Even voorstellen....

Goedemiddag brouwers!

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Henry de Groot en ik woon in het prachtige dorpje IJsselmuiden.

Ik volg dit forum al enige tijd met interesse, want de kunstwerken die de bouwers hier in elkaar zetten laten mij al enige tijd kwijlen bij het scherm. Omdat ik dacht dat mijn creaties toch lang niet zo mooi zullen worden, ben ik zelf nooit begonnen met bouwen. Deze vakantie heb ik de knoop toch doorgehakt en ben ik begonnen met hte maken van mijn eerste kit. Het is een 20 mm Flakvierling 38 van Tamiya.

p1000459r.jpg

p1000460xfq.jpg

p1000461w.jpg

p1000463i.jpg

p1000464r.jpg

p1000465q.jpg

Er waren veel naden en de loopjes waren dicht. Deze heb ik met een miniboor proberen uit te boren, ware het niet dat ze begonnen te smelten. Ik heb er wat putty omheen gedaan, maar het zit nog niet zoals ik graag wil. Ik zit eraan te denken de monding eraf te halen en deze opnieuw te maken met evergreen (of iets in die richting).

Nou, mijn eerste kit heb ik gebouwd. Het was leuk om te doen, maar ook nog erg lastig. Het resultaat is te zien op de foto's. Ik hou van commentaar, vooral van jullie toppers, om het model te verbeteren. Opbouwende kritiek is altijd welkom! Ik hoop dat ik er wat van kan leren.

Groeten,

Henry

Hoi Henry,
allereerst welkom hier!

Een kleine tip vwb het uitboren van loopjes; ik doe dit altijd handmatig, nooit machinaal. Neem een nieuw x-actomesje, of iets van dien aard, plaats de punt in het midden van de monding en draai voorzichtig het mes rond, totdat je de gewenst opening eruit gekrast hebt.
Is veel beter te doseren...

Succes met toekomstige bouwsels!

Hoi Henry,

Welkom op dit forum! Ik hoop dat je er veel aan gaat hebben. 😉 De tip van Ron is inderdaad handig. De reden dat het te warm werd komt ook door de te hoge toeren van machinaal boren. Misschien dat iemand op het forum wat onderdelen overheeft om dit te vervangen. Vaak vervangen mensen de lopen van plastic voor aluminium exemplaren. Het is te proberen.

Groetjes en succes!

Hallo Henry,

Voor een eerste poging tot modelbouw ziet het er niet verkeerd uit, mijn eerste pogingen hebben in een zeer ver verleden hun weg reeds naar het ronde archief gevonden.

Een pin-vise is ook een handig hebbedingetje om handmatig te boren, maarja, er zijn zoveel van die handige hebbedingetjes.

Wat, na het 'repareren' van de loopjes, gaat het verder worden? Gewoon panzergrijs met verwering?

Succes er mee!

Welkom op het forum,

Je hebt de eerste stap gezet, beginnen. 😉

Mocht het met de loopjes niet lukken, dan kan je goedkope aftermarket loopjes van bv JB models kopen.

Welkom op de Twenot Forums!

Ik vind dat je een mooi resultaatje neerzet zo. Je maakt het je zelf niet makkelijk met een artilleriestuk als eerste kit. 8) Misschien dat een 1:48 van Tamiya een mooi tweede wordt ...

Groet, MartinD

Als eerst, bedankt voor alle reacties.

De basiskleur wordt inderdaad panzergrijs. Het schild ga ik een whitewash geven denk ik. Het verweren lijkt me nog een enorm lastige klus, maar ik ga het proberen. Ik heb al materiaal in huis gehaald zoals een airbrush en compressor, en verschillende kleuren verf van vallejo.

@ Marc, heb je misschien een link voor een goede site waar ik die loopjes kan vinden? Ik heb al wat rondgezocht, maar ben niet echt iets nuttigs tegengekomen.
Dan bestel ik een setje van die loopjes en wacht ik geduldig af.....

Groeten,

Henry

Henry welkom 😉 Altijd leuk om iemand te zien vanuit het mooie IJsselmuiden en aangezien je redelijk dichtbij Zwolle zit kan je misschien ook wat contacten zoeken met bouwers uit die plaats.

Je kan het proberen bij Mol/De Lancier/Military models & accessories. Adres info etc. kan je wel op de site vinden, we bestaan uit meer dan alleen maar het forum 😉

Mijn advies is om je nu nog niet te gaan storten op allemaal setjes/loopjes/andere aanvullingen maar zorg eerst dat je netjes gaat afwerken, schilderen, weatheren etc. Alle aanvullingen en after market setjes komen wel. Ga geen stappen overslaang of te snel maar begin met de basis. Netjes afwerken en zorgen dat je een aantal kits recht uit het doosje kunt maken. Laat je dus niet "gek" maken, iedereen is zo begonnen.

JW

Welkom op het forum 😀

De loopjes kan je vast wel vinden op www.plasticmodelbouw.nl

over het uitboren van de loopjes, inderdaad dat soort dingen doen we met een handboortje, ofwel een boorhouder(pin-vise) waar je boortjes van verschillende diktes in kan stoppen en vastklemmen. De tip met de X-acto mes is een hele goeie, deze kan je heel goed opvolgen met het boortje om hem wat dieper te maken(mocht je dat nodig vinden). Je hoeft trouwens niet met het mes rond te draaien, je kan ook de loopjes ronddraaien over de punt van het mes. Net wat je handiger vind.

Goedemiddag,

Misschien moet ik me inderdaad eerst meer concentreren op de afwerking en het verven/verweren dan nu al allerlei setjes te bestellen. De verf is inmiddels besteld, het wachten is op die bestelling zodat ik weer verder kan.
Bedankt voor de tip!

Groeten,

Henry

Heey Henry,

Welkom op het forum.

Het bouw project ziet er al leuk uit, beetje jammer van de loopjes maar ja dat kan gebeuren (iedereen maakt wel is fouten). verder veel bouwplezier.

Gr, Reitze

Hoi Henry,

Als de huidige uiteinden van de lopen wat tegenvallen, kun je ze ook elk afdekken met een juten zakje/hoes ter bescherming tegen stof etc. 4x een stukje tissue papier, klammig maar niet zeiknat van verdunde houtlijm, het midden van het doekje op de voorzijde van de loop, rest erom naar achteren vouwen en een touwtje eromheen om het af te snoeren.

Hier een voorbeeld:

mjagdpanther04.jpg

Is nog makkelijker dan het lijkt...

Eric

Terug
Bovenaan