FAMO Bulle

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hoi,

Ben geloof ik bezig met een 5 jaren project, te weten de FAMO 'Bulle' met aanhanger, waar ook nog iets op moet komen. Hier 2 foto's van de FAMO die nou in de verffase is beland. De rupsen zijn bijna af voor mijn idee

De neus moet nog verder verweerd worden. Deze heeft een onderlaag van emaille menie primer, en een toplaag van Tamiya panzer grey, wat blauw en clear (acryl), gevolgd door een dry brush wit en een wash van bruin van Duyck. Hier komt nog een aparte camouflage overheen.

Foto-EP8CISJ7.jpg

Foto-UI7MXNMM.jpg

Hele voertuig

Hi Wim,

OK dan, gisteren heb ik de cabine en laadbak van de toplaag voorzien. Ik heb van het geheel een paar foto's gemaakt. Alles zit er los op. Zoals je kunt zien is er nog een lange weg te gaan voor wat betreft het verweren. Ook moet de laadbak nog terug naar de 'spuitstraat' omdat ik daar een paar kleine oneffenheden zag.

Foto-EEKYKSEG.jpg

Foto-J7EZP8BU.jpg

Zoals je kunt zien ben ik van onderen begonnen en van de voorkant boven naar de achterkant aan het werken. Er komt ook nog een canvas doek over de laadbak, en ik ben nog even aan het uitvogelen hoe dat ik dat het beste kan doen. Cromwell heeft een after market set, maar die niet correct en duur, dus dat wordt een eigen fabrikaat.

He Vincent,

Dat is al wat beter zo. Ik zag dat het een vijf jaren project was, en dan alleen een radiator plus een rupsband? 😉

Het ziet er allemaal goed uit. De foto's zijn wel ietwat klein. Kun je een close-up posten?

Groeten, MartinD

Pics

Hi Martin,

ja die pics zijn aan de kleine kant. Ik zal in de loop van de week nog een paar close ups maken en hopelijk zie ik ook nog kans meer progressie te maken. Grotere foto's zijn hier te vinden:

http://www.mijnalbum.nl/Album=T7UVUOYB

De wielen zal ik ook nog gaan afwerken deze week zo is de planning.

Met vijf jaren plan doel ik natuurlijk op het gehele project van FAMO/oplegger/Panzer/laadbakvulling 8) De rupsen heb ik overigens 'geschilderd' met Tamiya flat black, gefilterde grond uit mijn voortuin en Castrol GTX 😱 Prima verf 😉

Het net sluit zich...

Zo, het schiet aardig op met m'n FAMO. De meeste delen heb ik verkrijt en voorzien van een Van Dycke wash, zie hieronder het resultaat. Nu nog chippen, en metaliseren her en der. De banken waren trouwens nog een heel geklooi. Ik had hiervoor verf gebruikt die iets te oud was, waardoor ik geen effen laag kreeg. Met matte verf en zwarte schoensmeer is het toch allemaal goed gekomen, al moet ik het her en der nog bijwerken door de washes. Verneem graag jullie reactie en opmerkingen.

Foto-JT6BVZYO.jpg

De gereedschapskistjes zijn nog niet helemaal af. Het hout is geschilderd, nu nog de inhoud en de metalen hoekplaatjes. Verder is het luchtfilter aangesloten op de carborateur met een stuk electriciteitsdraad. Dit is gedaan, omdat in de handleiding deze op een verkeerde plek zit, deze moet meer naar voren en lager gepositioneerd worden. De schroefklem heb ik van 3m tape gemaakt en moet nog geverfd worden.

Foto-4PMEGTWS.jpg

Hoi Vincent,
ziet er goed uit!

Kun je misschien wat meer foto's/close ups van de details tonen, zoals de motor, het gereedschap en de banken??

Fotootjes

Hi Ron,

Merci, dat wil ik zeker doen, maar ik moet eerst een fatsoenlijk toestel hebben waar ik dat mee kan. Ik heb nou een Sony Cybershot 6mln megapixels en close ups met dat kreng is niet fatsoenlijk te doen. Deze pics heb ik ff snel geschoten met m'n gsm, die het al stukken beter doet. Heb je een suggestie voor een goed toestel die ook voor een niet fotograaf mooi resultaat oplevert?

Groeten,

Vincent

Kloosups

Hier nog twee close ups van het motorcompartiment.

Foto-EJSRMKVW.jpg

Foto-XHQTRITX.jpg

Nog niet super, maar geeft in ieder geval een impressie. De menie op de luchtfilters moet ik nog bijwerken. Vuurmuur, kap en cabine zitten voor de goede orde nog los, finale assemblage doe ik op het eind. Er komt ook nog een canvas overtrek over de laadbak, en een ingeklapte overtrek voor de cabine van Decal Star, zie de PMMS site.

Hoi Vincent,

leuk stukje werk tot dusver!

Sinds kort maak ik gebruik van een Samsung NV20, compact dingetje met een hoop mogelijkheden. Gekocht bij de Mediamarkt voor rond de € 110,= (aanbieding).
Zie ook de (laatste) foto's in mijn "Elefant-draadje" in de FOC.

Groeten,

Kanne

Re: Fotootjes

Vincent Thelosen zei:
Heb je een suggestie voor een goed toestel die ook voor een niet fotograaf mooi resultaat oplevert?
Macrostand gebruiken? Als die erop zit, wordt dat meestal aangegeven met een bloemtje.

En ik zou kiezen voor een account bij www.imageshack.us of www.photobucket.com. Daar zijn de foto's groter weer te geven dan bij mijnalbum.nl en dat scheelt ook een stuk.

Groeten, MartinD

Imageshack

Hi Martin,

Ja zal de volgende pics zo posten, bedankt voor de tip. In mijnalbum staan ze wel groter maar dat zou hier al moeten zijn natuurlijk.

Groeten,

Vincent

FAMO (constructie bijna gereed)

Hi all,

Hier weer eens een post van mij na lange tijd...De FAMO is qua constructie een heel eind af. Ik heb sinds de laatste post de canvas overkappingen toegevoegd en bewerkt. Deze zijn van Decal Star en van erg goede kwaliteit, al heb ik de overkapping van de kabine wel bij moeten werken om hem passend te krijgen. Deze delen en de laadbak zitten nog los op het model zoals je kunt zien. De laadbak wordt nog gevuld met een interessante lading, binnenkort hier meer over. Verder is het dashboard nog niet geplaatst, maar dit onderdeel zal ook snel volgen.

Het verweren is deels gedaan, te weten op de onderwielen op het aandrijfwiel na dan aan deze kant. Ook andere delen moeten nog duchtig onder handen genomen worden, zoals de zijkanten van de kabine. Het leer tussen de motorkap en kabine heb ik overigens vanmorgen geschilderd met olieverf.

Verder heb ik de trailer ook al bijna af OOTB. Dit is een heel apart, complex model en meer een studie hydrauliek/mechaniek, en het is goed opletten met de moeren en bouten die erin moeten 😉. Verneem graag jullie reacties!

GroteFoto-EHM7U3GY.jpg

GroteFoto-7POX4N8X.jpg

De leren gespen zijn goed gereproduceerd. Alleen ontbreekt vreemd genoeg het bovenste deel bij de derde van links.

Ik vind:
a) de huif erg mooi!
b) de Famo behoorlijk blauw (?)
c) het motorcompartiment erg interessant. Mogen we daar wat meer van zien?

🙂

Blauw

Hi Jacco en Ron,

Merci. De foto's zijn inderdaad erg blauw, helaas krijg ik dat er niet goed uit op m'n camera. iemand enig idee hoe je dat kunt corrigeren op een camera, als dat mogelijk is?

In het eggie is die gelukkig grijzer. Gespoten met Tamiya acryl, bestaande uit Panzer grey met een tikje blauw, wit en eiglans vernis zoals Greenland heeft beschreven in zijn boek. Het motorcompartiment heeft inderdaad heel wat werk gekost en is nog niet helemaal af. Er moeten nog twee slangen in komen voor de radiateur. Ik moet nog even bedenken hoe ik die het beste kan maken. Ik zit te denken aan electriciteitsdraad ontdaan van koper Verder heb ik een foutje gemaakt. Ik heb een van de hydraulische leidingen over het rustpunt van een van de dwarsstangen van de motorkap laten lopen, zodat die stang niet bevestigd kan worden 😳 Op zich geen onoverkomelijke zonde, want je ziet die toch niet als de kap erop zit 😉

Groeten,

Vincent

FAMO bijna af...

Hoi,

M'n FAMO is bijna klaar qua constructie, en de verwering is ook al een heel eind. Wat rest is het voorraam, en de inhoud van de laadbak plus nog wat kleinere dingen. Hieronder wat betere foto's van de progressie. De kleur klopt na wat geëxperimnteer nu een stuk beter gelukkig dan dat smurfenblauw 🙂 De scherpte kan nog wat beter, maar dat is de volgende les zullen we maar zeggen.

Foto-HVQGXBAJ.jpg

Het dashboard is gemaakt met Aber PE, dun transparant plastic en Archer decals.

Foto-XXM8JNEN.jpg

Foto-N68ATFU4.jpg

Foto's zijn vergroot te zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=T7UVUOYB

Merci

Hi Mike,

Merci, het leer is nagebootst met schoensmeer zoals ik al heb aangegeven. Ik zal binnenkort nog meer foto's schieten, deze heb ik ff snel met mijn gsm geschoten 🙂

Grtn

Vincent

Bulle bijna klaar...

Hoi,

Ik had mezelf plechtig beloofd voor de jaarwisseling mijn FAMO voor 99,2% af te krijgen, en zoals het eruit ziet gaat dat lukken. Her en der moet ik nog wat verweren (oa de geweerhouders), een deel van de voorruit erin zetten maar dat is dan ook wel. Het enige wat nog rest zijn de lensen voor de verlichting, een decal van de Gespenster Division, de achteruitkijkspiegel en wat persoonlijke uitrusting.

Ook de vulling van de laadbak is een heel eind gereed. Een afgedankte Kubel die wat zielig op mijn plastic schroothoop lag te verpieteren heb ik een tweede leven gegeven. De achterwielen moeten er nog op, evenals een stuk touw om de vierwieler op de plek te houden. Hierbij werd ik geïnspireerd door een foto in het boek van Marcel Zwarts over de Slag om Arnhem. Hier is een FAMO te zien met een Schwimmwagen in de laadbak. Verder komt er nog een ladder, de zijplaten van het motorcompartiment en de laadklep erin te liggen.

In 2009 gaan we dan de trailer verven en van een passende lading voorzien. Dat is dan alvast een goed voornemen 😉 Ik zat te denken aan een Beutepanzer, te weten een T34/76 zonder koepel, dat moet qua gewicht dan te doen zijn voor deze trailer die maximaal 24 ton kan torsen. Daarbij ga ik ervan uit dat die koepel rond de 6 ton weegt, zodat het gewicht rond de 23-24 komt.

Ik zit aan een Dragon model te denken, maar als ik o.a. de ervaringen van Jan en anderen lees zitten er toch nog wat haken en ogen aan dat model, dus wellicht toch voor een ander merk gaan. Verneem graag jullie reacties.

Ziet er netjes uit! Vooral de kubelwagen achterin vind ik een hele goede toevoeging. Het ligt me bij dat in het boek "German Armour in Arnhem" of iets dergelijks een foto is te zien van een Famo met een schwimmwagen achterin 🙂

Gr.!

Wijnand

Antwoorden

Hi heren,

Merci!

@ Wijnand: dat van die foto klopt dus. Er staan wel meer mooie foto's in dat boek van terugtrekkende Duitse eenheden die als aangeschoten wild alles mee probeerden te slepen zoals StuGs die veel loopwielen missen etc.

@ Mike: kom maar een keer langs, altijd leuk! Neem Lambert dan ook maar mee.

Groeten,

Vincent

Hey Vincent,
Het is een mooi model geworden, en zoals al eerder is gezegd is de huif super. Kun je hier iets meer over vertellen. Werkwijze, kleuren etc.
1 minpuntje echter. Ik vindt het loopwerk te `modderig` ten opzichte van het rest van het model. Ik denk als je misschien nog wat van het loopwerk afborstelt, zodat het grijs van de wielen wat naar voren komt, dat het contrast wat minder groot is. Maar dit is slechts mijn persoonlijke mening 😉

Greetz Jacco

Huif

Hi Jacco,

Merci, dat van die modder heb je goed gezien, daar moet ik inderdaad nog wat aan doen, die vind ik ook nog iets te dik. Het is wat moddiger geworden dan gepland omdat ik aan de binnenzijde van de wielen op sommige plekken nog modder moest aanbrengen, en ja voordat je het weet koekt het ook op de al gedane plaatsen aan 😉 Dit is echter eenvoudig te corrigeren, aangezien ik echte (gefilterde) aarde heb gebruikt, aangelengd met witte hobbylijm en water. Of de modder overdone is nu? Ik heb genoeg foto's van Famo's gezien waar de wielen zo onder de blub zaten dat je de gaten in de loopwielen niet meer kon zien, maar dat is een beetje zonde natuurlijk.

De huif is heel simpel geschilderd:

gespoten in Tamiya acryl, mengeling van diverse kleuren.
verweerd met olieverf (voorzichtig drybrushen met titaanwit en na 1 dag een wash van Van Dijcke brown, beide van Talens).
stof aangebracht met mijn eigen brouwsel, de gefilterde aarde dus.

Dat was het wel. Ik denk dat ik nog een paar kleine klodders vogelpoep er op loslaat. De huif is van Decal Star, en heb ik besteld bij Rainbow Ten in het land van de rijzende zon, waar deze schijnbaar alleen verkrijgbaar is, evenals de overkapping van de kabine. Beiden zijn een aanrader, want ze hebben de goede detaillering. Cromwell heeft ook een huif in de aanbieding, maar die heeft niet de gespjes voor de bevestiging.

De huif en overkapping passen overigens vrijwel naadloos. De huif zeker, die kun je er zo op zetten. De overkapping kabine vergt nog wat schraap- en schuurwerk. Decal Star levert ook de flappen voor de zijkanten kabine, maar die zijn daarentegen onbruikbaar. Deze zijn namelijk te kort, althans in mijn geval, en te dik.

Terug
Bovenaan