Frans tussendoortje.... met een Duits-Tsjechisch toetje

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Hai piepels,
Daar het kennelijk gangbaar is geregeld een "tussendoortje" te nemen, wil ik u bij deze eens een Franse snack aanbieden.
Het is van de oude Heller combikit H35/25mm AT-kanon, bedoeld als campaignonderwerp bij Armorama.
In eerste instantie wilde ik deze dan ook samen gebruiken, maar ik kon op generlei wijze warm lopen voor het franse pantserstaal.
Het "char-ke" werd dus geditched en de 25mm werd gepromoveerd tot main act.
Dit was in eerste aanleg de opzet:
Heller01.jpg

heller02.jpg

Zo wordt het nu:
diobasis01.jpg

25mmbasis01.jpg

weer 's ff heel wat anders........ 🙄

Ron: leuke opzet en dat beeld geeft er wel wat extra's aan.
Maar 1 tip: dump die plastic zandzakken, die lijken nergens op en zijn veel te groot.

Met putty is het heel makkelijk om in een wip hele mooie zandzakken te maken.

Hoi Rob,
dank je, maar die zandzakken dumpen wordt wat lastig. Ze zitten nl. al vast... 😳 en je moet toch wat, als je puttyloos bent...

Even een kleine updeet en wat tekst en uitleg:
Het geheel is eigenlijk ontstaan, omdat ik met het origineel geenszins tevreden was en ipv het naar het "centraal archief" ( de vuilnisbak) te verwijzen, heb ik het gebruikt om "nieuwe" dingen uit te proberen, zoald het beeld en de cobblestones.
Het beeld is een 1/32 Napoleon van Historex dat nog in de onderdelenbak "rondslingerde", de sokkel is van "geleende" blokken van mijn jongste dochtertje (die er overigens nog massa's bezit, dus no harm done) en de basis is van gegoten "grote gaten vuller" welke beter bewerkbaar is dan standaard gips.
Na het gieten werd de basis min of meer pasklaar gemaakt en uit het afval werden de cobblestones gesneden. Deze krijgen door het snijden een onregelmatige blokvorm en door ze tussen m'n vingers te rollen, worden de scherpe kanten afgerond.
Ook het plein is van gegoten vuller, met daarin de cobblestones gekrast.
De dekking is opgebouwd uit oude materialen uit de .... je raadt 't al... onderdelendoos (eigenlijk zijn 't er 7 😳 ).
Het geheel ziet er nu dus zo uit:
Napoleonbijnaklaar.jpg

roadblockbijnaklaar.jpg

De 25mm is nog niet klaar, overigens.

Hoi Ron,

erg leuk idee en onderwerp. Het beeld en de straat zijn erg goed gedaan.
Maar zoals Rob al heeft gezegd, probeer wat te doen aan de zandzakken. Doen een beetje afbreuk aan het geheel.
Misschien dat je de barricade wat groter kan maken, door meer puin etc toe te voegen. Dan hoef je in ieder geval niets te slopen.

Ben in ieder geval erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten Eelco

hmmm.. zou idd een optie kunnen zijn.
Maar gebruikten de Fransen die destijds dan? En hoe zouden ze eruit gezien hebben?

goegelen levert niet op..... 😕

Goed, ik ben met de adviezen aan de gang gegaan. Speurwerk naar Franse camouflagenetten leverde niets op, dus heb ik de zaak anders opgelost; met een zeil en een deken!
Deze zijn gemaakt door een ongebruikt(!) vochtig toiletdoekje uit te spoelen, te drogen en voorzichtig te knippen en scheuren.
Zie hier het resultaat van een buiten-is-het-toch-te-heet-knutselmiddag:
dekkingklaar.jpg

dekkingklaar02.jpg

dekkingmetkanon.jpg

(de laatste foto heeft een vreemde kleur... 😱 . Geen idee waarom)

Zo... het Franse gedeelte heb ik even naar een hoekje van de werkbank verwezen om ff iets anders te proberen.
Deze lag ook nog wat verstopt rond te slingeren, dus mooie gelegenheid om te experimenteren.
het is de PzKfw 35(t) van CMK of eigenlijk meer de Skoda LT.Vz.35. Op zich een aardig kitje, maar doorgaans niet "cup of tea". Maar goed, ik wilde deze dus plaatsen in een Frans korenveld in mei '40.
Ik besloot weer de truc met het sisaltouw te proberen, maar nu zonder "twist". Het moest een dunnere vezel zijn, recht en grijzig groen. 😱
Touwtje geknipt, ontrafeld en geverfd, waardoor de stukjes dus rondom gekleurd zijn en recht trekken en blijven.
Vervolgens bundeltje voor bundeltje op de ondergrond gelijmd, het geheel nog gewashed en gedrybrushed, met de volgende resultaten:
Het origineel:
korenveld.jpg

Stap 1 t/m 59
35-tvoorzijdeveld.jpg

Stap 60 t/m de tel kwijt, maar wel 2 dagen verder...
35tkorenzij.jpg

35tkorenvoor.jpg

35tkorenboven.jpg

Vwb de 35(t) van CMK, dat lijkt een mengeling van de LT en de 35(t), omdat er karakteristieke onderdelen van beide versies op zitten of ontbreken. Ontbreken van Wehrmacht verlichting, maar wel het krikblok hebben en ook gereedschap, welke ontbraken op de LT.
Ook heeft de link&lenght track een vreemd rondje midden in de track, die ik niet kan plaatsen, maar die wel op iedere link zit. Ik heb ook geprobeerd deze te laten doorhangen, maar dat wilde niet zo best.
Er werden wat details toegevoegd (en er komen er nog meer) en ik het de grijs-bruine camo maar weer overgeschilderd. het beviel niet en ik kon geen referenties ervoor vinden..
35-tachterzijdeveld.jpg

He Ron,

Ziet er tof uit, die 'overtollige' projectjes van je. Ik vind het erg mooi om te zien dat je van die oude modellen toch weer aanpakt en afrondt!
De rondje op de tracks lijken me uitstootpenbeschadigingsplekken.

voor het dio, dat is overtuigend tot nu toe. Vergeet de platgedrukte korenaren onder de tracks niet.

Groeten, MartinD

Zijn we weer....

Stapje voor stapje, correctie na correctie gaat 't de goeie kant op.
Sinds de vorige keer zijn:
markeringen en cijfers gewijzigd/hersteld,
zijn de vroege nummerbordjes gemaakt,
zijn er tal van eenvoudige detaileringen doorgevoerd, zoals bedrading, Duitse verlichting en een redelijk fatsoenlijke krik.

et voila:

35tfinaldetail3.jpg

35tfinaldetail1.jpg

35tfinaldetail2.jpg

Op naar de finale van afschilderen van figgies en voertuig en het weatheren van het geheel....

Het toetje is eerder af dan het tussendoortje... 🙂

De tanker heb ik weg gelaten, want het oogde in deze setting gewoon niet goed.
Nu nog de 3 Franskes verven en dan is deze testcase succesvol beëidigd!

End hier aar zee final resolts...
35taffront.jpg

35tafrear.jpg

35taflinks.jpg

35taftop.jpg

En het tussendoortje is dan ook af...
De figgies van Heller zijn eigenlijk best wel..... 😱 😕 ... De gezichten lijken wat op aardappelen en de rest van de details is ook nogal... mwoahh...

Oordeel zelf...
25mmaf3.jpg

Het leek me wel aardig om Franse koloniale troepen met een verse en wat pafferige officier te tonen, te meer omdat de gezichten van de bemanning alles behalve "blank" lijken...
25mmaf2.jpg

25mmaf1.jpg

en ik zie me toch weer een vette naden..... 😱

😈

Hoi Ron,

Je bent erg riant met updates de laatste tijd.
Ik vind je straat-dio prima om te zien. Er valt veel te zien op dit luttele oppervlak, met inderdaad nog een gietnaad op het linkerbeen van de richter 🙂
Ron van Wiggen zei:

Je dio-werk bij de panzer vind ik persoonlijk niet erg geslaagd. Qua structuur zie ik er persoonlijk teveel een gestripte bezem in.
Het middenpad wat je nu volledig platlegt, zal volgens mij in werkelijkheid nadat de tank eroverheen is gereden, weer n stuk terug omhoog komen. Daarvoor staat de panzer te hoog op z'n tracks. (ofwel; de hull sleept niet direct over de bodem heen)

Over de vlag achterop, die mag naar mijn idee iets meer geplooid en 'vallend'. Ondanks de trekkracht van de touwen, blijft 't nogal stijfjes op de stowage liggen. Ik weet niet welk materiaal je gebruikt hebt, maar loodfolie of sculpt zou de klus kunnen klaren.

Succes met verdere bewerkingen :!:

groet Frank

@ Frank:
Tja, net 2 weken vakantie achter de rug en met het geweldige weer dus genoeg tijd binnenshuis gehad.
De vlag is van een gladde en stuggere papiersoort, ooit 's gekocht van een firma wiens naam mij ontschoten is. Zelfs vochtig maken met verdunde lijm had niet 't gewenste effekt.
Vwb het graan; ik wilde het gewoon proberen ivm met een mogelijk dio'tje van de Russische steppen. Mocht je een beter alternatief hebben, I'm all ears!!

@ Ronald: tja, die koppies.... Ik vond dat ik 't er maar mee moest doen. Investeren in een set koppies die duurder zijn als 't geheel bij elkaar is voor mij ondoenlijk, dus ja...

Geslaagde experimenten vind ik de weathering van de hardware en de opbouw en constructie van het pleintje en het standbeeld.
Testcases deels geslaagd dus!
🙂

hoj ron,

je had misschien beter haren van een grote blokkwast kunnen gebruiken.

Dat heb ik zelf ook eens geprobeerd en het werkte prima.
(ze zijn dan een beetje geel maar je kunt ze zo groen airbrushen.

Een paar dingen die IK storend vind op je diorama is de egale kleur groen van het graan of wat het ook is, normaal is dat nooit zo, het wisselt mooi af als er hier en daar wat bruin, geel, licht of donker groene tinten doorheen zitten.

En het valt mij op dat waar de tracks over heen gaan (zie foto achter zijde) helemaal geen halmen te zien zijn.
Daar horen zijn juist plat te liggen en onder de tank komen de halmen weer gewoon omhoog. (niet helemaal uiteraard)

Maar aan de andere kant vind ik het wel dapper dat je dit probeert!

Doe ermee wat je doen wilt (het is alleen mijn persoonlijke mening)

mvg gj 😉

Hoi Gert-Jan,
ook jouw mening wordt gewaardeerd! 😉

De tip van de blokkwast ga ik zeker uitproberen!
Ik heb het graan in bundeltjes gevefd en vast gelijmd, maar daardoor ogen dezen veel te massief. Hoe heb jij die haren van de kwast vast gezet?

Vwb het graan dacht ik dat de halmen zouden knakken als zo'n panzerke erover heen schuift en dat ze dan bleven liggen, maar het is dus veerkrachtiger dan dat? De tracksporen zelf zijn idd erg kaal.
De kleur van het graan oogt erg egaal op de foto's, maar irl zit er meer variatie in. De referenties die ik gebruikt heb laten echter ook een vrij egaal groen vlak zien, vandaar. Wel is de kleur idd veel te groen geworden.

hoj ron,

ik heb gewoon bij de action een paar blokkwasten gekocht, met gele haren.

die knip je af zolang als je ze wit hebben.

dan houd je het plukje kwastharen goed bij elkaar aan de onderkant, dan doe je een klodder houtlijm op de ondergrond, drukt de haren er op en klaar is ron.

de buitenste zullen omvallen maar die kun je weer weg halen als het opgedroogd is.

dan kun je het nog airbrushen in de gewenste kleur.

en hoe fijner de kwast is hoe mooier het effect.

het klopt dat op de referentie foto alles egaal lijkt, maar die zie je in een vlakte van ik weet niet hoeveel hectare, en als je dan een paar echte halmen zou pakken zijn ze toch weer verschillend van kleur, snappie 😕: 😕:

ik bedoel dus niet dat ze allemaal een andere kleur moeten hebben, maar soms een andere tint breekt het egale groen misschein een beetje.

gewoon blijven oefenen, mijn lukt het ook nog lang niet iets te maken zoals ik het in mijn hoofd heb (is soms best frustrerend)

mvg gj

Men neme pastelkrijtjes van van Gogh, wrijve deze over een stuck schuurpapier, verzamele het zo onstaene stof in enen beeker.
Vervolgens neme men enen ouden kwast of penscheel, dope dezen in het stof, besprenckel het voertuigh ermee en vege het stof voorzichtig over het oppervlak.....

oftewel schuren, poeieren en vegen!! 😉

Die duif op het hoofd van dat standbeeld is leuk bedacht, maar ik ben bang dat die duif daar niet meer zo relaxed zit als het eerst shot is afgevuurd.

En qua positie zal het niet ongebruikelijk zijn, dat het standbeeld een aantal stukken mist, door vuur van de tegenpartij..een armje eraf, of heel grappig zijn hoofd eraf.

Het diorama met de tank door het veld heen, vind ik leuk bedacht.
maar zoals gezegd, ziet het er iets te bezemachtig uit en wat ook gezegd was, het koren onder de tracks of waar de tracks zijn geweest, dat veegt hij niet 1,2,3 allemaal schoon, hij maakt het wel kapot, dus meer vertrapt koren en stukjes koren op de tracks van de tank wat achter gebleven is.

maar ondanks dat, zijn het twee leuk bedachte dio's.

Terug
Bovenaan