[FIG] 1:16 Alpine SS Grenadier *foto's 29 april + extraatje*

Da's fijn, John!
is wel apart werken met olie he?

ik zeg het van de primer omdat ik merkte dat het een goedje is dat niet oplost door Muscle als er iets misgaat.

maar had inderdaad het kopje even apart gelaten. Nu kijk je er de hele tijd tegenaan als je met het uniform bezig bent, word je onrustig tot het gelukt is 😉
is toch verhaal apart, het gezicht.

zet hem op!

René

Hierbij de foto van ronde 2. Zeer dun laagje erop aangebracht en de rode kaken iets verminderd alsmede de baardgroei. Op sommige plekken zoals de neus en kin en kaaklijn iets meer op laten lichten. Oogkassen en oorschulpen en neusranden weer wat donkerder om meer diepte te krijgen.

Laat nu alles 2 dagen goed drogen en dan zien we wel weer verder.

Hallo John,

De laatste foto ziet er al beter uit, maar ik denk dat je de eigenschappen die olieverf zo goed maken nog niet benut. Je mag zoals Gino zegt veel extremere kleuren gebruiken, en dit kun je dan blenden tot vloeiende overgangen. Echter hoeft niet het hele gezicht vloeiend te zijn. Plooien en de hoogste delen mogen er best hard uit springen. Wees niet te bang om dit te doen. Olieverf is immers makkelijk te herstellen en te blenden. 😉

Groetjes

Hoi Erwin en Boris,

hij is inderdaad zeker beter geworden en het werken met olie biedt naar mijn mening ongekende mogelijkheden. Ik was alleen acryl gewend en gebruikte wel eens wat voor mijn voertuigen maar dan vooral voor pinwashes en das geen schilderen. Hij is nu weer droog en zonder vergrotingen te zien vind ik het best een goed resultaat als ik hem zo bekijk.

Ik laat het hoofd nu even voor wat het is en ga verder met de rest van het figuur zodra ik een camo-plan in mijn hoofd heb. Ik wacht even op mijn boek en zal volgende week woensdag even aan wat modelbouwers vragen welke camo zij adviseren. Dan ga ik er voor. Kan wel alvast beginnen met de handschoenen wapen etc, dat zou kunnen.

Inmiddels zijn de buckets van plusmodel binnen (allemaal in PE) en maak ik de spahwagen 223 af.

Hallo hierbij even een update.
Heb nog een ronde gedaan om het gezicht meer karakter te geven en vind dit zelf weer een verbetering.
Ben nu eindelijk tevreden met het resultaat. Zal snel wat foto's plaatsen.

Nu het uniform.
De boeken die ik besteld heb en heel bruikbaar zijn voor het schilderen van uniforms geven aardig uitsluitsel over de camo patronen. Niet alleen kan ik de patronen goed zien, zie ook bij welk seizoen en welke soldaten ze horen.
Ten aanzien van de broek gaat er een mooie camo komen, maar tav de jas zie ik vaak een effen jas op de referentiefoto's die in de winter veelvuldig door ss-ers werd gebruikt. Soms in een witte wintercamo, maar ook in de bekende Duitse groen-grijzige kleur. Ik zal ook nog wel even foto uit mijn boek plaatsen die is identiek aan de jas die de figuur aan heeft. Persoon vind ik een dubbele verschillende camo op 1 figuur redelijk druk worden.
Wat denken jullie gaat dit zo goed of zie ik iets helemaal over het hoofd??

Ja dat vind ik nou ook. Op het doosje staat ie er wel zo op. Erg druk.

Ik denk aan deze voor zijn broekske.
Deze is kloppend volgens mij met de tijd, figuur en uniform. Heb genoeg "na-schildervoorbeelden" van deze camo in mijn boeken staan.

groeten John.

John,

ik ben geen kenner van Duitse uniformen maar ben het met de anderen eens dat meervoudige camo erg druk is.
Volgens mij had Gino er zef ook voor gekozen om een minder drukke figuur te schilderen.
De box-art was op uitdrukkelijk verzoek en in opdracht van Taesung Harmms in deze vorm geschilderd.
Jou eigen draai eraan geven is zeker een goed idee.

Willem

Dat is een hele pittige uitdaging, maar wat let je om het te proberen
Mocht je er echt niet uit komen kan je altijd nog op nieuw proberen.

Dank voor de opmerkingen.

Het is inderdaad een effen kleur geworden die de jas heeft gekregen.
De kleur heb ik gedaan met het setje van Lifecolor van german uniforms.
Drie dunne lagen voordat ie goed dekkend was.
Ik heb "Field Grey" gebruikt.
Volgens mijn documentatie was dat de goede kleur. Zal hiervan een foto plaatsen.
Daarna de plooien ingekleurd door er wat umber aan toe te voegen.
Daarna de randen wat opgelicht met olieverf die ik weer zelf heb aangemaakt in lichter groen. Hierdoor kon ik de randjes weer mooi blenden.

Er moeten nog filters en washes overheen maar we zijn weer een stap verder. Plaats straks de foto's.

De voering is kennelijk van konijnenbont en mijn ref-foto's laten een mooi sterk gevlamd voorbeeld zien. Meerdere konijnen gebruikt denk ik voor 1 jas 😉
Deze wat sterkere kleurschakeringen mogen wat mij betreft terug komen en geven erg veel leven aan het geheel.

Foto's komen er vandaag nog aan als het lukt, binnen foto's maken heeft niet mijn voorkeur en buiten regent het.

Hierbij de foto's van de laatste versie van de soldaat. Gezicht dus nog een ronde (zie boven) en de winterjas gedaan, nog zonder filters of wat dan ook (zie boven).

Ik zal later nog even DE referentiefoto plaatsen van de jas, de kleuren benaderen elkaar naar mijn mening vrij aardig.

De handschoenen worden nog meer richting grijs, dat is de donkere onderlaag.

groet John.

Hoi Erwin,

klopt. De ogen kunnen wat beter nog. Ik ga hier nog proberen een slag in te maken, evenals een zeer dun stipje erop met een naald om de lichtreflectie te pakken.
Het pak krijgt straks nog wat meer karakter door de filters en het inlijnen.
Dit wordt een mengeling van pinwashes en lijntjes trekken.

Hoi John,

Je bent lekker bezig en ga zo door......, je bent op de goede weg :!:

Het enige wat ik je als tip wil meegeven is het volgende:

Maak vooraf een planning hoe je het figuur wilt schilderen.
Ga er van uit het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken.
M.a.w. hoe die delen los, welke later vastgelijmd kunnen worden ( zoals reeds eerder aangegeven met het hoofd ).
Schilder eerst die delen die klein zijn en moeilijk te bereiken, daarbij maakt het niet uit als je wat verf op delen krijgt waar het niet hoort, want die worden later overgeschilderd.
Grotere vlakken zijn beter te beheersen.

Succes
Johan Bijl

Hoi Johan en Boris

bedankt!

Dat is inderdaad zo, in het algemeen zullen de opliggende delen zoals zijn mes en zijn verrekijker als laatste gedaan worden en die mogen best geraakt worden nu omdat ze later toch nog moeten worden gedaan.
Dit is mijn voorlopige plan:

-bontkraag schilderen
-Opliggende details op romp (pistool, mes, geweer) ->romp is dan in de basis af)

-Broek en camo in meerdere stappen.
-dun laagje matte lak.
-inlijnen en washes-filters
-pigmenten voor de modder op de schoenen en wat spetters op de broek evt (dit bekijk ik later wel)
-drybrushes indien van toepassing.

Daarna boor ik 2 gaatjes in zijn hielen en zet er 2 pinnetjes in voor goede bevestiging aan de sokkel.

Daarna het grondwerkje, daarover later meer.

John van Pelt zei:
Daarna boor ik 2 gaatjes in zijn hielen en zet er 2 pinnetjes in voor goede bevestiging aan de sokkel.

Had je dat niet beter als eerste kunnen doen?

Ik werk altijd als volgt met dit soort figuren:
Alle grote losse onderdelen zoals tasjes, hoofd, wapens etc boor ik een gaatje in en doe er metalen staafjes van een paar cm in.

De rompdelen zoals armen en benen monteer ik, plamuur en schuur ze evt en voorzie de voet(en) van een stevige 1mm dikke stalen pin.

Op deze manier hoef ik tijdens en na het schilderen niet of nauwelijks het model aan te raken, alleen bij het afmonteren van de losse onderdelen ontkom je er niet aan dat je delen moet vastpakken.
Een "museum"handschoen helpt dan enorm.

Rob,

klopt, weer een leerpunt. Nu heb ik het "voordeel" dat ik hem nog eens op zijn benen kan zetten. Maar wel het nadeel dat ik straks heel voorzichtig moet gaan boren en niets moet beschadigen.

Hierbij trouwens nog zoals beloofd een foto van de volgens mij volledig identieke originele jas. Let op de details zoals knopen en het gevlamde bont.
Dit ga ik proberen na te bootsen. Mijn boek komt goed van pas. Hier staan ook goede camo's in voor de broek, de pet komt terug etc.

groeten John

Hierbij ff een tekst update voordat eind deze week nieuwe foto's komen.

Ik heb de gevlamde bontkraag, zijn machinegun en het riempje geschilderd, alsmede het holster van zijn pistool.
Mengeling geworden van acryl en olie.
Geprobeerd bij het holster een versleten leerlook te maken en de bontkraag in 4 tonen ongeveer, van bruinig tot zwartig en weer richting zand en wit. Dit krijgt nog een wash en highlights voor de diepte.
Leerkleuren gedaan in Lifecolor Matt Leather met iets umber en wat chocoladebruin.

Het holster vind ik zelf aardig gelukt. Heb de olieverf dik aangebracht, bijna droog laten worden en daarna zachtjes vegen. Krijg je op de randen een oplichting en een gestreept effect dat best gelukt is.

Nu ga ik de kraag afmaken en zijn sjaal. Dan nog de verrekijker en de kleine tasjes aan zijn gesp.

groeten John.

Duitse uniformen

Mannen ik heb een site met foto's van duitse uniformen van alle onderdelen.

ik stuur hier de link: http://users.skynet.be/vonweyersberg/Menu1.htm

veel plezier ermee,

René

Nog meer duitse en geallieerde uniformen

Heren, komt nog een link naar uniformen.
http://johkaz.byethost10.com/german.html

P.s.
het schijnt dat de link naar Skynet dood is (schijnbaar ligt de server eruit)
sorry voor het ongemak

René

Klopt idd, de eerste werkt niet (meer).
De tweede site is leuk hoor. Ik heb laatst nog een boek gekocht over de duitse soldaten, staat echt alles in tot aan handzeep en vulpennen aan toe.
Geweldig!

Hierbij de foto's.
De tasjes voor de munitie worden toch nog fieldgray, omdat dat de juiste kleur was. De bontkraag krijgt nog een wash en een drybrush.
Sowieso moet het inlijnen en alles nog gebeuren. De gesp van de riem aan de MP40 krijgt nog een metallook natuurlijk en het wapen wordt nog aangepakt, zit nu alleen in zwart met wat gunmetal.

Deze foto's lijken roder en bruiner dan hij is, daglichtfoto's lukken niet met dit weer.

deze wil ik ook nog even toevoegen, een site die tot in detail kledingstukken en accessoires laat zien

http://www.mp44.nl

@John
Hoe heet dat boek waar al dat spul in staat? en waar kan ik het evt. krijgen.

De bontkraag/capuchon is mooi gelukt!!!!

@ Rene: bij mij werkt de link anders prima! ben er heel 😀 mee!

@ John: Mooi figuur. Verbazingwekkend wat een mens allemaal kan wanneer hij zich ergens toe zet. Kan nauwelijks geloven dat dit je eerste figuur is 😱 . Wel één kanttekening: Het bont in de kraag zou ik wat meer blenden (of was je dat nog van plan?).

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

groeten, Richard.

zo zie je maar weer...

@ Mike: zo zie je maar weer...: is de één helemaal maf van de bontkraag, kan het de ander niet zo bekoren. Overigens vind ik de kleuren die gebruikt zijn wel heel treffend. Dit was ik in mijn vorige post vergeten te vermelden.

groeten, Richard.

@Mike: dank je!

@Richard: idem dito!

Vandaag ga ik rustig verder met de rest van de delen van de romp.
De riem, gesp en zijn mes. Hiervan heb ik ook weer verschillende voorbeelden in de diverse fotoboeken.

Volgende week de camo op de broek, dat wordt spannend. Ik zit te denken deze in olie weer te gaan doen, vooral omdat ik deze makkelijker kan verwijderen dan acryl. Ik verwacht niet dat ik namelijk met de eerste poging tevreden zal zijn.

Als alles geschilderd is komt er eerst een zeer dunne mooie laag matte lak op.

groeten John.

Hierbij weer een tekstupdate. Foto's komen er snel aan.
Zowat de hele romp is nu geschilderd, blouse, sjaal, verrekijker, de tasjes en de het mes alsmede de riem.

Nu de broek met camo!! 😉

ja, want er zijn veel verschillende soorten van het zelfde, waaronder zonder verf, met verf en uiteindelijk met de verf eraf gesleten. denk dat dat laatste het mooiste effect is.
Zoiets wil ik zelf ook voor mijn figuur.

Hierbij een kleine update, nog wat zaken op de romp en de kraag aangepakt. Wat meer highlights etc. De romp is nu bijna klaar qua basiskleuren.
Hierna de broek, dat wordt een spannende belevenis.

Dat bont heeft mooie kleurschakeringen, dat heb je behoorlijk goed na weten te bootsen.

Vergeet die 2e patroontas niet. 😉
Waarom heb je die niet gelijk met die eerste meegeschilderd?
Hoe langer je wacht met dat soort diepliggende onderdelen des te lastiger is het straks om eventuele uitschietertjes en foutjes te herstellen.
Een tipje in deze: probeer zoveel mogelijk van binnen naar buiten toe te werken, je maakt het jezelf een stukje makkelijker zo

Ziet er goed uit John.
Die patroontas viel mij ook idd gelijkt op. Enige wat me nog tegenstaat zijn de ogen. Hij kijkt zo stijf uit zn doppen, dat doet afbreuk aan de rest. Hier zou ik nog ff wat aan doen. Geen volle stip als pupil schilderen, en eventueel iets omlijnen om de starre blik weg te halen. Misschien kun je ook nog iets meer highlights op de jukbeenderen blenden. Verder erg goed bezig!!! 😀

groetjes

Hoi Jeroen,
Johan,

Respect! Zit een mooie progressie in je model. Mooi om te zien!

Bedankt voor het compliment......, 'k moet er zelfs van kleuren 😳 😳 😳

Maar ik vind het vervelend om te zeggen, maar alle credits zijn voor
John 😉

Enne......, inderdaad wordt het een mooi figuur.

Groeten
Johan 😛

Mooi

Hi John,

Deze al een tijd gevolgd, en het gaat de goede kant op. Het zijn ook fantastische figuren van Alpine, al vind ik deze er qua pose dan nog eens uitspringen in deze schaal. Ik vind alles wat tot op heden af is realistisch en mooi. Vooral de leren riem van de MP 40 met dat witte randje, dat zijn de details die het hem doen. Alleen de Feldmutze vind ik wat aan de lichte kant, maar dat is misschien persoonlijke smaak.

Groeten,

Vincent

Hoi John,

Mooie ontwikkeling maakt je figuur door. Ik vind alleen de werkwijze wat vreemd en je maakt het jezelf erg lastig. Niet alleen de patroontas wordt nu moeilijk bereikbaar , maar de draagriem van de verrekijker ook.

De jas mag van mij best nog meer contrast krijgen. denk ook aan de uitlijning van de naden. Deze zijn nog onvoldoende aangezet. Breng naast de uitlijning een lichte lijn er direct naast. Dit geeft een bijzonder effect en veel diepte in de kleding.

Ik vind de draag riem erg mooi. Zit deze bij de set of heb je deze apart gemaakt?
Pistoolholster vind ik erg goed gelukt.

Ga zo door!!

Goed begin

Hoi John,

Dit is inderdaad al een goed begin, maar ik denk dat je er nog véél meer uit kan halen.
De jas mag van mij best nog meer contrast krijgen.

Volledig mee eens. Houd er ook rekening mee dat de jas, en heel het figuur, lichter lijkt daar waar direkt (zon)licht op valt en veel donkerder waar er geen licht aankomt (bv onder de oksel). Dit mis ik nu nog volledig in je figuur. Ook vind ik dat je overgangen van licht naar donker en omgekeerd véél subtieler mogen. Het lijkt misschien tegenspraak, meer contrast en tegelijkertijd de overgangen toch vloeiend houden, maar dit is volgens mij wat een uitstekend figuur beter maakt dan een goed figuur.

Oh ja Rob, de riem voor de MP40 is in 2 resin delen meegeleverd.

Groetjes,

Gino

@Rob: dank je. De tweede patroontas moet inderdaad nog gedaan worden. Ik heb de eerste gedaan met acryl en dat is moeilijker weg te halen dan olie. Dus daarom heb ik er eerst eentje gedaan als test om te kijken of de kleur me bevalt. Dat doet ie, dus nu ga ik de twede schilderen.
Het van binnen naar buiten werken is zeker een leerpunt voor me. De volgende keer zal ik hier beter op letten.

@Jeroen: dank je!

@Boris: voor de patroontas zie mijn opmerkingen boven. De ogen heb ik al iets aangepakt. Ik zag namelijk dat in ieder geval de wenkbrauwen iets te licht waren aangezet en dat bepaalt naar mijn mening ook een deel van zijn uitdrukking. De ogen zelf ga ik inderdaad nog iets aanpakken. Ik wil meer een look van een soldaat die gepokt en gemazeld is, maar ik moet zeggen dat het echt erg moeilijk is.

@Johan:
😉

@Michel: bedankt!

@Vincent: dank, dank. De leren riem is idd ook geslaagd vind ik. Ik heb eens naar riemen gekeken en daar slijten ze het meeste. De pet krijgt nog een licht wasje mss komt het dan goed. Ik vind hem nog wel net kunnen.

@Rob: je hebt helemaal gelijk. Ik zal hier voortaan beter op letten. Eerlijk gezegd ben ik na het hoofd redelijk lukraak gaan schilderen en vooral begonnen met de onderdelen waarvan ik al een goed idee had hoe ze te moeten schilderen. Later kom je natuurlijk in de problemen, maar ik kan overal nog wel bij met wat kunst en vliegwerk.

@Gino: bedankt! 🙂 De tip van de oksel zal ik zeker ter harte nemen. Daar heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Ik heb me vooral geconcentreerd op plooien. Ik zal eens kijken of ik deze nog wat beter kan krijgen.
De jas zelf is nog lang niet klaar. Deze is geschilderd in acryl met Life Color. Ik kan hem nu inlijnen met olie ik denk dat ie dat wel aankan. Maar mss ga ik toch eerst het hele figuurtje sealen met een zeer dun laagje lak, dan vloeit de pinwash toch wat fijner. Dat inlijnen moet dus nog zeker gebeuren. overigens ook nog de touwtjes aan zijn nek en bijvoorbeeld de knopen iets veranderen van kleur, etc etc.

We gaan weer verder nu met de andere tas en dan de broek in de camo.

groeten John.

John, respect jongen, ik zie met verbazing de snelle leercurve die je doormaakt.
Ook moet ik even kwijt dat je heel goed met alle adviezen weet om te gaan en de bruikbare tips probeert om te zetten in daden.
Ik weet zeker dat hierdoor dit model tot zijn recht gaat komen.
Blijf vooral posten met foto's zodat je progressie goed te volgen is.
Het is jammer dat je Gino niet hebt kunnen zien (met de figuur) in Merksem want dan had je een mooi voorbeeld van contrast en subtiliteit één op één kunnen bekijken.
Het is wel erg mooi voor je dat Gino je bij staat met raad en ik geloof dat dit je nog sneller op een hoger niveau kan brengen.

Neem voor elke stap de tijd en heb plezier,

Willem

Terug
Bovenaan