Famo & Sd. Ah.116 + Panzer III: 10-06: Dio klaar

Re: Famo & Sd. Ah.116 + Panzer III: 04-05 Diorama

Top werk Richard.
Ga je je panzer nog vast maken met kettingen? Anders lijkt het me waarschijnlijk dat de panzer iets meer verschoven is.

Groet Martin

@ Ron: jij schrijft
Misschien wat meer chaos in de houten puinhoop?

Zelf schreef ik:
...de hele combinatie vastzetten op de brug en deze afmaken door nog wat meer puin om de combi heen te plaatsen.

Is dus inderdaad de bedoeling. Heb gisteren alles puur voor de foto geplaatst. Er komen nog meer planken op en rondom de combo. Moet echter eerst het water en de walkant nog afmaken. Er komt een cameraman aan het einde van het diorama, suggererend dat hij de foto/film heeft gemaakt. Verder komen er nog eenden in het water en wordt het water nog bewerkt zodat er wat meer diepte in zit.

Wat betreft de Panzer III: wanneer je naar de conceptfoto's kijkt zie je dat ik wel met het idee van een verschoven tank heb gespeeld. Maar omdat 'ie inderdaad met ketenen vastzit (die moeten nog geplaatst worden) én gezien zijn gewicht, lijkt het me niet logisch dat 'ie al te veel verschoven is. Ik slaap er nog een nachtje over 😉 ...

@ Oscar: was eerst mijn bedoeling om pas een update te plaatsen wanneer het hele dio af zou zijn, maar dat duurde me een beetje te lang. De bedoeling is dat 'ie klaar is voor Overloon, dus als je daar naartoe gaat...

@ Peter: dank je wel voor je mooie woorden. Je weet toch dat jij mijn inspirator/voorbeeld bent wanneer het op ondergrondjes aankomt?

@ Willem: thanks 😀 ! 't Is niet zo moeilijk als het lijkt hoor. Die aanhanger?

- Panzergrijs.
- Inlijnen.
- Met verdunde houtlijm quasi willekeurig zilverzand en "gestampt kattegrind" aanbrengen.
- Sterk verdunde Tamiya buff zo licht airbrushen dat je niet al het Panzergrijs bedekt
- Verschillende pigmenten en olieverven aanbrengen met white spirit.

En dan is is 'ie nog niet klaar 🙄 😉 ....

@ Jurjen: dank je wel 😀 !

@ Martin: dank je! Wat betreft de verschoven tank: zie mijn antwoord bij Ron.

groeten, Richard.

Richard Cramer zei:
@ Ron: jij schrijft
Misschien wat meer chaos in de houten puinhoop?

Zelf schreef ik:
...de hele combinatie vastzetten op de brug en deze afmaken door nog wat meer puin om de combi heen te plaatsen.

Is dus inderdaad de bedoeling. Heb gisteren alles puur voor de foto geplaatst. Er komen nog meer planken op en rondom de combo. Moet echter eerst het water en de walkant nog afmaken. Er komt een cameraman aan het einde van het diorama, suggererend dat hij de foto/film heeft gemaakt. Verder komen er nog eenden in het water en wordt het water nog bewerkt zodat er wat meer diepte in zit.

Wat betreft de Panzer III: wanneer je naar de conceptfoto's kijkt zie je dat ik wel met het idee van een verschoven tank heb gespeeld. Maar omdat 'ie inderdaad met ketenen vastzit (die moeten nog geplaatst worden) én gezien zijn gewicht, lijkt het me niet logisch dat 'ie al te veel verschoven is. Ik slaap er nog een nachtje over 😉 ...

Duidelijk!
Volgende keer moet ik toch eens iets beter lezen....

Die cameraman, is dat zo'n vinyl figuur van Dragon? Hebben ze ook een fotograaf van, welke ik destijds in mijn Guderian-diorama heb gebruikt. Veel Duitsers waren voorzien van fototoestellen, dus als je er een aantal bij plaatst, zou dat zeker een mooi kompleterend aspect toevoegen aan het geheel.

Geweldig mooi Richard
tongue_zps918ce132.gif

Pech van die valpartij zeg (wel toepasselijk 🤣 ).

Ga je ook proberen wat "gewicht op te banden" te brengen van de SdAnh ?

(pb voor je)

Mazzels 😉
Peter

Richard,

Het ziet er schitterend uit 😀 !
Mijn vragen en opmerkingen zijn reeds gesteld door vorige lezers en beantwoord door jou.
Uiteraard nog het één en ander te doen maar volgens mij is de finishlijn in zicht.
Ga zo door.

Nog een opmerking van Sven die nu naast me zit: Geweldig mooi.

Groet Herold en Sven
1076.gif
.

Zo Richard, dat is eventjes een basis, zo is er een idee en opeens zie ik een volledig bouwwerk, echt top! Ik zou de opstelling zo laten, als de boel verder kiept is het onlogisch dat de Famo blijft staan omdat het gewicht van de tank en trailer de Famo zouden meesleuren, nu is dat stadium niet bereikt en kun je de Famo zo laten staan. Veel plezier met de figuren!
Gr Johanna

ha richard,
als die tank kruislings geschoord is kan-ie haast niet verschuiven,op de foto is het ook niet gebeurd,al dat schuine spul vertekend ,maar als je langs de laadvloer en tracks kijkt zie je dat het haast niks afwijkt,
gaaf thema,
groeten,bert

Prachtig werk, Richard! Dit gaat absoluut een topper worden 😱 . Ga je de figuren net zo neerzetten als op de foto of neem je daarin wat artistieke vrijheid? En wat voor producten heb je gebruikt voor de vegetatie, dat ziet er namelijk erg overtuigend uit 😉 ...

Groetjes,

Maarten

@ Ron: nee, de cameraman is een white metal figuur van Hornet. Hij houdt een filmcamera vast, maar wie zegt dat de foto geen "still" is die uit de film komt 😉 ?

@ Peter: dank je 🙂 ! Ik ga geen gewicht op de banden leggen, wel wil ik het achterste karretje door de brug heen laten zakken om wat meer drama in het dio te krijgen. Dit kan denkik zo, maar misschien moet ik de wielen verzagen om ze deels in het water te plaatsen.

@ Herold en Sven: thanks 🙂 ! Er zijn nog wel behoorlijk wat kleine details die ik wil doen, maar je hebt gelijk: het grootste deel is achter de rug.

@ Johanna en Bert: jullie hebben gelijk. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik er van overtuigd ben dat de Panzer III "gewoon" recht moet blijven staan

@ Niels: 😀 😀 😀 😀 😀 .... (bedankt...).

@ Maarten: ik ga uiteindelijk negen figuren plaatsen waarbij ik inderdaad wat artistieke vrijheid neem. In een eerder stadium was het mijn bedoeling om ook het smalle bruggetje rechts op de foto na te bouwen, alsook de mannen die bezig zijn om de planken te verzamelen (om dat bruggetje te bouwen dus). Maar dit ging qua ruimte niet, het zou het diorama een stuk breder maken en ik wou graag deze plank als dio-basis gebruiken. Zonder bruggetje viel de reden om de "mannen met planken" te bouwen weg, waarna ik uieindelijk om financiële reden afgezien heb van het aanschaffen van extra figuren. Heb vervolgens figuren uit mijn voorraad gezocht die wel in het plaatje passen.

Wat betreft de vegetatie: dit is één setje van GreenLine plus heel veel verschillende plantjes die ik op vakantie in Luxemburg heb geplukt. Je kan het merendeel dus niet in winkels kopen, je zal gewoon eens het bos in moeten gaan, je 1/35 bril opzetten en je verbazen hoeveel echte planten we kunnen gebruiken voor onze hobby...

groeten, Richard.

Dit is wel een hele mooie scene zeg, mijn complimenten zeg. Daar zit een hoop werk en liefde in.
Ik ben pas hier op het forum en net gestart met modelbouw, ik kijk mijn ogen uit. Veel mooi's al gezien, maar deze is toch wel heel bijzonder. Gelukkig heb ik een berg aan tips en trucks al gevonden maar zal blij zijn als mijne straks een beetje in de buurt komt van deze diorama.

Ha die Cees,

Dank je voor je complimenten en opnieuw welkom op het forum hier 🙂 !

Wat betreft het niveau van mijn diorama: het klopt wanneer je zegt dat er veel tijd, geduld en liefde in is gestopt. Maar het heeft ook te maken met kennis en die is simpelweg hier op het forum te vinden. Gebruik v.w.b. de technieken die ik toegepast heb maar eens de zoekfunctie op termen als "preshade, "postshade", "washes", "filters", "inlijnen", "weatheren" en "pigmenten". Je zal een hoop info vinden over de manier waarop die technieken kan toepassen. Als je ziet wat het niveau is van mijn modellen toen ik zes jaar geleden hier voorhet eerst kwam kijken: dat was voldoende voor mij, maar het staat in geen verhouding tot hoe ik nu bouw

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar waar het om gaat is dat een ieder zijn/haar eigen niveau heeft. Ben je bereid om te luisteren, te leren en ben je niet bang om te experimenteren, dan zal je zien dat je niveau zeker omhoog gaat. Ben benieuwd naar je modellen, wees niet bang om ze te showen.

Succes en groeten,

Richard.

Hoi Richard,

Toen ik je torpedobootjager voor het eerst aanschouwde had ik mijn twijfels...... die zijn nu volledig weg 😀

Het overige is al gezegd 🤣

Gr. Frank 😉

@ Frank: 😀 😀 Bedankt voor je twijfels! Wanneer je alleen je eigen mening als de juiste beschouwt dan bestaat het gevaar dat je tunelvisie tot fouten gaat leiden. Een beetje tegengas kan bij mij nooit kwaad, het stuwt me alleen maar tot grotere hoogten 8) 😉

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Je bouw en weathering gaan echt met grote stappen vooruit. Dat viel me al op met je vorige setting in Normandië met je mooie Panther A en de setting. Je laatste zin in je antwoord hierboven heeft mij toch getriggerd om je wat tegengas te geven omdat je in mijn optiek in dezelfde valkuil valt met wat je mij wil laten zien of beter nog je overlaat mij met info/beelden die ik niet wil zien. Wat ik wil zien is je Famo die door de brug is geklapt en wat voor invloed dat heeft op de aanwezige panzer op de dieplader. Daar gaat het mij als neutraal kijker om en ik wil niet afgeleid worden door een stuk hout waar je dio ook niet echt mooi in wegloopt. De U-Boat look oké prima maar maakt het voor mij nog drukker als geheel. Met je Panther dio heb je eigenlijk het gelijke gedaan door info over het voertuig d.m.v. een foto maar eigenlijk voegd het niets toe en is het alleen maar aan het afleiden. Nu weet ik dat dit dio van jou is en ga ik kijken maar als ik dit op een neutrale beurs had gezien en niet wetende dat ie van jouw hand komt had ik niet de moeite genomen om net zolang te kijken als ik nu wel doe. In alle eerlijkheid je bouw/schilder/weathering technieken gaan met stappen voorwaarts en de weathering van de dieplader is subliem maar de rest brengt je project in mijn optiek helemaal naar beneden. Maak het totaal plaatje rustiger omdat je al een vrij drukke, fantastische setting, hebt neergezet. Maar maak het voor je toeschouwers wel rustig naar te kijken door storende factoren vooral niet te laten zien. Heb om mijn verhaal wat kracht te geven aantal voorbeelden van het net gehaald om het wat visueel te maken, ook drukke dio's, maar wel een rustig totaal beeld om naar te kijken en wat mij als neutraal kijker heel erg kan bekoren. Ik wordt in het verhaal getrokken maar niet lastig gevallen met zaken die er niet toedoen!!!! Nogmaals geen enkel verkeerd woord en blijf jezelf in je modelbouwtechnieken ontwikkelen want je bent goed bezig 😉 🙂 😀

Ha die JW,

Bedankt voor je oprechte mening 🙂 . Ik begrijp wat je zegt en voel me niet aangevallen. Je maakt een verschil tussen bouwniveau en presentatie. In jouw ogen is mijn bouwniveau omhoog gegaan, maar zou dit diorama aantrekkelijker zijn geweest indien de basis eenvoudiger zou zijn uitgevoerd. Het is een punt dat ik zeker mee ga nemen naar volgende diorama's.

groeten, Richard.

Re: Famo & Sd. Ah.116 + Panzer III: 15-05 Famo "af".

Update IV: Famo finished…

Hallo allen,

Even een kleine foto-update van de Famo, die is nu voor 99% af. Enjoy:

dsc03595n.jpg

dsc03597ok.jpg

dsc03598j.jpg

dsc03599pq.jpg

dsc03602sd.jpg

dsc03607v.jpg

dsc03606x.jpg

dsc03605x.jpg

dsc03608bo.jpg

dsc03609b.jpg

groeten, Richard.

Nice Richard!
Blijft toch een machtige machine, en het resin canvas ziet er prima uit, vooral de 'deur-bekleding'.
Chips op de spade met haarlak techniek, neem ik aan?

is ie trouwens 21 juni ook te bewonderen in Overloon? 🙂
(zonder dio is ook prima..!)

groet, Peter.

Peter van Hout zei:
Nice Richard!
Blijft toch een machtige machine, en het resin canvas ziet er prima uit, vooral de 'deur-bekleding'.

groet, Peter.

Ik zou er 23 juni van maken omdat dat de datum is van de Twenot bijeenkomst!

j.w.stokkers zei:
Peter van Hout zei:
Nice Richard!

groet, Peter.

Ik zou er 23 juni van maken omdat dat de datum is van de Twenot bijeenkomst!

Yeah, you're right, maar Santa Fé begint de 21e al, ben wat ongeduldig, geloof ik...!

Als stand alone issie al geweldig om te zien!
Jammer dat ik 'm niet live kan aanschouwen...

Richard,

Ziet er erg goed uit. Echt een plaatje om te zien. Mooi.
Alleen zit ik me net iets te bedenken; de aanhanger is zojuist door de brug gezakt. Scheiße :!: :!: , dus die mannen stappen uit en doen dan vervolgens de 'deur bekleding' weer keurig dicht om daarna te zien wat de schade is 🙄 😕: .

Groet Herold.

Hallo Richard,

Ik zit eigenlijk met exact hetzelfde idee als JW; namelijk dat het model goed is maar de (schors)basis afbreuk doet.
Zelf ben ik erg selectief in waar mijn aandacht naar uitgaat op zowel fora als beurzen en zoals JW ook al zegt; als ik niet wist dat jou hand hier achter zit zou ik hem wellicht overslaan ookal is het model zelf goed. Een goede/ paasende basis wordt vaak onderschat (deed ik zelf ook) maar is net zo belangrijk als hetgeen erop staat.
Hou de kwaliteit in balans want anders doet de één afbreuk aan de ander.

Grt

Knap resultaat man, ik heb er echt van genoten van het lezen van deze topic.
Ik zal vermoedelijk binnen kort ook beginnen aan deze kit vandaar mijn interesse.
Vind het wel een mooie en speciale kit.

Hoi Richard,

Ik vind hem er mooi uitzien. Heb zelf ook nog een FAMO ongeschilderd staan.
Een maar kleine dingen vielen mij op. Zit alles al vast? Er zit namelijk een naad tussen het motordeksel en de cabine.
Verder zie ik bij de jerrycans dat de doppen er op twee manieren opzitten. Misschien dat dit voorkwam, maar dat weet ik niet.
In één van de vaten zit een kraan. Zal daar wat uitkomen als je hem opendraait? Er van uitgaande dat het vat niet onder druk staat (bier? 🙂 ).
Verder niets dan lof. Ik vind je idee van het dio met de uitwerking er van erg mooi.

Groet

Jos

@ Peter: thanks! Chipping op de spade is gedaan met "zout techniek", vaten zijn met "chipping fluid" gedaan. De bedoeling is inderdaad dat 'ie meegaat naar Overloon.

@ Ron: tsja, meenemen naar Zweden is een beetje te veel van 't goeie. Sorry...

@ Herold: daar heb jij een goed punt 😀 ! Ik ga een canvas deurtje vervangen voor een deurtje gemaakt van Magic Sculpt of loodfolie o.i.d. Moet wel lukken. Bedankt 😀 !

@ Boris: bedankt voor je woorden. Kijk, die basis is in een opwelling beslist. Ik zat al een tijdje na te denken over de basis voor het diorama. Een simpele recht toe, recht aan plank wou ik niet (......). Op weg naar de school van mijn dochter kom ik dagelijks langs de woning van een meubelmaker, die heeft een stape van deze planken buiten liggen. De ingeving was vervolgens snel, het handelen impulsief.

Persoonlijk vind ik de plank mooi. Misschien had 'ie wat minder op een speedboot moeten lijken maar dat kwam zo uit. Neemt niet weg dat ik jullie raadgevingen zeker meeneem: een mooie zwarte "bak" van pakweg 80x25x20cm met daarin verschillende niveau's zou ook mooi zijn geweest. Bij volgende projecten zal ik dat zeker in gedachten houden.

@ Werner: dank je wel! Heb in de loop der jaren hier wel een aantal Famo's voorbij zien komen. Vind wel dat die van mij er dan prima uit komt 8) ...

@ Jos: ook een paar goede punten. De motorkap is een lang verhaal. Voor een Tamiya kit had ik zeker een maandagochtend produktie, niets aan de bak en het chassis was recht (... 😕 🙁 ...). Na veel voorzichtig buigen is dit resultaat het beste dat ik er van kan maken. De doppen pas ik aan, kleine moeite. Tenslotte de kraan: ik ben absoluut niet technisch onderlegd (ben jarenlang chefkok geweest, geen automonteur o.i.d.). Heb me nooit gerealiseerd dat een kraan zo niets doet. Op een boxart van Tamiya staat die oliedrum zo afgebeeld. Aan jullie dan de vraag waarom die kraan dan zo wordt afgebeeld en wat ik mogelijk moet toevoegen om wel een kloppend plaatje te maken.

groeten, Richard.

@ Herold: daar heb jij een goed punt ! Ik ga een canvas deurtje vervangen voor een deurtje gemaakt van Magic Sculpt of loodfolie o.i.d. Moet wel lukken. Bedankt !
Dan zou ik die links voor doen 🙄 .

ik denk dat het kraantje op de drum heel makkelijk te plaatsen is. als je de drum plat legt in een stellagetje of desnoods tussen 2 blokken in heeft het kraantje weer functie.

verder over je model, ik doe je het niet na zeg maar. en over de pasvorm, in het veld wil er ook wel iets krom worden door foutief gebruik 🙂 .

Groeten Erik

Richard,

Overigens had ik in mijn voorgaande bericht wel moeten aangeven dat het ieders smaak is wat mooi is of niet.
Echer zijn er wel bepaalde kaders (zoals foto 1 in JW zijn post) die we toch wel kunnen bestempelen als keurig wat een ieders voorkeur ook mag zijn.
Zelf probeer ik vaak wel aan deze "algemeen erkende keurigheid" te voldoen (wat een termen zeg 🙄 ) zodat een ieder het kan waarderen omdat de uitvoering laagdrempelig en weinig uitgesproken is qua visuele expressie. Uiteraard dien je het dan nog wel even goed uit te voeren. 😉

Hoe dan ook; het is een ieders eigen werk en daarbij ook de keuzes.

Groetjes!

ik denk dat het kraantje op de drum heel makkelijk te plaatsen is. als je de drum plat legt in een stellagetje of desnoods tussen 2 blokken in heeft het kraantje weer functie.

Dan zit de kraan er niet logisch in. De opening zou dan horizontaal staan, toch?

Jos van Hooff zei:

Dan zit de kraan er niet logisch in. De opening zou dan horizontaal staan, toch?

inderdaad, nu je het zegt. dan valt mijn theorie dus weer weg.

Groeten Erik

gewoon lekker laten zitten, je moet zo'n ding tenslotte toch ergens kwijt, en in de bende die laadruimte heet, tussen alle andere technische onderdelen ben je zuks nogal snel kwijt, dus dan is t weer een logische plek. geloof me, ik rij met een bus vol met ongeveer 1100 kilo aan losse horeca apparatuur onderdelen en gereedschap rond, en soms is een onderdeel gewoon in het zicht zetten de beste plek...

@ Herold: goed dat je 't zegt! Had bijna die onder het voertuig, rechts van de lier gedaan 🙄 😉 ...

@ Jos, Erik en Timo: de zienswijze van Timo had ik nog niet bedacht. Kraan er in, kraan er uit.....denk dat ik het zo laat.

@ Boris: ik begrijp goed wat JW en jij zeggen in jullie berichten. Voel me dan ook niet aangevallen en weet vaak (omdat ik de persoon ook "real life" ken) wel hoe ik een bepaalde opmerking moet inschatten. Denk dat het in de kern inderdaad draait om deze zin die jij schrijft:
Zelf probeer ik vaak wel aan deze "algemeen erkende keurigheid" te voldoen, zodat een ieder het kan waarderen omdat de uitvoering laagdrempelig en weinig uitgesproken is qua visuele expressie.

't Is vrij simpel: ik heb veel positieve reacties op de plank gekregen en een paar opbouwend kritische opmerkingen. Omdat het zo'n expressieve basis is, heeft men er al gauw een duidelijke (positieve- of negatieve) mening over. Wanneer we het dan over deelname aan wedstrijden hebben dan kan zo'n basis, als het diorama door iemand wordt beoordeeld die zo'n ondergrond niet mooi vind, reden zijn om naast het eremetaal te grijpen. Dat is dan jammer, maar het is ook zoals iemand ooit eens in Schiedam tegen mij zei: het blijft mensenwerk 😉 .

groeten, Richard.

Fantastisch Richard ! vooral de spade vind ik heel mooi verweerd (gaat in de "verweerd staal" referentiemap).
Maar die naad op het plaatwerk rechtsboven het motorschot had je wel degelijk netjes kunnen wegwerken vind ik..

Over een dio basis wil ik dit wel even kwijt :
Smaken verschillen uiteraard (en valt wel degelijk over te twisten, wat ik hier niet ga doen..) maar
het speelt in de jurering onderhuids inderdaad mee.
Voor mijn dio "Scheisse da sind Sie!" had ik "teveel" aandacht besteed aan de ondergrond zodat de jury's dit
gingen beoordelen als zijnde onderdeel van het diorama zélf (wat niet strict mijn bedoeling was).

In het tank FAQboek van Miguel Jimenez zegt hij : "Ook al maakt de basisplaat meestal geen officieël deel uit
tijdens de jurering van de modellen, tóch zal een keurige basis meespelen in de eindbeoordeling van het geheel simpelweg omdat we mensen zijn.
Bij twee gelijkwaardige diorama's zal die met de mooiste basis toch winnen..."

Uiteindelijk is het de bouwer zelf die bepaalt hoe zijn of haar werk tentoongesteld wordt.
Ikzelf heb er geen hekel aan om nette basisplaten te zien, maar wél om ze te maken.
Wil die basis juist bij het model/verhaal betrekken, iets aparts ervan maken (omdat ik dat leuk vind), maar dat kost je plakken ja,
maar heb tóch eens een creativiteitsprijs mogen ontvangen voor die benadering 😛

Jouw diorama wordt door deze basis zeker niet minder, maar heeft 't eenvoudig niet nódig.
En wie weet dat (vanwege dat menselijke) dit de jury juist dat duwtje geeft om te komen tot 't besluit : GOUD 😉

mazzels 😀

@ Werner en Peter: dankje wel voor jullie reacties 😀 !

Update V: Famo diorama af

Hallo allen,

Mijn diorama met de Famo-combi is af, eindfoto’s zijn gemaakt. Om eerlijk te zijn heb ik gemengde gevoelens over dit project. De foto’s geven het diorama niet alle credits die het verdient (het is niet makkelijk om een diorama van bijna 80 cm. In z’n geheel voor je lens te krijgen). Aan de andere kant zie je live genadeloos de kleine foutjes die ik gemaakt heb die op de foto’s verborgen blijven.

Ik heb er in zeven maanden zo’n 500 uur in gestopt. Het resultaat geeft me weinig meer dan een bevredigend gevoel, de uitdaging is om het volgende dio weer beter te bouwen. Hoe het ook zij: enjoy…

dsc03911rl.jpg

dsc03914dz.jpg

dsc03912b.jpg

dsc03913av.jpg

dsc03917hg.jpg

dsc03918.jpg

dsc03919g.jpg

dsc03920rg.jpg

dsc03921xv.jpg

dsc03922sn.jpg

dsc03925k.jpg

dsc03928qq.jpg

dsc03929n.jpg

dsc03930ap.jpg

groeten, Richard.

Adembenemend!
Geweldig veel detail, erg goed bedacht, uitgevoerd en afgewerkt.
Ik had 'm graag een live gezien.

Hoi Richard,

je hebt jezelf overtroffen met deze grootse setting en diversiteit aan voertuigen en kleuren. Chapeau!
Richard Cramer zei:
@ Het resultaat geeft me weinig meer dan een bevredigend gevoel.

Welnu, het is natuurlijk de ultieme verwerking van een eerdere situatie op weg naar Veldhoven afgelopen jaar. Reken maar dat dit jaar ik in Duitsch uniform en met camera klaar ga staan!! Maar dan niet in het water... want dat vind ik het enige vreemde aan de situatie: waarom een natte broek+schoeisel op de koop toe nemen om zo vlak van achteren te gaan filmen? Je ziet er weinig, het is een risico voor je apparatuur... en de eenden negeren je volkomen.

Erich

Alle respect maar jou Richard, veel werk maar de grootsheid haalt je toch in. Om alles op dezelfde wijze neer te zetten is bijna onmogelijk bij zo'n groot dio of je moet echt tot het gaatje gaan en er nog 500 uur bij stoppen.., ik heb het al bij een klein dio.. Neemt niet weg dat het een mooi plaatje is geworden en je denk ik wel begrijpt wat ik bedoel.

Ik weet zeker dat ie in het echie veel beter uit de verf komt en je uiteindelijk toch een razend knap stukje werk hebt neergezet waar velen jaloers op kunnen zijn, chapeau!

Nou, Richard, ik vind hem prachtig, hoor! Maar dat wist je al volgens mij 😉 ...

Het is een prachtige setting met veel verschillende elementen die het een lust voor het oog maken. Met name de voertuigen zijn erg mooi geschilderd en verweerd. Deze stijl spreek me heel erg aan, het is namelijk gewoon realistisch en niet al te fancy met modulatie en dergelijke. Ook het feit dat het een setting gebaseerd op een foto is, vind ik erg mooi. De figuren zijn ook mooi, maar duidelijk van een wat minder hoog niveau dan de voertuigen. De highlights lijken nogal grof en ik neem aan dat je dit gedrybrusht hebt? En de base: dat blijft een kwestie van smaak, ik vind het erg gedurfd, artistiek en overtuigend, ik vind het dus een erg mooie base, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat het teveel afleid van het verhaal en de voertuigen zelf.

Al met al vind ik dat je hier een prachtig diorama hebt neergezet, waar velen een groot voorbeeld aan kunnen nemen. Ik kan me dus ook niet goed voorstellen dat je hier uiteindelijk niet echt blij mee bent. Maar goed, jij hebt natuurlijk het hele proces van een idee geboren zien worden doorgemaakt en jij als enige kan natuurlijk echt goed zien of er meer in dit project had gezeten 😉 🙄 ...

Chapeau voor dit inspirerende werk, Richard! 😛

Groetjes,

Maarten

Ik vind 'm gewoon heel erg mooi! Zowel de voertuigen, als het kleurgebruik, als het onderwerp, als, als... 🤣 Als ik bijvoorbeeld alleen al zie hoe velen van ons niet een enkel eenvoudig kitje kunnen afmaken (no offence) dan verdient dit heel veel respect! Ga 'm in het echt uitgebreid bekijken en ben benieuwd naar de volgende.

Groeten
Oscar

Drie woorden : GE WEL DIG
tongue_zps918ce132.gif
compliment01_zps9bf1ff6a.gif

En 'n Oscar voor de beste bijrol : die gapende Gefreiter (super!).

En dat je dit project in zo'n 6 maanden voltooid hebt
knee_zps4255622c.gif
knee_zps4255622c.gif
dat vind ik inspirerend..

groet'n 😀

He Richard,

Ik sluit me helemaal aan bij de vorige schrijvers. Je hebt een knap staaltje werk neergezet. Top!
Om toch iets te zeuren te hebben kun je misschien nog twee luchtslangetjes tussen de Famo en de aanhanger plaatsen om het helemaal af te maken?

En het canvas doekje aan de bestuurderskant is goed opgelost 😉 .

Ben benieuwd wat je volgende werk gaat worden.

Groet Herold.

Mooi Richard, wees er vooral trots op, het is jouw project en er zal altijd iets zijn wat niet goed is. Niet wakker van liggen, in het echt zal het beter uitzien, figuren zie je nooit zo dichtbij omdat ze in het echt veel kleiner zijn en dat is het nadeel van foto's. Gelukkig is de echte dio een stuk mooier 😉

Ik vind hem er heel gaaf uitzien, Richard, wat je er zelf ook van vindt. Het is een origineel onderwerp en de verschillende "elementen" zijn goed op elkaar afgestemd en afgewerkt. In tegenstelling tot eerdere forumbezoekers heb ik helaas geen hoed, anders had ik hem nu afgenomen 🙂 . Het enige zwakke punt vind ik de figuren, maar dat is al eerder gezegd, dus niet over zeuren verder. Je mag hier inderdaad trots op zijn.

Zeer indrukwekkend Richard ! Ik vind de lay-out van het dio zeer inventief en de waterpartij sfeerverhogend. De eendjes zou ik geloof ik weggelaten hebben en ik vind het ook wat vreemd dat de cameraman tot z'n knieën in het water staat (een kwestie van extreme plichtsbetrachting wellicht 😉) .

Groet,

Arjan

@ Ron: dank je wel. Je hebt vanaf het begin het topic gevolgd met comments, dat wordt gewaardeerd...

@ Eric: het gevoel komt meer doordat je zo lang zo intens met een onderwerp bezig bent dat je op zeker moment elk detail wel kan dromen. Je ziet het mooie er als het ware niet meer van af. Daarnaast had ik oorspronkelijk een wat andere layout met nog een extra boompje en een deel van een zonnebloemveld in gedachten. Die kon ik niet uitvoeren omdat ik nu eenmaal persé die plank wou gebruiken...

Wat betreft de PK-man, ik laat nog even de foto zien waarop dit diorama is gebaseerd:

famobridge.jpg

Nu kan ik het mis hebben,maar m.i. is deze foto vanuit het water genomen. Kan ook vanaf de wal met een tele-lens gemaakt zijn, weet niet of ze die in de jaren '40 al hadden. Ik vond dit wel een aardige oplossing 🙂 .

@ Elco: thanks! Ik neem 'm de 21e mee, babbelen we dan verder.

@ Maarten: bedankt voor je onderbouwde reactie. Wat het gevoel over dit dio betreft: dat heb ik in de reactie naar Eric al deels verwoord.

Wat betreft de figuren: ik vind van mezelf (zei de gek 🙄 ...) dat ik een voldoende niveau heb om een totaalplaatje te laten zien: diorama, voertuigen en figuren. Waarbij de figuren voor mij nog steeds de meeste uitdaging geven, ondanks de tips en workshops die ik gevolgd heb. De figuren zijn inderdaad o.a. gedrybrushed met olieverf, voor mij een methode om redelijk snel een voldoende highlight te maken.

@ Oscar: dank je wel! De volgende? Heb op dit moment de Panzer IV voor de FOC op het matje staan, het project daarna wordt…… Geallieerd 😱 !

@ Peter van Dijk: be dankt! 😉 . Die gaper? Klopt niet helemaal. Je kan het op de foto's niet goed zien, maar de oude soldaat voor op de brug is knap chagrijnig over het ongeval. Ik vond het leuk om twee lachende soldaten toe te voegen die de humor van de situatie wel in konden zien.

@ Herold: wat die slangetjes betreft:wil ik best doen, moet jij me de 21e vertellen waar ze komen te zitten. Wat betreft mijn volgende projecten: zie mijn antwoord bij Oscar.

@ Peter Stoof: thanks! Denk dat het trotse gevoel wel komt wanneer ik met de tijd wat meer afstand van het geheel heb genomen.

@ Johanna: dank je voor de support. Wees gerust, slapeloze nachten heb ik er niet van.

@ Jeroen: juist omdat je niet vaak reacties geeft vind ik het best wel leuk dat je die moeite nu bij mijn dio wel neemt.

@ Frank: dank je wel!

@ Arjan: dank je! De eenden zijn een impuls waaraan ik aan toe heb gegeven, een soort “easter eggs” zeg maar. De reden van de cameraman te water heb ik bij Eric gegeven.

Groeten, Richard.

Richard Cramer zei:
Wat betreft de PK-man, ik laat nog even de foto zien waarop dit diorama is gebaseerd:

famobridge.jpg

Nu kan ik het mis hebben,maar m.i. is deze foto vanuit het water genomen. Kan ook vanaf de wal met een tele-lens gemaakt zijn, weet niet of ze die in de jaren '40 al hadden. I

We hebben dit bij de bouwavond meteen in de groep gegooid, de foto is immers op Aarsch-hoogte van de heren rechts op de foto. Johannis heeft zo'n beetje elk standje ingenomen:

Holding_the_Camera_by_lucuella.jpg

en ik denk dat de foto vanaf het droge is gemaakt, wellicht op de restanten brug. Maar laten we geen foto-camera's op laag water zoeken!

Erich

Terug
Bovenaan