Frans WWII tafereel: Opstellingsperikelen.

Naast een aantal andere lopende projecten toch weer in 7 sloten tegelijk aan het lopen.
De Commando Jeep wordt tzt vervangen door een Tamiya Jeep met relaxt achter het stuur hangende bestuurder die met een Franse vrouw praat of met een andere GI.
Welke opstelling vinden jullie het beste en zouden jullie die Flak daar in dat tuintje plaatsen?
Opstelling 1:
4609162036_e98d0dc59d.jpg

Opstelling 2: De poorten voor de stoep.
4609162042_28b2f5335b.jpg

Opstelling 3: De poorten op de stoep (wat een krappere doorgang geeft tussen entrees en poort)
4609162038_9724c9ed6c.jpg

Opstelling 4: Omgekeerde poorten wat de nauwigheid althans optisch enigzins op lijkt te heffen.
4608558789_2e2cb66679.jpg

Verder benieuwd waar jullie de lantaarnpaal zouden plaatsen (rechts achter of voor bij de poort)
Waar jullie de fiets zouden plaatsen (tegen het gebouw aan of tegen de poort).
En, zoals eerder genoemd, of jullie die Flak wel of niet zouden plaatsen.

Graag jullie gewaardeerde mening.

Groet Eric.

Eric,

Heb zelf ook dit bouwwerkje op een in aanbouw zijnd diootje staan, leuk om er ook een ander mee aan de slag te zien.
Ik zou in elk geval de FLAK niet gebruiken. Het lijkt me dat een dergelijk wapen een 360 graden fire arc nodig heeft. Tenzij het in een anti infanterie rol gebruikt wordt, dan kun je dit gewoon negeren.

Ik zou de poorten ook niet gebruiken, het word erg druk, maar dat is een kwestie van smaak.
In ieder geval blijf ik hem volgen, blijft leuk om te zien wat een ander met hetzelfde spul doet.

Eric,

De flak staat op een niet logische plaats dus laat die liever weg, de bolderkar is erg leuk dus plaats die daar.
Optie 1 is mogelijk met de lantaarnpaal.... elke andere optie is met lantaarnpaal te druk.
Eigenlijk vind ik de poorten niet bij het geheel passen laat deze dus weg.

Willem

Yo Eric,

Wel, ik zou de poorten zeker weglaten. De lantarenpaal op de stoep voor een van de huizen. Fiets voor het winkeltje. Ja die flak lijkt niet echt op zijn plaats, ofwel plaats je hem op de straat met veel rommel bv zandzakjes, versperring, enz...dan lijkt het erop dat hij gebruikt werd tegen oprukkende troepen in de straat.

Greetz Nico 😀

Bedankt voor jullie reacties mannen, de poortjes gaan de doos in voor een ander projectje, de FLAK ook.
Vond het zelf ook wat twijfelachtig vandaar mijn vraag. Soms (vaak?) is minder inderdaad meer.
Optie 1 mogelijk wat lantaarnpaal betreft Willem? Dat is de enige foto zonder lantaarnpaal... 😱
Bedoelde je dat juist te zeggen 😀 of bedoel je foto 3 rechtsboven op de hoek van het diorama?

Hoi Eric,

Diorama zonder FlaK en poorten, eventueel met lantaarnpaal maar niet in de tuin.
Draai ook het huis en de straat ten opzichte van de voorkant van je grondplaat. Het is nu nogal statisch. Een schuine lijn zorgt voor iets meer spanning.

Groet, MartinD

Mijn optie:
Poorten weg;
Lantarenpaal net op de rand tussen tuin(hek) en stoep:
Flak op de rand van stoep en straat voor de boulangerie:
De fiets kun je weglaten, die is gejat door de flak bemanning 😛
Jan 🙂

Het huis zit al muurvast, schuin zetten leek me raar ten opzichte van de weg die er al lag.
(aangepassing op een eerder gebouwde diorama ).
Zoveel mensen zoveel smaken zie ik al wel maar allemaal eenduidig over de poorten 🙂
Ik ga er nog even mee stoeien, misschien dat ik mijn 82nd Airborne figuren er tegenaan gooi.
Ik heb ook nog een kubelwagen liggen die een paar gesneuvelde duitsers kunnen herbergen bijvoorbeeld.
Een en ander kan dan iig schuin op de basis komen te staan.
Bedankt voor alle input. Ik duik de speelhoek nog even in 🙂
(P.S. jullie ideeen en opmerkingen blijven uiteraard meer dan welkom.)

Helemaal op niew beginnen?

beste optie
Nieuw ondergrondje nemen en de onderdelen opniew rangschiken VOORDAT je het een en ander vastzet.
schuine weg er voor en huisje schuin zetten geeft echt een beter beeld .
groeten en succes
Jan-Cees Grinwis

Hallo Martin en Jan-Cees,
Ik ben me er van bewust dat de algemene "regel" is dat je dioramas schuin op de baseplaat laat verlopen.
In dit geval is dat ook vanwege het massieve stuk gips waar het gebouw uit bestaat niet echt handig.
Door de lengte en diepte ervan snij je zo een heel stuk van de base af waar een loze ruimte ontstaat waar je niks mee kunt.
Het gebouw is namelijk in verhouding niet even diep als een echt gebouw.
Ik ben dan ook benieuwd hoe Jamie dit probleem gaat tackelen.
Een base kiezen waarvan de loze ruimte weggesneden is lijkt me een mogelijkheid maar daar ga ik nu niet meer aan beginnen.
Mede ook omdat Johanna bijvoorbeeld laat zien dat je wel degelijk een aantrekkelijke diorama kunt maken waarvan de facade paralel loopt aan de base.
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=21605&start=80
Mogelijk dat dit bij het ene project beter werkt dan bij het andere maar ik ga het proberen met de huidige opstelling.

Het besluit is genomen:
Het wordt toch de relaxed achter het stuur hangende Yank in zijn Tamiya Jeep.
De trailer laat ik dan recht staan en de Jeep zet ik wat schuin alsof de bestuurder op het punt stond weg te rijden voor hij nog besloot
nog een praatje te maken (met Franse vrouw of ander G.I.)
Afgelopen weekend begonnen met het aanbrengen van klimop tegen de gevel van het gebouw.
Hierin moet ik echter nog flink wat "terugsnoeien" en proberen wat natuurlijke vormen aan te brengen.

Terug
Bovenaan