figuur sculpting SBS

Hallo allen,

Hier een kleine SBS over hoe ik op dit moment mijn figuren maak. Oorspronkelijk bedoeld als studie/oefenfiguurtje voor mezelf leek het me toch wel leuk om er een SBS van te maken.
Let wel, ik ben nog maar een beginneling, maar denk toch dat veel mensen er wat aan kunnen hebben. Mijn manier is één van de zovele manieren en als je met sculpten wilt beginnen, oriënteer je dan goed op materialen, ga aan de slag en je komt er vanzelf achter wat je het beste ligt. Het is deze keer geen militair figuur, maar de technieken zijn voor alle onderwerpen te gebruiken

Basismateriaal:

DSC03522-1.jpg
DSC03521-1.jpg

De torso en het bekken zijn oorspronkelijke ontwerpen van HELO Miniatures. Hier heb ik een malletje van gemaakt en daar giet ik nu zelf kopieën van (voor eigen gebruik) in resin. Ik gebruik koperdraad van 0.6mm dikte voor de armen en benen en de verbindingen van hoofd-torso en torso-bekken. De plastic handen, schoenen en laarzen zijn van Dragon. In de Gen2 sets van Dragon zitten veel onderdelen die je kunt gebruiken voor conversies van figuren. Ook Hornet heeft losse handjes in het assortiment. De hoofdjes zijn van Hornet, maar je kunt natuurlijk ook hoofdjes van andere figuren en merken (Warriors, Verlinden, Legend, enz ) gebruiken. Alles is op schaal 1:35.

Naast een kniptang, buigtang en zaagje zijn de voornaamste materialen die ik gebruik een naald, kleine kleischraper, handboortje en onontbeerlijk een goed mes en reservemesjes

DSC03519-1.jpg
DSC03520-1.jpg

Dit is al het chemische spul dat ik gebruik. A+B putty, Magic Sculp, Greenstuff (of Duro..) en dunne secondenlijm

DSC03516-1.jpg
DSC03517-1.jpg
DSC03518-1.jpg

Daarnaast vind ik een houder zoals hierboven om de figuren in vast te pinnen onontbeerlijk (om te sculpten en om te schilderen). Het is heel eenvoudig te maken. Twee vleugelmoeren, twee bouten en twee blokjes hout van dezelfde afmeting. Je kunt hier naar believen mee varieren naar je eigen wensen. Om het figuur vast te pinnen boor je een gaatje in zijn hiel, ijzerdraad o.i.d erin en vastlijmen met secondenlijm. Je kunt het figuur vastzetten en loshalen wanneer je wilt.

DSC03399-1.jpg
DSC03401-1.jpg
DSC03402-1.jpg

Het draadwerk en positioneren van het figuur. Eerst boor ik in alle onderdelen gaatjes waar het koperdraad in kan voor de verbindingen tussen de onderdelen.
Ik heb hier een welbekend Hornet hoofd (gesculpt door Roger Saunders) gebruikt. De schoenen zijn ook van een (oud) Dragon figuur. Ik heb ze er gewoon afgeknipt en bijgewerkt.
Als je eenmaal de houding én verhouding goed hebt kun je verder met de opbouw van het figuur.

DSC03404-1.jpg
DSC03405-1.jpg
DSC03406-1.jpg

De eerste “vleespartijenâ€

Leuk, leuk RJ!!! Mooi gedaan en helder, jammer voor je figuur dat "mijn man kan niet dansen" van de buis is gehaald.

JW

Klasse Robert-Jan!

Ik heb al maanden een voorraad Magic sculpt liggen maar durfde niet te beginnen. Door een SBS-je als deze krijgt een mens weer moed en spirit 🙂.

Thanks!

Groeten, Richard.

Mooie SBS RJ. En bovendien een tof figuurtje, erg origineel weer.
Wel een heel erg blije gup, overigens 😀

Op je vraag via de mail krijg je vandaag of morgen trouwens een antwoord. 8)

grt

Robert

Een erg mooi SBS RJ :!:

Als je gelegeheid ziet om de foto's te laten staan waar ze staan, dan blijft de draad terug te vinden in :

Handige Links / *Bouw-construct* / 2. sculpten / step-by-step

groet Frank

Hallo iedereen,

Marcel: Bedankt!
We hebben wel wat overeenkomsten qua opleiding dus ik denk dat de stap voor jou niet zo gigantisch groot zal zijn, ik merk nu met sculpten, poses en denkwijze, etc, dat ik daar toch wel veel voordeel van heb. Gewoon eens proberen!

JW : Bedankt!
Deze zaterdag naar Ureterp lukt helaas niet.....anders had ik het figuur meegebracht.

Boris : Bedankt!
Je consequente bijdragen aan topics op dit forum wordt ook hier weer zeer gewaardeerd.

Richard : Bedankt! Aan de slag zou ik zeggen!

Kristof: Bedankt!
...er zit een zekere belgische invloed in mijn werk hoor.....3x raden...

Rinus; bedankt voor je compliment, dat doet mijn lerarenhart goed!

Robert: Bedankt!
Ik wacht vol spanning je antwoord af... 8) 😉

Frank; ook bedankt!
De foto's zullen blijven staan. Misschien is er ook nog iemand op het forum die er een PDF document van kan maken?

Nogmaals iedereen bedankt voor het kijken en mocht dit een begin zijn voor je om eventueel met het sculpten te starten of heeft het je anderszins geholpen dan is mijn missie geslaagd...succes!

groet,
RJ

RinusBijkerk zei:
zeer goed uitgelegd en mooie foto's! 😀
dit moet vaker op deze manier 😛

Rinus

Mee eens, een prachtvoorbeeld van een reportage waar je ten eerste wat van leert en ten tweede direkt zin krijgt om het zelf eens te proberen!

Pareltje van een posting, bedankt!

Hee RJ,

Ik vroeg me even af waar je de GreenStuff vandaan hebt gehaald
Kheb er al veel over gehoort maar nog nooit geprobeerd, is het aanbevolen door je?

Als je nou met MS net iets meer van A toevoegt dan heb je nergens problemen mee, maar ook weer niet teveel anders dan gaat het te erg plakken 😉

hey RJ,

goed gedaan, een mooi stukje werk met geweldige uitleg en voor velen een hulp en zetje voor het zelf sculpten.
p.s. als ik maar de helft van jou snelheid van werken had!!!!

hoop je volgende werkje snel te zien.

groet Willem

Hoi,

Rob: Bedankt...! 😳 😀

Nick: De greenstuff heb ik hier besteld http://www.sylmasta.com/

Willem: Bedankt en de snelheid valt best mee, het gaat me eigenlijk nog te langzaam... 😉

groet,
RJ

Leerrijk topic! Knap geïllustreerd.
Origineel figuurtje. Dit wil ik ooit ook wel kunnen...Moet zalig zijn als je geen limieten hebt in het uitwerken van een origineel idee.

Knap werk. 😉
Staf

Hoi,

Wim en Staf : Bedankt!

Schilderwerk duurt waarschijnlijk nog even, eerst is het Blindfold and Alone figuur aan de beurt. Zit op dit moment meer in de sculpting dan schildermood...

groet,
RJ

Terug
Bovenaan