Ersatz Panther 1:16

Spuiten uit een spuitbusje kan een heel net en strak resultaat geven, zeker op die grote schaal.
Bas Slaats heeft onlangs nog zoiets laten zien, en dat zag er in 1/35 nog top uit.
Een paar dunne laagjes geeft goede dekking zonder druipers en verfophopingen.

Aldoende leert men! Voor verweren stel ik voor om olieverf te gebruiken, dan met name burnt umber, buff, light dust, en wat aarde kleuren. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Abteilung 502 olieverfjes. Dit omdat ze hoog gepigmenteerd zijn, en verhoudinggewijs niet zo heel duur. Voor 24 euro heb je een set van 6 kleuren die prima passen bij verwering.

De reden dat ik olie aanraad is juist door de tijd die je krijgt om ermee te experimenteren. De lange droogtijd gaat in je voordeel werken omdat je lang kan blijven werken aan een stukje van je model. Bij Acryl is het zo droog en kun je niks meer.

Mijn advies zou dan zijn, ga eerst pinwashes proberen!

Keep it going want dit model heeft veel potentie!

Heb meerdere lagen er op gedaan met veel tussentijd en de tijd gegeven om de boel te laten drogen.
Dat helpt bij dat soort verf niet zo heel veel, volgens mij. Het oplosmiddel erin is sterk genoeg dat het ook verf die allang gedroogd is, waarschijnlijk weer vloeibaar maakt.

Rob geeft goed advies over het gebruik van een spuitbus, en je kunt natuurlijk altijd oefenen op bijvoorbeeld een plastic bakje of ander afvalmateriaal. De belangrijkste tip, naast dunne laagjes spuiten zoals Rob zei, is dat je éérst de spuitbus moet bewegen en dan pas de knop indrukken — en wanneer je wilt stoppen, andersom: eerst de knop loslaten, dan pas stoppen met bewegen. Doe je het andersom (eerst beginnen met spuiten en dan pas bewegen) dan krijg je veel dikkere lagen verf waar je begint en eindigt. O ja, en spuit in banen: begin met bewegen vóór het model en spuit een baan kleur over de volle lengte of breedte, dan de volgende daaronder (of -boven) zodat ze overlappen.

En goed schudduh jonguh!

En warm bewaren en gebruiken geeft het fijnste resultaat. Let wel, warm, maar niet heet, t mag niet in de magnetron bvb!

Klein stukje verder ik heb de beplating ook in de kleur gebracht weer met de kwast,helaas!
En ik wil het MG luik omgeklapt dus open staand op de boeg gaan liggen dat de MG zichtbaar is?
Dus dat moet ik weer opnieuw gaan maken!
En weer wat plaatjes!SAM_3530 - kopie.JPGSAM_3545.JPGSAM_3546.JPG

De afgelopen week bezig geweest met de reservetracks en de daar bij behorende beugels!
Middels kartonnen mal gemonteerd zo dat het links en rechts gelijk kwam te hangen.
Het setje besteld in Duitsland met gebruikelijke verzendkosten deed er een week over om aan te komen!
En op de achtergrond de nieuwe aanwinst een Sturmtiger!
En weer wat plaatjes!SAM_3715.JPGSAM_3713.JPGSAM_3716.JPGSAM_3720.JPGSAM_3723.JPGSAM_3728.JPGSAM_3729.JPG

Het valt me nu wel op dat je gewoon schroefkoppen ziet als assen van de loopwielen. Zitten er daar nog dopjes voor bij of zo?

Was alweer een tijd geleden maar hier weer een kleine aanvulling?
Ik kreeg van een modelbouw collega een Panther trekhaak toe gezonden.
En wou hem gelijk monteren en dacht hoe zat zo,n haak er ook alweer uit?
Vond hem een beetje kaal om zo vast te plakken en effe gekeken of het iets anders kon.
Stukje spreu afgezaagd en vast geplakt en een stukje metaal als handvat gemonteerd.
Lijkt nu een grote pin en is iets beter als zonder maar dat is mijn mening?
En hier weer wat plaatjes!SAM_3501.JPGSAM_3783.JPGSAM_3772.JPGSAM_3774.JPGSAM_3779.JPGSAM_3786.JPG

Goedemiddag ik moest effe zoeken wanneer ik wat had geplaatst over de Ersatz Panther?
Dat was vorig jaar Juli en vond het verslag terug op laten we zeggen pagina 6.
Heb de grote haken op het achterdek verwijderd en de ontstane gaten opgevuld met wat spreu.
Daarvoor komen de kleinere haken voor terug maar laat het nu goed drogen en was ook erg warm aan het worden.
Heb ook in Duitsland de decals gescoord voor de Panther was net op tijd want nu staat er Leider ausverkauft?
Denk dat ik de laatste 2 setjes heb gekocht ik denk doe maar 2 er mocht iets mis gaan?
Ook te zien dat er versterking aankomt in de vorm van een Stug.III M7 nog in aanbouw.
Met op de Stug.III de eerste kartonnen mal voor de vermomming de rest volgt nog!
Hier weer wat plaatjes!SAM_4371.webpSAM_3842.webpSAM_4377.webpSAM_4373.webpSAM_4384.webp

Laatst bewerkt:
Na een nachtje drogen van de spreu in de ontstane gaten verder met de kleine haakjes gegaan?
Ziet er nu weer een stuk beter uit als de te grote geplaatste haken uit.
Ook deze weer goed laten drogen voor verdere afwerking.
En weer wat plaatjes!SAM_4377.webpSAM_4398.webpSAM_4400.webpSAM_4403.webp

Terug
Bovenaan