Gedoe met een H&S Evolution

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Lorraine 38L VBCP, PzJg I vroeg model, PzJg I laat model, 7TP
Niemand hoeft hier iets mee. Gewoon even van me af zaniken.

Mijn H&S Evolution doet het weer eens niet.

Na de laatste spuitbeurt heb ik het ding geheel uit elkaar gehaald en alle delen schoongemaakt, alle openingen kon ik doorheen kijken en nergens meer een spatje verf te zien.
Toch begon de verf driftig omhoog te pruttelen uit de cup toen ik het ding zojuist weer dacht te gebruiken. Niets aan de hand want dat is bij mij normaal, weer uit elkaar gehaald en nogmaals geheel gereinigd ook al is het onzin want er is nergens meer verf te zien maar soms helpt het dan toch weer wel om de verf er aan de juiste kant uit te laten komen. Raadselachtig allemaal maar goed het doet het dan weer.
Deze keer dus niet. Alles nóg eens geïnspecteerd, nóg maar een keer het schoonmaakritueel gedaan en nee hoor, gespetter uit de cup. Naald is goed, nozzle is goed, de zichtbare O-ringen zijn goed, alle afdichtingen zijn goed, schroefdraad is goed.

En dat terwijl H&S (en vele plakgenoten) volhouden dat een paar keer doorspuiten, vloeistof even terug laten lopen en nogmaals met schone schoonmaakvloestof doorspuiten genoeg zou zijn. De vloektirade die dat soort onzinnige opmerkingen bij me oproept zal ik hier achterwege laten. 😇

Te laat om nog naar Airbrush Service in Almere te rijden, en begrijp me goed, dat is echt het laatste redmiddel want de horkerige manier waarop ik daar eerder ben behandeld maakt dat ik mij voorgenomen had er nóóit meer heen te gaan. Morgen, zaterdag, zijn ze dicht. Had ik al gezegd dat het een fijne winkel is? 😡

Maar goed, geen verspuit meer dit weekeinde en dat terwijl ik stevige plannen had op dat gebied. 🤬💩

Ondanks hulp van meerdere plakgenoten blijft die H&S zo'n onding dat het plezier in het airbrushen helemaal weg is, wanneer ik het gebruik is dat altijd na een worsteling om het ding aan de praat te krijgen en heb ik er eigenlijk al geen zin meer in. Dat is regelmatig ook aan mijn modellen te zien.
Voor nood heb ik dan nog mij 40 jaar oude Badger 150. Doet het altijd, nooit problemen mee. Is wel een ramp om schoon te maken maar het lukt tenminste wel. Grote nadeel is dat de cup zo onhandig zit dat het me niet lukt er detailwerk mee te houden, het zit altijd in de weg.
En uitgerekend vandaag laat ik hem vallen, mijn dierbare oude Badger 😢. Naald zo krom als een hoepel, nozzle gespleten en geen reserves in huis.
Had ik al gezegd dat die winkel in Almere op zaterdag dicht is?
En dat ze pas woensdag weer open gaan? 🤬😫🤮

Zo, genoeg geklaagd.
Fijn weekeinde allemaal!

Pfff, waar woon jij? Anders kan je de mijne wel een weekje lenen, ik heb er toch inmiddels 3
Als je zeker weet dat hij echt schoon is lijkt het toch op een missend O ringetje oid.
Frustrerend iig, succes!

Kom je zondag toevallig naar Best. Dan wil ik best eens kijken naar de H&S.

Gr Bas

Om heel eerlijk te zijn snap ik de terugkeer naar een badger 150 ook, simpel, betrouwbaar, en goed bedienbaar, de Evo's hebben een wat dikkere handleiding en leercurve.

welke verf kiep je erin Paul? En verdunner? De nozzle is rot schoon te krijgen, zeker als er prut in zit, dat vindt ik persoonlijk een lastig punt van de evo, van tijd tot tijd maak ik die echt extra schoon, en soms gaat die ook in de airbrush restorer, dan denk ik dat ie schoon is en komt er toch nog blauwe verf uit van een half jaar terug...

Dat ie pruttelt wil volgens mij zeggen dat er toch ergens nog viezigheid zit!
Als je de nozzle eraf haalt en paar keer met de naald doorsteekt en kijkt of er nog verfresten uitkomen.
Nozzle nog een keertje controleren of deze echt helemaal schoon is!
Als je spuit met verdunner spuit doet hij het dan wel goed door?
Anders kan het inderdaad aan de verf liggen!
Ik ben zelf een hele slechte schoonmaker van mijn airbrush!
Heb nu mijn 2e Iwata,deze gebruik ik dagelijks en laat mij gelukkig nooit in de steek!😊

Laatst bewerkt:
@Roger Hurkmans
Dagelijks??
Wow, ik dacht dat ik productief was maar dat is nog een trapje hoger..

Heel herkenbaar, hier het zelfde!

Heren, dank voor de reacties!

Inmiddels heeft een bevriende plakker die in de buurt woont op mijn stoep gestaan en zijn reserve airbrush aangeboden. Ook een H&S Evo waar ik ook wel weer geen vriendjes mee zal worden. Maar goed , meestal werkt het dan toch echt wel hoor.
In de frustratie van gisteren kan het beeld ontstaan zijn dat het elke keer gedoe is met dat ding maar dat is niet zo, het gebeurt dan wel té vaak, veel vaker dan met de oude Badger.

Er gaat Tamiya verf in, uitsluitend dat, met een verdunningsverhouding van 60-40 tot 70-30, afhankelijk van wat ik ga doen. Aan de verf ligt het echt niet.
Aan het schoonmaken ook niet. Zoals gezegd kan ik goed door alle openingen kijken dus daar zitten nergens verfresten en ik stop niet met doorspuiten totdat de verdunner er brandschoon en in een egale straal uitkomt.
Gisteravond heb ik alle delen in de ultrasoon gelegd en daar kwam nog wel iets aan kleur uit voort maar veel minder dan andere keren toen het het wel gewoon deed. Deze keer hielp het dus ook niet.

Het moet wel een "technisch" dingetje zijn.

Ik vermoed de spuitmond of "nozzle". Niet de O-ring die aan het begin zit, die is brandschoon, voelt egaal en met de sterkste vergroting op mijn werkbril is er geen onregelmatigheid te zien.
Dat geldt ook voor de spuitmond zelf maar haarscheurtjes in metalen kunnen wel héél erg klein zijn en mogelijk niet zichtbaar met 3,5 x vergroting. Straks trek ik de Evo van mijn maat uit elkaar en zet die nozzle op de mijne, ben benieuwd......

Uiteindelijk is het stuk gaan van de Badger mijn grootste ergernis geweest. Voor mijn 12e verjaardag gekregen en tot mijn 16e zo'n 130 tanks en andere voertuigen mee in de kleur gezet. Conform de verwachtingen van die leeftijd is de Badger ernstig mishandeld geweest maar heeft me nooit echt in de steek gelaten. Het enige punt van kritiek is de plek waar de cup zit, dat maakt dat het lastig manoeuvreren is bij detailwerk en dat was dan ook de enige reden waarom ik vier jaar geleden besloot iets moderners aan te schaffen.
Door de decennia heen heb ik meermaals de modelbouw weer halfslachtig opgepakt waarbij de Badger telkens weer zijn waarde bewees. Inmiddels 48 jaar lang.
En nou is ie stuk! Kan weer gerepareerd worden maar dat betekent wel nieuwe onderdelen en dus zal ie nooit meer helemaal mijn ouwe trouwe Badger zijn.

Waar een mens al niet sentimenteel van kan worden. 😁

Nou, het zal aan het weer liggen maar de AB sessie hier is ook een eindeloze schoonmaaksessie geworden. Maar alles is weer schoon en doet z'n werk weer.

Terug
Bovenaan