Egiptische SA-2 klaar

Ola mensen,

Geen tank maar het schiet wel die vervelende vlieg dingen uit de lucht 🙂 .

Dit is wat ik heb gedaan met de Trumpeter SA-2.
Weer uit de doos gebouwd. Ik heb het kleuren schema van wat foto’s van een Egyptische SA-2 tijdens de Yom-Kippur oorlog. Hij glimt nog steeds va de clear coat. Ik moet nog het een en ander doen en nog wat meer verweren (en nauurlijk een matt laag er over doen), met name de balst delfector. Maar hij komt er langzamer hand.

sam2-5.jpg

sam2-4.jpg

sam2-3.jpg

sam2-2.jpg

sam2-1.jpg

Groeten,

Jan-Willem

IK neem even aan dat je lijnzaadolie, ofwel lijnolie bedoelt. In dat geval had je eventueel kunnen verdunnen met (geurloze) white spirit, of, om in stijl te blijven, met terpentijn (niet met terpentine). Of siccatief toevoegen, maar dan krijg je weer kans op craquelé. Of een combi van dit en dat.
Maar ik ben het met Jeroen eens: ziet er mooi uit!

Even terzijde:
Overigens nog eens een (heel erg laat) bedankje voor die "cursus" gezichtjes verven destijds, ben er vandaag weer even mee bezig geweest.

Groeten,

Kanne

Oopsy, ja een beetje lisdectisch 😳

Ach ja ik heb er van geleerd, zal het niet weer op deze manier doen bij het volgende model.

En wat betreft de hoofdjes ik ben blij dat je er wat aan hebt gehad. krijgen we ook wat te zien van hoe het geworden is?

Dank jullie wel voor de feed back.

JW

Vleugels........... 😱 😱 😱

🙂

Maar even serieus: je hebt die vlamdeflector ook netjes meegespoten in camo. Dat is die holle "goot" achter de raket die de vlam moet afbuigen naar boven om te voorkomen dat tot 100 meter achter de lanceerinstallatie alles in de fik vliegt.

Ik denk dat die er in de praktijk wel anders uit ziet: zwaar verbrand/roest/roet.
Maar dat is nog makkelijk aan te passen
Verder erg netjes gedaan hoor!

Rob Plas zei:
Ik denk dat die er in de praktijk wel anders uit ziet: zwaar verbrand/roest/roet.
Misschien is deze net van een Russisch schip geladen? 😉

In elk geval zijn de decals beter gelukt dan op de mijne … Ik had de raket lichtgrijs gespoten en de decals erop gedaan, wat goed werkte. Maar toen een laagje vernis erop om ze te beschermen, en ineens hadden de doorzichtige delen van de decals een iets andere kleur dan de restvan de raket … Met dit camouflageschema heb je dat probleem niet, lijkt me.

Voor wie trouwens nog wat foto's en achtergrond bij deze raket nodig heeft: klik hier 🙂

@ Rob Plas:
De vlamdeflector moet inderdaad nog iets meer mishandeld worden maar dat komt nog wat later

@Laurens de Wit:
Gewoon op een aanhanger acher een vrachtwagen https://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&action=product&id=256829

@Michel Caudron:
Ik ken de foto's maar ik heb een serie foto's van een SA-2 tijders de Yom kippur oorlog die ik als reverentie heb gebruikt, maar de weg vliegende SA-2 is een goede. Heel erg bedankt.

@Jakko Westerbeke:
De raket blijft er als nieuw uitzien. De lanceer inrichting moet wel veel meer verweerd gaan worden.

Bedankt voot de feedback.

Jan-Willem

Nou. eindelijke een laagje matt er op. zo zijn de kleurenook beter te zien.
Heb een paar krasjes op the lanceer inrichting gemaakt maar er kan nog veel meer aan ge-weathered worden. moet alleen nog iets vindenvoor de "blast deflector".
Mocht iemand daar iets voor weten hoor ik het graag

Guidline1.jpg

guidline2.jpg

guidline3.jpg

guidline4.jpg

guidline5.jpg

guidline6.jpg

Zodra ik weer wat verder ben plaats ik weer wat fotoos
Jan-Willem

Hoi JW,

Hij ziet er toppie uit 😀
Ik heb er zelf ook 1 waar ik heel lang heb zitten twijfelen wat voor 1 het zou worden Egyptisch of vietnamees???
Het werd een Viet versie maar de ronde achterplaat is spoorloos verdwenen????? 😢

Gr Nick. 😉

Hoi JW,

Ga er eigenlijk nog een ondergrondje bij doen???

Nou ik ben die stangen ook kwijt....ik was hem toen d,r tijd een wasje aan het geven maar toen brak het af.
Toen ben ik er mee tijd gestopt en later kon ik het niet meer terug vinden.

Maar als je de diameter wilt geven en de lengte van de stangen , dan zou ik het wel kunnen proberen ja?

Thanks men 😉

voor die blast deflector?
ik denk aangezien de temperaturen die het ding moet opvangen, dat daar geen verf op blijft zitten.

net zoals ze met tanks doen in museums, dingen verven die vroeger nooit verf hadden, hebben ze waarschijnlijk ook gedaan bij dit ding.

of misschien had hij wel verf....maar na de eerste keer zo'n raket weg sturen..niet meer.

Maar voor de zekerheid kan ik wel voor je vragen 😉

Hoi JW,

Nou je heb het voor elkaar hoor ik ben er nu ook mee bezig 😀

Ik ben gister met het figuurtje begonnen een NVA trouwens met een hondje er naast die allebij naar het apperaat omhoog staan te kijken.
Hij komt dus op een gras veldje te staan in het park in Hanoi

Morgen ga ik ff die plaat maken op de Utregse bouwavond en dan hoop ik weer eens een x wat af te maken???

Thanks 😉

Ola,

Ben weer wat verder.
Heb de blast deflector ook eindelijk af. heb hem eerst ge-airbrushed en daarna bewerkt met olie verf om de bruin en oranje tinten te krijgen.
Nu even laten drogen en dan kan ik bezig met de pigmenten

sa2we.jpg

sa1we3.jpg

sa2we2.jpg

sa2we4.jpg

sa2we5.jpg

Jan-Willem

Nog even terugkomen op het verbranden van de verf enzo.

voor het stuk dat de raket vasthoud, ziet eruit zoals ik op die ene foto liet zien, zilver/zwart van roet, hitte en smerig van oliesmeer.

de blastdeflector was zwart van de hitte en de roet.
(volgens betrouwbare bron)
ook werden ze weer eens opnieuw geschilderd.

Nou wat mij berteft is ie eigenlijk wel af zo.
Ik vind dat het zo goed het contrast weer geeft tussen de oudere lanceer inrichtingen de nieuwe raket.

Heb de blast deflector met pigment poeder en roest stof behandeld.

SA-2Launcherdusted12.jpg

SA-2Launcherdusted10.jpg

SA-2Launcherdusted9.jpg

SA-2Launcherdusted8.jpg

SA-2Launcherdusted7.jpg

SA-2Launcherdusted6.jpg

SA-2Launcherdusted5.jpg

SA-2Launcherdusted.jpg

SA-2Launcherdusted2.jpg

Groeten
Jan-Willem

Terug