En cours de construction: Panhard EBR (update 16-2)

Marc Tempels

Erelid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
  3. 1:48
  4. 1:72
Een van mijn goede voornemens voor dit jaar was om eindelijk weer eens wat modellen af te maken. Een goede "stok achter de deur" leek mij om hier de voorgang te publiceren.
Bij deze dan 🙄

Hoewel ik geen fan ben van Frankrijk, de Fransen en al helemaal niet hun taal, hebben ze ik de loop der jaren toch wat leuke voertuigen ontwikkeld en gebouwd. Een voertuig wat me me altijd al heeft aangesproken is de EBR. De EBR (Engin Blindé de Reconnaissance) is een achtwielig gepantserd verkenningsvoetuig. Waarbij echter slechts de voorste en de achterste set wielen met normale banden uitgerust zijn en de 2 middelste sets met stalen wielen met opstaande ribben voor beter grip in het terrein. De eerste en laatste set zijn stuurbaar (a la de duitse Puma) De stalen wielen zijn tijdens het rijden op de weg en verharde ondergrond opgetrokken en raken de grond niet.

panhard_ebr_90_mod_f1_49_of_90_zpsb9d66672.jpg

Zijaanzicht van de EBR 90 (FL-11 toren met 90mm kanon)

Van dit voertuig zijn er maar 3 uitvoeringen gemaakt. De hierboven afgeelde EBR 90 met FL-11 toren met 90mm kanon (hoewel de oorspronkelijke uitvoering met 75mm kanon was. Maar in 1960 zijn de FL-11 torens allemaal naar 90mm uitvoering omgebouwd) Medio 1950 zijn enkele EBR's met de FL-10 toren gebouwd met een 75mm kanon. Deze toren kennen we van de AMX-13

EBR-03_zpsdb6ec05c.jpg

De EBR 75 met FL-10 toren met 75mm kanon. Zie dat de toren duidelijk hoger is en het kanon langer. Deze toren heeft ook een overhang wat de FL-11 toren niet heeft.

Dan zijn er in de jaren 1957-60 slechts 30 stuks van de EBR ETT gebouwd (tegen ongeveer 1200 stuks van de "normale" EBR) Dit is een troepentransport uitvoering die niet door de Fransen zelf is gebruikt maar wel door Portugal.

EBRETT_zpsa32e1e3c.jpg

EBR ETT in het museum te Samour. De opbouw lijkt een beetje op de AMX-13 PRI (zoals het NL leger die gehad heeft) grote schanierende luiken op de bovenzijde doorlopend in de zijkant en 2 achterdeuren.

Hobby-Boss kwam vorig jaar met een EBR uit die ik z.s.m. aangeschaft heb. Helaas bleek dit de versie met de FL-10 toren te zijn die ik persoonlijk minder mooi vindt, die met de FL-11 toren is lager gladder en oogt daardoor mooier (vind ik) Azimuth kwam natuurlijk gelijk met een ombouw set uit om de FL-10 versie te maken. Deze heb ik bewust niet gekocht want ik had nog een resin model liggen van de EBR met FL-11 toren van DES of ADV. Natuurlijk gekocht in de veronderstelling dat een plastic kit NOOIT zou komen ! (we weten inmiddels beter, zeg nooit, nooit) Verder hoorde ik al geruchten dat de FL-11 versie ook zou komen van Hobby-Boss, wat natuurlijk logisch zou zijn.
Deze, begeerde versie, heb ik 2 weken geleden in België op de kop getikt.

Doos_zpscc8ac922.jpg

Deze week ben ik begonnen met de bouw. De intentie was om hem rechtstreeks uit de doos (RUDD) te bouwen wat bij nadere inspectie toch niet helemaal gaat lukken. Er moet links en rechts toch nog wat aan verbeterd worden hoewel het op zich een goed model is wat afmetingen en algehele indruk betreft.
Maar ja, je hebt in de loop der jaren toch wat info verzameld over dit voertuig en dan blijken er toch wat "issues" te zijn. Wellicht niet voor iedereen schokkend maar voor mij voldoende om toch wat ingerepen te gaan doen.

Romp_zps9b09a216.jpg

De romp van het model bestaat maar uit 2 delen, de bovenzijde en onderzijde, Volgens de instructie even 5 gaatjes boren (voor onderdelen die later op de romp komen) lijm er tussen en plakken. Ze passen prima zonder gaapende naden of andere onvolkomenheden, er hoeft ook niet gevijld, gesneden o.i.d. te worden. Het begin is goed. En hiermee stop ik dan ook gelijk weer.
Ter vergelijking de romp van het echte voetuig.

01-Nettoyage-003_zps9996965f.jpg

ebr90_056_zps3e8ce0ad.jpg

Voorzijde_zps714adf07.jpg

Voorzijde van het model met PANHARD "logo" en hieronder van het echte voetuig. Ziet er aardig correct uit.
Update: zie eigenlijk nu pas dat het de achterzijde van een origineel voertuig betreft. (enkele koplamp)
Maar dat maakt niet veel uit. De voorzijde is namelijk nagenoeg identiek aan de achterzijde (of andersom)
Dit voertuig heeft dan ook twee bestuurders en kan net zo hard voor- als achteruit.

ebr_25_of_60_zpsc98f83ee.jpg

Volgende stap is de toren. Hoewel deze maar uit een beperkt aantal onderdelen bestaat (die op zich goed passen) behoeft deze, na bestudering van foto's, toch wat correcties en bewerkingen.
Je kunt kiezen uit 2 opties; een kale toren zonder canvas stofhoes die de overgang tussen de bovenzijde en onderzijde van de toren afdekt. Dit is namelijk een zogenaamde oscillerende toren waarbij de bovenzijde van de toren schaniert (elevatie) ten op zichte van de onderzijde. Het kanon is dan ook vast ingebouwd. Om het kanon op en neer te laten gaan beweegt dus de hele bovenzijde van de toren (zoal bij de AMX-13). Je kunt ook kiezen voor de latere (of modificatie?) uitvoering met het canvas. De toren, op het model, is dan niet meer beweegbaar (op en neer) en in het eerste geval wel.
Beide versies behoeven wat detailerings werk, de een meer dan de ander.

Toren7_zpse923f6aa.jpg

Toren zonder canvas

Toren9_zps862cffeb.jpg

Toren met canvas

Update 16-2

Bij nadere bestudering van de diverse foto’s blijkt er volgens mij toch een duidelijk onderscheid (naast uiteraard de kannonen) tussen de vroege FL-11 toren met 75 mm kanon en de latere FL-11 toren met 90mm kanon. Het onderscheid bij de kanonnen zit hem het duidelijkst in de mondingsrem.
Dan zijn er toch 4 uitvoeringen van de EBR geweest;
- EBR met vroege FL-11 toren met 75mm kanon (aanduiding EBR 75)
- EBR met latere FL-11 toren met 90mm kanon (aanduiding EBR 90)
- EBR met de FL-10 toren met 75mm kanon
- EBR ETT

ebr20003_zps3be04ee7.jpg

Vroege FL-11 toren met 75mm kanon en vooraanzicht (2 koplampen)

ebr_40_of_60_zps669d3317.jpg

ebr_42_of_60_zpsdd896333.jpg

Latere FL-11 toren met 90mm kanon en de canvas afdekhoes duidelijk zichtbaar. Op de onderste foto
de andere vorm van de mondingsrem bij het 90mm kanon (duidelijk onderscheidings kenmerk)

Het lijkt mij dat de vroege uitvoering altijd zonder canvas afdekhoes is. Bij deze uitvoering wordt een soort smalle rubber afdichtstrip gebruikt die op de het onderste deel van de toren bevestigd is. Het 75mm kanon is trouwens een afgeleide van het 75mm kanon wat in de Panther zat (korter).

ebr20041_zps24598ae4.jpg

Afdekstrip op de 75mm toren, bevestigt op het onderste deel van de toren.

Of nu de vroege torens gemodificeerd zijn en omgebouwd naar de 90mm uitvoering of dat een deel de fabriek al als 90mm uitvoering verlaten heeft is mij (nog) niet helemaal duidelijk.
Bronnen geven aan dat begin zestiger jaren alle 75mm uitvoeringen naar 90mm omgebouwd zijn. Alle lijkt mij niet waarschijlijk wat ik kom nogal wat foto's tegen van museum voertuigen met 75mm kanon. Of de voertuigen met de FL-10 toren ook gemodificeerd zijn, terug naar de FL-11 toren kan ik ook (nog) niet boven water halen. Het zou zeer wel mogelijk zijn, want ik kom nergens meer foto's tegen van na +/- 1960 van de EBR met FL-10 toren. (mocht iemand daar info over hebben dan houdt ik mij aanbevolen)
Bij het model wordt alleen het 90mm kanon geleverd dus je zou dan de EBR 90 moeten maken. Een conversie naar de EBR 75 lijkt mij niet moeilijk. Je moet dan de canvas afdekhoes weglaten en het kanon aanpassen. Een ingekorte loop van een Panther zou moeten volstaan waarbij de mondingsrem dan misschien problemen oplevert. Deze is duidelijk anders dan die op de Panther. Maar misschien biedt een oude Heller kit van de AMX-13 (75mm) uitkomst en er zijn nog wel wat andere opties. Bij het model moet je dan aan de achterzijde een rechthoekig luik weergeven wat er nu niet op/in zit. Bij de EBR 90 uitvoering valt dat weg achter de canvas afdekhoes.

ebr20025_zpsba39975f.jpg

Achterzijde toren van de 75mm toren (EBR 75)
Deeltoren1_zpsc9dddf21.jpg

Het model aan de achterzijde van de toren, zonder luik dus. Als het kanon in maximale elevatie staat is hier niets meer van te zien.
Je zou het dus op deze manier kunnen oplossen. Het kanon in de maximale stand fixeren.

Verder is het dan volgens mij rechttoe rechtaan bouwen uit de doos.

Aangezien ik de EBR 90 wil bouwen, met afdekhoes, moet hieraan wat gesleuteld worden.
Op de EBR 90 loopt rond het bovenste deel van de toren een strip/ring waaraan de hoes middels moeren en bouten bevestigd is.

ebr90_037_zps7a2b09b4.jpg

ebr_54_of_60_zps3067049d.jpg

Afdekhoes bevestigingsring met en zonder bouten

Bij het model zit een redelijke weergave van de bedoelde hoes. De strip zit aan het canvas deel verwerkt en moeten een beetje bijgeschaafd worden en voorzien worden van vierkante plaatjes met de koppen van bouten. Tevens wil ik wat “textiel” structuur aanbrengen op het canvas. Moet nog even denken hoe dat te doen.

Toren10_zps1a61eea0.jpg

Op het model zit de ring ook rond de toren alleen is hij hier een onderdeel van de afdekhoes. Werk aan de winkel dus!

Het lijkt mij het verstandigst, om na het aanbrengen van de textielstructuur het canvas deel aan/op de koepel te verlijmen. De strip/ring op het canvas moet dan naadloos aan de koepel bevestigd worden want in het eggie zit hij ook aan de koepel. Dus er moet dan wat geplamuurd en geschuurd worden en dat lukt niet als je de boutkoppen e.d. nu al aanbrengt.
De twee canvas delen heb ik, los van de koepel, al aan elkaar gelijmd, laat zich zo makkelijker bewerken. Als je later de canvashoes op de koepel aanbrengt moet je de loop er van onderaf doorsteken, ander past het geheel niet. Na het verlijmen is de koepel met betrekking tot de elevatie niet meer beweegbaar.

Toren8_zps9e2b7871.jpg

Een ander probleem met het model is het compleet ontbreken van de co-ax MG naast het kanon. Hier moet dus ook nog even wat aangepast worden.

ebr20041_zps24598ae4.jpg

De uitvoering is bij de EBR 75 en 90 exacte gelijk.

Deeltoren_zps27ab2c3f.jpg

Op het model is wel de uitstulping weergegeven maar verders niets wat op een MG lijkt of dat er überhaupt een MG zit.

Met de terreinwielen is ook een klein probleem. De buitenste ring is van het zelfde rubber als de banden en laat zich niet lekker verwerken. De velg zelf, die van plastic is heeft een kleinere diameter dan de ring waar hij in moet. Hij zit dus ruim in zijn jasjes. Laat ik eens kijken bij mijn resin model van de EBR, welke trouwens van ITA is en niet van DES of ADV, of die te gebruiken zijn. Zo niet dan plak ik een strip rond de velg zodat de diameter groter wordt en het goed in de buitenste ring past.

Wielenvering_zps3f6df8d8.jpg

De terreinwielen (a la de RSO)

Wordt vervolgd.

Marc T.

Re: En cours de construction: Panhard EBR

Hoi Marc,

Leuk voertuig ben je aan het bouwen, zeg! Ook leuk dat je de voortgang hier post. Ik heb als ik me niet vergis nog nooit een model van jou hier op het forum gezien, of het moet voor 2008 gebeurd zijn 😉 🙄 ...

Ik ga hem volgen 😛 !

Groetjes,

Maarten

Hoi Marc, leuk om ook van jou eens een project te kunnen aanschouwen 😀

Extra leuk omdat je de bouw van dit "aparte" voertuig lardeert met
plaatjes van the real thing.

veel bouwlol !

salutation joyeux 😀
Pierre

Ja kijk, àls er dan een keer een model van de heer Tempels langskomt, dan ga ik hem natuurlijk ook volgen. En dan nog iets Frans, ook....

Veel succes, Marc!

Hallo Marc,
suggesties nav jouw onderzoek ( 😱 ) :
- canvas look; van meerlaags keukenpapier of - papieren snotlap een laagje papier afpeuteren, plastic afdekhoes insmeren met Tamiya ultra thin of Humbrol liquid Poly en daarna dat laagje papier aanbrengen, evt. nadeppen met de dunne lijm. Uitdaging is de plek waar de canvas hoezen (het lijken mij een meerdelige hoes 😕: ) aan elkaar geknoopt (?) is. Kan hier niet zien hoe dit op het model uitgevoerd is ?
- co-ax MG; is de oplossing niet de bult aan de voorzijde vlak vijlen en een gaatje boren ?
- canvas hoes heeft boven een horizontale bevestigingsstrip en onderaan een strip die vlak op de koepel ligt; boven, na verlijmen en plamuren, kleine stukjes Evergreen strip en daarop stomp-en-sterf zeshoeken ? Onder Evergreen strip op overgang doek-toren verlijmen en idem afwerken.

Lijkt mij do-able dus gewoon plakken en afmaken dat ding, kan deze ook mee naar het beloofde modelbouwland 8)

Plakkerige groet,
Peter.

Terug
Bovenaan