Even iets héél anders.. (head sculpt) update 04-08-09

Rutger Warrink

Lid van de TWENOT
Dag heren,

hoewel ik ook wel wat broodnodig vulwerk aan de jagdcromwell heb verricht heb ik me de laatste drie dagen vooral bezig gehouden met het boetseren van een gezichtje uit milliput. Dit is pas de derde keer dat ik zoiets onderneem, en de vorige keer is alweer een jaar of zes geleden. Toen kwam ik vast te zitten bij het maken van de ogen (het was hopeloos genoeg om me zes jaar tegen te houden), nu heb ik me daar vrij makkelijk doorheen geworsteld, ook door mijn ontdekking van het simpele kleine kwastje als onmisbare sculpting tool. Het is allemaal nog een beetje ruw en very much a work in progress, maar ik wou het toch alvast even laten zien. Als je goed kijkt zit alles een beetje schots en scheef, maar voor een derde poging ben ik wel tevreden en ik ga proberen hem zo ver mogelijk af te maken, misschien doe ik nog gek en maak ik er een buste van, wie weet 😉. In de toekomst ga ik dit zeker vaker doen, al vreet het wel milliput bij het leven 😱

groeten,

Rutger, die rauwe vingers heeft van het afschrobben van milliput na elke sessie.

Mooi gedaan hoor!
Het doet me een beetje denken aan het dodenmasker van Erwin Rommel.... wellicht een ideetje? :idea:
hpim3159me0.jpg

Jan 🙂

Whow idd goed!
En dat voor een derde keer. Het is dat je zei dat er wat scheef zat, anders was het me denk ik niet eens opgevallen.
Misschien een keertje solliciteren bij Madamme tousau? 😀

mzzls

kunst

Sohw!

Dit is geen modelbouw meer maar gewoon kunst! Ik ben echt een fan van jullie werk, de tekeningen, de aandacht voor details/kleurgebruik etc. etc. het heeft altijd iets speciaals/kunstzinnigs.

Echt klasse Rutger. Ik ben benieuwd waar dit nu weer eindigd.

Groets Wouter

Hi Rutger,

respect man! En voor een derde poging meer dan behoorlijk geslaagd.
Zelf een beetje kleien is leuk, maar kost behalve veel Milliput ook een hoop kruim, weet ik inmiddels.

Schaal is eerder 1/6 of 1/9 denk ik zo.

Doe eens gek man, en maak er een buste van.

grt

Robert

Bedankt voor de reacties allemaal! Hij is inmiddels alweer wat verder gevorderd, ik heb zijn voorhoofd nu ongeveer op de goede hoogte gebracht en een rudimentaire nek gemaakt. Het zal niet lang meer duren of ik moet aan de oren beginnen 😕 . Maar goed, de ogen zijn ook beter gelukt dan ik verwachtte, dus het zal uiteindelijk wel goed komen. De schaal is inderdaad een stuk groter dan 1 op 16, ik denk dat hij tussen de 1 op 5 en 1 op 6 zit. Op die schaal is het gewoon een stuk makkelijker werken 😀 . Ik zit een beetje te denken over wat ik er van ga maken. Ik zat al te denken over een Franse tanker, maar ik zit een beetje in over hoe ik zijn helm dan ga maken. Die moet stevig, maar ook dun worden. Aan de andere kant lijkt een Nederlandse officier uit 1940 ook wel wat, maar dan het liefste ook weer met helm..

grt,

Rutger

zoo, dit is vet hee, ik heb het stuk in de MM ook met veel aandacht zitten lezen (american werewolf in london?), en vind dit echt wel een van de mooiste dingen in de modelbouw! zoals je die lijnen te pakken hebt, alsof ik het zelf gemaakt heb zou ik dan zeggen... de helm, zoals Gjalt zegt, met een stuk koper (1mm of iets lichter, .80 oid) kun je met een hamer en een tas heel veel maken, dus ik neem aan ook een helm wel.

ik ga em volguuh!

Timo

Laat ik dit stokoude topic eens even afstoffen *uche uche pffrt*. De reden is dat het koppie nu bijna af is (hier en daar nog wat haar bijwerken), na jarenlang er telkens iets aan doen, een paar maanden moed verzamelen, weer iets eraan doen (vaak hetzelfde als de vorige keer, maar dan helemaal opnieuw), en zo het cirkeltje een paar keer rond. Ergens vorig jaar ben ik overgestapt op magic sculp, daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Samen met de hier en daar vergeelde milliput en de vreselijke hoeveelheid ingevangen stof (ik deel de hobbykamer met de wasdroger 😕 ) zorgt het helaas wel voor een nogal rommelig kleurenpalet. Zoals gezegd heb ik de meeste onderdelen minstens twee keer grondig veranderd. Alleen de oren zijn nog min of meer fase 1.0 😀 . Ik heb geprobeerd om de symmetrie zo goed als het ging te verbeteren, maar ik ben er helaas niet in geslaagd om de scheefheid er helemaal uit te krijgen. Ik heb besloten om het nu maar zo te laten en door te gaan met een nieuwe, wat kleinere kop; meer dan twee jaar vind ik wel lang genoeg voor een project zoals dit. Roept u maar, elk commentaar neem ik graag mee naar het volgende project!
Oh ja, ik zou de kop graag in resin gieten, zodat ik naar hartelust wat dingen ermee uit kan proberen zonder het origineel te beschadigen en te oefenen met het maken van een volledige buste. Is er iemand die dit eventueel kan doen of mij hiermee op gang kan helpen?

grzlz,

Rutger

Wat een ontzettend geslaagde karakterkop is dit geworden, zeg!!
Doet me op de een of andere manier denken aan zo'n arbeider ut de jaren 30....
Hier moet je beslist iets verder mee gaan doen.

Jij hebt serieuze vaardigheden en potenties!!

Rutger Warrink zei:
Oh ja, ik zou de kop graag in resin gieten, zodat ik naar hartelust wat dingen ermee uit kan proberen zonder het origineel te beschadigen en te oefenen met het maken van een volledige buste. Is er iemand die dit eventueel kan doen of mij hiermee op gang kan helpen?
Ik zou Richard Polderman even contacteren, of anders Jan Peters. JP heeft contact met de eigenaar van Tilly Models. Misschien dat die iets voor je kan betekenen.

Het sculptwerk ziet er erg indrukwekkend uit. Ook zwaar respect voor de lange adem. Ik denk dat ik alles al lang in het grote grijze archief had gemikt.

Groet, MartinD

Hoi Rutger,

heel mooi gedaan!
Het 'scheve' maakt het perfecter dan je denkt.

Gewoon adhv een foto gedaan of uit het hoofd?
Volgens mij kan je de siliconen in de betere hobbyzaak krijgen, of bestellen, net als de raisin.

Een helm mag geen probleem voor je vormen aan het mooi gesculpte gezicht te zien.
Maar denk misschien aan een halve pingpongbal of een eierschaal die je tijdelijk als moeder gebruikt.

ik vind het geweldig, kan je me in het kort vertellen welk voordeel macic sculp biedt tov miliput?,

René

Bedankt voor de reacties iedereen! Hoog tijd om wat antwoorden te geven. Ik heb de grove opzet uit het hoofd gedaan. Voor de details heb ik gebruik kunnen maken van een goede publicatie met grote portretfoto's van mannen: de Voetbal International 😀 . Zoals ik al aangaf heb ik veel veranderd, omdat ik niet alleen moest leren boetseren, maar ook moest leren kijken en de laatste ingebakken clichés eruit moest werken: niet denken 'ik weet wel hoe een neus eruitziet', maar mezelf afvragen 'ziet een neus er echt zo uit als ik denk?'. Voeg dat bij het feit dat al het gedane werk even tijd nodig heeft om te bezinken voordat ik er kritisch naar kan kijken en je snapt dat het wel even heeft geduurd. Ik heb er wel heel erg veel van geleerd over anatomie dus de volgende keer moet het al een stuk sneller gaan. Over magic sculp: ik vind dat het zachter is dan milliput, dus beter smeerbaar en makkelijker glad te strijken. Bovendien heeft het niet zo sterk de neiging om als het nat wordt uit te lopen tot een vieze melkachtige kledder zoals milliput, en het schuurt ook fijner. Dit zijn wel allemaal waardeoordelen, dus dat verschilt per persoon. Magic sculp heeft wel een paar nadelen, maar die vind ik persoonlijk niet opwegen tegen de voordelen. Ik noem ze toch maar even op: ten eerste is het een heel klein beetje doorzichtig als het nat is. Ik ben na het drogen geregeld korreltjes op al afgewerkte delen tegengekomen die me eerst niet waren opgevallen. Ten tweede: tamiya liquid surface primer hecht er maar heel matig op. Ik heb nu ook de enige echte Mr. Surfacer in huis; ik ga proberen of die het beter volhoudt. De scheefheid van de kop is op zich inderdaad niet zo'n groot probleem (Shannen Doherty is tenslotte ook beroemd geworden). Helaas is de scheefheid hier en daar zo sterk dat dokters er al lang iets aan gedaan zouden hebben 😉.
Nu ga ik maar eens info inwinnen over resin, en nadenken over de volgende kop. Ik zit eraan te denken om een vrouwenhoofd te maken, en die dan aan te kleden als een Russische verkeersregelaarster. Aan referentiemateriaal van Russische vrouwen is op het internet tegenwoordig geen gebrek meer, dus dat wordt een eitje ..

Spasiba Rutger,

zit hier thuis met een evolutionair reproductieproces aangaande bestaande figuren die plaatselijk met miliput aangename conversies ondergaan.

ga wel een tube Magic Sculpt aanschaffen.

groeten,

René

Mag ik je ook nog langs deze weg feliciteren met deze mijlpaal? Ik heb alle stadia in het wordingsproces meegemaakt, en het aantal keren dat Rutger verregaande veranderingen door heeft gevoerd is echt enorm. Hij deinsde niet terug voor rigoureuze maatregelen, zoals je hier kunt zien:

kopmod.jpg

kaakchirurgie! 😀

dank je Jan : -]. Is dat nou eigenlijk Orson Welles of lijkt-ie erop?
Ik was nog even vergeten iets recht te zetten: Erik, degene die goed kan bouwen en schilderen is toch echt Eelke 😉 . Vooral van schilderen bak ik bijzonder weinig.

-Rutger

Terug
Bovenaan