Gebruik van decal solutions

Schalen
  1. 1:35
Kon er via de zoekfunctie nog niet echt een specifiek topic over terugvinden dus vandaar de vraag via dit topic.
Aantal jaar terug had ik voor het eerst de micro set/sol flesjes. Maar x tijd later begonnen die plastic dopjes ervan de verpulveren (geen idee waarom of dat het toen een slechte batch was...). Dus destijds in andere potjes bewaard.

Maar nu dus paar jaar verder zijn ze op en heb ik ze niet meer. Kwam nog wel de vallejo set en sol variant tegen (ooit gekocht op SMC dacht ik). Maar laats bij gebruik ervan viel me die toch tegen. De sol versie ervan ging niet echt lekker met de decal om mbt het plaatsen over objecten/vormen/relief etc. Het smolt niet lekker op het model.

Dus ben aan het kijken voor een vervanging. Maar er zijn zo veel smaakjes tegenwoordig dat ik benieuwd was naar jullie ervaringen.
Is de micro set/sol nog steeds een goede variant? Of is bijvoorbeeld de mr hobby (glazen potjes met kwastje) een veel gebruikte? Of nog andere voorkeuren/ervaringen?

Ben benieuwd 🙂

Hoi Paul,
hier is inderdaad al eens wat over gevraagd (en beantwoord) en vond 't terug met de sleutelwoorden : decal, set, sol (letterlijk zo opgegeven).
Het bewuste topic vind je hier.

Ik vond ook nog een link naar YouTube met diverse onderwerpen zoals vergelijkingen en hoe zelf iets te brouwen.

Ook nog wat van mezelf namelijk hoe goed Microscale Sol werkt met een decal op Zimmerit.

Laatst bewerkt:
Hoi Paul,
hier is inderdaad al eens wat over gevraagd (en beantwoord) en vond 't terug met de sleutelwoorden : decal, set, sol (letterlijk zo opgegeven).
Het bewuste topic vind je hier.

Ik vond ook nog een link naar YouTube met diverse onderwerpen zoals vergelijkingen en hoe zelf iets te brouwen.

Ook nog wat van mezelf namelijk hoe goed Microscale Sol werkt met een decal op Zimmerit.
merci. Dat 1e topic kwam hier niet terug met zoeken. Of ik zocht op decals ipv decal 🤔
Maar dat topic is precies wat ik zocht 👍

De verkruimelende dopjes van microsol en microset zijn een bekend probleem.
Maar het spul werkt goed en is nog volop te koop.
Dus ik heb gewoon nieuw besteld.
ergens ...

De verkruimelende dopjes van microsol en microset zijn een bekend probleem.
Ik heb de potjes overgegoten in lege (uitgewassen) medicijnflesjes met blikken doppen, dan was dat probleem weg. (De Micro-flesjes uit het licht bewaren werkt ook, maar dan moet ik ze ergens anders neerzetten dan waar ze al 20+ jaar staan en daar houd ik niet van 🙂 )

Geen medicijnflesjes aanwezig hier dus denk dat ik keer langs de ikea ga voor deze flesjes van 60 cent per stuk (6cl).

guldfisk-kruidenpotje-helder-glas-roestvrij-staal__1196299_pe902878_s5.jpg

Ook eventueel handig voor wat ander diorama materiaal etc.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren en vandaag even op een test sherman zitten testen met primers, tamiya en AK verf, en de tamiya mark fit strong (had deze nog staan) voor decals.
Verflaag was dus een dag oud (surface primer zwart + tamiya flat white voor wat preshade, en AK real color voor de kleur).
Die laag ging perfect en alles soepel en netjes op model.

Dag later dus de mark fit om decal te testen.
Gelukkig was het een test sherman zal ik maar zeggen 😛

Na drogen zag je door de mark fit dus alsnog een bijtende/lichtere plek op de verf.
Ook na gebruik van de tamiya clear X-22 op de plekken waar de decal kwam.
Beide resultaten dus niet happy mee en geen zin om later mijn cromwell zo te mishandelen 😛

Toch maar weer terug naar SOL en SET of een mr mark softer?..........

Voor de fun ook nog een klein stukje gedaan met de mark fit super strong. Die doet zijn naam eer aan 🤣

Dag later dus de mark fit om decal te testen.
Gelukkig was het een test sherman zal ik maar zeggen 😛

Na drogen zag je door de mark fit dus alsnog een bijtende/lichtere plek op de verf.

Wellicht nog eens een testje doen na een paar dagen en na een week ? gezien de (licht) agressieve vloeistof is het gebruik één dag na
spuiten/verven ietsje te vlug ? De verf kan wel droog zijn maar is die dan ook al hard ?

Zelf gebruik ik altijd Microscale Set en Sol.

Ga het inderdaad nog een paar dagen testen. Want ben wel fan van de "alles in 1" oplossing van de mark fit.
En ook het soft maken van de decals werkt wel goed namelijk.
Met de panzer IV gaf het een mooi resultaat op de zimmerit. Weet alleen niet meer hoeveel dagen toen tussen verf/decals zat + door de camo en zimmerit viel eventuele aantasting verf stuk minder goed op.

Ik gebruik zelf ook al jaren Micro Set en Sol. Echter recent ook deze aangeschaft:
1727361329360.webp

En moet zeggen dat het mij wel goed bevalt. Ik heb het nu een paar keer gebruikt. Het is iets stroperiger dat Micro Set en in eerste instantie wat witter bij applicatie. Maar uiteindelijk werkt het wel fijn. De Sol variant Mr Mark Softener heb ik nog niet geprobeerd.

Na het ter ziele gaan van mijn Set & Sol flesjes ben ik overgegaan op Humbrol Decalfix (dat had te maken met de beschikbaarheid en niet zo zeer met een persoonlijke voorkeur 🙂 ) en het bevalt ook erg goed.

Cheers
ErikJan

Bijlagen

• HD.webp
    HD.webp
    11,1 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Zie online trouwens altijd verschil mbt toepassing. De ene smeert de decal sol direct op de verflaag, een andere gooit eerst hele model in een satin vernis (ook voor de pinwash daarna) en andere gebruiken enkel op de plek van de decal een laagje vernis (bijvoorbeeld de tamiya).

Wat is jullie voorkeur of volgorde?

Ik spuit over het hele model hoogglang vernis, daarna ter plekke set erop, decal erin leggen. Na 5 minuten overtollige erafzuigen door er papiertje langs te leggen. (Adhesie zuigt papiertje vol). Daarna sol erover druppelen. En sol herhalen totdat decal juiste vorm heeft.
Na drogen glans vernis over decal spuiten, en met wash afwerken. Dan mat vernis erover spuiten. Waarna met poeder/spray stof toevoegen.

Wat is jullie voorkeur of volgorde?

Paar druppels (microscale) Set aanbrengen op matte of satijn ondergrond.
Dan decal erop en positioneren... indien lastig een extra drupje Set erop.
Dan droog deppen met tissue.
Als laatste indien nodig vanwege hoge of diepe details het decal behandelen met Sol.

Ik doe bijna nooit vooraf of achteraf het aanbrengen apart vernissen. Alleen wanneer het verweren nogal intens zal zijn of dat decals op naden
moeten doorgesneden gebruik ik wél vernis om het decal af te schermen.

Ik doe bijna nooit vooraf of achteraf het aanbrengen apart vernissen
Hier net hetzelfde. Vernis is wat mij betreft vooral iets extra’s waar het mis kan gaan, en ik ben in m’n 40+ jaar modelbouw héél weinig decals tegengekomen die het helemaal niet doen zonder vernis eronder. Oude (jaren ’80) van Revell wilden heel slecht op matte verf, dan sloegen ze wit uit, maar voor de rest … nee, ik kan zo snel geen merk verzinnen waar vernis nódig is of was.

Terug
Bovenaan