Af! Ford G.P.A. Jeep Amphibian 29th div on the beach

Dit model is af!
Die betonstructuur ziet er overtuigend uit, die Atlantik Wal onderdelen moesten destijds zo snel en goedkoop mogelijk gebouwd worden, netjes glad stucen hoorde daar niet bij.

netjes glad stucen hoorde daar niet bij.
Sterker nog, het moest zo ruw mogelijk afgewerkt worden, omdat een ruw oppervlak geen licht weerkaatst, en dus helpt bij het camoufleren. Daarom zie je ook vaak kleine deuken in het beton op afgeronde delen.
20240922_124036.webp
Dit is een Duitse bunker bij Kornwerderzand als voorbeeld.

Overigens, best een aardig museum om hollandse bunkers te kunnen bewonderen, ze zijn daar nog in prima staat, alleen zijn ze niet zo heel vaak open

Gnrrrrrrrgr....
Die zandzakken zijn niet mooi! Te groot, te stijf, je kijkt ( en dus schiet) er dwars doorheen.
Dumpen die doos en aan de slag met putty zou ik willen voorstellen.
Dan krijgt dat muurtje de zelfde kwaliteit als de rest van het dio.

En de kleur van het beton lijkt iig op de foto's erg donker en blauwgrijs. Vers beton is veel lichter van kleur en eerder beige-achtig grijs

Laatst bewerkt:
Ik ben het helemaal met Rob eens: die plastic zandzakken konden in de jaren ’70 nog wel, maar tegenwoordig echt niet meer. Zandzakken zijn heel makkelijk te maken met tweecomponentenputty of met klei, DAS Pronto, o.i.d.: gewoon een beetje uitrollen tot een sliert, die in stukjes snijden en die stukjes dan tot rechthoekige blokjes kneden. Daarna alleen nog op elkaar stapelen zoals in het echt. Klei krimpt, en bij zowel klei als DAS Pronto moet je een beetje water smeren op de plek waar de zandzak moet komen, anders valt alles uit elkaar als het eenmaal hard is 🙂

Die camostreep kan zeker wat levendigheid aan je dio toevoegen.
En om weer iets opbouwends te vermelden: het zand langs de muur ziet er niet realistisch uit. Droog los zand heeft de neiging afgeronde hoopjes en mini duintjes te vormen. Nat zand, en ja het was bokkeweer op D-Day, blijft wat meer plakken en zal bij bijvoorbeeld een voetafdruk wat scherpere randen hebben.
Maar zoals het hier langs de muur is weggelegd is niet erg overtuigend. Dit is in principe onaangeroerd zand dat met een lichte opgehoogde rand tegen het beton aan zou moeten liggen.

Ik weet niet of zo’n muur gecamoufleerd geweest zou zijn. Veel bunkers waren dat wel, maar wat ik gezien heb was dat in kleuren vergelijkbaar met op Duitse tanks en niet met donkere strepen (wat natuurlijk niet betekent dat dat nooit gebeurde).

Mooie opzet voor een dio. Beton zal echter veel lichter moeten zijn. Kijk alleen maar als voorbeeld naar je Verlinde catalogus. Licht grijs met dry brush wit. Camo is inderdaad een optie, maar of naast bunkers ook de muren een schilder beurt kregen weet ik niet. (Persoonlijk zou ik de muren kaal laten, maar dat is een kwestie van smaak)

Die kleur mankeerd niks aan, t was weer waar de honden geen brood van lusten

Zo, hier ben ik weer. Ik heb de opmerkingen serieus genomen en nieuwe zandzakken van Valuegear besteld. Zijn idd heeeeel stuk beter. Voor mijn verjaardag kreeg ik een boekje van AK, en daar deed ik wat inspiratie op voor mijn tankwall. Ik heb er een granaat op laten landen en schade aangebracht. Met puin op het strand. Ook een zeemeeuw gescratcht.

IMG-20250328-WA0011.webp20250328_141707.webp20250328_123345.webp20250328_123304.webp20250328_123256.webp20250328_123251.webp20250328_123244.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Die zandzakken zijn inderdaad een heel stuk beter dan die van Italeri.

Hij is klaar. Gebouwd voor mijn staaroperatie en afgewerkt daarna. Seep is onderdeel van de US 29th division Blue & Grey (genoemd naar de partijen van de Amerikaanse Burgeroorlog). Ze zijn vastgelopen op een panzermauer op een Normandisch strand. Ook nog stalen AT obstakels. Dan maar ff bellen voor bulldozer of zo.... Duitse stelling is in alle haast verlaten. Alleen resten er nog wat uitrustingsstukken. De zeemeeuw kijkt toe....

20250416_200454.webp20250416_200424.webp20250416_200351.webp20250416_200340.webp20250416_200318.webp20250416_200305.webp20250416_200246.webp20250416_200231.webp20250416_200226.webp20250416_200219.webp

Leuk geweest om te bouwen op een relatief klein ondergrondje. Er komt nog een plankje onder. GESLAAGD??? Ik hoor het graag. Tot de volgende.

Laatst bewerkt door een moderator:
Geslaagd? Meer dan dat! Leuke setting met een verhaal. Reddingsvest mooi fel gekleurd detail.
Persoonlijk houd ik niet zo van die losse uitrustingsstukken. Helm langs de weg is mooi.
Dio een mooi plekje geven. Al plannen voor een nieuw project(je)?

Kan het zijn dat de decals op de helmen loskomen?

Terug
Bovenaan