[Erik] T-64BV Slag om Irpin

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
Ik ga me er maar eens aan wagen, met vliegmasjienes weer enigzins terug in de mojo gekomen.
Laatst voor weinig een hele partij modellen opgekocht waar ook de T-64BV van Trumpeter tussenzat, ergens glimp erop lijkt t me prima een recht uit t doosje te bouwen model.
Star decals had een goed setje decals voor de T-64 in Oekraïense dienst tijdens de slag om Irpin.
Ondertussen op het web ook wat foto's gevonden van tank nr 311 waar ik me losjes op ga baseren, rest mij nog om op zoek te gaan naar een manier om de camouflage netten aan te brengen, (goede tips hiervoor worden erg gewaardeerd, t liefst iets wat te koop is eigenlijk) en ik wil het mini-art setje met Oekraïense tankbemanning kopen, deze ga ik verzagen om ze in de gewenste houdingen te krijgen (t setje is in rust, en das niet helemaal t doel van deze Foc).

Start van het model.
1667139672439.jpeg

1667140137118.png

1667139908999.jpeg

Actueel onderwerp! Ik ben benieuwd naar wat je voor ogen hebt.

Succes, Jan

Erik,

Net wat Jan zegt; een actueel onderwerp.....en daarmee ook wel iets dat tot de verbeelding spreekt. Ik ben heel benieuwd hoe je dit in het theme "beweging" gaat inpassen.

heel veel succes!

Erik,

Net wat Jan zegt; een actueel onderwerp.....en daarmee ook wel iets dat tot de verbeelding spreekt. Ik ben heel benieuwd hoe je dit in het theme "beweging" gaat inpassen.

heel veel succes!
Ik denk dat ik voornamelijk op compositie ga proberen wat neer te zetten. Een slechts voorbij rijdende tank is inderdaad wat lastig neerzetten en daar ben ik me van bewust. De vlag staat natuurlijk strak door de snelheid, maar ook de camouflage netten staan tegen de rijrichting in. wellicht dat ik iets kan proberen met stof wat bij de tracks opwaait, maargoed uitdaging genoeg en daarom niet minder leuk. de bouw begint te vormen, ik speel alleen nog met t idee om de tank iets naar achter te laten hellen maar mijns inziens levert dat veel meer werk op dan dat t echt beweging oplevert.

ik speel alleen nog met t idee om de tank iets naar achter te laten hellen maar mijns inziens levert dat veel meer werk op dan dat t echt beweging oplevert.
Dat denk ik wel, alle beetjes helpen om de dynamiek te visualiseren !

Stof en uitlaatrook zijn mogelijk, misschien ook wel kleine brokjes aarde aan de voorkant waar de track rond gaat... gemonteerd met getrokken
clear runners of visgaren ?
Of in plaats van stof een paar plassen waar de tracks doorheen spetteren ?
Misschien zijn er riempjes en/of touwtjes die door de rijwind bewegen of een geïmproviseerde armband of sjaaltje of
het haar van een gast die omkijkt.
Misschien kan er iets van het voertuig vallen of gooit iemand op de tank iets weg.

Eventuele markeringen aan de zijkant kun je proberen onscherp weer te geven.
Of zelfs bij de afwerking van alle wielen niet de details benadrukken want door het ronddraaien zou je in een momentopname de bouten enzo
juist niet scherp kunnen onderscheiden. Denk aan hoe striptekenaars beweging suggereren...

Happy Dynamic Modelling 👍

Fijne tips Peter, wordt gewaardeerd. T zijn inderdaad ook dingen waar ik aan zit te denken, er zijn heel veel subtiele dingen mogelijk om beweging erin te zetten. Nu even lekker bezig met de basis opzetten terwijl de hersenspinseltjes doorgaan.

Maar eens even tijd voor een tussenstandje. ik kom er weer eens achter dat de tracks me vaak in de weg zitten, t voelt als een hele repetitieve taak en t moet toch een beetje hobby blijven. Nu zaten er in deze kit multi link tracks, maar daar heb ik eigenlijk altijd nog meer ruzie mee 😅.
Nu de tracks erom hangen is t eindelijk tijd om verder te bouwen, ik hoop ook iets vaker nu updatejes te kunnen doen, nu er ook progressie begint te komenIMG_6131.jpg

Goed, langzaam bouw ik verder. ik begin nu een beetje bij het stadium te komen dat er scratch dan wel 3d geprint moet gaan worden. de komende tijd ook even experimenteren met het opbouwen van de camouflage netten. De compositie zit nu redelijk in mn hoofd dus die ga ik op papier zetten, dat proces wil ik experimenteel hier ook gaan delen.
Voor nu even foto's van de voortgang (nog niet heel spannend allemaal).
Ik vindt dit stiekem toch wel een van de lelijkste tanks uit de voormalige sovjet unie, de wielen zijn naar verhouding onwijs klein en de koepelvorm wordt gelukkig aardig gemaskeerd door de reactieve pantsering. sprekend over de reactieve pantsering, ik speel met t idee om daar nog een beetje in te gaan zagen zodat het er wat levendiger uitziet, die op de zijkanten zijn een stuk verder beschadigd op de foto's en wil ik eigenlijk door een 3d print gaan vervangen.

mvg,

Erik
IMG_6477.jpgIMG_6478.jpg

Wat een bakbeest eigenlijk, Erik. Ik vond wel grappig om te zien bij je eerdere foto van alleen de romp met loopwerk; zo'n "moderne" tank er ,uitgekleed , toch gewoon weer een beetje uitziet als een jaren '40 tank.
Goed dat je je door het repetitieve werk hebt heen geslagen!

Vandaag eindelijk op de mat geploft, het gezochte update setje waar ik al ruim een jaar naar aan het zoeken was.
1731699656259.webp

En als klap op de vuurpijl vond ik vandaag ook nog fotos van de linkerkant, waar ik al heel lang naar opzoek was. aan de schade en camouflage te zien redelijk rond dezelfde tijd genomen, ik kan eindelijk weer verder!
1731699702669.webp
1731699721032.webp

Terug
Bovenaan