gebroken track

A

Anonymous

Wie kan me helpen met het volgende;

Ik wil graag een dio maken met een tank waarvan de track aan de achterkant bij het aandrijfwiel (tandwiel) is geknapt. De vraag is hoe de track dat valt ?
Naar onder lijkt me redelijk rechttoe rechtaan, namelijk plat op de grond 😉 De andere kant op aan de bovenkant richting de "return rollers" is de grote vraag.

Kan iemand hier een toelichitng op geven of evt onderbouwen met foto's ??

BVD,
Marc

Marc, als ze axchter het aandrijfwiel gebroken is denk ik dat ze voor het wiel zal vallen, want het aandrijfwiel zal de track voorttrekken tot ze van het aandrijfwiel afvalt...
Voor de andere zijde hangt het denk ik af van welk voertuig je hebt, en het gewicht van de track, en de plaats waar ze gebroken is; ik denk dat het voorste stuk als dat nog een gans eind is, gewoon naar beneden zal hangen; en tussen de return rollers zal ze denk ik doorzakken, wegens geen spanning meer op de track...
pascal

Een foto...

...zegt soms meer dan 1000 woorden. Als ik zo door mijn foto-verzameling blader zie ik vooral losgelaten tracks aan de achterzijde, waarbij de bovenkant geheel naar voren is getrokken. Of er is een wiel afgeschoten (en de tracks eraf). De tweede foto toont wellicht wat je zoekt:

track01.jpg

track02.jpg

Eric
(foto's zijn ooit van internet geplukt en slechts voor discussie-doeleinden. Enige overeenkomst met bestaande voertuigen berust op toeval)

@ Eric; nuttige foto's, maar de vraag ging over tracks die bij een 'achterwiel aangedreven' tank kapot gingen. Daar vallen de tracks dus mogelijk wel anders.

@ Marc; Ik neem aan dat het hierbij om een Russische of Britse tank gaat?

Cheers, MartinD

@ Eric, Bedankt voor de foto's. Ze geven iig wel een beeld hoe de tracks vallen.

@ Martin, Klpt het gaat om een russische tank.

Gr,
Marc

Russische tank... er van uitgaande dat het een oud type tank is (dus tot en met de T62) Christie loopwerk dus.
Deze tanks hadden een 'dode' track, dat wil zeggen dat de trackschakels geen voorspanning hadden t.o.v. elkaar.
Bij modernere rupsvoertuigen staan de trackschakels onder een kleine hoek met elkaar. Dit om minder wrijving te hebben bij met name de aandrijf- en spanwielen. De trackschakels gaan dan a.h.w. makkelijke de bocht om. (De YPR 765 en de Leo bijv)
Bij de oudere Russische tracks was deze voorspanning niet aanwezig.
Bij een breuk achteraan (bij het aandrijfwiel dus) zal de onderste trackhelft inderdaad 'dood' op de grond valen, met wellicht de laatste schakels omgeslagen naar voren. (afhankelijk van de snelheid).
Ook afhankelijk van de snelheid is wat de bovenste helft van de track doet.
Reed de tank snel, zal deze naar voren over de loopwielen heen gerold zijn, en loopt de tank doodleuk van de track af, en maakt dan waarschijnlijk een scherpe bocht in de richting van de kapotte track. Zeker als de ondergrond zacht is: dan graaft de tank zich vrijwel meteen in, omdat de gronddruk plotseling hoog oploopt.
Reed de tank langzaam en kon de chauffeur nog op tijd stoppen, zal de tank waarschijnlijk in een kleine hoek de andere kant uitstaan. De kapotte track remt nl. niet meer. De kapotte track zal dan gebogen op de grond liggen, het deel wat nog onder de wielen ligt, (hopelijk voor de bemanning) nog recht, maar in het ergste geval scheef en de loopwielen (deels) uit de vertanding.
Op verharde, gladde ondergrond zal de tank waarschijnlijk recht op de track blijven staan, met de rest track op de loopwielen wellicht enigszins 'opgefrommeld'...
Keuzes genoeg dus!

Roel; Bedankt voor je duidelijke uitleg. Nu moet ik idd nog kiezen waar en hoe de tank heeft gereden.
Zodra ik de eerste "in progress" resultaten heb plaats ik de foto's hier.

Groeten,
Marc

Terug
Bovenaan