Falaise diorama

Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even voorstellen 🙂.
Mijn naam is Marvin en ben 26 jaar. Ik ben nu 1,5 jaar weer begonnen met nadat ik dit al jaren niet meer heb gedaan.
Ik wil nu een diorama maken over falaise in frankrijk 1944 en heb daarover een vraag.
Ik heb een tiger tank van de 2e ss panzer abt 102 en ik ben nu bezig et een panther ausf g van de hohenstaufen divisie.
Mijn vraag is of die 2 divisies elkaar tegen gekomen zijn in falaise en dat die 2 tanks bij elkaar op de dio kunnen.
Ik heb namelijk geen fotos of gegevens gevonden waaruit blijkt dat dit het geval was en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de tanks 🙂.

Groetjes
Marvin

Hier een paar foto's van mijn panther g (waar ik er al veel van heb zien staan hier die veel beter zijn maar toch) en wat van mijn tiger late production.
Tips en aanmerkingen zijn zeer welkom

Bijlagen

• 2011-09-12 09.352.JPG
    2011-09-12 09.352.JPG
    49,7 KB · Weergaven: 3.646
  • 2011-09-12 09.362.JPG
    2011-09-12 09.362.JPG
    37,5 KB · Weergaven: 3.646
  • 2011-09-12 09.363.JPG
    2011-09-12 09.363.JPG
    37,3 KB · Weergaven: 3.646
Excuses dat de foto's niet zo scherp zijn, daar moet ik nog ff mee stoeien 😛

Greetz
Marvin

Bijlagen

• 2011-09-12 09.382.JPG
    2011-09-12 09.382.JPG
    42,7 KB · Weergaven: 3.645
  • 2011-09-12 09.402.JPG
    2011-09-12 09.402.JPG
    37,9 KB · Weergaven: 3.645
  • 2011-09-12 09.403.JPG
    2011-09-12 09.403.JPG
    42,5 KB · Weergaven: 3.645
Vergeet die tiger tank maar want die is eigenlijk te dramatisch om diorama waardig te zijn.
Ik heb veel gekeken naar andere posts en goed gekeken naar de "kritiek" en tips die erbij stonden en deze in mijn achterhoofd meegenomen.
Ik ben nog aan het wachten op mijn nieuwe airbrush die deze of aankomende week binnen komt zodat ik eindelijk kan gaan sprayen 😀.
Hier heb ik wat foto's waardoor ik me heb laten inspireren.

mo11o.jpg

Hier kijk ik vooral naar het landschap (de weg en de bomen ernaast)

mo10o.jpg

Ook hier vooral het landschap, mischien doe ik er wel een kapot voortuig bij en wat gesneuvelde soldaten

falaiseroad.jpg

Mischien zoiets alleen niet zoveel dode paarden en kapotte karren ik ben dan bang dat de dio een beetje "to much wordt"

Aanvullende ideeen tips foto's of comentaar altijd welkom!

Hoi Marvin 😀

welkom bouwert, en meteen maar met een Falaise dio 😱 😉
Mijn vraag is of die 2 divisies elkaar tegen gekomen zijn in falaise en dat die 2 tanks bij elkaar op de dio kunnen.
ik weet dat niet uit m'n hoofd, maar ik vind dat van elke divisie best een voertuig aanwezig kan zijn, ik bedoel : de Falaise Chaos...... 😱
Ik zeg : gewoon doen.

Hoezo is die Tijger van je een ramp ?? ziet er zo van de foto's te zien niet slecht uit hoor. Rupsbanden kunnen fraaier ja,
maar wil je na het heroppakken van je hobby meteen alles perfect ?. Laat toch.... maak je dio... leer je van :idea:
En die Panther gaat er vast ook prima uitzien.
Ik heb veel gekeken naar andere posts en goed gekeken naar de "kritiek" en tips die erbij stonden en deze in mijn achterhoofd meegenomen.
wees hier zorgvuldig mee en laat je niet gek maken :idea:

Veel plezier met bouwen !

Vrolijke groet 😀
Peter

Marvin,
Laat je vooral niet door kritieken van anderen op de verkeerde weg zetten.
Ik ben zelf ook weer begonnen. ben sinds twee jaar weer bezig met deze geweldige hobby. na een stop van zo rond de 20 - 25 jaar.
Ja het niveau van onze hobby heeft in de afgelopen jaren een enorme spurt gemaakt. eén tip: volg je eigen gevoel en ga voor dat wat jij leuk vind. of het nu perfect is f niet. het gaat om de lol van jouw hobby. Niet wat een ander ervan vindt.
Ik zie vaak mensen die een poging doen, dan komt er een bak gezeik overheen. (het is niet historisch correct, de kleur is verkeerd en ga nog maar door). dan zie je mensen nooit meer terug op het forum en doen hun hobby weer aan de kant.
Ga door met wat je doet, het ziet er helemaal niet verkeerd uit. en een creatieve zijsprong moet kunnen.
WELKOM IN DE LEUKE WERELD VAN DE MODELBOUWERS.

Hartelijke groet,
René

Hoi Marvin,

Zo slecht ziet de Tiger niet uit op de foto's !

Goede verbetering in de track doorhang kun je maken door kleine gaatjes in de romp te maken en daar een stevig draadje in te steken(koper van ca 1 mm is al goed).
De draadjes drukken op logische plaatsen de track omlaag tegen de loopwielen, en kun je met schilderen wegcamoufleren (zie mijn draadje stalingrad 2, de KV-1).
Dit als aanvaardbaar alternatief voor de helaas dure losse tracks van Friul ed.

Succes ! Wim

Tnx allen voor de comments en de tips.
Bij nader onderzoek heb ik gevonden dat de tiger van de 2e ss en de hohenstaufen inderdaad samen hebben gevochten om de weg open te houden zodat de duitsers konden ontsnappen dus de tiger en panther hebben elkaar inderdaad ontmoet.
Alleen de decals van mijn tiger model vertonen veel silvering in bepaalde hoeken maar aan andere details kan inderdaad nog gewerkt worden.
Mss koop ik het model nog wel een keertje om hem opnieuw te bouwen en dan alsnog toe te voegen.
Bedankt ook Wim voor je tip van de tracks!
Op mn Panther zitten de tracks al bevestigd dus kan die tip helaas niet toepassen maar ik neem het mee voor mijn volgende project 🙂.
Op mijn Panther heb ik tijdelijk de DS tracks gebruikt zodat ik nog kon oefenen met pigments voordat ik andere tracks erop zet.
Ik zal zo wat foto's posten.
Tnx allen!

Greetz
Marf

Zoals beloofd hier wat foto's van de voortgang van de Panther.

Eerst heb ik het model helemaal zwart gespoten met revell aqua colour black

20111005103902.jpg

20111005103813.jpg

20111005103753.jpg

Daarna heb ik de Panther een dark yellow (Vellejo air) kleur gegeven

20111005131616.jpg

20111005131536.jpg

20111005131525.jpg

20111005131437.jpg

Vervolgens derest van de camo en een coat van pledge extra protection was en hout

20111009163615.jpg

20111009163442.jpg

20111009163522.jpg

20111009163552.jpg

en als laatste tot nu toe, decals nog een laag pledge olie was (burnt umber) wielen bewerkt met Vallejo pigments ook als de rupsbanden (zoals ik al eerder zei, ik heb tijdelijk de DS tracks gebruikt voor het oefenen met pigments later komen er SKP tracks op)

20111015103218.jpg

Aan de schuine onderkant van de tank opgedroogd modder toegevoegd, op de schuine bovenkant komen nog modder spetters

20111015103202.jpg

vanuit sommige hoeken glimt de panther nog een beetje vanwege de pledge

20111015103139.jpg

20111015103118.jpg

Had hier gehoopt op een mooie shot van de modder tussen de tracks maar mn mobiel kon het niet aan haha.
Er komt nog roest op de beschadigde stowage boxes en op de exhausts van de tank plus modder spetters natuurlijk.

20111015103057.jpg

Modder op de wielen (in het echt glimt het meer als op de foto waardoor het er nat en vers uitziet)

20111015103045.jpg

De panther van de zijkant.

20111015103249.jpg

Excuses voor de ''heggen van normandie'' 😉 aan de zijkant van de foto, het was niet de bedoeling het te fotograferen.
Als het een probleem is laat het me weten dan verwijder ik de foto.

1 vraagje nog, hebben jullie nog tips voor het uitlijnen van de tank?
Gebruiken jullie gewoon olie was langs de randen en naden of wat?

Nou dit was het dan voor nu ff.
Ik ga ff de ''heggen van normandie'' verbranden en verder knutselen want er valt nog een hoop te doen.

Cheers!
Marf

Hoi Marvin 😀

dit gaat vast een tof dio worden....

Dat silveren van die decals op je Tiger kun je misschien verhelpen door ter plaatse
voorzichtig één of meerdere washes (sterk verdund) toe te passen om de glans weg te werken.
Het zou ook nog kunnen met wat pigment erover te wrijven.

De Panther ziet er goed uit ! maar hij lijkt me toch nog wat teveel glanzen.
Of is het je bedoeling om 'm nat te laten lijken ?
Zoniet dan verdwijnt de glans wel wanneer je washes (inlijnen) en verdere vervuiling en stof gaat aanbrengen.
En bedenk dat een miltair voertuig nooit 100% mat is.

Voor de pinwashes gebruik ik meestal Raw Umber olieverf, verdund met White Spirit.
Een redelijk vette mix van ongeveer 40% verf, 60%verdunning. Ik meet het niet exact af, doe het op zicht en
let op hoe prettig de mix om en in de details vloeit.
En loopt de wash teveel uit, dan wacht ik tot het een beetje gedroogd is en met een vochtig (niet nat!) penseel
dep ik het teveel aan kleur weg, of blend het met de omgeving.
Het werkt ook prettig wanneer je steeds een gedeelte van het voertuig doet. Concentreer je op de het torendak, dan de
rest van de toren, het motordek, enz (volgorde mag je zelf bepalen uiteraard 😉 )
Gewoon oefenen, misschien heb je een scrapmodelletje waarop je kunt experimenteren.

Succes en veel plezier (ook met die Hedgerows 😉 )

Vrolijke groet 😀
Peter

Aahh Panther... nice 😀

Ik weet niet of je al een bepaalde volgorde hanteert qua weathering, wellicht is het handig om bij de volgende eerst je filters,washes chips enz aan te brengen voordat je met pigmenten aan de slag gaat. Hij glimt lekker dus die washes zullen wel lekker vloeien en wat Peter zegt wat er over gaat kan je makkelijk weer weg halen met een licht vochtig kwastje van white spirit, (wasbenzine wat je er ook voor gebruikt) zelf pak ik de Talens Odourless White Spirit maar die is best kostbaar.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, 1 is b.v. een Mig Deeveetje aanschaffen over weathering, deze link te bekijken:
http://www.missing-lynx.com/articles/other/oilpaintrenderingmr_1.html

Of 1 van de andere werkwijzen die veel gebruikt wordt op te zoeken die men gebruikt. Wellicht dat je uit al deze tools je eigen werkwijze ontwikkeld wat je zelf het prettigste vind werken 😉

Neemt niet weg dat het begin er goed uitziet!

Succes en blijf m volgen!

Cheers

Tnx Elco en Peter voor jullie comments en tips, hier heb ik zeker wat aan en ga er mee aan de slag.
Wat betreft mijn werkvolgorde ben ik nog zoekende dus het kan zijn dat ik hier en daar nog wat onlogisch werk haha.
Maandag ren ik naar de winkel om ff raw umber en white spirit te scoren want die ontbreken nog aan mijn groeiende colliectie van materialen.
Voor nu ga ik dan ff verder met de spare tracks en towing cables e.d.
Maar eerst duik ik nog ff de hedgegrows in whahaha.
Tnx nogmaals voor de comments en tips!

Greetz
Marf

Marvin du Chatinier zei:
Bij nader onderzoek heb ik gevonden dat de tiger van de 2e ss en de hohenstaufen inderdaad samen hebben gevochten om de weg open te houden zodat de duitsers konden ontsnappen dus de tiger en panther hebben elkaar inderdaad ontmoet.

Hmm toch maar even reageren 😉 Je haalt twee eenheden door elkaar (je bent zeker niet de eerste trouwens). s.SS-Pz.Abt.102 was een onafhankelijk Tiger battalion en had niets te maken met 2 SS-Pz.Div. "Das Reich". Maakt het zoeken misschien makkelijker 😉
Verder ben ik niet zo kapot van je decals, maar daar kan jij niks aan doen 😉 Zitten deze in een losse set of bij de Panther? Vorm van de vier lijkt niet te kloppen (die hoort net zo breed als een '3' te zijn).
Heb je trouwens al een decal op de achterkant van de koepel geplakt? De nummers waren vaak ook linksboven op de achterplaat van de koepel geschilderd.
Om af te ronden: als het nog kan zou je de haken van de koepel af kunnen halen. Hohenstaufen gebruikte die dingen niet.

Allemaal details die niet echt belangrijk zijn, dus bouw gewoon lekker verder. Ben benieuwd naar je volgende update. Succes

Tnx Niels voor de verheldering omtrent pz abt 102, mss een excuus om een nieuwe tiger te bouwen 😛, of ik hou m van de dio (Ik denk het laatste).
De decals zijn de standaard decals van dragon die bij de Panther zaten.
Aan de achterkant zit geen decal, deze is ook niet geleverd bij de decal set alleen voor de zijkanten.
Mss dat ik ze zelf schilder als ik in een moedige bui ben 😛.
Ik zal ook een geheimpje onthullen omtrend de decals, de balkenkruizen aan de achterkant horen eigenlijk aan de voorkant maar omdat ik het toolrekje al bevestigd had paste de decal niet meer dus heb ik ze maar aan de achterkant gezet 😉.
Over de haken zat ik zelf ook al over na te denken om ze te verwijderen.
Het lijkt alleen alsof het sleufjes in de koepel te hebben gevreten tijdens het bevestigen maar dat kan natuurlijk met een beetje creativiteit ook weer zijn charmes hebben, daar denk ik nog over na!
Tnx voor de info

Greetz
Marf

Hallo beste mensen,

Hier ff een kleine update/hulpvraag.
Ik heb de haken verwijdert van de koepel en zoals ik al zei, die hebben een soort gleuven in mn koepel gevreten.
Zie foto hieronder wat ik bedoel:

20111017155716.jpg

Mijn vraag is: haken erop of hier battledamage van maken en de sleuven beetje roestkleur te geven?
Ergens hebben die sleuven ook wel hun charmes op een 1 of andere manier maar niet echt logica :/

Ook kwam ik er achter bij het bevestigen van de spare tracks aan het rekje aan de achterkant dat de tracks niet paste.
Hierdoor zijn er stukjes van het rekje geknakt en 1tje zelfs gebroken (valt wel weer te fixen maar toch).
Iemand een ideetje hoe ik de gaten in de tracks subtiel kan vergroten ipv er in te hakken met een mesje?
Of is een mesje de enige optie?
Andere optie is natuurlijk de tracks eraf laten maar zonder de haken op de koepel is de tank wel erg leeg (nou wou ik hem al niet vol hangen met spare tracks maar een paar geeft toch wel een mooie aanvulling zeg maar)
Heb hierom ook ff een mg op de turret gezet (niet bevestigd) om t weer op te vullen.
Ik zal hier nog ff wat foto's neerknallen.

20111016202739.jpg

Ik heb de towing cable langs het rekje van de tracks laten lopen om het rekje een soort nieuwe functie te geven dan een houder voor tracks voor het geval ik besluit er geen tracks op te zetten.

20111016202810.jpg

de towing cable er aan de andere kant expres ernaast laten hangen voor een soort dramatisch effect 😛

20111016202902.jpg

Hier een wat dichtere foto daarvan, excuses voor de onduidelijke foto's.
Towing cable heeft wel nog wat verwering nodig maar daar werk ik nog aan!

Suggesties zijn van harte welkom, heb er al uuuuuuuuuuuuuuuuuuuren naar zitten kijken en denken (wat ook een belangrijk process is in het bouwen) dus hulp is zeer gewenst 🙂

Marf out......

Hoi Marvin 😀
Tnx Niels voor de verheldering omtrent pz abt 102, mss een excuus om een nieuwe tiger te bouwen 😛, of ik hou m van de dio (Ik denk het laatste).
gaat dit betekenen dat je vanwege "Historische Correctheid" :x een fraai tafereel laat schieten 🙄 ?

Voor wat betreft de sleuven op de toren (de koepel is het gedeelte waar de commandant doorgaans uithangt),
laat ze gerust zitten, en schilder ze alsof de haken met een snijbrander zijn afgesneden, roestig ruw staal.

En gezien de situatie waarin de Panther (en hopelijk ook de Tiger 8) ) zich bevindt : Falaise Hell...
De sparetracks zijn eraf geblazen door een explosie, en daardoor is het draagrek ook nog eens kapotgetrokken .
Stel je maar eens vóór wat die Panther met z'n crew méégemaakt heeft tijdens die pure waaghals acties rond Falaise,
om te ontsnappen aan het (uiteindelijk fatale) noodlot....puur spitsroede lopen, hell on wheels!!

Weet niet goed wat je bedoelt met "die gaten in de tracklinks groter maken".... welke gaten hoe?

Laatste foto's wel onscherp ja, zijn niet van veel nut zo 😕 Ach, volgende keer beter 😉 .

Met of zonder Tiger...... maak er wat moois van !

Vrolijke groet 😀
Peter

Hey peter tnx voor de reactie! Hierdoor heb k het tiger tafareeltje nog is herdacht en besloten tog een tiger toe te voegen maar het zal wel een re-build worden volgens mn nieuwe werk methode. Een tiger en een panther samen maakt idd wel een fraai plaatje 🙂.

Heb ook de spare tracks eraf gelaten en zal morgen ff foto plaatsen wat k bedoelde met die gaten (ik bedoel de gaten op de tracks waar de tandwielen van de voorwiel in gaan)🙂.
Voor nu weer ff verder freubelen en expirimenteren en zal binnenkort weer ff een update plaatsen 😀

Cheers!
Marf

OK dan, leuk om te vernemen dat de Tijger tóch mag meedoen 😉 .

Ik snap nu welke track-gaten je bedoelt. Ik zou ze opschonen met scherpe scalpel.

Hef fun !

Frolukke chroed 😀
Peter

Tnx wederom peter 😀.
Mn crediet crisis is nu weer voorbij en heb weer wat nieuwe materialen gekocht zodat ik weer verder kan 🙂.
Ik zal ook nieuwe technieken (vooral chippen) oefenen op een scrap moddeletje.
Punt is: mn battlefield 3 op xbox 360 is ook binnen dus moet mn aandacht ff verdelen 😛.
Ik zal morgen proberen foto's te plaatsen van mn huidige status vd panther.

Greetz
Marf

Uitgegamed ? 😉 .................... léuk hè? 8)

Whahaha nou ik weet t nog zo net niet, heb vandaag wel ff de controller opzij gezet na 8 dagen ff hardcore gespeelt te hebben om te outlinen en de spare tracks uit te snijden. De spare tracks moet ik zo ver uitsnijden dat t er gewoon niet uit ziet dus die laat k voor nu achterwegen (scalpel werkte wel perfect tnx voor de tip) en ik ga van t weekend weer verder met uitlijnen. Wat wel jammer is is dat de tank best donker is en daardoor de lijnen niet goed zichtbaar zijn soms.
Leerpunt voor de volgende keer is dus lichter houden 🙂.
Ik zal foto's posten zodra het uitlijnen klaar is 😀.

Greetz
Marf

Beetje verder gegaan met uitlijnen na ongeveer een maand gamen 😛
Hier een paar foto's.
Helaas omdat de tank donker is van zichzelf zijn de lijnen soms niet zo goed te zien.
Leerpunt dus voor volgende keer om lichtere kleuren te gebruiken.

20111123095039.jpg

20111123094944.jpg

20111123094927.jpg

De sparetrack aan de zijkant moet nog bijgewerkt worden.
Deze heb ik aangepast zodat hij op het rek past
Hier heb ik hem erop gezet om te kijken hoe het staat en of de modificatie niet te opvallent is

20111123094900.jpg

20111123094840.jpg

Ben ook voorzichtig bezig geweest met chippen maar heb hiervoor duidelijk de verkeerde kleur gebruikt.
Ik ga dit aanpassen en bewerken met raw umber

20111123094813.jpg

20111123094751.jpg

Hij glimt nog aardig her en der maar daar wordt aan gewerkt uiteraard.

Dit was het ff voor nu, vandaag ga ik verder met chippen en de oude chips bewerken met raw umber zoals eerder vermeld.
Tips op of aanmerkingen van harte welkom.

Cheers!
Marf

Hoi Marvin 😀

ziet er goed uit hoor ! inderdaad wat donker, maar je hebt geleerd zei je, dus daar zeur ik verder niet over 😉 .

Het is wel mogelijk om de boel lichter te krijgen (met olieverf), maar door de zimmerit
zou dat een behoorlijk klusje worden.
Op de AK-interactive DVD over verweren met olie- en enamelverf kun je zien hoe je kleur
tóch kunt lichter maken.

Het kale staal (sleepkabel, tools) oogt échter als je het een flets chocobruin (met een tintje rood) kleurtje geeft.
Je kunt dit nu nog doen door dit kleurtje als een dikke wash voorzichtig in een paar laagjes er over te verven.
Vooraf zou je een zwarte wash kunnen doen om de dieptes te accentueren.
En als toetje kun je dan kaalgesleten delen suggereren met een potlood.

De hijshaak rechts achter is aan de binnenkant nog brandzuiver. Ook de sleepogen mogen fiks verweerd worden.

Snuif nog een hedgerow en ga eens zitten kijken naar de Panther en bedenk eens wat er zich allemaal
heeft afgespeeld óp en rond het voertuig. Leef je in, in de rol van de crew en wat ze uitspookten met hun machine :idea:

Veel plezier !

Doorleeft groetje 😀
Peter

Tnx peter!
Met die punten ben ik inderdaad verder gegaan na het posten van de foto's onder het genot van hedgerows uiteraard 😛.
Ogen van de sleepkabels bewerkt met raw umber plus die haak die je zei en andere zaken.
Ik heb nu de sleepkabels een dry brush met roest pigmenten gegeven maar die washes ga ik tog maar doen.
Dat met die potlood is een goed idee, daar ga ik ook nog mee aan de slag.
En die DVD zal ik ook ff op de kop zien te tikken 😀.
Foto's volgen snel.

Greetz
Marf

't gaat helemaal goedkomen 😉

Hier vindt je de genoemde DVD :
http://www.vallejo.nl/assets/s2dmain.html?http://www.vallejo.nl/

massel 😀

Hoi Marvin,

Als ik aan Falaise denk dan denk ik idd aan dooie paarden. Nu heb ik er nog eentje liggen (met tuigage) waar ik niets mee doen (alleen wel zonder poot, die zou je even bij kunnen maken als we het niet zo luguber willen laten lijken, en ik heb em zo gemaakt dat ie met z'n hoofd nog omhoog ligt, erg dramatisch) De paarden gingen er natuurlijk vaak het eerst aan omdat die geen dekking konden zoeken.
3584833701_d382a5ae62.jpg

Ik hoor het wel,

Anne

Paard zelf hoef ik niets voor te hebben, verzendkosten 1 a 2 euro wel alstublieft.

@peter: tnx k ga m bestellen als het payday is (vrijdag)

@anne: ook tnx! ik was toevallig op zoek naar een dood paard!
Zonder been is geen probleem. ik had het idee van een paard met kar dat opgeblazen is en een duitse soldaat dat zn kameraad die de paard met kar had geclaimd in dekking sleept of zoiets.
Als je je gegevens ff pb't dan maak ik het vrijdag over 🙂.

Greetz en vele malen dank.
Marf

Je bent al op de goede weg hoor, al is ie idd wat donker je gaat zeker van deze leren. Lekker chippen op logische plaatsen zoals Peter al aangeeft, waar komt de bemanning en wat gebeurd er zoal op en rond het voertuig. Naast foto's bestuderen kan je ook enkele modelbouwers bekijken qua chipwerk. Weet zeker dat je zelf je smaak hierin ontwikkeld.

Heb je een wash over het hele voertuig gedaan, dit lijkt zo als je naar het spatbord kijkt een beetje "smoetsie" wat je vaak krijgt (ik tenminste) als je een wash over het hele voertuig heen smeert. Ik geef de voorkeur aan pinswashes of voor zimmerit delen hele lichte washes die je kan opbouwen. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel..

20111123094813.jpg

Nog een tippie voor het chippen, gebruik eens willekeurig wat verdunde buff of de basiskleur geel om de eerste beschadigingen te simuleren met daarin willekeuring raw umber of burnt umber.

Voorbeeldje uit eigen werk..

dsc0044sv.jpg

dsc0049sk.jpg

We blijven m volgen 🙂

grtzz

Tnx elco, ik heb in het begin idd washes burnt umber over het gehele voertuig gedaan.
Dit is ook 1 van de redenen dat hij zo donker uit val en er een bruinige waas overheen ligt.
Kwa chips snap ik wat je bedoelt en moet ook bekennen dat ik jouw panther ook heb bestudeerd als voorbeeld en eveneens die van roger.
Ik ga kijken of ik de panther kan verlichten chips aanbrengen met basiskleur en uitwerken met raw en burnt umber plus andere slijtage met potloot.
Tnx voor deze zeer bruikbare tips 😀

greetz
Marf

Terug
Bovenaan