Zo, eindelijk tijd gevonden voor een eerste update!
Voor de conversie van een gewone Pz. III Ausf. E naar een Befehlspanzer III Ausf. E moet er het één en ander gebeuren. Al deze aanpassingen staan perfect uitgetekend in Achtung Panzer No. 2 (Panzerkampfwagen III). Hieronder staat beschreven wat deze aanpassingen allemaal zijn. Let niet op de soms rare benaming die ik aan verschillende onderdelen heb gegeven! Sommige dingen in de hobby zijn nou eenmaal makkelijker in het Engels dan in het Nederlands!
Romp
Aan de voorzijde van de romp is het beweegbare machinegeweer weggelaten. Het gepantserde onderdeel waar het bewegingsmechanisme in zat is wel gebleven. Hierin is een pistoolpoort opgenomen. Het type bestuurdersvizier verschilt per voertuig. Het meest werd het type toegepast dat ook op latere versies van de Pz. III zat. Het kan ook zijn dat het standaard vizier van de Ausf. E of een vlakke plaat met een kijkspleet bevestigd was. Bij sommige befehlspanzer E’s werden de gepantserde luchtinlaten voor de remkoeling al toegepast. Normaal was dit pas een toevoeging vanaf de Ausf. F. Ook kwam het voor dat er op het voorpantser een Notek lamp geplaatst werd.
Aan de rechter zijkant van de romp is het scharnierpunt van de antenne geheel naar voren verplaatst. De gepantserde stalen klep aan de voorzijde is, net als die op de toren voorzien van een kijkspleet. Vlak voor de luchtinlaat voor de motor is een extra klep met kijkspleet bevestigd. Verder is er aan deze zijde een pistoolpoort aangebracht. Op het rechter spatbord is een opklapbaar stalen opstapje aangebracht.
Aan de linker zijkant van de romp is een extra antenne bevestigd. De stalen klep is ook hier voorzien van een kijkspleet. Daarnaast is er ook aan deze zijde een pistoolpoort aangebracht en zitten er 4 bouten/klinknagels waarvan de functie onduidelijk is.
Op de bovenzijde van de romp is de strip die moest voorkomen dat er kogels en granaten onder de toren konden komen vervallen. De hijshaak in het midden aan de voorzijde is weggelaten en vervangen door twee stuks op de hoeken van het voorpantser. Op het achterdek is de buisantenne geplaatst. Deze staat op vijf houten palen. De antenne is doormiddel van een draad aan de toren bevestigd.
Toren
Het kanonmantel is aangepast. De twee ‘vaste’ machinegeweren zijn vervangen door één beweegbare en één nep expemplaar. Het nep machinegeweer werd ook wel eens helemaal weggelaten. Het 37 mm. kanon is ook nep. De gepantserde klep voor het vizier van het 37 mm. het kanon is komen te vervallen. Daarvoor in de plaats is een van binnen te sluiten klep gekomen. Daarnaast is het gehele kanonmantel met 6 zeskantbouten vastgezet aan het voorpantser van de toren waardoor het niet meer kan bewegen.
Aan de zijkanten van de toren zijn de gepansterde kleppen voor de ‘lader’ en de ‘schutter’ voorzien van kijkspleten. Verder is het stukje stalen strip voor de kleppen weg gelaten. De vier hijshaken aan de zijkanten van de toren zijn ook weggelaten. Hiervoor in de plaats zijn er vier haken bovenop de toren aangebracht.
Aan de achterkant van de toren is een voorziening bevestigd voor het bevestigen van de antennedraad van de buisantenne op het achterdek aan de toren.
Op bovenzijde van te toren zijn het signaallicht en de signaal poorten (vlaggen) vervallen. Hiervoor in de plaats is er een luik gekomen voor de telescopische mast voor de FuG8 radio. De draad voor deze antenne kwam aan de andere zijde van de toren naar buiten uit een bolvormig onderdeel. Verder is er een luik toegevoegd, waarschijnlijk voor een TSF1 periscoop.
Naast het uitzoeken wat ik allemaal moet gaan bouwen ben ik ook al begonnen met bouwen. Tot nu toe niet veel bijzonders. Ik heb de strips waarmee de boven- en onderkant van de romp aan elkaar bevestigd zijn weggesneden. Deze worden vervangen door strips van PE uit het fender-setje van Part. Verder heb ik de grote onderdelen van de bovenkant van de romp en de toren in elkaar gelijmd.
Ben ook alvast begonnen met het kanonmantel. Hier heb ik de aangegoten details vanaf gesneden en de gaten opgevuld.
Op het frontpantser heb ik gaten die niet gebruikt worden gedicht met stukjes evergreen en de basis voor het bestuurdersvizier bevestigd.
Vrij basic tot nu toe dus.
Groeten,
Erik