[Eind] Herman Bergepanzer III

Aantal punten: 44

1. Het model
Zucht… Erg moeilijk om hier wat over te zeggen. Het zit allemaal redelijk netjes in elkaar, maar het schilderwerk blijft erg achter bij de andere inzendingen. De camouflage is overduidelijk met een penseel opgezet, ongetwijfeld in het echt ook zo gedaan, maar komt nogal lomp over in schaal. Uit het houtwerk is ook veel meer te halen, de opbouw zou op zijn minst aan de buitenzijde ook wat camo meegekregen hebben, en door wat meer kleurschakeringen in het hout aan te brengen is het al een stuk plezieriger om naar te kijken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het model van Oscar, vrij vergelijkbaar qua onderwerp, maar met veel meer diepgang in het schilderwerk.
2. Originaliteit
Het is een Bergepanzer III, an sich een leuk ding maar ik had er graag wat meer in gezien, bijvoorbeeld een mooie disc camo (hier zijn meerdere voorbeelden van te vinden) dat had het meer originaliteit gegeven.
3. Presentatie
Een model als dit moet de uitstraling van een werkpaard hebben, flink wat stowage waaruit zijn taak blijkt, modder en schade van het harde werken. Helaas heeft dit model de uitstraling van een in slaap gevallen ambtenaar… Een mooi ondergrondje is wel het minste wat het nodig heeft.

1. Het model:
Hoe is het model gebouwd en afgewerkt?
Bouw lijkt prima, allemaal staight forward en niet veel moeilijke zaken.
Schilderwerk vind ik minder. Camo (vreemde vegen) is soms te dik soms niet dekkend.
Chipping ziet er wat merkwaardig uit, niet altijd logisch geplaatst en lijken meer vlekken dan beschadiging.
Washes zijn niet zo consequent toegepast. Bij de dwarslat van de kist te veel (had je kunnen corrigeren na het aanbrengen en te zwart naar mijn idee) en bij scharnieren en kieren rond luiken helemaal niet.
De uitlaat vind ik erg bijzonder. Enorm buiten de lijnen bij de klemmen rond de balk geschilderd wat direct in het oog springt.
De houten opbouw had ik meer variatie in aangebracht en bevuild/ verweerd.

Tip: maak meer gebruik van diverse tinten middels washes en filters. Dit zal het geheel al een stuk interessanter maken.

2. Originaliteit
Is het model een originele keuze, en is er gebruik gemaakt van (nieuwe) speciale technieken?
Model is niet alledaags en middels een conversiesetje omgebouwd dus dat is altijd wel interessant.
Technieken zie ik niet echt terug in het model.

3. Presentatie
Hoe is het model in beeld gebracht, algemene netheid van het gepresenteerde model.
Een echte presentatie is er niet. Ik weet dat je niet zo van de ondergrondjes bent maar een kaal plankje had ook gekunt.
Een onderwerp als deze heeft genoeg potentie om iets uit te beelden maar dat is niet gebeurt.

Tip 2: Ik zou me wat meer verdiepen in andermans werk, technikeen leren en er achter komen hoe mensen dingen doen.
Een goede modelbouwer is niet beter in het bouwen dan een ander maar heeft gewoonweg meer kennis van het hoe en wat.
Als je de geleerde lessen gaat toepassen kun je het model meer geven. Nu valt er naar mijn idee niet veel te beoordelen omdat er vrijwel niks is toegepast. PS: dit is geen kritiek maar een tip. Je hoeft dit uiteraard niet te doen als men het allemaal prima vind zo. Dat is ook goed (uiteraard!!) maar dan kun je wel wat opmerkingen verwachten in een wedstrijd.

Het model is netjes gebouwd. Daar valt weinig op aan te merken. Dan komen we bij het schilderen en verweren van het voertuig. Je model of in ieder geval de camo is met de hand geschilderd. Dit doet mijn inziens, in deze uitgevoerde versie, toch afbreuk aan het model. Het oogt niet realistisch, omdat het niet dekkend is en hard-edge is terwijl dit soft-edge moet zijn. Maar er zijn hiervoor zeker alternatieven om een camo met de hand realistischer aan te brengen. Je kan de basis met een grove drybrush aanbrengen en de rand verzachten met een hele fijne drybrush. Ook dit kost moeite en is ook niet eenvoudig om een realistisch resultaat neer te kunnen zetten. Een hard edge-camo is dan mogelijk een geschiktere optie, zoals Oscar heeft laten zien. Verder had je de verwering nog door kunnen voeren door een gehele wash (ook bijvoorbeeld stof) over je model aan te brengen. Ik zou dit eens proberen op een oud model. De basis is goed, nu nog een stapje verder in de verwering zetten voor een realistischer resultaat! Ik hoop dit in een volgend FOC-model terug te mogen zien.

Terug
Bovenaan