Für Deutschland! 1/35

N. Drent

Lid van de TWENOT
Hoi mensen! Ik leef nog!
Ben op het moment een beetje aan het prutten om een diorama te maken, maar dat was telkens een klein beetje doen. Nu ik een verslag ga bijhouden, wil ik er wat meer aan zitten werken. Ipv 1x in de maand iets er aan doen, wil ik er dus wat vaker iets aan doen.

De planning/verhaal
Het diorama is ergens gesitueerd tussen normandie, en berlijn. Het word een zomers/nazomers tafereel, dus geen sneeuw oid. Een uitgeschakelde StuG IV is aan de kant geduwd, half in de sloot. Deze stug is geraakt in zijn flank, bij de tracks, waardoor de motor is geraakt en de tank is uitgeschakeld. Waarschijnlijk door een ambush van de britten/amerikanen, maar dat mag de kijker zelf bedenken. Ondertussen is de strijd hier wat meer gedaald, maar zijn er soms nog wel verassings aanvallen van wat duitsers die nog zijn achter gebleven. Er worden vaak patrouilles gelopen om de duitsers te zoeken en gevangen te nemen of uit te schakelen. Op dit diorama, zijn 5 britten aan het patrouilleren. Ook zijn er 3 achtergebleven britten, die aan het uitrusten zijn en misschien een appeltje aan het eten zijn (moet nog kijken of dat lukt). Zij zitten boven op een heuvel. Achter hun staat een hek, met een poort oid, naar de achterliggende gebieden. Maar dan! 2 achtergebleven duitsers schuilen achter de StuG IV in de sloot! 1 staat net op het punt om een granaat te gooien, of heeft een handgranaat in zijn hand. in de andere hand een geweer of panzerfaust. De 2de duitser heeft een geweer/mitrailleur achtig ding vast. Ook is er net een willys jeepje langs gereden, en een gedeelte van de aanhanger is nog te zien in de hoek (word afgezaagd/gesneden). Ik weet dat dat niet helemaal historisch correct is, maar anders was die hoek zo leeg 🤣 . Ben ook nog van plan om in het slootje een klein laagje water te storten.

DE gebruikte kits
CIMG7475.jpg

De stug, deze word helemaal gebruikt (duh)

CIMG7474.jpg

Van deze kit word de aanhanger gebruikt.

CIMG7471.jpg

van dit kitje, gebruik ik de 2 meest rechtse figuren.

CIMG7472.jpg

Hier gebruik ik alle figuren van.

CIMG7473.jpg

Hier gebruik ik de 3 rechtse figuren van.

Bouwfoto's
Zo staat het diorama er nu bij:
CIMG7470.jpg

CIMG7465.jpg

CIMG7469.jpg

CIMG7468.jpg

CIMG7467.jpg

CIMG7457.jpg

CIMG7466.jpg

CIMG7455.jpg

CIMG7454.jpg

-De StuG gaat nog in de dasty/ ovenreiniger, ook omdat ik niet meer weet welke kleuren ik heb gebruikt en ik sommige dingen moet bijwerken. ook omdat ik her en der overspray heb.
-Het oppervlakte van het diorama is uit mn hoofd 28*28
-wil nog wat sporen van gevechten laten zien, dmv hulzen her en der op de grond, moet nog even bedenken hoe ik die ga maken.

Tips/truc's en 'n leuke naam hiervoor, welkom!

gr nicky

Re: ''StuG IV + britten + ambush!'' Naam/hulp gezocht

Leuk idee nicky, ben benieuwd hoe het verder wordt.

Ideetjes voor de titel:
Payback tommies
The walk with no turning back (moet je wel even zo'n verbodsbordje inzetten)
Never ending walk
You never walk alone

gr,
jurjen

EDIT: titeltje bij gevoegd

ruckmarsch? Even geinspireerd door het boek van pallud dat ruckmarsch heet, vandaar het vraagteken ruckmarsch is terugtocht, maar daar dan het vraagteken bij...heeft wel iets denk ik...
pascal

Hoi Nicky, lekker bezig weer..
Titelideetjes:
"Roadkill"
"For Germany !"
"Desperate Measures"

Veel bouwplezier 😀

Hoi iedereen! Ik wist dat ik nog ergens moest reageren, dus hier komt 'ie:
Bedankt voor de leuke ideetjes voor titels, en ik vind de ''For Germany!'' een leuk idee! Misschien in het duits schrijven, maar dat weet ik nog even niet. Figuurtjes zijn ondertussen in elkaar geplakt, maar eerst leren voor proefwerkweek voordat ik verder kan. Denk dat ik ze meeneem naar overloon om ze daar te schilderen. Is ook lekker makkelijk als ik ene kleurtje nodig heb die ik niet heb 🤣

Hoi Nicky,
Je kunt de titel prima in het duits doen : "Für Deutschland !" Meeste mensen snappen dit.
Maar je kan eventueel dan tussen haakjes en wat kleinere letters (For Germany) er onder zetten.

Mazzels 😉

Update!
Figuurtjes zitten in de primer, en de meeste oneffendheden zijn ondertussen weggewerkt. Vanavond nog een laagje primer erop, voor de zekerheid en dan zondag in overloon gaan schilderen. De StuG heb ik een nieuwe camo gegeven, maar ik denk dat ik nog wat meer lijntjes moet zetten (te veel streep camo). Ook heb ik een hekje gemaakt voor op het hoge gedeelte, met een poortje. Nu weet je waarom er een trappetje zit. Staat namelijk ook zo raar als er ergens in the middle of nowhere een trapje is gegraven.

pics[/]
CIMG7506.jpg

De figuurtjes, de andere foto wilde niet uploaden... een of andere fout of zo.

CIMG7508.jpg

CIMG7507.jpg

CIMG7509.jpg

Vooral op de laatste foto, kun je zien wat ik bedoel met dat ik het te veel streep is.

CIMG7512.jpg

CIMG7511.jpg

CIMG7510.jpg

En het hekje. Het poortje is beweegbaar 😀 😀

Tot zondag!
gr nicky

ondertussen ik heb de 2 duitsers bijna helemaal geschilderd. Moet alleen nog de riempjes schilderen enzo. De camo op hun uniform is redelijk fictief, want t splinter camo afplakken lukte niet. De tape liet los tijdens het schilderen.
CIMG7921.jpg

CIMG7922.jpg

CIMG7923.jpg

CIMG7925.jpg

CIMG7928.jpg

NExt, de volgende 8 figuurtjes 🤣

splinter cammo met afplakken? 😱 dat kan heel prima zonder afplakken hoor, maar is een kwestie van oefenen. ik zou zelf meer aandacht besteden aan de gezichten, en in t vervolg verf gebruiken die je verdund, dit ligt er helaas heel dik op, en das bij bv t bruine uniform erg duidelijk te zien. verders heeft t koppie een beetje een clownsmondje en clownsoogjes, als je hier wat extra aandacht aan besteed, en ook je figuren voorziet van schaduw, bv dmv een donkere wash en wat extra liefde in t gezichtje stopt, dan zijn ze al een stuk overtuigender!

zowiezo altijd bij de plastic figuurtjes... de handjes zijn vaak crap! nog een klein puntje, behalve de riempjes van de bepakking kun je bv ook het overhempie van de figuren een ander kleurtje geven, dwz het overhempie onder het uniformjasje!

zijn dit die georgiersch? die horen namelijk gewoon een veldgroen uniform aan te hebben, niet meteen makkelijker te schilderen, maar wel kwa kleur wat sneller overtuigend als t werk nu! misschien een investering om te doen, koop een of 2 goeie penselen, bv windsor en newtons, heb ik ook gedaan, WERELD van verschil icm goed verdunde verf of acryl verf, dan lijkt t meteen of je 100x beter bent geworden omdat de verf bv komt waar je op richt en dergelijke

als je de stug nog voorziet van een extra groen camoflagekleurtje denk ik dat het streperige er snel vanaf is, en daarbij, camoflage mag best streperig zijn, t gaat tenslotte om het breken van de vormen van het voertuig, als ie panzergeel is zie je em namelijk van verre staan in een grasveldje, en dan is het breken van de vorm belangerijker zodat je niet meteen ziet waar je op schiet, en dat geeft de stug crew kans om zelf eerst te schieten 😈

hey timo
Timo de Porto zei:
zowiezo altijd bij de plastic figuurtjes... de handjes zijn vaak crap!
Wat wil je dat ik hiertegen doe dan? 🙄
Timo de Porto zei:
in t vervolg verf gebruiken die je verdund, dit ligt er helaas heel dik op
Heel dik, vind ik over dreven. Het ligt er wel wat dik op, maar niet heel dik.
Timo de Porto zei:
zijn dit die georgiersch? die horen namelijk gewoon een veldgroen uniform aan te hebben,
Hoe kom je erbij dat dit georgiersch zijn? het zijn fallschirmjagers, zoals je op het doosje van dragon kunt zien.
Timo de Porto zei:
misschien een investering om te doen, koop een of 2 goeie penselen, bv windsor en newtons
Waaraan kun je zien dat ik geen windsor&newtons penselen gebruik, want misschien gebruik ik die wel. Heb nergens gezegd dat ik deze penselen niet deed gebruiken hoor! *gebruikt rotmarder-kolinksy penselen 🤣 *

Gezichtjes ga ik bijwerken, en de tip voor de overhempies vind ik een goed idee!

gr nicky

Zooooo, weer een update! Britten ver geschilderd, alleen nog de gezichtjes/handjes en de wapens. Gezichtjes van de duitsters doe ik dan ook gelijk. De stug heeft nog een mooi camo groen laagje gekregen (vind het zelf heel mooi gelukt eigenlijk) en heb wat spul gemaakt bij het diorama als accesoires.
Ben er eindelijk over uit, het dio gaat zich afspelen tijdens de zak van falaise. Hierdoor hoef ik niet moeilijk te doen met markeringen zoeken voor de StuG 🤣 . Over de opstelling, het enigste wat 'vast' staat, is de plek van de StuG, en de figuurtjes. De rest kan allemaal nog veranderen 😀

CIMG8034.jpg

CIMG8035.jpg

CIMG8038.jpg

CIMG8040.jpg

CIMG8049.jpg

CIMG8050.jpg

CIMG8051.jpg

CIMG8053.jpg

CIMG8055.jpg

CIMG8054.jpg

CIMG8056.jpg

CIMG8058.jpg

CIMG8057.jpg

CIMG8059.jpg

CIMG8060.jpg

Vanaf maandag zal het tempo weer lager worden helaas, moet weer naar school 🙁 .

gr nicky

Nicky,

Ik vind je dio propvol zitten met allerlei ideeen, maar ik vind het persoonlijk echt te vol; op elke vierkante meter is iets gaande.
Ik denk ook dat je aanpak zich hieraan aanpast; je werkt nu in de volle breedte aan het dio, en dat is nogal wat.
Persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet om dit project aan te pakken per item; dus eerst de Stug , daarna de figuren, daarna de PaK ... of neem eender welke volgorde... Ben je overigens aangesloten bij een bouwgroep ?

groet

Hey Nicky,

Lekker bezig hoor. Neem de tijd, het hoeft morgen niet af!
Eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag, was" haal aub die PAK weg" Het maakt je diorama veel te vol en haalt ook een stuk van je verhaal weg.
Je hebt al een mooie kar gemaakt die kennelijk achtergelaten is. Mss dat je die wat meer op de plaats van de PAK kan zetten en wat verloren bagage etc eromheen situeren.
Geef je gelijk wat meer drama neer.
Zag vervolgens dat Johannes ook had aangegeven dat je dio wel erg vol is.

Verder mooie foto's trouwens, vooral de zwart-witte geven mooie effecten.
Zoals gezegd, neem lekker de tijd voor dit project en ga lekker experimenteren met de diverse technieken.

Ben benieuwd naar je vorderingen.

Gr. Eelco

Uit je inleidende tekst kan ik opmaken dat je aan fantasie geen gebrek hebt. Maar toch zovele dingen tegelijkertijd in 1 project: voertuig, figuren, dioramabouw, zoveel verschillende specialiteiten tesamen. Om dat allemaal goed te doen ... dat gaan gewoon niet. Stap voor stap, pas a pas, chi va piano, va sano e lontano.

Lekker bezig Nicky 😀

de tip om deel voor deel te doen lijkt me zeer nuttig. Dat maakt het werken eraan rustiger voor jezelf en het concentreren erop makkelijker.
Ik ken dat wel, alles tegelijk willen afmaken, want wat je in je hoofd hebt, wil je vóór je zien staan
happy03_zps2a93beb9.gif

Mijn mening over de vulling : lékker vol 😛 Wanneer je de foto's van die slachtpartij rond Falaise bekijkt kom je óók ogen tekort...
Maar bedenk even goed wat je wil met jouw diorama :
-Wil je fijn jouw idee neerzetten en vooral bezig zijn met de techniek van bouwen en schilderen: ga vooral je gang !
-Of wil je dat de kijker gegrepen wordt door het verhaal, dan zul je rekening moeten houden met een aantal richtlijnen zoals : inhoud, compositie en presentatie.

In het laatste geval kún je inderdaad het één en ander schrappen : PAK 40, kar, hekwerk. Da's wel veel eigenlijk he ?

Misschien zo laten en de Britten wat meer verspreiden, 1 pakt bijv. iets op tussen het hek en de PAK misschien ? (dat zou ikke doen, maar dat is mijn smaak he 😉 )
Of : de PAK weghalen en de kar er voor in de plaats zetten, én de Britten verspreiden ? Die Duitsers zitten prima daar in een klein hoekje (ze zaten daar in 't echt toch ook behoorlijk in 't nauw.. )
En met goed wat rondslingerende uitrusting en weet ik wat, bereik je ook dat drama.

Tijd heb je genoeg... niet naar de finish staren, gewoon genieten van de weg er naartoe.
Bekijk 't goed, maak een werklijstje, werk geconcentreerd, maar vooral : heb er plezier in
danse_zps7b1db3eb.gif

Vrolijke groet
bravo_zpse8aefded.gif

Peter

Johannes Haspels zei:
Ben je overigens aangesloten bij een bouwgroep ?
Yep, de BMC (goirle)

@iedereen, zoals ik al zei, alles kan veranderen qua opstelling/indeling, behalve de stug, en de figuren. Dus het is inderdaad nog een mogelijkheid om de pak weg te laten, en de kar te verplaatsen. Voordeel is dat ik de pak nog niet 'kapot' heb gemaakt, dus ook eventueel nog zo in de kast kan zetten 🙂

@peter, hekwerk blijft staan, ben te trots op mn beweegbaar poortje 🤣 . En vind hem ook geod gelukt. Figuren ga ik niet aanpassen, misschien de plaatsing, maar niet de pose. Ik ga eerst beter leren om figuren te schilderen, voordat ik ze ga aanpassen 😉 . Maar ik snap je redenatie.

gr nicky

je schrijft dat je verf er wat dik op zit, maar als je goed kijkt naar de camoflage op het jasje van de para die op z'n knieen zit, dan zul je zien dat je verf er way te dik op zit, en ik raad je zowiezo af om "fantasie" camoflagepatronen te gebruiken op een para uniform, wat je niet alleen dus in fantasiepatroon hebt geschilderd, maar ook nog eens niet juist hebt geschilderd, kijk maar eens naar de box art, dan zul je zien dat de jas of blouse niet tot hun riem loopt, maar tot ver over hun heupen om hun benen samengeknoopt zit, dus je jasje klopt nu kwa vorm ook niet, beetje zonde, want van dit type uniform is een mooi schilder-oefen-object, niet al te ingewikkeld, basis begint in een ietwat vale groene uniformkleur welke vaak gezien wordt met een wat donkerdere groene broek (zie de figuur met panzershreck), maar ook het uniform van de knielende figuur is vrij eenvoudig te doen, basis gelig, en dan de camoflage in 2 kleuren, ik kan je aanraden om eens wat boekje te kopen waar eea over vormen van camoflage, kleuren van camoflage en het schilderen an sich goed uitgelegd wordt. zelf heb ik veel gehad aan het boekje van calvin tan, uitgebracht door osprey, maar jaume ortiz forns heeft een boekje wat uitgebracht is door osprey, waar je kwa kleur en kwa schildertechniek veel winst uit kunt halen. boekje kost geloof ik iets van 18 euro nieuw, maar verdomd handig...

over de stug kan ik erg kort zijn, verf zit er slordig op, de gele basislaag lijkt wel oke, kun je misschien met wat extra pre shading rond bv de luiken en dergelijke wat winst uit halen (ik begin zelf met een volledig zwart gespoten voertuig, plekjes die van zichzelf al donkerder zijn, zoals onder de luiken en dergelijke behouden dan hun zwarte kleur, scheelt je wat werk met het na schaduwen en washes. het bruin zit er ook behoorlijk dik op, wat opzich nog wel enigszins weg te werken is, maar, beter dunnere laagjes gebruiken, beter een te dunne laag die je naderhand bijwerkt met een extra neveltje, als een laag die te dik is, zo maskeer je het detail wat op een kit van deze leeftijd al niet ontzettend aanwezig is.
het groen heeft geen meerwaarde in mijn ogen, het is erg slecht gedekt, maar heeft wel heel veel overspray, ene plek wel gedekt, andere plek weer totaal niet, en dat komt het stugje niet ten goede, en met wat extra aandacht en liefde kun je hier een leuk karretje van maken!

verder, zoals m'n voorgangers al zeggen, t is druk, wat opzich geen kwaad kan, maar ik zou de stug dan meer naar voren schuiven, desnoods half in de greppel, en de beide figuren die de ambush uitvoeren een beperktere ruimte op de dio geven, wat ook wat extra gevoel van 2 sneaky basterds geeft, wat extra bosjes en dergelijke geeft dat gevoel wat extra. zelf had ik het andersom ingericht, zodat je de aandacht wat van de 2 duitsers afleid, en de ambush van boven komt. verder liggen er zomaar een paar panther tracks in de berm, wat is het verhaal daarachter? alsook, overal wapens, een kar98k, een mg34, een mp40, een mg42, een panzerfaust, en ik meen zelfs half onder de pak 40 een grease gun te zien liggen? en op de pak 40 een panzershreck? mij lijkt de combinatie pak 40, en panzerfaust, en panzershreck nogal veel, ik zou die niet zo dicht bij elkaar verwachten, ze dienen tenslotte alle 3 hetzelfde doel, dus waarom zijn ze zo dicht bij elkaar? en wie bedenkt het op die toch wat zware pak 40 helemaal op die bult te gaan lopen slepen? t verhaal in je hoofd achter de compositie van de dio is me wel enigszins duidelijk, maar naar mijn idee niet logisch, hetgeen je wilt uitbeelden is een ambush van para's op een "nietsvermoedende" britse colonne die "nietsvermoedend" tussen het door de duitsers achtergelaten oorlogstuig, inclusief een stug lopen, en daar wringt bij mij de schoen wat, als je op pad bent en de tegenstander is zo overduidelijk aanwezig zou ik daar niet op die manier lopen.

britse figuren kan ik nog niet veel zinnigs over zeggen, daar wordt ik uit de foto's weinig wijzer van kwa schaduwen en highlights, maar de verf lijkt er beter op te zitten als op de duitsers, heb je bv wel eens overwogen om de basislaag van zo'n figuur met de airbrush te doen, en vervolgens de details met de kwast, waarmee je gecontroleerd highlights en schaduwen kunt aanbrengen?

hoop puntjes die misschien niet altijd positief klinken, maar niet negatief bedoeld zijn, ik heb ook genoeg gemarteld, en ik zie er wel potentieel in, maar weinig stuur en controle.

met het juiste gebruik van tips die je hier van veel mensen gratis kunt krijgen en oefening in diverse aspecten van de modelbouw kom je er wel nicky, rustig aan, en laat je niet afschrikken door wat ik hier omschrijf, ik heb afgelopen zaterdag op de bouwdag van baugruppe noord holland noord met het jongste bouwertje bij ons (13 of 14 meen ik?) ook uitgelegd en laten zien hoe je met 1 basiskleur, 1 schaduwkleur en 1 highlightkleur al een heel ander resulaat krijgt in het schilderen van figuurtjes, maar ook laten zien dat goeie tools wel echt onmisbaar zijn.

oh, en over de plastic handjes.... klinkt misschien stom, maar koop eens 2e hands een paar resin figuren van bv verlinden, en ga daar eens aan zitten schilderen. verlinden is tegenwoordig verre van de beste resin figuren fabrikant, maarrrrrr, ze hebben best leuke figuurtjes en ze worden zowat "gedumpt" voor 3 a 4 euro per stuk, en je zult zien dat zulke figuren het schilderwerk niet alleen veel makkelijker maar ook veel leuker maken, je begint al met veel meer detail als vouwen en plooien en knopen en dat soort dingen!

Timo

De duitsers gaan nog in de ovenreiniger en gaan aangepakt worden qua schilderen. Over de stug, zeg je dat de verf (met name het groen) er slordig op zit. Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit juist realistisch... Want als de verf haastig met een airbrush/spuitbus (hadden ze spuitbussen? ) aangebracht word, dan zal het ook niet overal even netjes dekken, en zal er ook overspray zijn. Over het bruin ben ik het eens, dat zit er wel wat dikjes op. Wil het eigenlijk niet meer gaan aanpassen, want ik merk dat als ik nu nog te veel dingen moet gaan aanpassen (verf van stug, verf op stug etc.) ik waarschijnlijk vrij snel mijn aandacht hieraan ga verliezen, en dat willen we natuurlijk ook niet 😀 .
Britse figuren zijn inderdaad aangebracht met airbrush, en de details met de kwast. dit omdat ik hiervoor tamiya verf heb gebruikt, en dat kwast niet echt goed.
En over de resin figuren. Klinkt niet stom wat je zegt, maar ik wil liever geen resin in huis/ op mijn slaapkamer hebben. Want op mijn slaapkamer bouw ik ook, en daar wil ik liever geen giftige stof rond hebben hangen (airbrush ook ergens anders). Dus heb je nog alternatieven in plastic?

Update! Grond geverfd, gras ook.... Figuren en dingetjes staan er even op voor het idee hoe het eruit komt te zien.
CIMG8115.jpg

CIMG8116.jpg

CIMG8112.jpg

CIMG8114.jpg

CIMG8111.jpg

CIMG8110.jpg

CIMG8108.jpg

CIMG8109.jpg

Greetz, nicky!

Hoi NIcky,

Even los van het feit dat je de voorgaande reacties behoorlijk naast je neerlegt, vind ik wel dat je er voorlopig goed werk van maakt.
Ik herhaal mijn voorgaande bericht dat het wat druk is, waarbij ik de pak en houten constructie ervoor weg zou laten.

groet

Hey johannes, Het hek blijft staan, maar de pak kan weggelaten worden. Had hem op deze foto's erop gezet voor het idee. Maar, als ik een van mijn voorgaande berichten herhaal, kan er nog van alles aan de opstelling van de 'accesoires' veranderen, weggelaten worden, of juist erbij komen.
Ik ga eerst zorgen dat alles geschilderd/ in elkaar zit, zodat ik alles kan bekijken als het geverfd is. Hierna ga ik op 'zoek' naar de juiste compositie van de pak (of zonder pak), karretje, kistjes, geweertjes, AT-dingen etc.

gr nicky

Nicky,

Camoflagepatromen werden zelfs aangebracht met een bezem, maar mn punt is, als je in t veld met de verfspuit aan t klooien gaat, wordt er veel meer groen, de verfspuiten die ze toen hadden blaften er heel wat verf doorheen... Ik zou zelf het groen meer aanwezig laten zijn, staat mooier tov de ondergrond, die ook groen is. Pak weg, stug wat verder omhoog, en met 1 stel wielen in de sloot, maar wat meer gedraaid in de richting van t weggetje? Verders, groen, bomen, hoog gras, struiken, nog mer groen, eventueel voorjaarsmodder, dat soort dingen maken t wat meer af en naar elkaar toe getrokken. Ik zou het diorama verschuiven, zodat je op de achterkant van de stug, en de voorkant van de britten kijkt, voegt misschien wat extra dimentie toe aan t geheel?

Voor nu als laatste,

Resin is niet zo eng als je denkt hoor, t is geen lolly waar je aan likt ofzo, je moet wat oppassen voor t stof, das nie zo gezond, maar das geen enkel kuststof-schuurstof. Misschien zijn ze wel wat duurder, maar zoveel mooier en zoveel "eenvoudiger" te schilderen...

Struiken hoog gras en bloemetjes gaan nog toegevoegd worden. StuG had ik op deze foto's al wat anders geplaatst, dan op de vorige foto's. Jouw idee vind ik ook leuk, dat ie schuin staat. Groen kan ik nog wel wat bijwerken, door er wat meer lijntjes/dikkere lijntjes over te spuiten, of nog een keer over lijntjes heen te gaan.
Over dio verschuiven, is ook wel een leuk idee! ik zal er in ieder geval serieus over nadenken.

Toch waag ik me liever (nog) niet aan resin, maar dat is ook persoonlijk..

Oh enne:
1167699_547197738687353_2137015152_n_zpsd4383f5e.jpg

🙂

Update! Ik heb eigenlijk niet meer te melden dat de meeste accesoires nog verder geschilderd moeten worden, en dat de britten bijna klaar zijn. Ook moet de stug nog verder geschilderd worden. op 2 foto's kun je het naamplaatje zien die ik via Maarten Van Campenhout heb besteld, nogmaals bedankt! Ook bied ik alvast mijn excuses aan voor de slechtere kwaliteit foto's, m'n fototoestel begint echt slechter te worden.. En het geld groeit hier helaas niet aan de boom om een nieuwe te kopen 🙁
Enjoy!
CIMG8167.jpg

CIMG8168.jpg

CIMG8172.jpg

CIMG8173.jpg

CIMG8175.jpg

CIMG8176.jpg

CIMG8180.jpg

CIMG8181.jpg

CIMG8182.jpg

CIMG8183.jpg

CIMG8184.jpg

CIMG8185.jpg

CIMG8186.jpg

CIMG8187.jpg

De rest van de wapentjes enzo die er nog op moeten komen, heb ook nog wat andere zooi die niet op de foto staat.
CIMG8188.jpg

Greetz, nicky

ik volg em nog steeds, maar als ik er wel over nadenk.... hoe logisch is een stg44 ten tijde van het gat van falaise? en... wat doet de amerikaanse grease gun vlak voor de kar?

ik zie nog weinig progressie tov de vorige update, maar dat zal vast goedkomen!

Stukje bij beetje begint het al aardig te vorderen Nicky 🙂

Goed dat je de Pak-40 weglaat. Oogt toch beter.
Beter om véél losse kleine items toe te voegen om de Falaise-chaos te benadrukken.
Ben ook benieuwd naar de voltooing van de britten, ze zien er nu nog wat eentonig uit...

viel Spaß !
bravo_zpse8aefded.gif

Peter

Timo de Porto zei:
hoe logisch is een stg44 ten tijde van het gat van falaise? en... wat doet de amerikaanse grease gun vlak voor de kar?
Laat ik het zo zeggen timo, de stg44 zat in het setje van 'hedgerow tank hunters, fallschhirmjager normandy 1944. Dus dan denk ik dat ze het bij de zak van falaise (later dus) wel zullen hebben 😀 . Wat is de grease gun?

Het begon heel leuk enzo, dat vallejo still water.. DAcht echt dat het leuk spul was, dus stoen het ver droog was, er een foto van gemaakt
CIMG8247.jpg

CIMG8244.jpg

Leuk spul toch? Geeft een heel leuk effect... zou je denken. Want 4 uur nadat deze foto's waren genomen, was dit het resultaat:
CIMG8261.jpg

Met op meer plekken nog meer scheuren enzo. Dus gisteravond het er maar weer uitgebroken, en er een laagje klei in gelegd. Vanmorgen verder afgemaakt met gips en pigment, met dit als resultaat
CIMG8263.jpg

Ook een heel leuk effect, maar toch was het helaas leuker geweest als er water in had gezeten..

Dat de wielen van de stug bijgewerkt moeten worden, is bij mij bekend trouwens 😉 Alles wat je op deze foto's ziet, zit al vast. Het moeilijkste vond ik, om de wapens enzo in een zo natuurlijk mogelijke manier te leggen, zonder dat het er 'recht toe, recht an' d'r uit zag.

Nu nog 1 kant van de tracks, en dan schilderen en verweren.. . Et fini!

Ohja, heb 2 boomstammetjes toegevoegd aan de stug, om het een beetje te breken.. De boomstammetjes zitten vast met het draad dat ik er omheen gewikkeld heb!
1375924_546906202047144_1874927144_n.jpg

greetz, nicky

Stg 44 zitin dat setje omdat die op de sprue zit, dat is gewoon een standaard sprue met wapens, ongeacht of ze gebruikt worden of niet. Ik zou zeggen weghalen en de aloude kar 98 voor neerleggen, zijn er destijds 14 miljoen van gemaakt ofzo, grote kans dat je die daar dus tegenkomt..

Greasegun lijkt vlak voor de aanhanger te liggen? Das een amerikaanse versie van een sten. Cheap, simple and reliable. Jammer van t water, zag er wel leuk uit, enig idee waarom t zo is gaan scheuren?

Timo

Oh dat geweertje, die is nog niet bevestigd op het diorama, en als ik het zo lees, zal die ook niet bevestigd worden 😀
Over de stg44, als je het zo s chrijft, is het inderdaad niet echt logisch om hem op mn diorama te hebben liggen. Maar aan de andere kant vind ik het ding weer zo stoer/machtig eruit zien, dat ik hem uist om die reden wel op mn dio wil hebben. Denk dat 'ie blijft liggen, maar het kan altidj nog veranderen! 😉

Gezien de tijdlijn lijkt het me een ietwat onlogisch, maar t is jou dio. Ik hoop dat je t heel erg groen maakt voor het af is, stug half in de bossages, falschirmjagers verdekt opgesteld in de bosjes, de britten nietsvermoedend langslopend... Je kunt van de britten evt ook polen maken?

Geen idee of je al eens bomen hebt gemaakt, maar de zeeschuim methode is in dit geval een goeie methode om een dichte, volle struikerige omgeving te maken!

Timo

@danny Het armpje/handje in de sloot , is symbool voor de gruwelijkheden van de 2de wereldoorlog, én van de afslachting in de zak van falaise. En het is 1 van de kleinere details die ik toe wil voegen, die je gaat zien als je langer naar het diorama kijkt

@timo, heb al wel eens bomen gemaakt, maar dat was niet zo'n success..zal eens kijken of ik aan zeeschuim kan komen, en als ik het heb, hoe moet ik het dan verwerken?

Ga van de britten geen olen maken

Zeeschuim uitpluizen, de blaadjes eruit peuteren, eventueel t plantje nog wat voller maken door er wat extra takjes in te lijmen met houtlijm, stammetjes houtkleurig spuiten, daarna bij de action spuitlijm halen, en de boom bespuiten met spuitlijm, en t ding bestrooien met zgn turf, bv verkrijgbaar bij woodlands scenics. Eventueel de kleur aanpassen met de luchtspuit, t ding wat aflakken met haarlak (tegen losse turf), en je kunt em plaatsen...

Dank allemaal, en sorry voor de late reactie 😳

Update! Ik heb jullie de laatste tijd eignelijk bijna niet op de hoogte gehouden, maar er is ook niet zo heel veel veranderd 🙂 Wat struikjes toegevoegd etc. Zo wat foto's, volgens mij zijn ze niet in chronologische volgorde geupload, sorry 😉 . Sommige foto's zijn met flits, de andere met lampen.
CIMG8440.jpg

CIMG8447.jpg

CIMG8448.jpg

CIMG8449.jpg

CIMG8450.jpg

CIMG8452.jpg

CIMG8453.jpg

CIMG8454.jpg

CIMG8455.jpg

CIMG8458.jpg

CIMG8459.jpg

CIMG8468.jpg

CIMG8469.jpg

CIMG8470.jpg

CIMG8473.jpg

CIMG8474.jpg

CIMG8441.jpg

CIMG8456.jpg

Met flits:
CIMG8471.jpg

Zonder flits:
CIMG8472.jpg

Meet the poppekes!
CIMG8476.jpg
CIMG8477.jpg

CIMG8478.jpg
CIMG8479.jpg

CIMG8480.jpg
CIMG8481.jpg

CIMG8482.jpg

Van de Duitser met de MG42 moet ik nog een goede foto proberen te maken.
Next: StuG IV afmaken, en nog wat stoeien met pigment etc. Und denn ist es Fertig.. Of niet?
De losse sprietjes bij de hoge plukken gras, zijn ondertussen al weggehaald, of worden nog weggehaald. Ik zie elke keer weer nieuwe stukjes *zucht* . Dat komt omdat ik de plukken gras heb moeten snoeien, eerst waren ze ongeveer 't dubbele qua hoogte.

Nog een gelukkig nieuwjaar gewenst 🙂

greetz, nicky

nou...ik zou zelf heel wat groen meer toevoegen, vooral langs de stug, die duitsers zitten nu direct in het zicht, tactisch misschien niet de beste oplossing.... furthermore, de britse helmen, ik zou voor wat groener gaan, en de figuren kunnen een aantal washes gebruiken, tassen, puttees, wapens, misschien wat highlights op de bovenkant van de schouders en mouwen, drybrush ze eens met een wat lichtere kleur, scheelt al heel veel. daarna een "donkere" wash, heb je meteen schaduwen, en kijk naar je wapens, die mogen nog heel wat aandacht om ze "af" te maken. kijk eens op google naar een lee enfield, zijn behoorlijk donker van kleur, maar ook mat ipv glanzend, en de metaaldelen mogen wat meer metaal achtig zijn, maargoed, je bent er nog niet.

gras, bosjes, misschien wat extra modder. vooral op de helling zou ik bosjes maken, maar dan niet zo zuinig als je t nu hebt, maar vol en dik, net als rond de stug, net alsof ie half in de bosjes, half in een (droge) sloot staat. de streek die je uitbeeld is namelijk heel erg groen

Hoi Nicky, de tips van Timo kun je wat mee lijkt me, dus daar
hoef ik nix an toe te voegen 😉

En bij deze een compliment voor de nette fotografie met de neutrale achtergrond,
zo komt je werk veel beter over
bravo_zpse8aefded.gif

succes ! 😀

Peter

Ook ik deel de mening dat er wat meer natuur toevoegen een struikje of een boom oid. Dat het net wat interessanter wordt.

Je voertuig mag nog wel wat werk met modder/pigmenten gebruiken om zo meer in je dio te blenden.

Maar het idee is goed uitgewerkt. Nu de afwerking nog en je hebt een zeer mooi dio gemaakt.

Dank voor de tips heren!
Eerste dio @jeremy
Thanks voor de complimenten en de tips heren!

Update:

Ga ik het lekker kort houden vandaag, met lekker veel foto's. Stug heeft de decals ondertussen ontvangen, en er zit alweer een glanslaklaagje op voor de verwering. Ook nog wat planten toegevoegd aan 't ondergrondje:
CIMG8605.jpg

CIMG8607.jpg

CIMG8608.jpg

CIMG8609.jpg

CIMG8610.jpg

CIMG8611.jpg

Foto'tje samen met Henk:
CIMG8614.jpg

En nog een overzichtsfoto met mijn bedford, en de 6 ponder:
CIMG8623.jpg

Henk, opletten!
CIMG8624.jpg

Nog wat foto's van 't ondergrondje:
CIMG8626.jpg

CIMG8627.jpg

CIMG8628.jpg

CIMG8629.jpg

CIMG8630.jpg

CIMG8653.jpg

CIMG8625.jpg

To do:
-Nog wat accesoires toevoegen
-ammo belt voor mg42
-weathering
-?

greetz, nicky

goed je referenties naslaan... je hebt de terugloopwielen van je stug, je weet wel, die grote ronde dingen achteraan bij de rupsbanden "zwart" gemaakt, maar die horen ofwel de basiskleur van de tank als ze nieuw zijn, of gepolijst metaal als ze gebruikt zijn, en als ze maar lang genoeg stilstaan...dan worden ze roestbruinrood van de vliegroest. uitlaatje heeft ook nog een binnenkant, die is nu geel, mag wel meegeverfd worden

de gebruikte zwarte verf lijkt erg dik, glanzend en er lijken wel iets van klontjes in te zitten? ik zou een andere kleur gebruiken als zwart voor rubber, t mag wat grijzerder ofzo, ik vondt zelf de kleur rubber van model master erg geslaagd...

je tracks zijn nu erg egaal bruin, miss wel oke als basis, maar wat ga je daar meer mee doen?

nog meer groen en gras enzo, droge sloot kan wel helemaal vol staan met droog riet en dat soort "onkruid", onthoud, overal waar de zon schijnt en er vruchtbare grond is, groeit onkruid, en onkruid komt een stuk hoger en weelderiger als gras...

ik vindt zelf het zeiltje op het karretje niet helemaal overtuigend, t is een beetje te statisch, t hangt nog wat onnatuurlijk, eventueel, kun je er de suggestie van wind mee wekken, dat moet je maar eens kijken bij de dio's van rogier, dmv een kleed en relatief kleine dingen kun je de impressie wekken dat er wind staat.

de figuren, helmen, kijk ff in de boeken voor een correcte kleur, dit lijkt wel donkerbruin, terwijl ze veel meer naar het groen zouden horen te gaan. iets meer kleurverschil onderling kan ook geen kwaad, en geen idee of het aan de foto's ligt, maar de figuren lijken ook wel een groenige huidskleur te hebben,ik zou er persoonlijk nog wat extra aandacht aan besteden, aan de figuren, hun uniformen (een washje op de munitietassen, een highlight van de basiskleur opgelicht met wat fleshkleur op de schouders en de bovenkant van de armpjes, een helmpje in de goeie kleur, en je figuren worden al stukken overtuigender, terwijl je er misschien nog 10 minuutjes mee bezig bent!

6 ponder heeft luchtbandjes, je hebt nu de wang van de band in 't bruin, da klopt nie.

ik zou de foto's met henk weglaten, t leidt te veel af van t diorama...

ikzelf heb een boekje met een pen naast m'n modelletjes liggen, ik maak aantekeningen, schrijf wat tips die je krijgt op, doe er wat mee, ga eens kijken bij een ander (hier op t twenot forum of IRL), maak aantekeningen, investeer die paar euro in wat extra penselen van kwaliteit en in wat extra kleuren verf ipv t laatste dragon kitje oid, maak het jezelf makkelijk, doen we allemaal, als je iets niet weet.... durf te vragen, wij hebben op de bouwdag een manneke uit groep 8, die is in een jaar tijd van een enkele kleur verf voor een uniform jasje naar 3 kleuren met highlights en schaduwen gegaan, alleen al door te vragen en bij een ander over de schouder mee te kijken. leren doen we allemaal, en ook ik leer iedere dag weer bij hoor.

ik heb een ander nadeel....ik kan geen foto's maken....

Goede foto's en zo te zien zit de verf er netjes op.
Persoonlijk zou ik alleen nog wat meer diepte in het model willen brengen dmv nog wat pinwashes. Met name bij de diverse luiken, rond de commandantskoepel en de diverse bouten.
Dit kan je doen mbv een mooie donkerbruine wash.

Misschien gelijk nog de wat hogere delen voorzien van een lichte drybrush.

Uiteraard is dit mijn persoonlijke voorkeur.
Verder ziet het er netjes uit.

Groeten,

Eelco

Hoi Nicky,

Zoals Eelco al opmerkte: netjes gebouwd en geschilderd, ziet er geloofwaardig uit !
Pinwash is nog fraaier, maar dat is idd persoonlijke smaak, het moet niet perse.

Twee piepkleine puntjes die je nog gemakkelijk kunt doen:
- Die koptelefoon is een aardige toevoeging, maar er hoort echt een dun draadje aan
- De uitlaat is mooi geroest, maar bij de uitgang moet het zwartig zijn vanwege roet

Verder heel goed 🙂

Wim

Hoi Nicky,

Je blijft maar lekker doorgaan met een flink project. Het begint er steeds leuker uit te zien !

Een klein vraagje over onderstaande foto ...
n. drent zei:

Nu heb ik niet de hele topic gelezen, maar kun je aangeven wat er gebeurd is met de fender linksvoor ?
Er is een hele hap uit. 😱 Schaaltechnisch is dit wel een detail waar je in de bouwfase iets mee had moeten doen ... dunner maken ...

groet

Thanks!

@johannes, die hap is eigenlijk nog een foutje/aanpassing uit helemaal het begin van het dio. Ik wilde de stug helemaal in een hoek zetten, en 't spatbord zou anders in de weg komen te zitten. En die heb ik toen met een duffe kop erafgesneden 😳 Helaas, niks meer aan te doen nu

Zaterdag avond, half 11.. De verlossende woorden; Hij is klaar! Volgende dag(15 juni) gelijk mee naar de 2e TWENOT bijeenkomst in Overloon om mee te doen met de wedstrijd. Man o man, wat is dat een leuke beurs. Modelbouw winkels en handelaren tussen de tanks! beetje rondneuzen tussen de kits, en tegelijkertijd lekker genieten van de tanks op de achtergrond. Helaas geen foto's gemaakt van alles, want 't foto toestel lag nog op mijn bureau. En m'n eten ook.... En drinken... 'T geld niet trouwens, want ik heb 28 kitjes gekocht. Nou jah, niet voor mijzelf hoor, maar heb ze wel gekocht! 't hoe, waarom, en wat komt binnenkort wel ergens te staan.

Back on topic.. Het dio was af, er zijn genoeg puntjes die ik eigenlijk nog anders had willen doen. Maar je moet toch ergens de grens leggen van, nu is 'tie af. En dat was dus zaterdag avond half 11 🤣

Mahgoe... Dio dus meegenomen naar de beurs, ingeschreven en toen weggelopen om lekker te gaan rondneuzen. Dio was tot mijn grote vreugde heel aangekomen, dus dat scheelde al een heleboel moeilijk doen. Voor de uitslag van de wedstrijd, zie de pics.

En die pics... Dat zijn d'r veul! Be prepared!

Komen ze!
CIMG8912.jpg

CIMG8916.jpg

CIMG8917.jpg

CIMG8918.jpg

CIMG8919.jpg

CIMG8920.jpg

CIMG8921.jpg

CIMG8922.jpg

CIMG8923.jpg

CIMG8924.jpg

CIMG8925.jpg

CIMG8926.jpg

CIMG8927.jpg

CIMG8928.jpg

CIMG8929.jpg

CIMG8930.jpg

CIMG8931.jpg

CIMG8932.jpg

CIMG8936.jpg

CIMG8938.jpg

CIMG8942.jpg

CIMG8945.jpg

CIMG8946.jpg

CIMG8947.jpg

CIMG8948.jpg

CIMG8949.jpg

CIMG8950.jpg

CIMG8951.jpg

CIMG8952.jpg

CIMG8955.jpg

CIMG8956.jpg

CIMG8957.jpg

CIMG8961.jpg

CIMG8962.jpg

CIMG8963.jpg

CIMG8964.jpg

CIMG8965.jpg

CIMG8966.jpg

Wat ik als tips heb gekregen, en waar ik de volgende keer beter op moet letten:
-lichter verven, door al een vrij donkere basiskleur te gebruiken word het eind resultaat nog donkerder
-wat meer aandacht besteden aan de figuren, en met name gezichten en highlights/schaduwen
-vering/tracks aanpassen aan het grondwerk
-kleiner oppervlak gebruiken, te veel loze ruimte nu.

Het enige puntje wat ik persoonlijk minder geslaagd vind
-de brandplekken aan de rechterkant van de tank. Qua kleur vind ik het heel mooi en overtuigend gelukt. Maar de vorm van alles dus totaal niet. Puntje voor de volgende keer!

En het gaafste van mn hele dio:
-hondje
-hout op de wapens
-totale setting

En nu? foto's maken van een M113 voor heico's GB, decals plakken op mn bedford, en lekker verder scratchen aan mn indiaantje!

greetz, nicky

niks meer aan doen, volgende x wordt t een stukje beter en zo voorts en zo voorts.... nog geen 2 weken geleden was ik trouwens nog in falaise, en vreemd genoeg....is het hele gat van falaise niet eens echt in de buurt van falaise, maar vlakbij montormel en heuvel 262 noord en zuid, en het uiteindelijke gat was de brug over de dives een goeie 4 kilometer bij montormel vandaan. indrukwekkende streek, indrukwekkend verhaal, krijgt veel te weinig aandacht jammergenoeg...

Terug
Bovenaan