Fordson N trekker, LSK 1949

Joost Blakenburg

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlands militair
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Vandaag een begin gemaakt aan de 1/35 Miniart Fordson N trekker, zoals eind jaren ‘40 gebruikt door de LSK (LuchtStrijdKrachten). De trekker is naar mijn weten gewoon OD groen, maar weet iemand welke kleur de kentekenplaat heeft? Donkerblauw, zoals de meeste kentekens van die tijd, of zwart?
IMG_4362.webp
(willen de meest tere zielen hier op het forum niet te veel naar de rechterkant van de foto kijken…)

Dat prachtige vliegtuig op de achtergrond heeft zwarte cijfers op zijn motorkap staan. De nummerplaat is iets anders van kleur, dus ik gok dat deze donkerblauw is.

De hoofddeksels van beide mannen (ja, ook diegene die op dat schitterende vliegtuig staat) zijn veel donkerder dan de kentekenplaat en veel donkerder dan zwart.............dat kan niet.

Blauwe plaat(en) met witte letters, die op de plaat gesoldeerd zijn. Ik hen me laten informeren dat het kentekensysteem zo vlak voor de oorlog van provinciaal naar landelijk ging, maar een exacte datum daarvan weet ik niet. Geen idee of ie ook op de achterkant zat, ik ken trekkers uit die tijd namelijk alleen als landbouvoertuig, en dan had je hier nog vornaamd paarden

Zou inderdaad een diep donkerblauwe kentekenplaat moeten zijn. Overigens zijn de Fordsons voor de oorlog door de KRA gebruikt als artillerietrekker voor bijvoorbeeld de 7 Veld. Ze zijn met stalen wielen in dienst geweest en ook met rubber banden. Foto's zijn te vinden in Holland Paraat dl 1 (Giesbers, Giesbers en Tas) en in Nederlandse Militaire Voertuigen (van Popta en Schulten).

Het blauw van deze platen is zo donker dat het eerder zwart lijkt, een latere, en modernere plaat, van zeg 1970 - tot nu (je kunt voor je oldtimer van voor 1978 nog nieuwe kentekenplaten in blauw kopen, op de officiele wijze), die zijn beter van kwaliteit en daardoor ook veel blauwer als de oudere, t zal wel een andere pot blauwe verf zijn ofzo?

Blauwe plaat(en) met witte letters, die op de plaat gesoldeerd zijn. Ik hen me laten informeren dat het kentekensysteem zo vlak voor de oorlog van provinciaal naar landelijk ging, maar een exacte datum daarvan weet ik niet. Geen idee of ie ook op de achterkant zat, ik ken trekkers uit die tijd namelijk alleen als landbouvoertuig, en dan had je hier nog vornaamd paarden
1951

Ik heb de titel van dit draadje even aangepast. Van een vraag zal het nu een (beperkt) bouwverslagje worden. Zoals gezegd is het een kit van MiniArt, vrijwel RUDD met als toevoeging een setje 3d-geprinte wielen van Scale-X.
IMG_5865.webp
Het is maar een klein voertuigje, feitelijk niet meer dan een motorblok met een stoel, stuur en wielen. Maar wel ontzettend gedetailleerd. De wielen van de kit zijn op zichzelf best netjes, maar de achterwielen hebben na het verlijmen een paar lastig weg te werken naden. De geprinte wielen zijn een absolute aanwinst! Het bouwen is grotendeels klaar, er moeten vooral nog metalen draden en stangen worden toegevoegd. En daarna kan ‘ie voorzien worden van een kleurtje.
IMG_5866.webp
IMG_5867.webp
IMG_5868.webp
IMG_5869.webp

Leuk om deze gebouwd te zien worden. Ik heb ook een Fordson op mijn lijstje staan, maar dan een vroeg model met dubbel lucht achter, zoals gebruikt door het KRA.

Misschien dat miniart die nog als versie nummer zoveel uit gaat brengen, wie weet. Alleen nog een 7 Veld in plastic en dan zijn we allemaal weer blij. 😉

Terug
Bovenaan