[Eric] SdKfz 251/9 'alt' (23 april: bouw bijna klaar)

EricReist

Lid van de TWENOT
Ik weet niet of de alt de juiste benaming is voor een Stummel zonder opbouw, maar alla (allah?)

Als FOC model wordt het de Tamiya SdKfz 251/9, met single tracks (HobbyBoss), een PE setje en veel onderdelen uit de Dragon SdKfz 251 dozen (waaronder de Stummel interieur onderdelen van hun 3in1 set -ik bouw tzt de Falke variant). Ik hoopte dat de bovenkant van een Dragon 251 makkelijk zou passen op de Tamiya opbouw maar Dragon is echt smaller... Weet iemand of de dimensies van het Tamiya kanonschild en de bijbehorende uitsparing in de voorzijde van de bestuurder goed zijn qua dimensies? Ik vermoed verder dat het granatenrek rechts bij de Stummel late (die met opbouw) niet bij de early zat?

Ik hou me eveneens aanbevolen voor foto's van de 251/9 early in Normandie, en welke eenheden ermee reden!

Eric

Re: [Eric] SdKfz 251/9 'alt'

Hoi Eric,
voor dat granatenrek rechts was simpelweg geen plaats, dus die was er inderdaad niet.
Vwb de afmetingen van de Tamiya-kit kan ik niets zinvols zeggen. Geen idee.

De oude "Nuts&bolts" geeft veel info vwb het interieur van een voertuig tijdens restauratie, maar over de daadwerkelijk inzet aan het front met foto's weinig info.
Ze zijn wel in Frankrijk ingezet. Zo is er bijv. een bekende foto van een 251/9, buitgemaakt van de 5 cie. 2.Aufkl.Abt. 2.Pz.Div.
Deze heeft nr. 534 en is egaal (geel) gespoten. (Wydawnictwo 286)

Ik heb ditzelfde voertuig op de plank staan met als doel Oostfront '44. Mijn bouw wordt zonder p.e.
In hoeverre je Dragon-onderdelen kunt gebruiken voor de tamiya versie, weet ik niet. Qua formaat verschillen ze toch wel. Ook zijn de versie "früh" en "spät" nogal verschillend.

Ik kijk in ieder geval mee!

Zoiets? PzLehr.
Op de achtergrond staat een van de eerste Panthers die het front bereikte.

NormLehr.jpg

Niels Henkemans zei:
Zoiets? PzLehr.
Op de achtergrond staat een van de eerste Panthers die het front bereikte.

Ha Niels,

er staan er zelfs 2 (van de 5, allen Ausf A met dik zimmerit.........toch........... 🤣 ..........)

Grtz,
Dan (die mee wil doen maar absoluut geen tijd heeft.......... 😳 😈 😢 )

Goed plan Eric, je kitbash avonturen ga ik volgen, ik heb nog wat belegen Tamiya halftracks liggen, maar het verschil in maten met Dragon AFV varianten heeft mij altijd tegengehouden, ben benieuwd.

Groeten Rick

Hoi Eric,
Ik neem aan dat je het Panzer Tracts boek ook hebt? Na een globale meting van het Tamiya model (en vergelijking met de PT tekeningen) lijkt me dat de dimensies van het kanonschild en uitsparing goed zijn.

Groet,

Arjan

Ha die Eric,

Ga deze zeker ook volgen, al was het alleen maar omdat ik deze ook nog op de plank heb liggen. En hoewel 'ie daar voorlopig ook nog wel blijft kan ik altijd referentiemateriaal gebruiken.

Succes 🙂 !

groeten, Richard.

En de onderdelen staan klaar:

- Tamiya 251/9
- AFV resin zijkanten, assen en wielen
- HobbyBoss single tracks
- PE setje
- sprues uit de Dragon 3in1 251 Falke/Stummel (voor het kanon, munitiekist, radio en bank)
en wat literatuur zoals de Panzertracts, Nuts&Bolts en de Osprey over de 251. Nu nog een keuze maken voor de setting: rijdend, rust of actie...

mod251901.jpg

Eric

Re: [Eric] SdKfz 251/9 'alt' (16 maart: de onderdelen bijeen

Zo, jij gaat ook stevig uit pakken, zie ik.
Maar waarom HobbyBoss tracks, als je de AFV tracks ook al hebt??

Hoe ziet die AFV-set er trouwens uit?

Ron van Wiggen zei:
Maar waarom HobbyBoss tracks, als je de AFV tracks ook al hebt?? Hoe ziet die AFV-set er trouwens uit?

Hoi Ron,

ik kon online geen foto van de inhoud vinden; de set is gemaakt voor de Tamiya 251 serie waarbij je de gehele running gear vervangt. De zijkanten waar de torsion bars ingaan zijn van resin, torsion bars en de bumpers erboven, de wielen, gehele besturing en vering voor... Setje kost een tientje. De bijgeleverde tracks zijn echter de AFV dropveters, dus vandaar single tracks. Moet nog kijken of HobbyBoss of Modelkasten het beste past, heb beiden (ook om een AFV 251 te verbeteren).

Eric

Hoi Eric,
volledigheidshalve ook maar even hier. Heeft de rest er ook nog iets aan.
1 enkele foto van het interior met open basis. Het schijnt een prototype te zijn.
nandb.jpg

Eric,

Deze thread heeft twee foto's van een Sdkfz 251/9 Ausf D met ingebouwd kanon:
http://www.network54.com/Forum/571595/thread/1197680761/last-1197680761/Panzer-Lehr-Division+SdKfz+251+markings

Erich,

da's een mooi compilatie aan shit dat je gaat gebruiken.
Ik wil graag In Kürze ff in die PanzerTracks neuzen...die SzF-foto doet me denken aan een nog loslopend project...

groet Frank

Hoi Eric,

Ik zie dit nu pas! had alleen op het axis forum je bericht gelezen.Ik had je ook al een mailtje gestuurd maar hierbij nogmaals de vraag van welk merk de pe is die op de foto staat ?
ga deze zeker volgen!

Gr,

Roger

Niels Henkemans zei:
Das PE van Part. Zal wel deze set zijn: klik

Klopt geheel. De vloerplaten zijn handig omdat er verschillende hoogtes zijn. Alleen loopt de vloer naast het kanon niet schuin omhoog maar lijkt daar eerder een verspringing te zitten. Ik ben halverwege met de vloer en affuit en hoop deze week wat foto's te plaatsen. De 251/9 late is dan toch een stuk makkelijker 😉

Eric

Hoi eric,

Hoe ga je het eerste gedeelte van geschut platform doen? ik bedoel het platte kleine afgesloten gedeelte,was dat ook open
Ik heb het nuts&bolts boek maar niet het panzer tracts boek staan daar betere foto's in van het platform?

Gr,

Roger

roger hurkmans zei:
Hoe ga je het eerste gedeelte van geschut platform doen? ik bedoel het platte kleine afgesloten gedeelte,was dat ook open

Hoi Roger,

het is me nog niet helemaal duidelijk waar je op doelt. Welk klein afgesloten gedeelte?
Ik ben inmiddels redelijk klaar (voor mijn doen) met het onderstel...

mod251902.jpg

...waarbij het 'voetpad' links naast het kanon verhoogd is en zwevend. Er moet nog gevijld, gevuld etc worden, en wat boutjes in de kromming. Ik hoopte aanvankelijk met restjes PE vloer de ruimte onder de affuit te vullen (en wat kisten etc) maar dat wordt niet mooi 😳 Die twee stukjes gaan eruit en ik vrees een PE vloerplaat te moeten bestellen... iemand een idee welke? Merk? Ik heb een stuk van 2x4 cm nodig...

Eric

Re: [Eric] SdKfz 251/9 'alt' (3 april: affuit klaar)

Hoi Eric,

Ik ben er denk al uit! Ik bedoelde eigenlijk het deel waar dat klepje op zit.maar volgens mij loopt het in zijn geheel schuin af.(ik kan op je foto net niet zien hoe jij het gedaan hebt)De affuit ziet er goed uit.Ik ben heb het setje van parts nog niet binnen maar ben inmiddels aan de vloerdelen begonnen.Ik gebruik hiervoor Tread plate dot type van accurate armour.Als je een stukje wil hebben dan mail mij maar even je adres dan stuur ik het naar je toe!
Je gaat in ieder geval goed 😉

Gr,

Re: [Eric] SdKfz 251/9 'alt' (3 april: affuit klaar)

Ziet er inderdaad heel goed en logisch uit.
Blij dat ik mijn "projekt Sporck"- 251/9 al een tijd aan de kant heb laten liggen. Kan ik mooi afkijken en ongegeneerd kopiëren!! 🤣

Eindelijk weer eens wat bouwtijd gehad 🙁

Het voertuig is nu bijna klaar, alleen de haken en ogen aan de buitenkant voor draden en takken (niet alleen ter bescherming tegen vliegeniers maar ook priemende Twenot-ogen die de motorluiken etc zien). Allerlei toevoegingen als PE, de platen aan de binnenwand en bogen, radio set (draden moeten nog en antenne), een stuurstang etc.

mod251904.jpg

mod251905.jpg

mod251906.jpg

mod251907.jpg

mod251910.jpg

Nu stuurde Niels Henkemans me een foto van een vroege 251/9 en hierop LIJKT een granatenrek zichtbaar aan de rechterzijde zoals in de 251/9 late (maar dan 180 graden gedraaid) zou dat kunnen?

mod251911.jpg

mod251908.jpg

Eric

Hoi Eric,

Ik had net op Ml ook al gereageerd ,het lijkt dat op de foto van de 'ontplofte 251' de radio ook aan de andere kant zat als je kijkt naar het deel rechts met het gat erin! zo zag de ophanging van de radio er nl ook uit ! Ik denk dat het dus de overblijfselen zijn van de radio en adapter en daaronder het rekje zoals ik al eerder had vermeld.

Gr,

Roger

Dank voor de reacties allen!
Het dit wordt de tweede FOC dat ik een model niet afkrijg 😳

Er zijn nog wat kleine items zoals de oogjes aan de zijkanten en bovenop (+draden voor de takken), oogjes bij de motorkap, achterlicht, draadje bij de koplamp, antenne + draden, koptelefoon... maar dan klaar (toch??)

Eric

Hi Eric,

Je bent een sieraad voor de club, zonder jouw zou er geen archief zijn, niet 's lekker jaren terug kunnen kijken, geen top-pics van ons geknutsel op maandagmorgen na een meeting, maar als je nu nou niet verf gaat mixen........
Voordat je weer verdwaalt met geklooi van een Flak op een Einheitsdiesel ofzo iets, geef deze eerst een jasje, en de PZIV van de Ardennen Foc ook trouwens, en de mortierversie niet te vergeten.

Grapje hoor, maar het is met zoveel zorg gebouwd dat er in ieder geval eentje 's af moet.

Groeten 😉 Rick

Terug
Bovenaan