Staf Snyers zei:
Niels : Fantastische informatie! Hoe is het toch mogelijk dat je zo'n brok geschiedenis zomaar uit je mouw tovert! Chapeau en vooral heel erg bedankt! 17SS en 101AB dus! Dat wordt een leuke combinatie toch?
Graag gedaan, ik zou het zonde vinden als je wat historische slordigheidjes zou maken die makkelijk te voorkomen zijn. Dat doet afbreuk aan je geweldige werk en da's nergens voor nodig.
Dio ideeën roepen bij mij vaak vragen op over het realiteitgehalte. Als ik twijfel (zoals bij dit dio idee) is dat meteen een goede reden om het even te checken. Kan ik ook meteen mijn eigen kennis aanvullen of opfrissen.
Deze "kwestie" was trouwens wel wat lastiger, want de boeken die ik bij de hand heb bleken niets te zeggen over Flakpz38's bij 2SS en 17SS. Het is natuurlijk wel handig om te weten naar welke eenheden je moet zoeken, want anders blijf je bezig
😉 Samen met mijn bookmarks kwam ik gelukkig een heel eind
😀
Ben benieuwd naar je camo. Een 3-tone lijkt me een must voor Normandië. Als je persé 2-tone wil lijkt me in die omgeving (" the green hell") groen veel logischer dan alleen bruin. Als ik de foto's bekijk lijken de meeste voertuigen ook 3-tone te zijn. De rest lijkt alleen geel te zijn. De enige foto die er two-tone uitziet is een foto uit de winter en dat past niet zo goed bij Normandië.
Als je modulatie wil toepassen zou hardedge camo inderdaad wat handiger kunnen zijn, al hebben op foto's de meeste voertuigen wel softedge.
Er zijn twee foto's uit Normandië die er wel redelijk "hard" uitzien, maar ik weet het niet zeker. En handgeschilderd of gespoten???? Wel ben ik redelijk zeker dat ze allebei 3-tone hebben. De vlakken verschillen te veel van kleur voor een 2-tone. De vlakken lijken elkaar niet te overlappen wat bij soft-edge vaak wel zo is. Wat betreft de moeilijkheid zou een 3-tone dus ook niet echt lastiger zijn dan een 2-tone.
Dit is er een van de voorbeelden:
Bron: Archives Normandie. In de Britse sector, dus geen 17SS.
De andere is een still uit een Wochenschau. Ook ergens in Normandië, maar ik vermoed dat die ook uit de Britse sector komt. Zal eens kijken of ik daar meer info over kan vinden.
En om het af te leren nog een plaatje uit de Amerikaanse sector (zelfde bron als de andere foto). Eenheid onbekend, in de buurt van Argentan. PzLehr lijkt me (uit het hoofd) het meest logisch.
Het zou interessant kunnen zijn om je eens te verdiepen in de "kaartsymbolen" die de 101AB op hun helmen had staan. Die symbolen kan je dan op een paar van de "beutehelmen" zetten om de link met de para nog duidelijker te maken (zelfde symbooltje). Uit mijn hoofd was er in ieder geval contact tussen 17SS en de 502 en 506PIR.
Met een kogelgat zouden de helmen trouwens een nog wat "pikanter" souvenir worden.
Misschien kan je ook nog ergens op het voertuig een stukje parachute stof verwerken. Zou wat origineler zijn dan een standaard dekzeil (als je dat natuurlijk al zou overwegen) en heeft een leuke camo. Maar misschien is dat wat vergezocht zo'n tijd nadat de luchtlandingen plaatsvonden.... En een dekzeil zie je ook wel erg vaak op modellen. Andere optie zou zo'n stuk doek in het motorcompartiment zijn (vol met smeer).
Zomaar wat ideetjes. Succes!
PS: Misschien is de motor stuk, maar de andere Duitsers zijn 'm in ieder geval wel goed gesmeerd
😉