Fiat 508 CM Coloniale 4 FJ Division Italy

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi,

Hier foto's van mijn huidige projectje. Die wordt een diotje met deze auto, een stuk huis en een Falli die in de deuropening van deze zal komen te staan. De auto is bijna af. Ik ga vandaag de decals aanbrengen. De kit heb ik geruild met Tini en ik vond het wel leuk om iets te gaan bouwen wat ik niet direct gepland had. Deze kit is van Italeri, dus op voorhand had ik al zoiets dat wordt nog lachen qua pasvorm. Deze kit is er wel een die ook door Tamiya geleverd wordt als rebox met een extra figuurtje. Je zou haast denken toch met een Tamiya kit van doen te hebben, want de pasvorm was best OK. Ik ben niet tegen grote issues aangelopen bij de assemblage. Wel is er een paar zaken waar je op moet letten: de uiteinden van de achterste veren horen in de holtes te steken aan de achterzijde las je carrosserie en chassis samenvoegt. Staat ook aangegeven in de handleiding, maar is een punt wat je wellicht over het hoofd kunt zien. Verder moet de voorste bank iets schuin staan. Zie daartoe verschillende referenties die online te vinden zijn. Dit zul je zelf snel genoeg zien, omdat de passagiers op de achterbank anders hun voeten niet kwijt kunnen. Verder is het raadzaam, de uitsteeksels van de vuurmuur te verwijderen. Deze zijn bedoeld om de carrosserie goed op de bodemplaat te krijgen, maar zijn eerder een obstakel dan hulp. Maar dat is het wel. Assemblage zal her en der wel met secondelijm moeten, omdat er her en der wat spanning op staat, wat dan wel weer typisch Italeri is 😉

Verder is de detaillering ook best goed, op de Notek lamp na dan wat meer op een klomp plastic lijkt en de canvas kap die een veel te ruwe textuur kent. Bovendien is deze ingeklapt te simplistisch, vandaar dat ik (noodgedwongen) voor de dichte versie ga. Dit is kortom een leuke kit die snel te bouwen is en een aanrader als je een keer iets anders wilt dan een Jeep of Kübelwagen. Hier de foto's:

4 FJ Division Italy medical staff car.jpg

Het figuurtje zit ook in de kit, deze is van Tamiya zelf. Vrij basic. Heb de rechter hand vervangen door een van Dragon en het hoofdje is van een oude Warrior Falli die zelf de arm in een mitella heeft. Die komt hier prima van pas, al is er niet veel van te zien als de kap erop gaat. De Abzeichen heb ik gebaseerd op wat ik zo kon vinden. Deze waren blauw voor medisch personeel. Ook krijgt die aan zijn linkerhand nog een rode kruis band, wat gangbaar was. Het figuurtje past overigens net en kijkt net onder de bovenste rand van de voorruit, maar het is krap. Dit voertuig was verder geheel wit met rode kruizen, die nog volgen dus. Heb het model eerst met een mix van Vallejo witte en zwarte primer gespoten, daarna met hetzelfde wit het wit. Mooie is dat deze primer al een zijdelans heeft.

Fiat CM 508 Coloniale 1 35.jpg

Hier met de kap erop. Ik heb de structuur gemaakt met vloeipapier, wat snel en eenvoudig te doen is. In eerste instantie had ik dit geprobeerd te maken met verdunde acrylplamuur en verdunde witte hobbylijm. Dit zag er echter niet mooi uit en bovendien zaten er luchtbellen in. Hier zat ik dus te klooien, maar het was ook zo opgelost dus. Misschien dat ik sommige fijne plooitjes nog afzwak, want het canvas was vrij dik. Ik heb de kap al een was en drybrush gegeven om te verkennen hoe het er uit zal zien.

Italeri Fiat 508 CM Coloniale review.jpg

Het chassis zat hier nog niet volledig op de carrosserie, zie de achterste wielkast, ook op de vorige foto aan de andere zijde. Met wat secondelijm zo gefixed. Het model heeft grotendeels al een wash gehad. Er volgt er nog een met Van Dycke brown. Verder nog wat krasjes etc. die ook met olieverf zal aanbrengen. Dat volgt na de decals. Ook zijn hier de uiteinden van de achterste bladveren te zien bij de haakjes achter zoals al benoemd.

Zeker een gaaf karretje ! 😛 echt zo'n model wat het verdient de hoofdrol te spelen in een vignette 👀

Hi all,

Hier weer even een update, mede mogelijk gemaakt dankzij het druilerige zomerweer. De base is bijna af. De lijst moet ik nog afwerken zoals te zien. Van tevoren alles wel uitgetekend en dry fit gedaan, maar er zaten toch nog een paar foutjes in. Is allemaal wel te corrigeren. Betreft vooral de bestrating aan voorzijde. Wat blauw schuim toegevoegd en opgelost. Ander issue betrof de achterzijde. De plaat rechts was iets te lang en er zat iets te veel ruimte tussen deze en de achterplaat maar ook zo opgelost. Opvullen met restjes, verlijmen en vullen met plastic lijm, dan snijden, vijlen en schuren. Het is lijm, maar ik noem het liever vloeibaar plastic 🙂 Ook rechtsonder op de frontplaat mistte een klein hoekje, kwam net niet uit met oude platen. Zo opgelost en zo komen de oude plastic platen goed van pas, spul is toch al duur genoeg. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

4 Fallschirmjaeger Division Italy 1945 2.jpg

De ambulance is voorzien van de decals. Deze zijn super, van Cartograf. De kruis op de motorkap heb ik wel iets ingekort, omdat een deel van de decals over het scharnier loopt. Dit heb ik geschilderd. Verder zijn de decals nog voorzien van een drysbrush witte olieverf. Om ze zo minder contrasterend te maken en her en der versleten verf na te bootsen. Wat rest is nog een wash met Van Dycke brown olieverf. De deur van het huisje is ook af, plaatsing doe ik na verven en verweren. Het dak volgt nog, heb er nu zwart karton op gelegd. De muur krijgt deels nog pleisterwerk en een leus erop. De gevel is deels gebaseerd op een bestaande gevel ergens in Italië.

4 Fallschirmjaeger Division Italy 1945.jpg

Hier is de wat kaaierige front plaat goed te zien, maar daar is na vijlen en schuren niet veel meer van te zien. Dat is inmiddels gedaan. Voor de deur komt een Falli te staan die naar links kijkt, waarmee hij de suggestie wekt een voorbijtrekkende stoet te aanschouwen. Ik ga de gevel nog aankleden met klein spul, o.a. twee bloempotten bij de deur en ik denk een stukje ijzerwerk op de hogere gevel links.

Hi, geen probleem om een keienweg ook wat te laten verzakken of te verslijten op de twee karrensporen he🙂
Groetjes, Anne
Éen karrenspoor, ken je trouwens die Falli van Panzerart (eentje naar voorbeeld van foto bombardement Rdam maar oké) een soort relaxte pose, al heeft Mantis ook een leuke in overjas en vanzelf DDay miniatures een 'formele' (arts?)
Groetjes, Anne

Mooie setting, lekker compact. 👍 Naar mijn smaak had de weg ietsje breder gemogen... de Fiat staat nu wel erg op het randje.

Naar mijn smaak had de weg ietsje breder gemogen... de Fiat staat nu wel erg op het randje.

Ja ik kan hem nog iets meer naar de gevel zetten, al vind ik dit wel iets hebben. Het suggereert zo een smal steegje waar die overheen rijdt omhoog. Het compacte daar was het me ook om te doen, beetje zoiets als schrijven is schrappen 😉 Ik vind dit soort kleine diotjes wel leuk, ga ik zeker nog vaker doen. Op een klein oppervlak kun je toch veel vertellen zo.

Hi all,

Mede dankzij deze ´herfstvakantie´ zit er serieuze progressie in het diorama. Meeste werk is nog het maken van het dak en schilderen Falli. Hier de stand van zaken van eergisteren. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

gevel diorama Italy 1945.jpg

De gevel is een heel eind af. Nog een wash van zwarte emailleverf voor de schaduwen, het pleisterwerk nog wat lichter maken met witte olieverf dry brush en leus op de muur en klaar. De stenen heb ik eerst ingekleurd met verdunde olieverf in diverse bruintinten. Daarna met verdunde witte acryplamuur de voegen erin gesmeerd. Wel het overtollige op de stenen verwijderd uiteraard. Daarna pleisterwerk gemaakt met Knauff superfiller. Uitgesmeerd met de vingers en klaar. Daarna wash Van Dyck bruine olieverf voor verwering en aanslag.

diorama italy 1945.jpg

Auto en gevel gebroederlijk bij elkaar. Zoals te zien heb ik het zitvlak van de chauffeur uitgedund om hem beter te laten passen.

fallschirmjaeger panzer art 1 35 italy.jpg

De Falli is van uitstekende kwaliteit, zowel qua pose als detaillering. Merk Panzerart, naast Alpine het topmerk qua figuren als je het mij vraagt. Heb hem na de primer laag een wash gegeven om gietnaden te traceren. Ik kwam er slechts een tegen op het rechterbeen. Enige dissonant is, dat het zo lijkt dat hij een konijnengebitje heeft, dus hetgeen wat eruit steekt verwijder ik nog. Ik vermoed dat het een peuk of deel ervan moet voorstellen, maar weg ermee.

fallschirmjaeger panzer art 1 35 italy 2.jpg

De pioniersschop is niet origineel, van Dragon Gen 2. In dit kitje hoort die erin te zitten, maar hij ontbrak dus. Dit figuur heeft geen prakbak en gasmasker container. Ik meen dat dit toch standaard uitrusting was voor infanterie, maar wellicht dat dit bij Falli´s anders was?

Die muur met deur alleen al is een kunstwerkje. Ziet er erg realistisch uit. Klein beetje gras/mos bij overgang naar de straat?

Wordt al een mooi kijkplaatje Vinnie 🤓👍

geen prakbak en gasmasker container
lijkt me toch echt wel standaard aanwezig te horen zijn. Uiteraard kan dit spul elders rondslingeren maar dat hoort Panzerart eigenlijk
niet voor ons te beslissen 🤔

Heren,

Bedankt voor de reacties!

Klein beetje gras/mos bij overgang naar de straat?

Ja dat komt er zeker: het hoekje links is echt een stekkie voor wat onkruid. Ik weet nog niet wat ik er neer zet, maar er komt iig beplanting. Ook heb ik nog twee bloempotten van Plus Model. Die komen bij de deur. Verder ga ik het hogere deel links bovenin nog voorzien van wat telefoonbedrading. Wellicht ook nog een vogel op het hoogste dak voor het echte huisje boompje beestje verhaal. Zat ook nog te denken aan een muis in de zwarte nis boven de deur, maar dat lijkt me iets te en ook onwaarschijnlijk.

Uiteraard kan dit spul elders rondslingeren maar dat hoort Panzerart eigenlijk
niet voor ons te beslissen

Ja dat is zeker zo. Gelukkig is er niets van te zien, omdat de Falli in de deuropening staat dus. Panzerart zegt altijd modellen op referenties te baseren, dus ik zal ze dat nog eens vragen.

Mvg,

Vincent

Deze is weer helemaal herkenbaar, echt in positieve zin. Ik zie een model graag in de setting, zonder iemand tekort te willen doen die een fraai model op een strakke basis zet

Kleine opmerking wat betreft de (houten) deur. Vaak zie je de nerf richting terug in hoe de verf loskomt.

Overigens houd ik ook van de Panzerart figuren. De poses zijn goed!

Succes, Jan

Hi all,

De dakdekkers zijn op bezoek geweest. De dakdelen zijn praktisch af. Moet ze nog vastzetten en bij de delen die uitsteken nog dakpannen in half ronde vorm toevoegen om er een waterdicht verhaal van te maken. Dakpannen zijn gemaakt van golfkarton verstevigd met witte hobbylijm en geverfd in diverse oranje tinten als basis. Toen de dakpannen uitgeknipt, van tevoren uitgetekend op achterzijde, formaat 10 bij 7 mm. Nadien nog meer in vorm gebogen met een buisje. Toen op het dak geplaatst, waarbij ik hulplijntjes heb uitgetekend om het recht te krijgen/houden. Nadien nog bewerkt met dry brush witte olieverf, daarna Van Dycke brown wash olieverf voor aanslag en tot slot zwarte emaille verf wash voor met name de schaduwen. Met witte acryl heb ik de uiteinden en her en der holtes gevuld, wat doorgaans ook gebruik is in Italië (afwerken met beton). Nu zit er echt schot in, alleen de Falli nog schilder en klein spul, dan is die af. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

huisje Italië2.jpg

De balken van het dak moeten nog geschilderd en verweerd worden, evenals onderzijde dak. Zijn nog niet bevestigd. De balken zijn (ook) gemaakt van blauw schuim, gaat prima. Ik denk dat ik nog een metalen L profiel plaats in de hoek links, om zo het uiteinde beter te ondersteunen. Ook een mooie toevoeging lijkt me. Verder komt er nog een metalen deel in het hoge deel, wat vegetatie in het hoekje zoals eerder aangegeven. Wellicht ook nog wat bloempotten bij de deur en en ander klein spul om het aan te kleden.

huisje Italië.jpg

Ai, is mij ook bij “Gebouw 2” gebeurd, het schuurtje.
Wat vind je nog van een Duce poster op je muur?

IMG_4297.jpeg

Hi Tini,

Die komt er niet, maar wel een leus op de muur in het rood: Mussoloni non si tucci! Vrij vertaald Mussolini zal niet buigen, er nog vers op gekalkt door een paar aanhangers van hem die nog wel geloof hebben in een goede afloop. Die tekst zag ik overigens laatst op een foto die Steve Zaloga ergens gepost had, betrof R35 tanks op Sicilië. Wel zonder uitroepteken, maar Italianen zijn een explosief volkje, dus ! erbij 😉

Ja, zoiets bedoelde ik. Iets heetgebakerd 🌶️. Ik ben benieuwd 😀

Hi all,

Het project nadert zijn einde. Nog wat kleine dingetjes schilderen en plaatsen. Hier twee foto'. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

367026083_6881807611865575_3396599169524792009_n.jpg

Nog wat groen toegevoegd in het hoekje links. Dit zijn haartje plataanvrucht en het bloemetje is een mosbloem, 100% natuur dus. De bloemetjes worden nog geschilderd. De bloempotten vind ik bij nader inzien niet zo. Ik weet nog niet of ik die plaats. Het figuurtje is bijna af. Nog een wash van zwarte verf over het uniform voor de schaduwen. Dit doe ik alleen op de delen waar schaduw zit. Het gezicht en handen zijn overigens als volgt geschilderd: eerst basis van donkergeel, zelfde als de broek. Daarna huidskleur gespoten. Mengsel van wit, wat rood en zelfde donkergeel. Daarna oogwit. Vervolgens schaduwen met zwarte wash. Toen de finale huidskleuren met olieverf gedaan. Naples yellow op kin, voorhoofd en kaaklijn. Daarna wat roziger op lippen, wangen. Het is vooral voorzichtig uitsmeren om de kleuren mooi in elkaar over te laten lopen. Ook worden zodoende de schaduwen minder hard. De kleuren breng ik direct na elkaar en door elkaar aan. Snel gedaan ook. Deze methode houd ik aan. Vroeger deed ik nog een stap ertussen, te weten huidskleur emaille verven na de gespoten huidskleur. Niet nodig en soms ook lastig doordat de ondergrond er dan soms grijzig door kan komen.

367378691_6881807621865574_8576470689600290731_n.jpg

Ook nog wat haakjes aangebracht, worden nog geschilderd. Misschien dat ik er nog een kabel in hang. Ook de stut op de hoek is gemaakt, die moet nog geverfd en verweerd worden uiteraard. Verder de leus natuurlijk, die er lekker uitknalt in het rood. Vrij vertaald staat hier Mussolini zal niet buigen. Echter wel met een taalfout, omdat het niet tucca maar tocca is! Een half Italiaanse kennis attendeerde mij hierop en op de referentiefoto is een vale o te zien bij nadere inspectie 😉

Mooi man 👍 Zo te zien (en de Fiat erbij in gedachten) heb je een mooie kleur balans tussen gebouw en voertuig.
De F.Jäger ziet er ook heel goed uit... ben benieuwd naar het eindplaatje...

Bloempotjes suggereren wel dat het huisje waarschijnlijk bewoond is, helemaal wanneer er bloemen bloeien....misschien voor het
verhaaltje beter de plantjes een beetje dor maken ? weglaten lijkt me geen gemis.

Hi Peter,

OK thx! Ja ik ga nog even kijken wat ik doe met die bloempotjes. Ik vind ze iets te ´popperig´ kijken. Maar goed, toevoegen of verwijderen is natuurlijk in een oogwenk gedaan.

Mvg,

Vincent

Hi Jan,

Ja dat kan, al lijkt het eerder op boerenkool wat er in de potten zit dan op bloemen haha. Scherven zou nog kunnen: het potje is een geheel, maar als ik er Knauff superfiller omheen smeer dan zou het originele potje als mal kunnen fungeren. De superfiller er voorzichtig af bikken kan misschien scherven opleveren.

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan