flakpanzer IV Wirbelwind 1/35 academy

ik wil graag mijn nieuwe project voorstellen. de flakpanzer IV wirbelwind. ik vind het een erg vreemd uitziende tank maar wel met een mooi wapen erin.

eerst maar de doos

van_alles_167.jpg

de wielen voor het ontbramen:

van_alles_168.jpg

en het chassis zonder loopwielen

van_alles_170.jpg

eerst maar eens alle wieltjes aan elkaar en aan het chassis geplakt.

van_alles_191.jpg

daarna de bovenbouw van de romp voorzien van accesoires. hier en daar is nog wat schuurwerk en plamuurwerk te doen maar alles past tot op heden goed.

van_alles_192.jpg

van_alles_193.jpg

daarna eens wat gedaan aan het flakgeschut dat in de koepel komt.

de standaard

van_alles_207.jpg

de schietbuisjes

van_alles_210.jpg

uitgeboorde loopjes wegens anders wel erg lastig schieten 🙂

van_alles_217.jpg

en in elkaar gegooid

van_alles_221.jpg

alles komt nu een beetje in de buurt van de schilderklus. omdat ik met de penseel schilder(studenten en geld over voor airbrush, niet dus 😕 ) wil ik een egale kleur of een hard edge camo gebruiken. heeft iemand een idee in welke jasjes dezen hebben rondgereden? ik heb dacht ik ooit een foto gezein van een grijze, zou dit kunnen?

Wirbelwind

Hee Robin,
Mooi tankje. Zitten er ook losse tracks bij, of is het een rubberen lap...
Losse tracks van acadamy Panzer IV zijn niet zo heel duur.
Voor ons referentiekader zijn we meestal beperkt door de foto´s die gemaakt zijn van de bestaande tanks. Maar sommige tanks zijn mischien wel nooit vastgelegd. Heb wel eens een Stug gezien met een kasjmirmotief op zijn schurtzen.
Ik zou hem panzergeel houden en de mogelijkheden die naast de airbrush bestaan om wat toonschakeringen aan te brengen, benutten.
Ik wilt dit tankje zelf ook zo graag...
Veel plezier ermee!
René

ik heb deze een tijdje geleden ook in elkaar gestoken, en inderdaad, panzergeel is de juiste kleur, al zijn er ook enkelen in 3 tone gespoten, waarbij het groen de boventoon voerde en het bruin rood minimaal aanwezig was. kwa mogenlijkheden in verfwerk is deze tank zeer beperkt, en ook zijn er op foto's bijna nooit herkenningstekens aanwezig, dus de transfers hoeven er niet op.

een goed boek is waffen arsenal 051, flak on the battle field, waar een stuk of 5 foto's van wirbelwinds instaan. echter, deze hebben allemaal zimmerit op de hull, maar niet op de koepel, wat doet vermoeden dat deze voertuigen dus omgebouwde panzer 4's zijn.

ohw, enne, ik zou als ik jou was, en het nog lukt, de loopjes nog een stukje meer uitboren. de diepte zal wel, maar het lijkt nu net of de loop van rioolpijp is gemaakt, zo dik is de wand, terwijl de trechter aan het einde van heel dun materiaal is gemaakt.

in ieder geval, succes met de verdere bouw, en laat je niet afleiden door het bovenstaande, want het is jou tank!

Timo

ik denk misschien dat geel wel verstandig is maar ik heb gelezen dat de wirbelwindkoepels werden geinstalleerd op beschadigde onderstellen van pzkfw IV zoude de koepels dus in de grondkleur van het chassis worden meegespoten en dus evt ook grijs geweest kunnen zijn?(ik vind grijs wel erg mooi bij deze tank eigelijk 🙂) loopjes zal ik nog wat verder inboren. hadden ze echt allemaal zimmerit want daarvoor beschouw ik me toch nog een beetje te veel beginner.

groet robin

Panzergeel met een mooie 3 tone doet het altijd goed op deze.
Als je de randen van de lopen iets dunner wilt maken, schraap er dan eens met de punt van je hobbymes doorheen. Je kunt dan heel gecontroleerd de wanden zo dun maken als je maar wilt 😉
Jan 🙂

Meestal uitgeneveld gespoten... maar als je geen airbrush hebt kun je dat nabootsen door een (oud) penseel kort af te knippen, en dan de verf te tamponeren aan de randen. Hoe minder verf je gebruikt hoe lichter het effect... probeer maar eens op een oud model oid 😉
Jan 🙂

Wirbelwind

Robin,
die spuit komt er echt wel...
Ik had zeer veel geluk ooit, een speelgoedzaak hield massale uitverkoop.
Kijk eens op marktplaats, maar kan me bijna niet voorstellen dat iemand hem wegdoet.
De aanschaf van de compressor kan je gelukkig een poosje vooruitschuiven door de beschikbare perslucht in flacons.
René

Robin,

toen deze conversies werden uitgevoerd, idd op een afgeschreven panzer 4 onderstel was de eis van de wehrmacht tov de kleur dat deze panzergelb moest zijn. als de tank oorspronkelijk grijs was, dan werdt deze geel gespoten of gerold, dus grijs is eigenlijk geen optie.

zimmerit zat wel op alle wirbelwinds (ik heb er nog steeds, op het prototype na, geen zonder gezien op foto's, al is het soms wel goed zoeken), maar zoals je al aangeeft, je bent beginner, en dan zeg ik, he, het is jou tank, het is geen verplichting maar een hobby, en de mijne heeft ook geen zimmerit, alleen een lasnaad die wel wat weg heeft van zimmerit tussen de bovenplaat van de hull (aan de achterkant, daar waar de motordeuren inzitten), en de achterkant van de hull!

in ieder geval, naar mijn idee is een 3 tone ook gewoon uitvoerbaar met de kwast, en hoeft volgens mij ook geneens soft edge. je kan ook eens op het net zoeken naar de patronen, want er is ook een 3 tone die bestaat uit een gele basis met daarop groene en roodbruine strepen, maar de naam hiervan moet ik je schuldig blijven!

Timo

voorlopig heb ik een beslissing genomen. omdat het toch geen autentiek model word(geen zimmerit maak ik er een veld conversie van. hij word waarschijnlijk geel met een grijze flak om de geligheid wat te breken. maar misschien bedenk ik me nog 😕

een grijze flak, dat zou dan wel weer kunnen volgens mij, die werdt namelijk rechtstreeks uit het veld gehaald.

Timo

tis luftwaffe of heer, in het geval van deze helmen (gewone stahlhelmen) panzergrau of luftwaffe blau.

Timo

na lange tijd weer een update van de wirbelwind. en stiekum verklap ik alvast dat hij op een antenne na klaar is.

gelukkig veel in progres plaatjes dit keer.

de flak met een PE crosshair want de bouwdoos had een massieve schijf in het grijs met bruine chipjes(eerste chippoging)

van_alles_019.jpg

oei wel erg fel dacht ik zo dus een dun laagje stof eroverheen gegooid

van_alles_030%7E0.jpg

hier is op de body het stof te zien en op de gebogen pantserplaatjes bij de lopen niet

nu maar eens gaan stoeien met flakschutter friedriech(die achteraf beter piet verdriet had kunnen heten) zoals hier al te zien is kan ik nog absoluut geen gezichten schilderen. dit word het volgende wat ik wil leren

vlekkies

van_alles_036.jpg

met wat stippeltjes

van_alles_039.jpg

kleren klaar helm nog niet
van_alles_043.jpg

na de grondlaag de roostertjes wat donker gemaakt,

van_alles_049.jpg

na een erg geel grondlaagje te hebben aangebracht mijn eerste serieuze chippoging,

van_alles_059.jpg

van_alles_066.jpg

van_alles_070.jpg

het loopwerk met maagdelijk bruine rups

van_alles_082.jpg

over de de bovenkant van de hull was stof gelegd.(hiervoor eest de naden wat donker gemaakt

van_alles_103.jpg

en een chippie van dichtbij

van_alles_099.jpg

chippies aan de randjes van de koepel(een paar klasjes op de panelen heb ik vergeten op de foto te zetten.) zie ook mijn vingerafdruk voor de agenten onder ons 🙂

van_alles_128.jpg

bijna klaar er moet nog een antenne op en het drijfwerk iets donkerder

van_alles_131.jpg

van_alles_133.jpg

van_alles_134.jpg

van_alles_135.jpg

van_alles_136.jpg

van_alles_137.jpg

van_alles_138.jpg

van_alles_132.jpg

van_alles_141.jpg

van_alles_148.jpg

zo dat waren de foto's voor vandaag 😀 wat ga ik volgende keer anders doen: chippen met een iets andere kleur.
stof iets lichter houden
figuren leren schilderen 😈

Goed gedaan !!
Zelf durf ik nog niet echt te chippen, ben te benauwd het te veel te doen waardoor ik het misschien verpruts...
Ik zal binnenkort ook wat foto's plaatsen van mijn meest recente keukenvlijt, de Sturmtiger van Tamiya.
Leuk en vooral interessant model.

Succes en netjes gedaan !
Arian 🙂

Tips, ok.

1- de binnenkanten van je wielen nog verven en daarna veel zandkleur erover
2- decals erop en weatheren (drybrushen)
3- nu een pinwash maakt je model zoveel levendiger. Je kan daarvoor het beste olieverf gebruiken; kleur Raw Umber heel zwaar verdunnen met terpentine en dan met een penseel in de diepere stukken laten lopen. Dus de randen in de luiken, kijkgaten, lopen, scharnieren enz. enz. Geeft een mooi diepte-effect.

Een artikel wat mij ooit erg geholpen heeft was http://www.missing-lynx.com/articles/other/awpaint/awpaint.htm.

Veel succes verder Robin!

Terug
Bovenaan