Franse cavalerie ww1 AVANT GARDE! (klaar)

Re: Franse cavalerie ww1 (54mm)

Prachtig tafereel Roger
cool_zps78f2741a.gif

nog titel idee ? Expertise Mortel (dodelijk vakmanschap)
of : La France !!

Komt vast in orde.. eerst maar fijn schilderen nu...

Veel plezier 😀

volgende project een poolse lancier die een panzer 1 aanvalt?

na meer dan 3 jaar op en af met deze vignette bezig te zijn geweest heb ik eindelijk het eerste figuurtje klaar.Als het figuurtje op zijn plaats is gebracht in het vignette word er nog wat modder op schoenen etc aangebracht.

Nu gaan we het blauw maar eens uit de la trekken om de eerste fransoos te kunnen schilderen! 😉

Groet,

Roger

Niks op aan te merken... "gewoon" weer erg overtuigend geschilderd
bravo3_zpse820462f.gif

veel plezier met de andere acteurs !

groet 😉

Mooi schilderwerk weer Roger!

Blijf alleen kijken naar z'n schoenen... Geen klinknagels of andersoortig zoolwerk ... Zit natuurlijk onder het vuil/grond/modder... wat je nog aanbrengt 🤣

Ben benieuwd naar het geheel; blauw is ook geen makkelijke kleur trouwens (vind ik, net al wit, zwart 🤣 )

Gr Erik

Peter,thanks! 😉
Erik,Je hebt helemaal gelijk wat betreft de zolen,dit is ook de reden dat er nog meer modder op de schoenen komt!Heb even overwogen zelf nagels aan te brengen maar ik heb alleen een rivet maker set van RP tools en deze zijn te groot!

Heb de eerste fransoos bijna klaar,alleen nog laagje matte vernis en een paar kleine details,wordt vervolgd! 🙂

Groet,

Roger

Hoi Roger,

het figuurtje ziet er schitterend uit!
Wat betreft de klinknagels op de zool: misschien kan je ze maken van stukjes stretched sprue (heb ik uit een boekje van Calvin Tan).
Je moet er maar zin in hebben 😉
Bedekken met een laagje modder kan natuurlijk ook en is wel zo makkelijk! 🙂

Groet,

Rob.

Ik weet niet wat de kleinste maat is van de rivet maker (0,6mm?) Maar je kan misschien ook nagels/rivets maken met de 0,3mm vulpotlood methode; is heel klein en past op een schoen in 1:35. Of je schildert ze er op met de licht/schaduw methode (o.a. m'n DAK figuur 😉 ) (schaduw/nagel/highlight), of wat Rob zei; gestreched spreu.... Of meer modder, lekker makkelijk 🤣 🤣

Welke matte vernis gebruik jij? Heb goede ervaringen gehoord van AK ultra matt...

Gr
Erik

Rob,Eric bedankt voor de tips,

Zat inderdaad ook aan te denken om de nagels er op te schilderen,ik ga het eens proberen,als het geen succes wordt gaat er gewoon modder overheen 🙂 Voor matte vernis gebruik ik Vallejo 70520 acrylic resin vernis werkt perfect!

groet,

Roger

Beste Roger,

Allereerst wil ik zeggen, wat een mooi werk maak je toch echt een genot om elke keer te zien.
Wat betreft de nagels onder de schoenen, je zou kunnen proberen met kleine boortjes (0,4/ 0,3 mm) deze doe je dan andersom in de houder en met de achterkant stans je dan kleine rondjes uit loodfolie. Je gebruikt dan een gum als stootkussen. Bij mij komen er dan altijd mooi klein gevormde klinknagels. die kan je misschien op de schoenzool plakken. Ik heb een keer een keer een aantal foto's van deze methode gemaakt, als je wil kan ik die opsturen.
groet stijn

die methode werkt ook goed met plasticplaat hoor, zo maak ik vrijwel al m'n klinknagels!

Heren,bedankt voor wat betreft de tips over het maken van nagels! Weet niet of ik het ga toepassen op de zolen van de vallende duitser maar het zal zeker van pas komen bij toekomstig werk.

Ik heb inmiddels 1 paard met franse soldaat geschilderd.Het idee is om het middelste paard wit te schilderen en de andere 2 donker zodat het middelste figuur/paard het meeste opvalt.

Groet,

Roger

HA 😛 modderspatjes aanbrengen op een paard, dat doet een bouwert ook niet alle dagen 😉

Mooie arbeid wederom, het ziet er heel natuurlijk uit !

groet 😀

nick elias zei:
STIL 😱

Gr. Nick 😉

Nou en dat zegt wat als Nick er stil van wordt! 😀
Mooi werk Roger.
Groet,
Willem

Mooi werk weer Roger!
Het blauw is goed gelukt, mooi verweerd cq veel gebruikt ziet het er uit! Heel mooi!

Paardje ook mooi, leuk 'verweerd' 😉 a propos paard; zou misschien iets wit in z'n ooghoeken kunnen daar het beesie gevallen/getroffen= angstig is (pietluttig detail, ik weet het 🤣 is misschien hier ook niet goed te zien.... ). Doen die beestjes dan meestal, de ogen zo verdraaien; net als ik als ik dit mooie werk zo zie... 😱

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, ook al duurt dat nog ff 🙄 😉

Gr
Erik

Wederom bedankt voor jullie reacties.

Mathieu,basis gespoten met Tamiya verf,afwerking met olieverf! Deze keer dus weinig Vallejo gebruikt!
Erik,zal het oogwit nog iets witter maken,misschien ook nog een beetje rood in de ooghoek,thanks!

Groet,

Roger

Beetje progressie gemaakt! Heb het 2e paard geschilderd (met olieverf) en het figuurtje bevestigd.

En de status tot nu toe:

Het laatste paard wordt een witte,dit zal de moeilijkste van de 3 worden!

Groet,

Roger

Het laatste paard wordt een witte,dit zal de moeilijkste van de 3 worden!

Ook wel Schimmel geheten. 🤣 Ziet er weer super uit Roger! Ik ben zelf met een Gulasch kanone bezig dus kijk met extra veel interesse naar jouw paarden.

Veel succes. Groet
Oscar

Imposant Roger...krijg de laatste tijd het idee dat je iets aan je stijl..vooral je gezichten..anders bent gaan doen maar kan gezichtsbedrog zijn natuurlijk. Super mooie setting weer!

Gr. JW

kep helaas maar drie woorden Roger : schit ter rend 😱

groet 😀

Oscar,Tamiya's Gulash Kanone blijft een mooie kit!De paarden uit deze set zien er ook goed uit!
JW,het verschil wat je ziet is waarschijnlijk dat ik met wat meer contrast schilder tov een paar jaar terug.Ik doe dit bij zowel gezicht als uniform wat meer.
Peter,wel 3 mooie woorden! 🙂

Groet,

Roger

roger hurkmans zei:
Oscar,Tamiya's Gulash Kanone blijft een mooie kit!De paarden uit deze set zien er ook goed uit!
JW,het verschil wat je ziet is waarschijnlijk dat ik met wat meer contrast schilder tov een paar jaar terug.Ik doe dit bij zowel gezicht als uniform wat meer.
Peter,wel 3 mooie woorden! 🙂

Groet,

Roger

Gelukkig nog steeds niks mis met mijn ogen dus 🤣 🤣

Prachtig werk weer Roger!

Had de voorlaatste post ff gemist; de rangonderscheidingstekens op de kraag, zijn dat decals (zoja; waaarvan) of zelf geschildert (zoja;Respekt!)?

Ben benieuwd naar je schimmel, wil zelf (ooit) een Sint met schimmel (en Piet) vignettje maken dus....
Ik heb ook wel ergens een artikeltje hierover (schimmel) in een oude MilMod staan, bei bedarf 😉 (moe'k wel ff zoeken..)

Gr Erik

Inderdaad JW,niets mis met met de ogen van onze voorzitter! 😉
Hoi Eric,het was leuk je te ontmoeten,weet nu hoe je er uit ziet! 😀 ..de insignes heb ik met de hand moeten schilderen .Ik ben normaal gesproken ook van de decals maar deze heb ik niet kunnen vinden.Ik heb een boekje van Histoire & Collections waar alle Insignes in staan.

Ben nu net begonnen aan de laatste fransman,voor het schilderen van de paarden gebruik ik een boek van Cartachi als referentie,hier staat ook in hoe je een schimmel moet schilderen,nu maar hopen dat het gaat lukken 🙄

groet,

Roger

hee,

zit je vorderingen te bekijken, ziet er goed uit chef. voor je schimmel avonturen, volgens mij staat op de omslag van de oude historex catalogus staat nog een hele fraaie als ik me goed herinner. staat ook nog wat uitleg over paarden in. wat me wel opvalt is de mond van het paard wat op de grond ligt met de fransman erop, die onderkaak lijkt op van alles maar niet op een onderkaak. maar kan ook aan de hoek van de foto liggen hoop ik dan maar....
succes maat

Ha Ruudje,

gewoon weer een keer een bakkie doen en in het echt bekijken! 😉

voor het schilderen van de schimmel heb ik inmiddels een goede sbs gevonden!

grt/Roger

En weer een figuurtje klaar!

Dit figuur leunt straks als hij op zijn paard zit nog een kwartslag naar voren!
zo dus:

Nog 1 gespieste duitser en een een schimmel te gaan! 😉

Groet,

Roger

Hoi Roger,

't Is weer fantastisch!
Zijn de Franse uitrustingstukken zijn die van ICM of waar heb je die vandaan...?

Trouwens, nog even over die schimmel (Ik wil zeker niet alle pret drukken...!) Meestal (zoniet altijd...!?) werden in oude cavalerie reg/ehdn opvallende paarden (zoals een schimmel) tussen alle andere (bruine, zwarte e.v. ) paarden gebruikt voor belangrijke functies zoals een trompetter/signalman. Dit om 'in the heat of the fight' hem makkelijk herkenbaar te maken ivm ordergeving. OK, aan't 'eind' van een oorlog, alles wat lopen kan.... misschien...
Nur zur info 😉 zal al wel te laat zijn.... 😕

Buiten dat zou ik graag je schimmel willen zien (ook al zou dit misschien niet helemaal 'Historisch Correct' (de waarheid ligt op't slagveld 🙄 )!

tot zover

Gr
Erik

PS nog hartelijk bedankt he, voor de plaatjes !(Insider 🤣 )

Hoi Erik,

Dank voor je reactie!

Ik ben op het idee gekomen van het witte paard (schimmel)naar aanleiding van deze foto:

paard staat al in de grijs/witte ondergrond dus ik kan niet meer terug 🙄

de berijder van het witte paard op de foto heeft zowel een lans als Lebel geweer dus naar mijn idee een 'gewone' lancier

omdat de paarden 54mm zijn moest ik de figuren ook in deze schaal maken,1/35 uitrusting was daarom geen optie! ik heb een paar fransmannen van Jon Smith Modellbau gekocht om hiervan de gear te kunnen gebruiken.Later kwam ik er achter dat ik gewoon losse onderdelen bij deze firma kon bestellen.ik wacht nog op een gasmaskerbus en wat steelhandgranaten die ze speciaal op aanvraag voor mij maken,is dat geen goede service?! 😉

groet,

Roger

Haha Roger,

zoals altijd wordt het tegendeel weer eens bewezen a.d.h.v. een foto.! Zoals ik al zei bij de OUDE (nog vroegere) regimenten, dit was natuurlijk een totaal andere oorlog.
Hoe dan ook, gewoon doorgaan. Het concept vindt ik werelds en ben erg benieuwd naar je paardje! (Als ref voor mijn Sint en Piet ooit 🤣 )
De hoofdjes zijn dus van Hornet 54mm? Dacht dat dit niet zo'n groot verschil uitmaakte, dacht ik ooit gelezen te hebben. Goed om te weten, heb nog wat in 54mm staan (ACW dan!)

Dat is inderdaad wel een HEEL erg goeie service zeg!!!! 😱 en dat nog wel bij mij in de buurt!! (bijna) 😱

Weitermachen

Gr
Erik

Het was in de Napoleon tijd wel zo dat er op kleur werd ingedeeld en strikte voorwaarden waren. In de WWI zie je, mijn inschatting is dat dat ook komt door een enorm te kort aan paarden, dat het een behoorlijk kleurpalet was wat je zag.

Gr.JW

Hoi Erik,

De hoofdjes die ik gebruikt heb zijn inderdaad uit de 54 mm range van Hornet!

De laatste fransman zit nu ook op zijn paard:

Groet,

Roger

Mooi Roger,

Wat ik vooral mooi vind is de verrassing (voor mij dan) dat de schimmel niet "spierwit" is. Denk ik toch al gauw aan het paard van Sinterklaas en dat heb je mooi weten te vermijden. Ook de haast bezeten, door adrenaline gedreven staar in de ogen van het paard vind ik knap gedaan.

Heb ik dan niets om aan te merken? ....Neuh, mooi zo doorgaan 😉 .

Groeten, Richard.

Hoi Roger, ikheb geen flauw benul van schimmelkleuren (vwb paarden dan),
maar ik vind het er bijzonder goed uitzien !

En inderdaad zit er schitterende actie in het paard 😱

Op naar de finale 😛

groeten 😀

Zier er weer mooi uit Roger.

Valt me op dat veel van je foto's erg mat zijn. Ze laten weinig glans zien. Ligt dat aan de belichting of heb je bewust gekozen om de helmen, wapens, uitrustingsstukken, huid, etc. mat te houden? Je laatste overzicht foto lijkt meer glans te laten zien, maar onder zo'n daglicht lamp heb je dat natuurlijk al gauw.

Ben heel benieuwd naar je paarden in het echt. Vind het lastig om te zien of je hun inspanning ook geschilderd hebt (zweet, schuim rond de mond, etc.)

hoi Richard, ik had wat foto's bekeken van schimmels en naar aanleiding hiervan ben ik begonnen met het schilderwerk .Een schimmel wordt met donkere haren geboren ,naarmate de schimmel ouder wordt worden de haren steeds lichter vandaar het contrast tussen licht en donker.
Peter,thanks! 😉
Niels,de paarden hebben doordat ze met olieverf geschilderd zijn al wat glans,de schimmel is met name met acryl geschilderd en heeft geen glans.zit nu een beetje met het dilemma om de andere paarden ook mat te maken!
de ogen van de paarden en figuren zijn zowiezo voorzien van hooglans vernislaag.

groet,

Roger

Roger, ik zou de Schimmel zeker iets glans meegeven !
Een paard in zulke actie doet het zweten als een.... paard, dus ook de andere paarden vooral
niet matter maken naar mijn mening.

groet 😉

Roger,

er zit wel iets in, in die opmerkingen of mat en glans.
Ik snap waarom je kiest voor mat; in deze schaal is glans al heel snel 'nep'. Vind ik, althans.
Op één van de voorgaande foto's (van een bruin paard) is er wel degelijk glans te zien, en ik begrijp ook weer waarom je dat terug zou willen brengen.

Maareh... gezien het niveau van jouw schilderwerk is het misschien zelfs wel interessant om uit te zoeken waar die paarden dan zweten, om dan alleen die plekken te laten glanzen. Want die schimmel is inderdaad wel extreem mat.
Of ga ik nu te ver?

Ik kijk gewoon op afstand mee en zie wel wat je ervan maakt.
Mooi werk.

Groeten.

zadeldek e.d. kun je na een ritje al te drogen hangen, paard wordt zeker daar waar het haar bedekt is zeiknat van t zweet, zeker als ie nog wat moet werken ook!

Hoi Roger,

Heel erg mooi dit paardje schimmeltje! Is wel geen (of gelukkig...) Sint paard ( 😉 ), maar het beestje past zo wel heel erg goed bij het geheel!!!

'k Blijft erop doorz..ken 😈 ; Maar ik zag laatst dat dio van Douglas Lee met die Polen die een charge uitvoeren op een Duiste pantserkollone, http://www.militarymodelling.com/news/article/end-of-an-era/3561# zie Pic19 en daar was het witte paard als trompeter uitvoering en met komplete uitrusting... Misschien leuk detail/blikvang om nog toe te voegen, of niet natuurlijk....

Zoals gezegd; met of zonder trompet, blijft een mooi dio in wording!!!

Gr Erik

Terug
Bovenaan