Either Earn The Price Or Pay The Price For Bravery

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Beste mensen,

Een geruime tijd heb ik niks gepost maar ben wel degelijk druk geweest met dit project. Na anderhalf jaar eindelijk weer eens een project af 😀 .
Dit zijn de eerste foto's maar ik wil nog betere laten maken aangezien ik er nog altijd geen ster in ben (vooral veel overbelichting en niet scherp genoeg). Ook wil ik er enkelen met Photoshop in een leuk herfstdecor laten zetten. Overigens zal ik hier en daar misschien nog iets bijwerken maar dat zal minimaal zijn.

Het betreft een setting in het najaar van '44. Weinig positieve ontwikkelingen, tegenslag na tegenslag en die genen die nog echte moed toonden deden dat soms tegen beter weten in wat je overmoed zou kunnen noemen. De uitkomst van die getoonde moed kon twee kanten opvallen; een kleinschalig succes of je leven. In deze setting heb ik geprobeerd om weer te geven dat de zoveelste tegenslag en het verliezen van weer een kameraad niet alleen fysieke slachtoffers maakt maar ook voor de overblijvers hun tekenen nalaat. Bij betere foto's zijn hopelijk de gezichtsuitdrukkingen beter te zien.

De Pz 4 is van Dragon met enkele updates. Figuren zijn een mix van Warriors, Jaguar, Verlinden, Alpine en een merk wat ik me niet meer kan herinneren. Ze zijn bijna allemaal aangepast; de één meer dan de ander. Sommigen alleen het hoofd en handen en bij anderen meer. Het huis is grotendeels scratch met enkele accessoires van Reality in scale, Miniart en Juwela. Vegetatie is van vele diverse merken. Wat op deze foto's niet of nauwelijks te zien is maar wel het geval is, is dat het blad in lagen is opgebouwd: natte donkere onderlaag met daaroverheen "verse" bladeren.

Groeten Boris

Mooi man.

Knap stukje werk Boris.
Zeker de ondergrond vind ik zeer goed gedaan.
Verder overal veel aandacht besteed aan de details zodat je hier toch een tijdje naar kan kijken en je iedere keer weer wat nieuws ziet.
Mooi gemaakt, petje af.

Peter.

Hoi Boris,

daar is ie dan eindelijk! 🙂 Het eindresultaat ziet er goed uit.Het is is een diorama geworden wat vol zit met details en met lekker veel figuren!

Heb je toevallig nog een close-up foto van de figuren bij het huis?

En nu op naar de volgende! 😉

Groet,

Roger

Bedankt voor jullie reacties heren.
Roger; ik heb het vandaag geprobeerd met mijn huis- tuin en keuken camera maar dat wilde niet mooi lukken. Uiteraard gaan die er nog wel komen. Ik ben zelf erg tevreden over de figuren maar ze hebben samen ook de meeste tijd gekost van het hele project. Ik zal zuslief morgen eens aan de jas trekken; die heeft meer skill's. 😉

Volgende wordt een sd.kfz 251/1 D van de AA der10e SS.
Kort voor Market Garden zijn 3 compagnieën van deze eenheid een kleine 2 weken in mijn woonplaats Borculo verbleven en dat moet natuurlijk een keer aan bod komen 🙂.

Groetjes

Heel erg mooi dio Boris. Schitterend uitgevoerd! 🙂
Je hebt je uitgeleefd op het grondwerk en de begroeiing zie ik, mooi gedaan!

Hoe heb je het huisje en de boom gemaakt? Misschien wat wip foto's?

Grtz,

Rob.

Mooi project, Boris. Goed om te zien dat je aan het bouwen/schilderen bent.

Een dingetje, iets stoorde me aan de titel maar het duurde even voordat het kwartje viel.... de eerste 'price' moet 'prize' zijn. 😉
of is dit een geval dichterlijke vrijheid?

Ziet er inderdaad zweervol uit Boris,

Ik hoop hem snel een keer live te zien. 😀

Waarschijnlijk doe je er niets mee maar even het volgende over je nieuwe project. 😉
boris bakker zei:
Volgende wordt een sd.kfz 251/1 D van de AA der10e SS.
Kort voor Market Garden zijn 3 compagnieën van deze eenheid een kleine 2 weken in mijn woonplaats Borculo verbleven en dat moet natuurlijk een keer aan bod komen 🙂.

In jou woonplaats lag de StaB. /SS-Pz.AA.10. Deze had op vijf september 1944 de beschikking over 1 Sd.Kfz.251/3, 1 Sd.Kfz.250/3 en vier Sd.Kfz.250/1. Je zou dit kunnen combineren met kubelwagen, een Schwimwagen of een moterfiets met zijspan want die bezat de StaB op dat moment ook nog.

Succes met het volgende project.

Groet

Marcel 😀

Bedankt voor jullie reacties heren.
@ Rob: De boom is samengesteld.
Ik heb de basis (de eerste "1,5 meter") gemaakt van Milliput met uitgeselecteerde boom wortels als boomwortels (hoe realistisch wil je het hebben 😉 ). Textuur heb ik gemaakt van Vallejo pasty sand; ideaal spul. De rest van de boom is wederom samengesteld uit boomwortels en met Milliput tot 1 geheel gemaakt. Beide delen geairbrushed, verweerd en blaadjes toegevoegd. Nadat de tank en figuren er op stonden beide delen samengevoegd en wederom met Vallejo pasty sand de overgang gemaakt. Alles geschilderd, verweerd en met strooisel van Dio Dump het mos gemaakt wat gefixeerd is met AK gravel & sand fixer. Hieroverheen meerdere lagen AK Slimy grimm Light en klaar! 😀

@ Niels: Ai... dat is dan een misser... helaas, volgende keer beter 😉

@ Marcel: Dank voor je info. Sinds enkele jaren is deze eenheid voor mij een focus geworden. Sinds begin vorig jaar bezit ik het boek "Chronik der SS-Pz-AA10" van Stephan Cazenave waarin omschreven wordt dat naast de StaB compagnie ook de 2e Späh compagnie en de 5e (schwere) compagnie er gelegerd waren. Deze laatste was in het bezit van de 251/1. Zelfs geïnterviewde veteranen beamen dit laatste die de lokale situatie mooi en gedetaileerd schetsen. Ik heb veel onderzoek gedaan naar het onderkomen (waarover ik in mijn volgende project meer over zal beschrijven) en dat was een flink pand (gebouwd als weverij maar in gebruik als garage)waar ze al deze voertuigen prima konden herbergen en onderhouden; wat er nog van over was althans. Ik neem aan dat jij dit boek wel kent, maar zo niet dan is het een aanrader. Het geeft ook de nieuwe indeling van de eenheden weer na Normandië waarover nog wel eens wat onduidelijkheden geweest zijn.

Groeten Boris

Mooie en indrukwekkende setting Boris. Mooi geheel geworden en super blijft het te zien dat op zo'n relatief kleine ondergrond toch zo'n verhaal neergezet kan worden. Kan aan de foto liggen maar de het lijkt mij dat de stenen muur waar het hek aanzit (rechts op de foto) nog wel wat verwering kan gebruiken. Dat oogt wat schoon t.o.v. de rest van het plaatje en de grafsteen lijkt mij ook nog wat te schoon maar kan bedrog zijn door de foto's.

Knap werk en mooi stukje modelbouwskills laten zien.

Gr.JW

Thanks JW! 🙂
Het muurtje zal ik nog iets bijwerken. Ik heb hem bewust relatief schoon gehouden voor het contrast maar ik ben het met je eens dat hij wel iets vuiler mag worden. Het ondergrondje is inderdaad relatief klein en dat maakt het m.i. wel interessant omdat er zoveel te zien is. Hoe noemen ze dat ook alweer? "Veel voor weinig of veel op weinig?" 😉

Groetjes en tot zaterdag!!

Hi mensen,

De pilaar is inmiddels wat bijgewerkt; beetje vuil en wat algenaanslag. Op de grafsteen heb ik dit ook nog iets verder aangezet.
Ik heb getracht vanmiddag nog wat foto's te maken maar het blijft sh*t. Ik zal toch echt moeten wachten op versterking 😉
Toch heb ik er nog een paar om hier te delen. Inmiddels ligt de snijmat weer op tafel want ik kan niet wachten om na al die tijd eindelijk weer eens te bouwen ipv tijden lang schilderen. De sd.kfz gaat er komen maar ik denk dat ik parallel nog een project laat lopen van heel andere aard. Vietnam, DAK, ik moet nog even kijken maar door dt lange project heb ik wel ondervonden dat een beetje variatie - ook qua onderwerp- wel fijn is.

Groetjes

Hoi Boris,

Ik vind het prachtig om naar te kijken.
De boom is mooi gedaan en het huisje, plus de mannen daarbij.
Ik heb echter 1 vraagje.
Hoe zit dat met die star trek-achtige gezichtjes?
Zijn dit werkelijk de rimpels? Het ligt er wel diep in.

Hi Pepijn,

Dank voor je reactie.
Die 2 gezichtjes... dat zie je goed. Uiteraard zijn de laatste paar foto's wel flink ingezoomd en lijkt het heel heftig maar om een duidelijk effect van droevige en gefronste wenkbrauwen en voorhoofden te creëren op deze schaal acht ik het wel nodig. Wanneer ik dit niet gedaan had dan was de expressie m.i. niet duidelijk genoeg en daarmee onvoldoende "sprekend".

Groetjes,

Gaaf man ! lekker veel te zien 😛 mooie boom ook, goed idee
om die in twee delen te maken :idea:

groeten 😀

Ha Boris,
Ik vind je diorama erg mooi je ondergrond en compositie is goed uitgevoerd. Ik vind je afwerking van de voertuigen altijd verfrissend tussen alle meer verweerde voertuigen die je vaak ziet (Inc die van mezelf 😉 ) maar die van jou zijn altijd mooi clean maar ook mooi in balans.
Je figuren passen goed in je dio en ik denk dat de gezichtsuitdrukking in het echt goed in het diorama passen. En zich minder voor close-ups lenen 😉 .

Neem je het mee zondag naar overloon

Groet Martin

Terug
Bovenaan