[Erwin] 88mm Flak

Interesses
De meidagen '40, m.n. de rol van de 9.Panzer Division + de gebeurtenissen in NO-Brabant.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Vooral spul m.b.t. de meidagen.
Kan het toch niet laten om me voor deze FOC niet in te schrijven 🙂

Ik heb namelijk nog ergens de oude Tamiya-kit liggen van de 88mm Flak:

tamiya20german2088mm20f.jpg

Deze binnenkort dus maar eens uit het stof halen. Lekker OOTB bouwen, weer eens wat anders na de MB 🤣

Ik heb nog geen idee wanneer ik ga starten... eerst maar eens afmaken waar ik nu mee bezig ben...
Ook nog geen idee in wat voor setting deze gaat komen. Kan ik dus nog mooi even over nadenken.

Groet, Erwin

Ik ben vast begonnen met de bouw van de Flak... foto;s zal ik snel eens posten als het kanon klaar is (en ik mijn nieuwe camera een beetje doorheb).
Maar de bouw stelt namelijk niet zoveel voor. Het is echt een tamiya doos. 😀
Flesje lijm in de doos, deksel er weer op, keertje schudden, et voila... nu alleen nog wat naadjes vlakschuren.

Voordat ik aan de aanhangers ga beginnen vroeg ik me alleen af waar de kabelspoelen voor zijn? 😕
Kan hier weinig zinnigs over vinden, en ik kom ook foto's tegen waarbij ze af en toe zelfs ontbreken.

Iemand een idee??

Thanks, Erwin

Hoi Erwin,

Ik heb dezelfde vraag ook een tijd (lang) geleden eens gevraagd op een engelstalig forum.

'The Flak 88 was originally used in battery with 3 other guns. They were all connected to a central range finding/fire director station via cables. The reels on the fenders are for carrying those cables. The ends that Tamiya gives you are poor reprensentations of the actual cable end connectors and plugs that would have been found on the real thing.'

Gr.

Jos

Hi Jos,

Bedankt voor de info! maakt het al een stukje duidelijker.
Bij een vaste opstelling kan ik dus eenvoudig de kabels afrollen en van de grondplaat laten lopen alsof ze naar de "vuur-directeur" lopen 🙂
En bij een mobiele opstelling kan ik ze weglaten.

Maar weet je toevallig ook hoe de kabels bevestigd waren bij de flak, en waaraan?
Tamiya levert de conectors namelijk wel bij, maar wat ik daar mee moet of op aan kan sluiten aan de flak?? geen idee...

Thanks again, Erwin

Hoi Erwin,

Dat weet ik helaas niet 😳 . Ben zelf momenteel bezig met de Flak van Dragon (denk er over om mijzelf ook in te schrijven!), maar ook daar staat er niets over beschreven.
Ik zou ze gewoon opgerold laten, w.s. zal je hier geen commentaar op krijgen. Ik heb ook nog nooit een model gezien waarbij ze uitgerold waren en bevestigd aan het kanon.

Gr.

Jos

HOi Erwin

wordt weer tijd dat je weer eens langs komt,
heb nog wel wat literatuur liggen voor de "88" in digitale vorm
dus even USB meenemen

grtz Henk

Thanks guys,

Henk, moeten we zeker weer eens doen... ben trouwens ook wel benieuwd naar jouw bouwkunsten voor de FOC 🙂

Jos, dank voor de tips, maar zal toch wat gaan aanpassen aan de kabelspoelen a.d.h.v. wat fotos die ik zojuist heb gevonden.

Groet, Erwin

Net even snel paar fotootjes geschoten...
Bijster veel is er nog niet aan te zien, maar het geeft het een idee.

img0045medium.jpg

img0042medium.jpg

Hoi Erwin,

Dat ziet er al goed uit. Jammer dat de foto's wat onscherp zijn.
Ik denk dat je hier, ondanks de ouderdom, nog een heel mooi model van kunt maken. En vergeet niet dat de Tamiya jarenlang de standaard was en het toentertijd enthousiast ontvangen werd.
Veel succes verder!

Gr.

Jos

De bouw schiet al lekker op, de flak 36 is al praktisch klaar.
Alleen nog wat kleine dingetjes bijwerken en dan kan de primer er al over.

Kwam ook nog een sd.kfz.7 van Tamiya in mijn kast tegen, bouwen we maar gelijk mee als vignetvulling.
Past mooi bij mekaar, deze 2 oudjes 😀

mg0023small.jpg

mg0024small.jpg

Groet, Erwin

En weer een stapje verder... de bouw is eigenlijk niks spannends, daar dus geen foto's van.
Maar de primer zit er ondertussen wel op. Even een mooie tussenstand zo net voor de vakantie begint...

Groet, Erwin

mg0027small.jpg

mg0028smalln.jpg

De zijkant van de 7 dichtgemaakt met wat milliput.
Beetje lekker kliederen, en niet te gedetailleerd bezig zijn... net als de kits zelf 😉
mg0030small.jpg

ps. het "ding" voor de 7, moet een poging gaan worden tot een soort afdekzeil van zeltbahnen...

Toch nog even een plaatje van de eindstand, die eigenlijk een tussenstand is, helemaal stil zitten heb ik namelijk niet gedaan.
Maar ik kom gewoon veels te veel tijd te kort om ook deze keer de FOC af te maken helaas 🙁

img1456small.jpg

Iedereen veel succes die nog wel met de laatste loodjes bezig is!!
Toch leuk om te zien dat er nog zoveel zijn die het wel voor mekaar hebben gekregen 🙂

Groet, Erwin

Hoi Erwin,

Jammer dat ie nog niet af is gekomen, maar ja, je deed de halftrack er ook nog bij. Hoop wel dat je hem afrondt en ons laat zien wat er van gekomen is.
Veel succes hier verder mee!

Groet

Jos

Terug
Bovenaan