[FIG] "Gens Bellicosa" (update 29 april)

Hoi allen,

Inmiddels ben ik begonnen met een nieuw figuur: een Friese strijder ten tijde van de slag bij Warns in 1345.
Hij zal redelijk simpele kleding dragen en als wapen een zgn. polsstokspeer krijgen.
Het figuur is gebaseerd op een afbeelding en beschrijvingen van de slag zelf.
Gens Bellicosa is de Romeinse benaming voor krijgszuchtig volk, zoals ze ook de Friezen noemden en als ik de beschrijving zo lees deden ze destijds die naam alle eer aan.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Warns

Het draadfiguur en de pose had ik al een tijdje klaar en ik ben vanavond begonnen met het sculpten van de kledij.
Natuurlijk nog veel werk voor de boeg, maar hier een eerste impressie.
Het groene spul is Duro, het grijze Pro-Create.

DSC04351.jpg

DSC04341.jpg

DSC04344.jpg

DSC04346.jpg

DSC04347.jpg

DSC04353.jpg

groet,
RJ

Raar

Hoi Robert Jan,

zou de anatomie nog eens nakijken want er lijkt iets niet helemaal te kloppen. Ik kan niet precies zeggen wat, maar ik denk dat het rond de positie van het bekken zit en daardoor lijken de armen ook nogal lang. Kan natuurlijk ook aan de foto liggen of aan het feit dat hij nog maar gedeeltelijk klaar is. Ik volg dus met heel veel interesse.

Hoe vind je die Pro Create? Zelf mix ik hem altijd met MS omdat ie puur nogal moeilijk te schuren en zo is.

Vele groetjes,

Gino.

P.S. Wat vond je van de AMSS show?

Hoi,

Michel, fjierleppen.... 😀 , je bent niet ver mis.

Gino, de foto's vertekenen, (doen mijn foto's altijd 🙁 ...). Op het het bovenlichaam en de armen komt nog meer volume voordat de kledij er op gaat. Daardoor lijken de armen waarschijnlijk nu ook langer.
Procreate is mooi spul, ik gebruik het gewoon "puur". Schuren en schrapen doe ik eigenlijk nooit.

AMMS was een '"eyeopener" voor me, er is me veel duidelijk geworden. Zowel op sculpt- als op schildergebied.

Hier nog het plaatje waarop het figuur gebaseerd is
image_phpjZtcxQ.jpg

groet,
RJ

wat wordt de volgende, grote pier?

hij ziet er al verrekte goed uit kerel, ik heb besloten dat ik me er maar niet aan ga wagen, zowiezo omdat ik er op het moment toch geen aandacht voor heb, maar ik ga me weer volledig richten op tanks met bijpassende figuurtjes 😉

Timo

RJ,
in mijn optiek lijkt het rechterbeen net onder de bil iets volume te missen.
Hierdoor lijkt het bovenbeen smaller dan de knie.
Hopelijk raak je dit effect kwijt als je de bovenkleding aanbrengt.
In ieder geval weer een interesant onderwerp.

Willem

Hoi,

Willem, ik heb er even naar gekeken en het valt (mij) verder niet op.

Weer een stukje verder, ditmaal de voor en achterzijde van zijn hemd.
Mouwen moeten er nog bij en het gedeelte onder de riem zoals op de tekening. Veter voor de hals word toegevoegd tijdens het schilderwerk.

Dan schiet het verder ook al mooi op. De dingen die nog moeten zijn hierna:
toevoegen riem en gesp
scratchen (of kopen..) zwaard in schede
sculpten van de haren
scratchen polsstok

DSC04373.jpg

DSC04374.jpg

DSC04375.jpg

groet,
RJ

Hey RJ,
Het mag dan wel niet het scenario en jaartallen zijn waar mijn interesses liggen, ik moet wel zeggen dat dit wederom een mooi gesculpt figuur is.
Voor de rest laat ik de `kritieken`aan de deskundigen over.
Ben benieuwd naar het schilderwerk.
Ik alleen wel wat raar naar de linkerhand

Greetz Jacco

Hoi Robert Jan,

Een knap stukje sculpwerk :!:
Ben benieuwd hoe het figuur er uitziet na z'n verfjasje 😕:

Er is alleen één ding wat volgens mij anatomisch gezien niet klopt, nl.
m.i. moet het bovenbeen, met name van het standbeen, meer volume hebben.
Tijdens het rennen spannen de spieren van het bovenbeen boven de knie aan, waardoor deze uitzetten en als het ware over de knie uitsteken.
Om te verduidelijken wat ik bedoel kijk 'ns naar de foto's op onderstaande site:

http://www.photoos.net/

Succes verder met je werk en ga zo door, 'k doe het je niet na.

Johan Bijl

Super!

echt geweldig, ik zou willen dat ik het zo mooi kon (zou ik mooi beginnen met Alex the Large, de hoofdpersoon uit A Clockwork Orange 😈 )

hoe wordt de kleurbezetting? is dat kleurrijk, of kleurarm? bij ons in die tijd liepen ze nog in schapenvellen, op dit mooie eiland is er pas beschaving sinds 1986 haha, nee, grapje, maar ik weet wel dat hier geen krijgszuchtig volk zat, wel een grote vloot met boten, maar dat is pas van ongeveer een eeuw later, ik zou geneens weten wat hier was, rond halverwege 1300... leuk om eens op te zoeken!

Timo

Hoi Timo,

Bedankt!
De kleuren zullen aardig sober zijn, veel bruin, denk ik.
Altijd leuk en interessant om in de lokale geschiedenis te duiken. Waarom ver weg zoeken als het ook dichtbij te vinden is?

groet,
RJ

R-J , laat me raden, de volgende figuur is er één uit een elkaar opvolgende reeks. Je gaat dan laten zien hoe hij al fierljeppent de sloten en vaarten neemt. Maar alle gekheid op 'n stokkie,'t ziet er al verdomd goed uit en ben dus benieuwd naar het geschilderde eindresultaat.

groeten, Willem

Maar alle gekheid op 'n stokkie
dat is fierljeppen wel ja 🙂

ik vindt inderdaad op het moment de lokale geschiedenis wel intressant worden, zeker omdat ons huis weer in glorie is hersteld (de voorgevel is weer zoals ie in 1820 afgeleverd was), ik zit er eens aan te denken om die gevel na te bouwen in model, hardstikke leuk!

enne, waarom ver zoeken als je het ook dichtbij kan vinden? dat vindt ik een goeie, zeker nu ik om de week half nederland doorkruis om naar met mooiste plekje van brabant te gaan, en dat is meteen de reden dat ik zowat geen tijd heb om te bouwen!

Timo

Hoi allen,
Hier weer een kleine update.
Het figuur staat in de basiskleuren en ik ben begonnen met het aanbrengen van diepte in zijn hemd.
Ook het gezichtje ben ik nog druk mee bezig, niks is dus nog definitief af.
Alles wordt geschilderd met humbrol.

DSC04428.jpg
DSC04431.jpg

DSC04430.jpg
DSC04429.jpg

DSC04432.jpg

Groet,
RJ

Terug
Bovenaan