen ermee. 1/35th Scale | paulwade

Op de foto van de Markt te Middelburg zie ik in de bak wat metaaldraadachtig spul liggen en iets wat ik niet kan thuisbrengen (kist of rol). Kan inderdaad niet veel van waarde zijn. Wat nutteloze zooi kan wel het “gestripte gevoel” benadrukken inderdaad
Dat ziet er meer uit als een metalen strip, dat is makkelijk te maken van dun aluminium of een restje PE

A8FCF506-2155-40F5-ABEB-1895D72CCF0E.jpeg

Het model is nu gespoten met Mr. Hobby H403 Dark Yellow (acryl, niet lacquer) waar ik een klein beetje Tamiya XF-55 Deck Tan ingemengd heb om de kleur ietsje af te vlakken, want zo uit het potje vond ik het net wat te verzadigd. De rupsbanden zijn gespoten met een eigenlijk willekeurig mengsel van Tamiya XF-52 Flat Earth en XF-1 Flat Black (meer van die eerste dan de laatste) om een „rupsbandkleur” te krijgen, en toen ik daar nog veel van over bleek te hebben, heb ik er XF-69 NATO Black doorheen gegooid tot het donkergrijs werd, en daarmee de motor ook nog even gespoten.

Voordat de camouflage erop kon, moest ik eerst de motorruimte en nog wat delen maskeren. Het echte voertuig was gespoten met de huif over de cabine, is op te maken uit de stukken donkergeel die zichtbaar zijn bovenaan de zijwanden, dus een paar stukjes plakband boden daar uitkomst. De motorruimte was wat moeilijker, tot ik bedacht dat ik gewoon de motorkap kon gebruiken. Eerst de zijkanten erop met bolletjes Blu-Tack, evenals de gril:

229ABCBC-F737-4018-9824-60536B3E04BF.jpeg

En dan de bovenkant met een paar stukjes plakband:

0FC049F8-DCD1-4F4F-80A6-413EE69A3720.jpeg

Daarna heb ik groen en roodbruin gespoten, met Vallejo 71.043 US Olive Drab en 71.041 RAL 8017 Rotbraun. Die eerste heb ik gepakt omdat hij na wat spitten redelijk overeen lijkt te komen met RAL 6003 Olivgrün, en ik het voorhanden had (in tegenstelling tot „echt” RAL 6003). Maar let op: ik heb er twee potjes van, met hetzelfde nummer, en die verschillen heel duidelijk van kleur!

6C57D721-6C0F-489A-B2DE-847DB5E4154C.jpeg

Hier heb ik de linkse, veel groenere, gebruikt.

En dan ziet het er zo uit:

B9375E03-A356-4CD9-B7A7-9DD29D69ECC5.jpeg42EAE19C-5A30-4072-AF53-3C939F976D69.jpeg

Het patroon aan de linkerkant, op de gril en voorop het rechter voorspatbord heb ik zo goed mogelijk nagedaan van de foto’s van het echte voertuig, dat aan de rechterkant is verder totaal fictief, bij gebrek aan foto’s. Ik heb het expres snel en „slecht” gedaan in plaats van de erg artistieke patronen die je soms op modellen ziet, want dat was het aan de linkerkant in het echt duidelijk ook.

Verder heb ik op de grote lappen die donkergeel blijven, de Steve Zaloga-methode gebruikt: willekeurige wolken in een lichtere kleur, in dit geval een mengsel van Vallejo 71.138 US Sand en Mig 111 SCC 2 (British 1941-44 Service Drab).

18C3D23D-EC04-4CD6-85D8-7B284EAD29B3.jpeg

Goeie cammo! Over de vallejo kleurverschillen, enige tijd geleden is er een vergroting in het assortiment gekomen, met daarin een aantal "nieuwe" en gecorrigeerde kleuren, aangepast aan bvb ral standaard, of in dit geval aangepast aan de FS, en dat zorgt voor gedoe, ik ben bijna op het punt geweest alle air weg te gooien en nieuw te kopen, maar intussen komt het wel weer goed.

Het patroon is lekker druk zoals het hoort, mogen ook best veel druipers en krassen in zitten, tenslotte vaak geschilderd met een bezem of de dweil van Mutti

Over de vallejo kleurverschillen, enige tijd geleden is er een vergroting in het assortiment gekomen, met daarin een aantal "nieuwe" en gecorrigeerde kleuren, aangepast aan bvb ral standaard, of in dit geval aangepast aan de FS, en dat zorgt voor gedoe
Volgens mij heb ik de rechtse eerder gekocht, maar ik heb ze allebei al een paar jaar dus ik weet niet goed meer wanneer dat allemaal precies was. Het zou best kunnen dat één van de twee van na die omschakeling was, maar omdat dit de eerste keer is dat ik daarover hoor zegt dat nog niks …

Het patroon is lekker druk zoals het hoort, mogen ook best veel druipers en krassen in zitten, tenslotte vaak geschilderd met een bezem of de dweil van Mutti
Deze was gespoten, is duidelijk uit de foto’s, en volgens mij met een redelijk dikke laag verf gemengd met benzine in plaats van water, want het lijkt erop dat het goed dekte. Maar inderdaad moet er nog allerlei verwering aan, waaronder weggesleten camouflageverf op allerlei plekken zoals ook duidelijk op de foto’s van het origineel te zien zijn.

Vandaag heb ik een wash over het hele voertuig gedaan om schaduwen (en vuil) na te bootsen:

D374C3C3-5F77-49F5-8DD0-B9D226BD3AE6.jpegCE4AF8D6-67CE-493B-A782-2AA983C8F129.jpeg

Ik ben niet zo van de voorgemengde washes die ze tegenwoordig verkopen, maar ik heb eens een potje van Mig gebruikt, donkerbruin voor donkergeel of zo’n soort naam. Ik vind het nogal erg bruin en donker als je het zo uit het potje over een model smeert. Ik heb het dan ook eerst getest op de onderkant van de bak en het chassis, waar het amper of niet zichtbaar zal zijn, en m’n conclusie was dat je het moet verdunnen met water wil het bruikbaar zijn als eenvoudige wash voor over een heel model. Dat heb ik dan dus ook gedaan door wat wash op het model te doen, dan m’n penseel in water te dopen en daarmee de wash uit te smeren. Dat gaf beter effect, zoals boven te zien is.

Ook heb ik met een brede kwast verticaal over de zijkanten geveegd voordat alles droog was, in de hoop regenstrepen te maken, en over de laadvloer. Vooral dat laatste werkte niet zo lekker, dus heb ik op delen meer water, meer wash, of allebei moeten doen. Het effect is daardoor een beetje onregelmatig, maar tegelijk heeft dat wel wat, vind ik.

Nadat de wash droog was, waardoor trouwens ook alles veel matter werd (en donkerder, maar dat had ik wél verwacht), heb ik alle donkergele delen gedrybrusht met dezelfde Mr. Hobby donkergeel als ik voor de basiskleur gebruikt heb, met de bedoeling alles weer wat lichter te maken. Daarna nog drybrushen met Parchment Yellow van Rackham (dat ga je niet meer in de winkel vinden), om de details er beter uit te halen:

E5319145-3F29-47AC-B30A-8F8E9F87AC3A.jpeg

De bruine en groene stukken camouflage moeten nog, met kleuren die daar beter voor geschikt zijn dan een lichtgele zandkleur 🙂

O ja, en ik bedacht voor de wash nog dat ik vergeten was om de bovenkant van de cabinevoorkant af te plakken waar de voorruit zou zitten. Ik heb daar dus eerst een stuk plakband gedaan en het achterste deel even donkergeel geschilderd.

Verder met de verwering en veroudering: ik ben niet van plan het voertuig erg vuil te maken, maar ik wil het wel laten lijken of het in de regen heeft gestaan. Dit heb ik vooral na proberen te bootsen door verticaal te half-drybrushen (natter dan echt drybrushen) met een paar kleuren groen en bruin, zodat er dunne streepjes zichtbaar blijven op de verticale delen.

B621FAA3-964F-452E-AA54-90055101428C.jpeg7C34108B-1465-4138-ADD0-875D53A193C8.jpeg

Daarna pas bedacht ik dat ik beter de decals erop kan plakken voordat ik te ver ga daarmee 🙂

186084D1-FDDF-44BF-BF40-431A24936650.jpeg

Ik meen het nummerbord WH-999731 te lezen op Arjans foto, hoewel het ook WH-899731 zou kunnen zijn. Dat was leuk priegelwerk met de losse cijfertjes die Dragon levert. Om de witte achtergrond goed op het model te krijgen was wel redelijk wat Micro Sol nodig.

Ook ben ik verdergegaan aan de motor:

B1FF32FE-7FF9-4F67-B161-DDDD075688E9.jpeg

Eerst heb ik details geschilderd met vooral metaalkleur en een paar in het zwart, en daarna twee washes over alles heen gedaan, eerst Army Painter Dark Tone en dan Mig Dark Wash. Het was de bedoeling om schaduwen op de motor te maken, maar heeft in plaats daarvan vooral het effect van vuil veroorzaakt. Ook goed 🙂

De uitlaat zit er nu ook in:

E7341491-8E40-4D28-ADD7-928C510C86DC.jpeg

Dragons manier om die te monteren is bijna achterlijk. De demper is in twee delen, boven- en onderkant, en aan elk zit één van de pijpen. Ze willen dan dat je het deel met de bovenkant in het chassis hangt, en dan het deel met de onderkant er doorheen steekt en ook vastzet. Schilderen is daardoor bijna onmogelijk zonder óf aan de zijkant een naad te hebben, óf hem te moeten schilderen terwijl hij al op z’n plek zit.

Oplossing: lijm de twee delen aan elkaar buiten het chassis, snijd de voorste uitlaatpijp af, boor gaatjes en steek er een pennetje in. Dan kun je de demper met achterste pijp op z’n plek steken na het schilderen en dan de voorste pijp daar weer in doen, door het gat in het chassis heen.

Aan de voorkant zitten nu ook de koplampglazen erin, heb ik de nummerplaat wat vuil gemaakt en tijdelijk de motor en uitlaatspruitstuk erin gezet om te zien hoe dat eruitziet nu ik hem nog wat meer geschilderd heb:

C544BAEE-2E97-48F9-BB98-59F45407043F.jpeg

Van deze kant zie je het extra schilderwerk niet zo, maar aan de rechterkant wel:

A776371A-1D83-40F3-84F8-B1332C4B2FD3.jpeg

Ik heb de grijze delen gedrybrusht met verschillende tinten donker- tot middelgrijs om hoge lichten te maken, en ook nog wat details (opnieuw) geschilderd zodat ze beter uitkomen.

Ik vind dit een van de leukste projecten die ik heb gezien, origineel en een goede uitvoering. Ik geniet mee

Jan

En ik maar denken dat ik alleen voor m’n eigen plezier hoef te bouwen 😉

Ik vind dit een van de leukste projecten die ik heb gezien, origineel en een goede uitvoering. Ik geniet mee
En het loopt door! Ook zo leuk.
Ik herinner me een paar projecten die ik met belangstelling volgde, waarna het stil werd.
Hoe is het bijvoorbeeld afgelopen met die prachtige Sherman-vlegeltank naar het voertuig uit Overloon?

(ja ja, en nu niet allemaal naar mijn Centurion Schaarbrug of YA-328 met M-55 beginnen 🙄, op een dag ...)

En het loopt door! Ook zo leuk.
Daar sta ik ook van te kijken, ja 😉 Nou ja, dat hij ook gelijk afgemaakt wordt is omdat ik niks tegengekomen ben dat werk was waar ik tegenopzag. Dat is vaak waar het bij mij stokt: er moet iets aan het model gedaan worden waar ik helemaal geen zin in heb, en rond dezelfde tijd komt er iets anders interessants langs. Dat is hier niet gebeurd, dus met een beetje geluk zal dit model ergens in de komende dagen af zijn.

(ja ja, en nu niet allemaal naar mijn Centurion Schaarbrug of YA-328 met M-55 beginnen 🙄, op een dag ...)
Ik heb ergens het vermoeden dat er een FOC aan zit te komen waar je daar wat mee zult kunnen … 🙂

De finish is in zicht …

6B273FF8-2384-4599-8BF6-A75DABADA1DC.jpeg

De motorruimte is wat mij betreft compleet!

0206B8E0-B20D-4C77-9FC5-083D20B8ABFE.jpeg6E573491-E1DF-48A5-87E3-0F791B01B341.jpeg

Voornaamste toevoegingen nog zijn een luchtbuis van de compressor naar dat filter op de voorkant van de cabine en de twee stangetjes die naar de carburateur horen te lopen, maar die zit er niet meer in dus de stangen hangen hier naar beneden. En natuurlijk de radiateur en de stangen aan de bovenkant. Daar moet nog wel wat aan geschilderd worden om ze beter aan te laten sluiten bij de rest van het model, en er moet nog wat matte vernis op de blinkende plekjes lijm.

De meeste wielen zitten er ook aan:

C81DB959-83BC-4519-B855-E8D89E4C99A2.jpeg

Maar nog niet allemaal, want de rupsbanden krijg je er alleen op als je dat gelijk met de aandrijf- en spanwielen doet. Over de rupsbanden gesproken:

419CA3F8-E9DC-432E-9996-D56BB8DEAC55.jpeg

Na de bruine basiskleur heb ik er de onverdunde Mig donkerbruine wash overgesmeerd, wat niet het gewenste effect had: de hele rupsband werd donkerder, in plaats van dat er schaduwen in de diepere delen kwamen. Daarna heb ik met een grondkleur gedrybrusht en de rubberen blokken geschilderd met licht verdunde Oost-Indische inkt.

Alles bij elkaar zijn de rupsbanden te donker. Op de echte foto’s zijn ze ongeveer even donker als de rest van het voertuig, maar als ik even snel wat probeer:—

5CC9CF20-B7E0-42EE-A781-D4C77783FE8F.jpeg1362AB25-4AAC-4378-9375-7F1001381C3E.jpeg

… zie je goed dat ze donkerder overkomen dan bij het echte voertuig. Nu is die zwart-witversie even snel gedaan in plaats van te proberen de weergave van het (vermoedelijk) gebruikte soort fotorolletje na te maken, maar ik denk dat dat niet echt uitmaakt voor deze doeleinden.

Na een washje over de stangetjes heb ik de rupsbanden nog gedrybrusht met een zandkleur, evenals de banden van de loopwielen e.d., en dan heb ik ze gemonteerd:

457B4A55-3B15-4C7B-824B-FBFBBBEE378F.jpegD63C0D54-C893-45A1-B3DB-E9F1938E4A89.jpeg

Dan nog de bak erop en in principe is hij klaar:

81914469-73ED-4322-A380-1A69FB9CEB1D.jpeg20001243-7443-428F-9466-D0BD60CC5600.jpeg5051CADA-0008-4A3B-BEE0-8D62CC107632.jpeg6EB9A1C7-C3E6-4CFC-B684-62ED5AB3E3A5.jpegB28850EC-B81C-44AE-B83B-262D9401E014.jpeg0BD81472-2410-4CAC-8BE1-FCA1559B1E1A.jpeg5D20531C-32EB-4110-A190-82D1044297E7.jpeg

Ik wacht alleen nog op een setje figuren waarvan ik eentje op het voertuig wil zetten, dan is het pas écht af 🙂

978260AD-F82E-4218-863F-8A69FB5396B1.jpeg

Eén van de figuurtjes van het MiniArt-setje met autorijdende mensen. Ik heb z’n hoofd en linkerarm wat gedraaid en hem een andere linkerhand gegeven zodat hij de slang vast kan houden om de laatste restjes benzine uit de tank te kunnen halen. Wel denk ik dat ik z’n rechterhand nog om ga draaien zodat hij daar beter de slang mee vast kan lijken te houden, en moet er daar nog koperdraad in om hem beter in vorm te houden. Z’n klaarstaande emmer om de benzine mee op te vangen is geloof ik van de Churchill Mk. VII van Tamiya.

Dat ziet er prima uit Jakko ! Toevallig vandaag nog een foto van de rechterzijde gevonden. De kwaliteit is echter zo slecht dat je er niets aan zult hebben.

G7GHrZM.png

Groet,

Arjan

Dat is niet de rechterkant van mijn onderwerp, maar het rijtje voertuigen dat voor het stadhuis stond — de Sd.Kfz. 7 daar is die helemaal links op de eerste foto die ik plaatste, aan het begin van dit onderwerp. Leuk om te zien dat dat een vroegere uitvoering is met de banken, in plaats van de houten laadbak.

Ik zag het vooral omdat ik me de laatste tijd teveel in dit onderwerp verdiept heb, denk ik 🙂

Eindelijk is hij af! Ik houd niet zo van figuren schilderen dus dat duurde een tijdje voordat ik mezelf ertoe aanzette om het ook echt te doen, en dan nog de rotzooi achterin maken. Ik denk dat het prikkeldraad en een houten kist waren: op de foto van links kun je zien dat er twee rollen draad naast het voertuig lagen, gewikkeld rondom een houten paaltje, en ik kan me niet zo goed bedenken wat dat anders geweest kan zijn dan prikkeldraad. Dus een stuk in de bak is dan logisch. Inzoomen op de foto toont zo te zien een donkere kist voorin de bak, dus ik heb er eentje gemaakt uit plastic plaat en strip, met een beschadiging zodat er een reden is dat niemand hem tot nu toe meegenomen heeft 🙂

AB4CB084-948B-49D1-92A1-94E56E9DB06E.jpeg1BA2E5DF-745B-4D84-B25A-71020C40E32E.jpegAB5FA209-BBF5-4CE6-98EB-006A260A7025.jpeg134335C8-971E-480C-8E5F-800D33AB43E8.jpegF35C6C10-D502-4821-AFA1-1BC774301C56.jpeg32DDAFC5-1B68-4466-8581-8A4B1FB9655C.jpeg830EE91B-24EE-4594-B9EF-AD327E43FDBE.jpeg

O ja, en ik heb de linkerkoplamp van het model afgehaald, want bij vergelijken van het model met de foto van linksvoor bleek dat je die lamp op de foto gezien zou hebben als hij er nog opzat.

Heel mooi resultaat Jakko ! 👍

Figuur ziet er ook goed uit (al is het gezicht moeilijk te beoordelen, goed ontweken ? 😉)
De voorwerpen op de (nogal schone) laadvloer zijn voldoende maar ik mis wel een beetje fijne rommel, zoals :
moertje, boutje, schroefje, ringetje, splitpennetje, spijkertjes, vettige lap... Onbeduidende zooi die uit kisten en dozen rolt en net dat beetje rommeligheid meegeeft wat past bij zo'n achtergelaten en leeg geroofd voertuig.

Die ontbreken grotendeels omdat ik ze niet zie op de foto’s van de echte 🙂 Als ze er al gelegen hebben, denk ik dat ze ook meegenomen zullen zijn.

Terug
Bovenaan