Een tweetal hummertjes - M1097 & M101 en M1025 & DR250

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Ik gooi er eens een paar wielvoertuigen tegen aan. Deze 2 liggen ook alweer een tijdje op de plank en ik wil ze nu toch wel eens af maken.
Het zijn een M1097 met een M101 aanhanger, Irak 2003 en een M1025 met een terreinmotor achterop tijdens een NATO-oefening. De originele inspiratie hiervoor komt volgens mij uit een verlinden magazine. Kan dat?

tamiya 35263.webp pa150224.webp

20220519_131639.webp 20220519_1316391.webp

Wow Ron, dit is een gave basis zeg ! Heel benieuwd wat je hiervan gaat bakken, zo'n motor achterop #GAAF ! Veel succes met de bouw van, ik heb het volgen knopje ingedrukt 😉

Twee toffe combinaties 👍 en Recht Uit De Grabbelbox 😉

Veel plezier 👍

Onder die M101 lijken wel Humvee wielen te zitten als ik de foto’s zie.

De originele inspiratie hiervoor komt volgens mij uit een verlinden magazine. Kan dat?
Bijna 🙂 De tweede en derde met de motor zijn bladzijdes 23 en 22 van Warmachines Nº 7: 4X4 Utility Truck M998 HMMWV ”Hummer” and Derivatives door François Verlinden, Willy Peeters en Patrick J. Cooney (Lier: Verlinden Publications, 1991; ISBN 90-70932-27-X).

Het ziet ernaar uit dat er een kleine verandering in de planning komt.
De getoonde groene hummer wordt een weaponscarrier, dus blijft een M1025, met alle deuren open, wellicht met IFOR/SFOR/KFOR maerkeringen en voor de NATO hummer, een standaard M998 wordt er een derde aan het geheel toegevoegd. Dit is een samenraapsel van Academy chassis met Tamiya restanden.
Dus @Walter Jonkers je hebt pb.

We rommelen door...

IMG_20251102_174929.webp

Vandaag tijdens de bouw van de M998 en de Suzuki kwam ik tot de onprettige ontdekking dat ik 2 onderdelen miste van de motor; de linker frame helft en het luchtfilter. Daarnaast is de motor een absolute draak om te bouwen. Niks past en het plastic is troep. Echt ouwe Dragon-meuk!
Daar de kans klein is dat ik een motortje op de kop weet te tikken, heb ik 'm toch zover mogelijk in elkaar gefröbelt, zodat ik iets had om de motordrager te bouwen. Lekker simpel, recht toe, recht aan. Rechter, lange, deel "scharniert", zit een scharnier onder en een borghendel. Het geheel wordt gedragen door een stang in het trekoog te bevestigen met 2 borginen door de sleepooggaten.
Ik had nog 2 zijreflectoren over, dus die sieren nu de drager. Verder was het onder de motorkap helemaal leeg. Daar zit nu een radiator van een 1/24 mercedes, op maat geknipt. 😉 Het reservewiel zit er om er straks een camouflagenet om heen te draperen, welke de verminkte en inkomplete linkerkant van de motor moet verdoezelen.
Spanbandjes komen erop na het schilderen.

02.webp 03.webp
01.webp 05.webp

De M1097 bekent kleur!!
Vraag me niet hoe ik die kleur voor elkaar gekregen heb. Het zijn wat Tamiya restanten van eerdere projekten, aangevuld todat er iets zanderigs ontstond. Ik heb ook eens iets nieuws geprobeerd; spanbanden van masking tape. Werkte best goed. Makkelijk straks te krijgen en op de plek te houden. De blauwe banden zijn civiele versies... gewoon wat kleur erin.
Er komt nog meer lading bij; een aantal dozen met commerciële waterflessen.

IMG_20251104_193858.webp
IMG_20251104_193911.webp

Dan de M101. recht toe, recht aan kleurtjes, maar nu met "rubbers", gemaakt van gerekt gietraam. Eveneens een probeersel.
IMG_20251104_193942.webp

Hier afgekeken:
p44.webp

Ziet er overtuigend uit die spanbanden en rubbers 👍

Het eerste hummertje nadert de eindstreep. De verffase is afgerond, nu de laatste verwering. En gezien het breekbare karakter van de combinatie wellicht toch iets van een ondergrond.

Voor de volledigeheid dient vermeld te worden dat het hek achterin, hoewel optisch leuk, incorrect was en dit werd er weer uitgesloopt. In plaats daarvan kwam er een spanband, gemaakt van, alweer, maskingtape met een oude Verlinden p.e.-koppeling. Ook heb ik er wat zandplaten opgehangen, gewoon voor de leuk. De slaphangende blauwe band is inmiddels strak getrokken.

IMG_20251108_105541.webp
IMG_20251108_105605.webp
IMG_20251108_105622.webp IMG_20251108_105525.webp

Dan de aanhanger; het harde gedeelte werd voor zijn van NATO kleuren en de huif, vanwege het kleurverschil in groen, kreeg verschoten zwart en bruin in de vorm van German grey en flat earth.

IMG_20251108_105728.webp IMG_20251108_105739.webp

Samen ziet dat er dan ongeveer zo uit. Ze zijn nog niet in elkaar gehangen....
IMG_20251108_105926.webp

Nu mijne heren.... het eerste varkentje kan als voltooid worden beschouwd.
Ik heb er een "effe snel"-plankje onder gemaakt, want de koppeling tussen voertuig en aanhanger, hoewel rigide, bleek ernstig en onhanteerbaar zwak. Deze koppeling bestaat, naast het trekoog, uit 2 kettingen en een kabel.

Vervolgens een licht stofje erover en nu wachten tot de levering water arriveert.
1 down, 2 to go...

IMG_20251110_132502.webp
IMG_20251110_132530.webp
IMG_20251110_132516.webp
IMG_20251110_132700.webp IMG_20251110_132947.webp

De laatste twee hummerstjes staan in de verf... eindelijk. Ondanks de trubbels.
Trubbel 1: de groene en bruine verf van AK droogde in de spuit, hetgeen eerst spetters, toen draadjes en toen niks meer opleverde. De verf was verdund met water, maar desondanks toch verstopte het kanaal. Resultaat; een grote hoeveelheid overspray, ondanks verdere verdunning en variaties met de druk. Dat leverde een met penseel geverfd aanzien op.
Het zwart gaf andere uitdagingen, te weten een gesneuvelde luchtpen. De connectie tussen pen en verfbeker liet los en blijf niet meer op z'n plek zitten. Dus het zwart met de oeroude singleaction spuit van Revell moeten doen. Ook dit ding verstopte en gaf zo mogelijk nog meer spetters. Dus meer met het penseel. Daar leent de AK-verf zich dan weer goed voor.
Voor de volgende keer een nieuwe airbrush en wellicht AK thinner gebruiken.

En ik moet zeggen dat ik de AK-kleuren niet NATO vind. Het groen is erg aan de gele kant en het bruin lijkt meer op MERDC-bruin.
De KFOR = Tamiya.
IMG_20251116_112111.webp
IMG_20251116_112154.webp
IMG_20251116_132027.webp
IMG_20251116_131956.webp

Geen idee wat het is maar behalve met Tamiya en vroeger Humbroll geven bij mij alle andere merken ook dit soort problemen met drogen, vertoppingen etc. Plus dat waterverdunde verf enorm moeilijk een mooie laag geeft, door de hogere oppervlaktespanning vormen er op glad plastic erg makkelijk druppels

Varkentje 2 hou ik voor gezien. Wat een zwijn was dit.....
Het dak past gewoon niet op het chassis met vette spleten tot gevolg. Details zijn erg basic. De verf sleet makkelijk weg van het plastic. Geen fatsoenlijke hechting en gene idee of dat aan AK lag of aan het plastic. Normaal gebruik ik geen primer, had hier wel gemogen.
Ook absorbeerden de decals de grijze Mig-wash! En dat is erg zichtbaar.

Ik heb er verder aan toegevoegd: antennevoet van Djiti met stalen antenne en koperen antennetouw.
Camouflagenet van verbandgaas, oregano en een soort van felgroen modelspoor granulaat. Spanbandje van maskingtape ( even geen rekening gehouden met het feit dat papier slap wordt als je 't verft!). Taktische tape op de koplampen.
Modder een mix van verf, blanke lak, modelspoorgras en -grond. Verder een overgang tussen verse, vochtige en oudere, gedroogde modder/grond met modderspetters geprobeert te maken.

Gauw de kast in en niet meer naar om kijken.... na een kleine drybrush voor de M60.... want die ben ik vergeten, zie ik.

IMG_20251122_111443.webp
IMG_20251122_111504.webp
IMG_20251122_111529.webp
IMG_20251122_111630.webp IMG_20251122_111647.webp
IMG_20251122_111655.webp

Wel zonde, in de basis een interessant modelletje.
Maar ik ben het eens met Maarten, gauw iets bouwen wat vanzelf in elkaar valt. 😉

@Maarten Weers @Rob Plas Ik heb 't derde varkentje nog. En dan ben ik echt wel effe klaar met hummertjes.
En iets bouwen dat gauw in elkaar valt... tja... dan valt de Skif MT-LB af, ben ik bang. En blijft 't verven toch weer een struikelblok. 😉

Ondanks alle tegenslag heb je 'm toch een hoop liefde gegeven Ron. Draai t om, krant van een kit, maar door taai en geduldig te blijven ben je toch op een 'aardig' resultaat uitgekomen. Jammer dat je van tevoren nooit weet er allemaal op je af zit te komen ennnn je stopt dit weer in je rugzak met ervaring 😃😃😃 Deze schuin achter in het nu zo opvallende hoekje van het modellenmuseum zetten, hard vergeten en op naar de volgende 🤪🤪🤪

You can't win them all 😉
Gooi alles even aan de kant, kijk eens een goede film met een goed glas, en bouw dan een shake and bake Tamiya kit om er weer zin in te krijgen 🙂

@Richard Bosker Ja, soms heb je van die kits.... afraggen zonder af te raffelen en mocht de vitrinekast geen plek meer hebben, dan is dit een goeie triage kandidaat.
@Jan Peters Oh, maar de zin is er nog steeds hoor. alleen niet meer in dit ding. En een shake 'n' bake-Tamiya kit... hmm.... een Chieftain wellicht? In lekker verkeerde Berlijn kleurtjes... 😝😁

Het duo is nu een trio; de KFOR M1025 is nu ook gedaan.
De accessoires zitten erin, inkl. rugzakken en wapens op de stoelen voor de bemanning. Kettinkjes voor de achterklep.
Onderlangs een donkere wash en bovenop een neutrale grijze. Vervolgens pastels erop voor de verdere verwering. Een nieuw merk voor mij en dit reageert met de washes (??).

IMG_20260301_141859.webp

IMG_20260301_141810.webp
IMG_20260301_141830.webp IMG_20260301_141930.webp

Terug
Bovenaan