Ein weihnachtsgeschenk von Patton (M-18 dio)

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo mensuh...

Iets eerder dan verwacht heb ik mijn M-18 dio kunnen afronden.
Het betreft een M-18 Hellcat van Academy (net als die van Peter Stoof) die verlaten is door zijn bemanning. 2 Duitsers profiteren daarom van de nog aanwezige voorraden rond de kerst dagen in de Ardennen. De figuren zijn van Verlinden en Jaguar. Geschilderd met Enamels van Revell en modelmaster. Olieverf van Mussini, Rembrand en van Gogh, en acryl van Tamiya.

De tank is o.o.b. gebouwd met kleine scratch build details. Gespoten met tamiya, geweatherd met Tamiya, Revell enemels en meerdere sorten olieverf en pigmenten. ijspegels aan de rupsbanden zijn van Woodland watereffects, net zoals de drijvende brokken ijs. De supply boxes zijn van verlinden (dacht ik, of niet Jan? 🙂 ) en de sneeuw van Techstar. Boom zoals altijd... boomWORTELS.

Zoals jullie inmiddels wel weten ben ik geen geboren fotograaf, en heb ik van mijn figuren geen goede close up van het gezicht. Zo nu en dan geven enkele foto's ook en wat vertekend beeld, enzie je weinig van de roest strepen e.d.. Maargoed, moet je hem nog maar eens bekijken in Amersfoort volgend jaar 🙂 .

Ik hoop hem mee te nemen naar het bouwavondje in Zutphen komende maand. (als het er dan eindelijk een keer van komt)

Vragen en opmerkingen uiteraard welkom.

Groetjes.

http://www.mijnalbum.nl/Album=WGJVKDCH

Hi Boris,
Ik hou zelf van kleine dio's. Kan daarom jouw setting erg waarderen. Het nivoverschil, plaatsing voertuig tov figuren.
Ik kan helaas weinig op inhoud reageren. Foto's zijn erg donker. 🙁

Misschien wat betere belichting en opnieuw posten? Ben wel benieuwd hoe deze er in werkelijkheid uitziet. 🙂

Hee Boris man, ziet er mooi uit, mooi klein dio zo als ik ze graag zie.

Nu op naar de FOC en dan kan ik misschien wat van je kunsten afkijken voor m,n eigen modelletje dat ik pas krijg als de man met die lange witte baard is langsgeweest die altijd het vlees snijdt op zondag 🤣

Ha die Boris,

Ik vind dat je laat zien dat je goed begrepen hebt hoe je dynamiek in een diorama kunt brengen. De lay out vind ik dan ook erg geslaagd.

Het idee van die doos die uit het water wordt gevist is ook grappig en goed gevonden.

En wat commentaar op de afwerking betreft, wacht ik even op betere foto's of tot Amersfoort 8). Is moeilijk te beoordelen met deze foto's.

grtz

Robert

Heej Boris,

Dynamisch geheel, knap om op zo`n klein diorama zoveel sfeer te krijgen. Ik zou alleen inderdaad even nieuwe foto`s nemen, gerust soms van wat grotere afstand en met meer licht. Dat zal meer eer doen aan je werk en dat gunt ons een betere blik 😀

Groeten,
Bouke

Heren bedankt voor jullie commentaar.
Foto's zijn idd slecht, maar 'k wil toch iets laten zien natuurlijk....

Ik zal mijn zusje eens een uurtje laten stoeien met haar camera (leert voor fotograaf) en kan ze misschien bijwerken o.i.d. als ze eens tijd heeft.

groetjes

Boris, het ziet er veelbelovend uit, maar de foto's doen je werk geen eer aan 🙁
Ik hoop dan ook op nieuwe betere foto's, of beter nog, 'm in het echt te zien 😉
Jan 😀

kijk kijk.....

Krijgen we toch wat te zien.
Ik vindt het meer dan geslaagd, ze blijven toch leuk die kleine dio's.
Leuke details, mooie setting, ziet er goed uit man.....
Eens kijken wat ik hier aan ideeën uit kan halen.
Ben wel benieuwd hoe hij er in het echt uiziet.

Mooi hoor, Peter.

Foto's

Hallo Boris,

Inderdaad kunnen de foto's beter, maar 'afkraken' kan iedereen en tips geven doen er weinigen:

➡️ Loop eens bij de Bruna binnen. Daar hebben ze A2-vellen in verschillende kleuren. Twee zijn genoeg en meestal staat blauw het mooiste onder je model (voornaamste reden is dat er vrijwel geen blauw in de modellen voorkomt). Leg de vellen in een bocht omhoog zodat je een ronde overgang hebt tussen vlak en achterkant. Eventueel kun je voor papier ook eens kijken in van die 'punnik'-hobbyshops voor vrouwelijk freubelen (je weet wat ik bedoel - theezakje knippen e.d.).

➡️ Het mooiste licht is altijd nog (van) buiten. Je kunt je opstelling het beste buiten zetten of onder of bij een raam maken.

➡️ Je zou daarnaast bij een licht-speciaal-zaak daglichtlampen kunnen kopen om eventuele donkere hoekjes wat bij te lichten. Deze lampen geven 'blauw' daglicht en geven de kleuren van je model nauwkeurig weer. 'Geel'-licht (peertjes/halogeen e.d.) 'kleurt' je model. Deze daglichtlampen zijn er ook in TL (voor als je een donkere kamer hebt zonder raam). Het mooiste is als het daglicht vanachter het fototoestel komt. Dus in dezelfde richting als dat de foto gemaakt wordt. Hiermee voorkom je de meeste schaduw.

➡️ Verder zou je eens kunnen investeren in een statief. In de fotozaken kun je er al één kopen vanaf 20euro. Ze hoeven niet zo heel erg stabiel te zijn met de huidige kleine camera's.

➡️ Photoshop is a miracletool. Als je dit programma enigzins kunt leren dan worden je foto's stukken beter. Naderhand kunnen zeer nauwkeurig kleur, helderheid en scherpte worden aangepast. Eventuele vlekken kunnen ook worden weggewerkt. Ook achtergrond vervangen door een landschapfoto wordt hierin een eitje. Een tijdsinverstering waard!

Voorbeeldjes:
YPR1.JPG

PICT2027k.jpg

fotowedstrijd3b.jpg

Misschien heb je hier wat aan, en de anderen ook,

Marcel.

PS. nog een klein 'kritiek'-puntje over je diorama. Met name de drijvende rantsoennen doos. Ik had iets van de doos aan de onderkant afgeknipt. Een object ligt altijd iets IN het water nooit erop 😉 .

HOi Boris,

ben het met mijn voorgangers eens het ziet er erg mooi en sfeervol uit! Je zoui bijna denken dat het al kerst is 😀.

Ik heb even vooral op je figuurtje gelet. Ik vind dat het gezicht erg geslaagd is allen de randen om de ogen zijn iets te dominant aanwezig... wel een goede progressie!!

groeten Lars

Heren wederom bedankt voor jullie reacties. Leuk om te lezen. 😉
En Marcel, bedankt voor je uitleg en foto's. Ik denk dat als ik dit alles eens gedaan heb dat het toch wel goed moet gaan. 🙂

Groetjes.

Terug
Bovenaan