Fight Back, Gesculpt Figuur

Toch hier weer even wat van mij 😀

Ik ben nu een tijdje bezig met dit figuur, zoals je ziet heb ik hem geen uniform gegeven en heeft hij duits materiaal en een US helm.
Dit komt vooral omdat ik hem meer de uitstraling wil geven van het verzet.

De setting is(zoals het moet zijn maar vast niet word 🙄 )
Duitse Stug rijdt door de straat aan andere kant van muurtje rent deze meneer richting opening van de muur.
Dat is zoals ik hem nu ongeveer heb bedacht maar ik ben niet zo goed in dingen ook zo laten gebeuren zoals ik wil.

De dingen waar ik nog aan ga werken zijn:
-sommige vouwen wat scherper maken en andere minder scherper maken.
-Zijn rechter binnenarm wat je op de fotos van de achterkant kan zien.
-En mischien de riem waar de machinegeweer aan hangt, volgens mij klopt het niet helemaal
-zijn linkerboven arm, dat klopt ook nog niet helemaal.
-En hij krijgt nog de losshangende kinstraps.

Genoeg geouwehoerd See The Pictures.

P5010374.jpg

P5010385.jpg

P5010375.jpg

Op de 3e foto lijke sommige vouwen wel heel erg scherp, dat viel mij ook pas op, op de fotos en daar ga ik ook nog aan werken.

P5010376.jpg

Brand maar los 😀

De strip van de MG moet je zo wie zo strakker doen en je moet je denk ik zelf afvragen of je zo wel kan rennen, MG en een MP in de handen. Ik krijg het gevoel dat ie, als je op de laatste foto kijkt, ie elke moment op z'n gezicht kan vallen. Persoonlijk zou ik de MP weglaten en evt.vervangen door een ammo kistje of helemaal niets. Zijn gezicht past denk ik niet bij zijn actie, breed lachend??!!

De broeksriem en vooral de omgeving van de broeksriem, dan vooral de vormgeving hoe sommige zaken zitten is voor mijn gevoel niet helemaal oke.

JW

Heey Nickie

ziet er goed uit al.
Maar is zijn nek niet iets te lang.
Hij lijkt nu wel familie van Langnek.
verder ziet het er goed uit.

groetjes manuel

Hallo Nick,

Allereerst m'n complimenten, je hebt iets gecreeerd wat ik vooralsnog niet kan (durf...).

Toch een kleine kanttekening:

Jij zegt:
-En hij krijgt nog loshangende kinstraps.

Vooral op de eerste en tweede foto lijkt het wel of de helm boven het hoofd van de figuur "zweeft". Misschien heb ik het verkeerd, maar als ik in gedachten zijn hoofd "door bereken" dan heeft de man een voorhoofd van wel 30, 40cm. Als de figuur dan ook nog eens rent, dan lijkt het mij dat die helm heel makkelijk van z'n bolletje gaat...

Maar hij blijft wel 8) ...

groeten, Richard.

Hallo Nick,

Goed sculpteer werk!
Die kleinigheidjes komen vast wel goed, ook zoals die helm en riem e.d.
Wel zou ik de riem vervangen door één van PE of dun sheetmateriaal. Deze vind ik zelf nogal grof. De lading is wel wat zwaar om mee te lopen, maar niet onmogelijk.

groetjes

Hoi Nick,

Leuk weer eens wat van je te zien, het figurenvirus heeft je nog steeds te pakken zie ik en ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bent.

Jammer dat je geen in progress foto's hebt, daar kun je al veel aan zien.
Ik ben ook benieuwd wat voor sculptmateriaal je hebt gebruikt. Het ziet er in ieder geval mooi glad uit. Als je wat meer over je werkwijze en materialen kan vertellen, dan graag.

Nog enkele tips/opmerkingen:

De nek is inderdaad te lang, maar dat is een veelgemaakte "fout" Bij het volgende figuur zal het veel beter zijn, dus niet te druk om maken. De helm zou ik zeker veranderen.

Voor de riem van de mg42 kun je loodfolie gebruiken of tape. Dit zou ik ook gebruiken voor zijn broekriem Die is nu te dik. Wat ik daar daarbij ook mis zijn de details zoals een gesp en gaatjes

Je hebt een redelijk moeilijke pose gekozen waarin de balans van het figuur meteen zal opvallen. Ik vind dat je daar knap in geslaagd bent om zijn pose te "bevriezen".
Ik had hem zelf waarschijnlijk geprobeerd hem wat meer door zijn standbeen laten zakken en het standbeen in een rechte lijn tov van zijn hoofd geplaatst zodat hij compleet in evenwicht is en het gewicht wat hij meetorst ook wat meer tot uitdrukking komt. Maar dit is erg moeilijk.

Je hebt in principe gekozen voor een "fantasiefiguur", maar zelfs daar heb je referenties voor nodig. De kleding die hij draagt is op zich prima maar je had ook voor typische jaren 30/40 kleding kunnen kiezen, daarmee had je het figuur een extra dimensie kunnen geven en is het voor de kijker sneller duidelijk.

Ik heb de indruk dat de putty voor de kleding vrij dik is aangezet en dat je daardoor ook hele dikke en diepe plooien krijgt waardoor de vorm van de kleding verloren gaat. Zorg dat je figuur goed voorzien is van "vlees" en het lichaam, armen en benen in proportie zijn dan is het eenvoudiger om de kleding aan te brengen en heb je meer macht over de stijl en materiaal van de kleding die je voor ogen hebt (strakke of juist losse kledij, hoe dik is de stof...enz). Vermijd de valkuil om plooien te maken om het plooien maken....

Niettemin ben ik onder de indruk van je werk en hoop dat je snel wat meer figuren kan laten zien.

Groet,
RJ

he nick,

Allereerst ziet hij goed uit qua pose.
Alleen als je als militair rent met een mitrailleur hou je die niet los bij de draagriem beet. Dat ding is allereerst zwaar en gaat dus alle kanten op.
Ik denk inderdaad zoals geopperd zijn persoonlijk wapen op de rug (eventueel) en dan met volle overgave het groepswapen vast met inderdaad erbij nog een munitie kist of iets dergelijks. Misschien ook wel een band met munitie voor eventueel direct vuur uit te kunnen geven.
Succes verder ermee, ga het zeker volgen

Gr david

ja, hij wordt mooi, maar ik sluit me aan bij m'n voorgangers, en dat is dat er zeker wat aan de MG strap gedaan moet worden, en zijn helm zit ook enigszins bijzonder, zelfs al klappert ie op je kop, dan zit ie nog vrij laag, maar dat terzijde, goed om weer eens van je werk te zien!

Timo

Hee,

Jw thanks voor de tips,
Je zegt "sommige zaken" heb je daar ook nog voorbeelden?

Manuel thanks ga ik veranderen 😀

Richard, bedankt voor de tip ik had daar nog nieteens zo op gelet, maar ik weet ook nog niet of ik dit hoofd wil houden dus ik wacht nog even met schuren en dergelijk voordat ik een ander hoofd neem 😉

Boris jij ook bedankt ik vond het die band al vanaf het begin beetje te dik maar had geen beter idee wat ik er voor in de plaats kon gebruiken maar loodfolie is mischien goede optie 😀

Thanks RJ, ja je weet het zelf als je het eenmaal hebt blijf je het houden 😉
Alleen soms vrij frustrerend!
Ik heb egt een hele hoop verschillende materialen gebruikt!
Veel tandenstokers ombouwen en ik denk dat ik vrijdag ef de etos ga afstruinen want er zijn ook goede naai artikelen die je goed kan gebruiken.
Veel je vingers gebruiken, hierdoor krijg je het ten eerste mooier witter en veel en ook veel gladder! daarbij heb ik de Harolds leeggekocht met kwasten van eigen huismerk, dat is goed kwaliteit
En hele belangrijke tandestooker die ik gemaakt heb is gewoon ronde bovenkant gladgemaakt met secondenlijm en bijgevijlt, hier kan je mooi alles mee uitrollen zonder dat je veel strepen of dergelijk ziet en kan je ook nog mooie vouwen maken!
De broekriem zal ik nog bijwerken zal ik ook meteen nog een mooie gesp maken 😉
Ik heb er nog aan gedacht om het figuur een V hals te geven maar ik ga nog ef bedenken of ik die sjaal wil houden.
Van te voren heb ik nog wel een beetje gekeken naar de kleren.

David, Ik heb daar ook rekening mee gehouden dat is ook de reden waarom hij zijn linker hand die band vasthoud omdat het wapen als veel te zwaar word voor 1 schouder.
Het eerste wat ik wilde veranderen toen ik de fotos had geplaatst was ook de riem van het wapen maar wilde graag weten wat jullie er van dachten.

Wim, Timo dankje

Als je het kistje bekijkt voorop, dan hangt ie tegen z'n edelen delen aan te klotsen. Kan zijn dat ie dat plezierig vind, maar hangt daar ieder geval niet goed. Kan zo wie zo niet aangezien daar toch ook de riemgesp moet zitten. Die riem zelf is niet goed verwerkt in je figuur, kijk eens heel kritisch naar die plek in en om de riem en kan eens naar jezelf als je een riem draagt hoe die is "verwerkt" in de omgeving. Het lijkt wel alsof ie een maagband draagt die naar buiten is gekomen 🙄

De onderdelen die er verder aanhangen worden niet echt in de kleding gedrukt of echt mooi weggewerkt in de omgeving.

Denk dat je je het jezelf erg moeilijk hebt gemaakt door direct zo'n soort houding/figuur te maken. Robert Jan heeft je daar ook opgewezen.

Misschien moet je een aantal boeken aanschaffen met statische figuren vol gepakt/aangekleed. Van die uniform boeken met levende modellen. Denk jezelf ook in wat een bepaald wapen weegt en hoe het zich verhoud met het figuur. Hij moet veel kracht zetten/gebruiken om hem op z'n plaats te houden.

JW

Terug
Bovenaan