Fabriek 112 T34 beutepanzer update 6-2 KLAAR!

Hoi Jan,
ik moet het eerst nog maar eens gaan doen.... 😕
Maar zelf zou ik gaan voor een nadrukkelijker en harder contrast tussen de slijtplekken en de rest van het voertuig.

Maar hier is mijn redenatie:
whitewash werd veelal gedaan met kalk, toch?
Dat slijt doorgaans harder dan verf, met name op oppervlakten die aan veelvuldig kontakt blootstaan. Hier zal het er dan eerder vanaf springen dan geleidelijk slijten.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar foto 2 van jouw laatste post, dan zie dat de randen van de koepel, waar toch regelmatig overheen geklommen zou zijn, nauwelijks afgesleten zijn, terwijl bijv. de loop nagenoeg geen wash meer heeft, alsof er iemand heel regelmatig overheen kruipt...

Ook zijn er plaatsen die mij onlogisch lijken, zoals bijv. de zijkant van de het boeg-m.g. Die is wel afgesleten, maar de bovenkant, waar je toch je voet neetzet als je klimt, haast niet.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

Ron, je hebt zeker een punt. Mijn redenatie; kalk verweerd ook door weersinvloeden. Het lost op in water, en zal dus een witte gestreepte waas achterlaten. Dat heb ik geprobeerd na te maken. VWB de koepel, die zul je vooral via de achterkant moeten beklimmen, het luik opend naar voren, en via de zijkanten gaat het niet lukken omdat het te hoog is. Vandaar dat de slijtage vooral aan de achterkant zit 😉 De loop; geen echte reden, maar het ziet er zo goed uit 8)

thanks Arthur, I like your figures very much. Are you planning any Russians in the future?

Dank je Rick 🙂

Jan 🙂

Misschien nog iets zinnigs aangaande 'whitewash'
De basiskleur van elke tank toen was mat, dat komt omdat het oppervlak ruw is en geen licht reflecteert, de kalk, of eigenlijk krijt werd geleverd in blokken, dit werd opgelost in water, of soms zelfs benzine, en dan aangebracht op verschillende manieren, alom bekend.
De structuur van krijt verandert door het droog/nat/droog, het wordt veel fijner en kruipt in de ruwe basiskleur van de tank, erlangs schuren met kleding zal het er als het ware inwrijven en de witte waas veroorzaken, hard edge chips bestaan alleen in modelbouw of in het echt waar de ondergrond vet was, rand motordeksel of omgeving tankdoppen, zeker bij een T34, diesel laat veel meer residu achter dan benzine.

Daarom vond ik deze ook zo geslaagd, er zijn natuurlijk altijd punten van discussie of gewoon smaak, maar ik denk dat dit erg dicht bij de werkelijkheid komt.

Maak niet de fout om Duitse wintercamo te vergelijken met de US versie, begin winter 43 kwam deze in blik, half synthetisch, met als bindmiddel lijnolie, niet te vergelijken dus.

Groeten Rick

Wederom bedankt 🙂

Erik, hij komt zeker mee naar Zutphen, als jij nu maar zorgt dat alle boodschappen al in huis zijn vóór donderdagavond 😈 😉
Jan 🙂

Mooi ding Jan!

Ik heb alleen een vraagje/opmerking over de verwering. Ik zie op de zijkant al wat roestsporen, alleen het gaas achterop ziet er nog redelijk nieuw uit. Het lijkt mij dat gaas sneller roest dan vlakke stalen platen. Misschien iets om eens naar te kijken?

Knap werk Jan ik vind de witte cammo erg geslaagd een mix van hard en soft edge.
Even een vraagje want ik ken niets van Russisch: langs waar ging de bestuurder in het voertuig? Ik heb wel een foto gezien dat iemand langs het voorluik uit het de tank kwam tijdens zijn gevangenname. indien dat inderdaad de normale in- en uitgang is voor de bestuurder dan mag daar ook wat extra verwering, vind ik.
Nog een vraag: waar heb jij dat beertje van Mr Bean gevonden

Eddy

Ik kan weinig anders zeggen dan dat ik het een erg fraai staaltje whitewash vind... en een origineel voertuig met al die markeringen.

Waar wordt deze ingezet? Aan het front, of tegen partizanen? Zouden de bemanningsleden nog een MG of iets anders willen hebben naast alleen dat kanon?

Eric

Roest

Ik vind die verse roest wel een mooie en realistische toevoeging. Misschien dat je her en der nog wat oudere en donkerdere roest kunt toevoegen, maar zo vind ik hem in ieder geval al okidoki 🙂

Wederom bedankt 🙂

Johnny, ik ben er nog niet klaar mee hè? 😉 Het gaas wordt ook nog onder handen genomen, komt goed. De roestlopers komen trouwens van de profielen en niet van de pantserplaten.

Eddy, je hebt een goed punt, ik zal de randen rond het luik nog wat nabewerken. Het beertje komt uit de Plusmodels 'toys nr1' set.

Eric, ik heb geen specifieke eenheid of lokatie voor ogen, laten we zeggen 'ergens aan het oostfront'.... Ik heb er in ieder geval een SS figuur bij, die eventueel nog als WH omgebouwd kan worden. Ik weet in ieder geval zeker dat Totenkopf een aantal van deze T34's in gebruik gehad heeft. Ik heb ook nog zitten denken om er een MG aan toe te voegen, ik zal eens flink moeten zoeken of ik nog wat heb liggen.

Vincent, dat gaf Mig ook al aan op ML 😉 Ik zal er nog eens mee aan de slag gaan, hoewel er ook nog wat zooi op de spatborden komt te liggen.

Jan 🙂

OK

Hi Jan,

Ja dat lees ik nou ook van die roestopmerking die Mig maakt. Ik vind het echter geen gemis of zo, eerder een optionele aanvulling. Johnny maakt nog een goede opmerking over de zachtere metalen delen die eerder beschadigd raken en dus zullen oxideren. Naast het gaas denk ik ook aan kisten etc.

Grtn,

Vincent

Maarten, de teddy is van Plusmodel.

Ik ben met het onderstel begonnen... alles is nog in progress 😉
12057.jpg

12058.jpg

12059.jpg

Jan 🙂

Ik denk dat ik de teddy Chris ga noemen 😈
Geintje, hij heeft geen naam, hij komt toch niet als ik 'm roep 😀

Meer vuil, MIG pigments, white spirit en 'wet & damp effects mixture'
12063.jpg

12064.jpg

12065.jpg

12066.jpg

12068.jpg

12070.jpg

12071.jpg

Jan 🙂

Ik heb de foto's nog eens geladen op Imageshack, mijn photobucket account is iedere maand van slag 🙄
12067.jpg

12068x.jpg

12070.jpg

12071.jpg

12063.jpg

12064f.jpg

12065.jpg

12066.jpg

Dom, ik heb dark mud, russian earth dry mud en european dust gebruikt.

Jan 🙂

Hoi Jan,

Dit ziet er aanzienlijk beter uit dan de rode kruisjes, al kon dat natuurlijk al snel 😉

Ik vind het een zeer geslaagd model waar je met plezier naar kijkt, zeker omdat ik dit niveau niet haal en daarom minder kritisch zal zijn dan wellicht anderen 😉

Grt Johanna

Jan, supermooie verwering van de whitewash! Kan je eens een plaatje tonen van de kwast waarmee je dat verweert? 🙂

Ben zelf al aan het 'experimenteren' geweest met het verharden door een kwast niet schoon te maken na het verven enz. Niet echt ideaal. Dacht er aan om nu een metalen polijstborsteltje te gebruiken (voor de auto).

ptr

Heel mooi werk Jan,
Prachtige white wash.
Maar zou persoonlijk nog wel meer modder aanbrengen achter de wielen tegen de hull. Ziet er nog te `glad`uit. Of ben ik te voorbarig met mijn reactie?

Greetz Jacco

Peter, ik gebruik hele simpele penselen die ik bij de kunstenaarsgroothandel koop, een korte wat stuggere penseel werkt wat sneller, maar in principe moet het met iedere willekeurige penseel en wat warm water lukken 😉

Jacco, er wordt nog aan gewerkt, hoewel je er straks niet veel meer van ziet.
Jan 🙂

Ik ben wat aan het klooien geweest met figuren voor op de T34.
Dit is een oud Scale line figuurtje uit de sparesbox. Ik heb de handjes vervangen door exemplaren van Hornet, en hier en daar wat bijgewerkt met magic sculpt.
12073.jpg

12074.jpg

Een wat luguber ogend armpje uit een Gen2 set, voorzien van een Hornet handje....
12075.jpg

En zo moet het straks eruit komen te zien:
12079.jpg

12076u.jpg

12077.jpg

Jan 🙂

OK!

Hi Jan (en alleman 😉)

Allereerst de beste wensen voor 2010! Je model begint er te komen, het is een kleurrijk geheel.

Ik heb gisteren als een van m'n laatste modelbouwdaden 2009 geëxperimenteerd (wat een woord) met de door jou gebruikte white wash techniek en... het was inderdaad kinderlijk eenvoudig met een vet resultaat zoals je al zei! Ik dacht eerst dat er niet veel gebeurde toen ik met een stugge kwast zat te dippen, maar toen ik de haarlak rook besloot ik te stoppen en zag ik al snel het resultaat. Ook de glans van de haarlak waar ik bang voor was is niet te zien.

Voor de andere white wash applicatie, te weten kalk met een borstel aangebracht, gebruik ik overigens een andere simpele techniek: witte acrylplamuur verdund met Glassex. Dit geeft een mooie ruwe en doffe coating. Dezelfde techniek gebruik ik ook voor het nabootsen van pantserstructuur, vullen van naden etc, maar dan minder verdund dus.

Grtn

Vincent

Vincent, nu willen we wel foto's zien hè! 😉

Ik heb vandaag de wielen gemonteerd, na een paar laatste washes met Humbrol verf.
12080.jpg

12084c.jpg

12085n.jpg

12082.jpg

Ik ben nu bezig met het weatheren van de tracks, en het aanbrengen van sneeuw en vocht effecten op de romp en koepel.
Morgen weer nieuwe foto's 😉

Jan 🙂

White wash

Hi Jan,

Maar natuurlijk:

DSC01505.jpg

De techniek heb ik losgelaten op mijn oude gewaardeerde Hetzer, die gepromoveerd is tot mijn Panzerprobekaninchen 😉 Ik was benieuwd of het wit voldoende zou contrasteren met de oorspronkelijke coating, maar dat doet het zeker, dus dat is mooi, ik ben erg enthousiast over deze finish.

Ben ben benieuwd hoe de rupsen van je T34 worden. Een tank zonder rupsen is immers als een huis zonder dak.

Groeten,

Vincent

Altijd handig zo'n test modelletje 😉

Ik ben ondertussen met het toevoegen van sneeuw en vochtigheid begonnen....

12091.jpg

12095.jpg

12097.jpg

12093.jpg

12096.jpg

Het figuur is ondertussen ook in progress. De jas zou een camo moeten krijgen 🙄

12104.jpg

12102v.jpg

12100.jpg

Evenals de losse tennisarm 🙂

12099.jpg

Jan 🙂

Goeiemorruguh Jan,

Wat kan jij geweldig vieze winterwielen maken...nu heb je, vanwege de weersomstandigheden, de referentie voor de deur natuurlijk...

Ik ben dan ook best nieuwsgierig naar je vorderingen van de mercedes...weer het andere uiterste...kan een mooi dio worden met die Rommels Rod!!!!

Mazzel

Ziet er goed uit, Jan. Probeer nog wel de delen van de ophanging die nu nog helemaal groen zijn (tussen de spetters door) nog een beetje een aardetintje te geven, dat breekt het geheel een beetje.

Eelke, volgens mij heb ik het aardig vies allemaal, maar wellicht mis ik iets?

Weer ietsje verder...

Het figuur, ik ben niet zeker van die camo 🙄
12105.jpg

12106.jpg

12107.jpg

12108.jpg

12109.jpg

de tracks in progress:
12110.jpg

12111.jpg

Mr T zelf, meer sneeuw, modder en roet. Bovendien is de hangende arm aangebracht 🤣

12112.jpg

12113.jpg

12115.jpg

12116.jpg

12117.jpg

Jan 🙂

Ok dan..

Hi Jan,

Dit wordt een interessant model, ben vooral nieuwsgierig naar de finale finish van de friul tracks (lekker setje he). Dissonant in het geheel vind ik echter (nog) de vlag. Hij breekt qua kleur wel lekker, maar hij komt me kunstmatig over, wat de rest vh model zeker niet doet. De vlag is te schoon en is niet bevestigd. Ook lijkt hij dik. Ik zou de vlag ofwel weghalen of deze verder bewerken.

Grtn

Vincent

In vind het totaalplaatje heel mooi en realistisch, vind het knap als iemand een whitewash overtuigend neerzet, een van de beste die ik in een tijdje zag.
De vlag kun je op verschillende manieren bekijken, iets nog schoon en ongeschonden geeft wel een heel leuk contrast met Mr.T die een aardige boodschap gedaan heeft.
En ik had nooit verwacht dat de doorschijnende oude kruizen zichtbaar zouden blijven, apart idee en goed uitgevoerd.

Groeten Rick

Ik vind de camo van de officier helemaal niet verkeerd, hoor. Zit er een beetje vaal gewassen uit en past precies in het plaatje.
De arm is geweldig. Net "return of the undead"... 😉 , maar brengt Mr.T wel tot leven.
De modderspetters aan de achterzijde zien er erg realistisch uit, maar gezien de hoeveelheid vuil aan de onderzijde, denk ik dat er meer op zou spatten. Meer spetters op de kont, dus! 😳 😉

Enig minpuntje is de vlag. Voegt in mijn ogen niets toe aan het plaatje, werkt zelfs verstorend en oogt te solide.

Hoi Jan,

De T34 wordt per post steeds mooier 😉 Goed bezig!
Alleen met dat scale-line figuurtje heb ik wat moeite!Ik vind de kwaliteit van het figuur wat minder ten opzichte van de fraaie T34
Wat vind je zelf?

Groet,

Roger

Joo Jan ziet er super uit. Heerlijk smerig zoals we gewend zijn van je. De vlag mag nog wel wat viezer. Ik zou em er wel op laten. Leuk kleur contrast!
Wat betreft de camo op de jas.... Ik dacht altijd dat deze camo meer een voorjaarskleurtje was? (correct me if i'm wrong!)

Grtz Jeroen

Hoi Jan,

Dit vind ik wel een van je betere werken! Je weatheringtechnieken zien er vooralsnog prima uit.
De camojas is goed geslaagd, maar de vlag had (ook) iets valer gemogen.
Anyways...mooie postings!

Groet frank

Bedankt voor jullie reacties 🙂

De vlag is net dubbel gevouwen en erop gelijmd, en wordt zeker nog nabewerkt 😉
Ron, ik wil er niet te veel modder op gooien, dat vind ik jammer van de white wash. Laten we het erop houden dat het net dooit en de T34 nog niet veel bewogen heeft. De modder op het onderstel is ouder 😉
roger hurkmans zei:
Alleen met dat scale-line figuurtje heb ik wat moeite!Ik vind de kwaliteit van het figuur wat minder ten opzichte van de fraaie T34
Wat vind je zelf?
Dat is precies ook mijn knelpunt, de pose is ideaal, het figuur an sich niet slecht (zeker na de verbeterde handjes) maar mijn schilderwerk is nog niet goed genoeg 😕 😳 Ik kwam er ook al achter dat de kleuren in het patroon niet kloppen (zoals Jeroen ook al aanhaalde) maar ik heb de juiste verf inmiddels in huis. Ik denk er sterk aan het figuur te strippen en opnieuw te doen, wellicht met een Hornet hoofdje en nieuwe schoenen. Bedankt voor je uitgesproken mening, kan ik zeer waarderen 😉

Jan 🙂

Jan, als je nou de tank 200 en het boekje van Calvin Tan erbij pakt kom je al een stapje verder. Metname de close-up foto's van Rob Linssen zijn heel bruikbaar en bekijk zijn foto's met die van Calvin en wat vanuit evt. boeken die je hebt over cammopatronen (of via online).

Je tank is een genot en het figuurtje kan zeker wat beter want neemt nu wel te veel weg van het moois.

JW

Hoi Jan,

Mooi werk, maar ik vroeg mij af, zit er aan de binnenzijde van het luik niet een handvat oid?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je op deze manier het luik opent of dichtklapt (het kan natuurlijk altijd wel eens voorkomen...) zonder forse beschadigingen aan je hand op te lopen..

groet,
RJ

Terug
Bovenaan