Gecamoufleerde Centurion van 101 Tankbataljon — in kleur!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6
Centurion 101 TkBat.webp

Ik heb nog nooit een kleurenfoto gezien van een Centurion in het vierkleurenschema dat 101 TkBat in de jaren ’60 gebruikte. Een heleboel zwart-witfoto’s, ja, maar geen enkele in kleur. En nu plaatst iemand op de KitMaker-forums er gisteravond zomaar eentje als antwoord op een suggestie van mij dat hij een tank in die camouflage waarschijnlijk wel interessant zal vinden …

Volgens mij heeft @Jasper Breur er ook eentje in deze kleuren gemaakt. Erg mooi!

Met al die ingekleurde foto’s tegenwoordig is eerste reactie: is dit een echte kleurenfoto of niet?

Patroonverdeling verschilde dus per tank!

Blijkbaar. De rest die ik heb zijn z/w, eveneens met wisselende patronen. Soortgelijk maar onderling toch anders.

Alle foto’s die ik me kan herinneren tonen inderdaad andere patronen. Ik vermoed dat de richtlijn was dat de drie hoofdkleuren elk ongeveer evenveel van het voertuig moesten bedekken, en dan wit onder de opbergkasten aan de toren en onder de boeg.

"Daar is HIJ weer met z'n tekening ..." 😴
Tenmindte één patroon (licht groen - olijf groen) is in 1969 vastgelegd door de camouflageschool van het Genie0Opleidingscentrum.

IMG_1258.webp

Terug
Bovenaan