- Interesses
- Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
- Schalen
- 1:35

1. Inleiding.
Ik vind het altijd leuk om een model te bouwen waar ik zelf een band mee heb.
Daarom bouw ik het liefst Nederlandse voertuigen. Maar het mooiste is natuurlijk een voertuig waar ik ook zelf een band mee heb.
Zoals de holbewoners die de dieren tekenden waar ze op jaagden.
De Nekaf TLV, waar dit draadje over gaat, maakte voor mij al vroeg indruk. Dat was waarschijnlijk rond 1976.
Als scout liep ik samen met een vriend een zwerftocht in de omgeving van Harderwijk en de Ermelose heide. Plotseling werden we ingehaald door één of twee woest ronkende, open jeeps met een kanon er op. De mannen die erin zaten zagen er voor ons ontzettend stoer uit, met een hoop uitrusting en wapens aan boord.
Volgens ChatGPT moet dater ongeveer zó uit hebben gezien.
(Die militair zonder benen kan ik me trouwens niet zo goed herinneren.)

Sinds dat moment is de Nekaf-jeep voor mij een iconisch voertuig geworden.

In augustus 1989 (volgens de dtg achterop de foto's) bezocht ik het Legermuseum, dat toen nog in Leiden was gevestigd.
Daar heb ik acht analoge foto’s gemaakt (zuinig!) met het idee om ooit een Nekaf met TLV te bouwen. Vermoedelijk heb ik dat plan kort daar op uitgevoerd.
In die tijd waren er nog geen kits van een M38A1 te koop. Volgens Scalemates kwamen die pas in 2000. Daarom moest ik improviseren met het onderstel van een Willy’s van Italerei. Met veel knippen, meten, schuren, zagen en snijden heb ik dat omgebouwd tot mijn M38A1.
Dat was de tijd dat je Modelbouw nog met een hoofdletter "M" schreef.
Ook de tijd trouwens, dat op mijn linker duim regelmatig een peister zat. Iets dat al jaren niet meer is voorgekomen.
Ik was destijds erg tevreden met het resultaat en het model heeft jarenlang een mooie plek gehad in mijn vitrinekast.
Vanaf 2001 verschenen er echter steeds meer kits op de markt die het mogelijk maakten om recht uit de doos een M38A1 met TLV te bouwen.
Nu, na ongeveer 35 jaar heb ik de Nekaf met TLV dan ook nog een keer gebouwd, maar nu met de kit en allerlei beschikbare upgrades, etchings, transfers en resin. Het doel van dit project is om te bekijken of een moderne kit (die met alle add-ons ook een stuk meer kost) daadwerkelijk een duidelijk beter model oplevert. De opzet van dit draadje is daarom als volgt:
- Hierna een stukje over de historie van de M38A1 TLV in Nederland.
- Daarna foto’s van het model dat ik ongeveer 35 jaar geleden heb gebouwd.
- Vervolgens foto’s van het nieuwe model dat inmiddels klaar is.
- Tot slot trek ik mijn conclusie: was het de moeite waard, en welke kit biedt uiteindelijk de meeste meerwaarde voor de modelbouwer?
Ik heb er trouwens bewust voor gekozen om het bouwproces niet stap voor stap te beschrijven, maar vooral de focus te leggen op het eindresultaat.
Laatst bewerkt: