Ferdie in progress

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi,

Hier wat foto's van mijn Ferdinand project. Dit model dat ik twee jaar geleden heb gebouwd. Het is een groot, lomp en simpel model, ideaal voor beginners. Ik heb hem OOTB gebouwd, op de rupsen na. Daar heb ik Friuls voor gebruikt. Het model dreigde een 'shelf queen' te worden, maar daar heb ik vandaag een stokje voor gestoken 😉.

De bedoeling was Ferdinand 121 te bouwen, maar de Archer decal voor het Farber teken achterop was beschadigd. Vandaar dat het de 131 werd, al weet ik niet of de camouflage van de 131 soortgelijk was. Hoe dan ook, veel Ferdies hadden een zware groene overspray over het basis dark yellow. Hier de basis laag, gereed voor verwering:

DSC01873.jpg

De Farber decal is iets gescheurd op de plek waar de pistol port zit. Dit ga ik uiteraard nog bijwerken. Vraag is alleen hoe ik dat het beste kan doen. Mijn idee is het voorzichtig te verven met witte acryl verf.

DSC01872.jpg

Verneem graag jullie reacties.

Grtn

Vincent

Reacties hè? Euhmmm... RUDD zeg je? Dan zal het de Dragon-bouwdoos zijn, denk ik.
Netjes gebouwd, en mooi spuitwerk ook. Welke kleur groen heb je gebruikt? Komt op mij een beetje "olijvig" over, maar ik vind het wel mooi.
Wat ga je doen met die transportsteun voor de schietbuis? Zoals ie er nu bijstaat is het vlees noch vis, vind ik.
Zal de Porsche met belangstelling volgen!

Hi Kanne,

OK thx! Het groen is een 50/50 mix van olive green en dark green van Tamiya, met een tikje X 22 voor wat glans. Ik vond olive green ook net wat licht, en dit oogt wat donkerder. Het dark yellow is overigens de Tamiya dark yellow met een tikje matt white en X22, dan kijkt het toch wat minder zwaar.

De loopsteun zal komen te liggen, deze stond overeind voor het spuiten. Ik hoop komend weekend weer een update te kunnen posten als mijn agenda dat toelaat.

Grtn

Vincent

In het boek "German Heavy Anti-Tank Unit 653" van Karlheinz Münch staat op blz 369 een kleurenplaatje van de achterkant van de 131. Kleuren zijn wat onbestemd, maar zo te zien klopt het wel: groen op zandgeel, bijschrift:

"A white recognition panel of the 1./ schwere Panzerjäger-Abteilung 653 during Operation "Zitadelle"in the Orel area on 5 July 1943. Ferdinand 131 is believed to have been commanded by Oberfeldwebel Koss."

Waarbij ik me dan afvraag of Koss niet een Oberwachtmeister geweest zal zijn. Ik meen dat de Ferdinands eerst onder de artillerie vielen en later tot de "Panzers" gerekend werden. En bij de artillerie (en cavallerie} kende men de rang (Ober-)Wachtmeister, gelijk aan (Ober-)Feldwebel bij de infanterie. Maar misschien ben ik wel abuis.

@Philip: OK thx. Nu start de echte fun: washen, verweren etc etc...
@ Kanne: merci voor het opzoeken, dat is een pak van mijn hart dat ik met de cammo op z'n minst in de buurt zit! Dat boek is inderdaad de perfecte referentie, de Archer handleiding verwijst er ook naar.

Hi Leute,

Inmiddels is het april, en ik ben al ver gevorderd met m'n Ferdie project. Het verweren is voor het chassis grotendeels gereed. Deze bestaat uit een paar filters:

1> verkrijtte verf nabootsen met dry brush titaan wit
2> wash van vandijck brown
3> chippen met een scherp hobbymesje, zodat de menie tevoorschijn komt her en der
4> metalen schijn geven door hoeken met alu folie op te wrijven

Vizieren, etc moeten nog geschilderd worden. Wat nog volgt zijn vuilstrepen en een stoflaag.

Het resultaat tot op heden:

DSC01886.jpg

De rupsen zijn ook al grotendeels gereed, her en der nog natte modder nabootsen en de modder verwijderen op de tanden en loopvlak. Modder is gemaakt met vermalen klei, vermengd met wat acryl plamuur en Glassex.De stoflaag zal ook met de vermalen klei worden gemaakt/nagebootst. Let ook op het contrast tussen de maagdelijke wielen die nog niet zijn verweerd en de rest.

DSC01890.jpg

Hier wat close-ups, om vooral de subtiele chipping beter te kunnen zien. Dit is dus grotendeels echte chipping en dus niet geverfd:

DSC01899.jpg

DSC01897.jpg

Grtn

Vincent

Hoi Vincent,

Begint er goed uit te zien! Ik vind met name de 2 laatste foto's mooi .Ik heb alleen mijn twijfels het met een mes weghalen van de lak,dit lijkt mij moeilijker dan gewoon met verf te chippen.Wordt het niet snel te grof?

Groeten/Roger

Hallo Vincent,

Ik vind het mooi werk! Vooral de vervaagde basiskleur is erg mooi gedaan.
Wel heb ik ook mijn sterke twijfels bij de manier van chippen. Ik hoop niet dat dit je mooie werk te niet zal doen.
Het lijkt me snel te diep, te grof en monotoon. Mooi chippen met olieverf lijkt me een beter plan.

Groetjes!

Het ziet er zeker goed uit! Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu wel en niet met je mes gechipt hebt, in elk geval vind ik de "afgeschraapte" randen op de buitenste twee van de drie "dikke" motorkleppen onder de loop net even teveel van het goede, net alsof het niet op schaal is. Maar, zoals gezegd, mooi gedaan!

Hi heren,

Bedankt voor jullie feedback. Volgens mij ben ik een van de weinigen die zich bedient van deze chipping techniek. De filosofie hierachter is, zoveel mogelijk de realiteit na te bootsen. Het is wel een techniek die riskant kan zijn, maar in de praktijk valt het reuze mee. Wel moet je op een paar zaken letten:

- de onderliggende menielaag moet sterk zijn, bij voorkeur emaille verf met een vernislaag. Hier kom je niet zomaar doorheen.
- gebruik een scherp mesje. met een bot mes is de kans zeer groot dat je inderdaad tot op het plastic komt zo weet ik uit ervaring 😉 Wees verder uiteraard voorzichtig: bij de eerste krassen verdwijnt de fragiele acryl topcoat, en komt de menie tevoorschijn, dan moet je dus ook stoppen. Niet duwen op het mes, maar de punt op het te behandelen deel leggen en subtiel schrapen.
- vermijd delen die rond zijn: daar is de kans op alle verf chippen te groot. Denk aan de binnenzijde van de klem waar de loop in rust in dit geval.

Hier met pijlen verduidelijkt waar ik op die manier gechipt heb:

Afbeelding2.jpg

Bij de blokken op het motordek oogt het inderdaad wat zwaarder dan in de buurt van de roosters. Daar is de camouflage relatief zwaar aangetast, maar op zich vind ik het nog wel kunnen, zeker omdat de foto's een zwaar uitvergroot model tonen. Voordeel van deze techniek is, dat je bij camouflage ook deze ook op weg kunt chippen zonder direct op de meniecoat te komen, zie de pijl rechtsonder. Ik zou zeggen probeer het ook eens. Ik op mijn beurt zal me verdiepen met chippen met olieverf 😉.

Grtn

Vincent

Hi guys,

Hier weer een update van mijn Ferdie. Gisteren de rupsen erop gelegd van Friul uiteraard. Dat is net zoiets als een huis van een dak voorzien als je het mij vraagt. Verder heb ik her en der nog kleine delen geverfd, te weten het houten blok, de vizieren en de antennevoet en een schop die onder de Rommelkast komt. Die moet ik nog verder bewerken, maar dat is niet zo spannend. De komende week zal ik het loopwerk nog verder onder handen nemen en de laatste filters (regenstrepen en stof) aanbrengen. Met een beetje geluk is het model de komende week af wat mij betreft. Hier de progressie tot dusverre.

16042011120.jpg

16042011121.jpg

16042011118.jpg

16042011122.jpg

Grtn

Vincent

Hi Roger,

Dat heb ik ook gedaan. Ik heb eerst de tracks en wielekes apart onder handen genomen, zodat alles goed meegenomen kan worden. Nadien heb ik de assemblage gedaan.

Grtn

Vincent

Misschien zijn ze iets te licht van kleur, kwestie van smaak denk ik. Zal een beetje afhangen van het dio waarin Ferdie terechtkomt. Ik moet toch jouw chippies eens een keer in het echie aanschouwen, Vincent! Zo van iets verder weg gezien lijkt het anders dan van zo dichtbij op een makro-opname.

Hi Kanne,

Ja de modder op de laatste foto's zijn overbelicht, zodat het er erg licht uitziet. De modder oogt nog monotoon, wat ik ga doorbreken door olievlekken en halfnatte modder na te bootsen. Het model in het echt zien: is een idee, ik moet hem voor 15 mei wel afhebben, ik kan hem dan wellicht meenemen naar Overloon als die mogelijkheid bestaat. Nog nooit eerder gedaan moet ik zeggen!

Grtn

Vincent

Hi

Mijn Ferdie is bijna gereed. Nog her en der modder aanbrengen, tot slot stofferen en nog wat kleine details bevestigen zoals de veren spatbord etc. Hier de laatste stavaza:

DSC01939.jpg

DSC01933.jpg

DSC01928.jpg

DSC01925.jpg

DSC01921.jpg

Hopelijk wordt het komende week wat minder weer, dan wordt ik ten minste gemotiveerd hem te finishen 😉 Verneem graag jullie reacties.

Grtn

Vincent

Jesses wat een bakbeest!

Iki vind de kleurencombi en de verwering ervan mooi gedaan.
Aandachtspuntje; de tracks liggen scheef (neigen naar buiten) en er zit een naadje op de voorzijde van de mondingsrem.

Hoi Vincent,

Ik weet niet of Ferdie in een diorama geplaatst wordt ,zo niet dan zou je de tracks nog wat kunnen drybrushen met een grijs/zwarte tint om ze zo iets meer diepte te geven.

Groeten/Roger

Hi,

@ Ron: die tracks achter lijken er niet goed op te liggen. Ik weet niet waar het aan ligt. De aandrijfwielen achter zitten wel op hun plaats, maar wellicht dat de rupsen niet goed vallen in de tanden. Dat kan kloppen, want ik heb niet de Friuls gebruikt omdat ik die qua detail minder vond dan de originele. Nog ff finetunen.

@ Roger: de rupsen ga ik nog verder onder handen nemen. Ik zit te denken om er nog een wash overheen te doen om schaduw en diepte erin te krijgen, en om inderdaad nog her en der te drybrushen op de delen die bloot staan aan wrijving. Wat denk jij van een wash? Ik heb dit niet eerder gedaan op tracks, maar dat lijkt me niet verkeerd.

Grtn

Vincent

Hoi Vincent,

Een wash zou zeker ten goede komen! Mischien wat sterk verdunde rawumber of als dit te weinig contrast geeft nog wat van dijckbruin erbij en als het geheel droog is wat drybrushen.Mischien dat je de loopwielen ook mee moet pakken omdat anders het verschil te groot wordt maar dit kun je zelf het beste bepalen als je ermee bezig bent.

Groeten,

Roger

Hi Roger,

Ja dat zal ik eens doen, bedankt voor de tip 8) De bouten van de achterste tandwielen hebben wel een wash gekregen, evenals de middelpunten van de loopwielen, om olie na te bootsen, waardoor je daar wel meer contrast ziet wat fraaier is.

Grtn

Vincent

Terug
Bovenaan