Een brug te ver (voor Graebner's SS)

Interesses
Diorama en vignettes, WO2
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:56 (28 mm)
  4. 1:72
  5. 1:76
  6. 120 mm
Nu bezig met
Vignettes WW2, enkel voertuig
Hey,

Hierbij mijn eerste dio post op dit forum. Eerder is dit dio al op modelbrouwers.nl gepubliceerd.
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17071
Maar misschien doe ik u er ook wel een plezier mee.

Toevalligerwijs bleek ik al bijna alle bestanddelen te hebben om de vernietiging van Grabners verkenningseenheid bij de brug van Arnhem op 18 september 1944 te kunnen namaken. Een klein stukje natuurlijk. De onderstaande foto's zijn dus van de oprit van de brug genomen.
3133212633_675f86f5d3_b.jpg

3133220867_73900bd60a.jpg

3133221521_b2512923d8.jpg

2588984081_9c7ffcfb35.jpg

Deze foto is van de beneden de oprit genomen.

Ik heb er ongeveer een half jaar over gedaan. Vooral het verbouwen van de figuren, zoals de Hitlerjugend van Dragon, die als lijken moesten gaan dienen was lastig. En hier de resultaten.
3128341321_9d7c6dd935_b.jpg

3128347207_a3a1def6cd_b.jpg

De lieve kant.
3129177624_c23fbdbc73_b.jpg

De minder lieve kant
3129178438_4c5a2ea70f_b.jpg

Opmerkingen en/of kritiek zijn natuurlijk welkom.

Groet, Anne

Ik vind het er vet uit zien! Persoonlijk ben ik geen fan van bloed en dode soldaten in dio's, maar je hebt het netjes gelaten 🙂

Gr.!

Wijnand

opzich een mooie basis, maar ik mis nog wat. de voertuigen zijn erg schoon, en de kleuren van het gras vindt ik iets om even naar te kijken, het is nu wel erg egaal van kleur, en dat is opzich niet erg, maar enige variatie zou welkom zijn.

er zit ook op de 250 verder helemaal geen krassen, of viezigheid, terwijl dit op een werkpaard eigenlijk wel zou horen te zitten, overigens, net als op de MB (1000?), die is op de kogelgaten na vrijwel helemaal schoon. er zitten 2 kogelgaten in de radiateur, maar je ziet geen vlekken van koelvloeistof, of olievlekken op de wielen van de 250, dat soort kleine dingen maakt het geheel naar mijn idee meer af, net als, in dit geval zeker, een achtergrond in de vorm van een foto, of misschien een foto collage/uitleg van de situatie aldaar, geeft het geheel naar mijn idee wat meer flair.

als laatste: MEEEEEER FOOOTOOOOS!

een diorama van dit formaat verdiend meer als 4 foto's!

Timo

he anna,

Ik vind het een mooi dio, leuke opstelling zo.
Dit is naar mijn idee best moeilijk om het leuk neer te zetten, maar dat is bij jouw zeker goed gelukt!
Je zou inderdaat nog iets meer variatie kunnen aanbrengen wat betreft het gras en de struiken, maar dat kan je ook gewoon in je achterhoofd houden voor je volgende project 😀
Ik vind hem mooi!

Simon 😉

Hey,

Bedankt voor jullie reacties!

Die voertuigen heb ik behoorlijk vies gemaakt voor mijn doen. Eerst metaal, toen roest, olieverf, stof en nog een klein beetje vetkrijt. Ik ben altijd een beetje bang om het te overdrijven. Van die olievlekken bij de radiateur is wel een goeie! Ga ik nog ff doen! Ik heb echt geen verstand van auto's.
Het lange bermgras is twee tinten van Woodland Scenics en toen nog es een keertje de topjes geschilderd om het wat groener te maken. Op de bodem heb ik nog een beetje wildgras en bloemetjes gestrooid.
Ik laat natuurlijk graag meer zien van dit dio!
Dit zal alleen wel weer duren totdat ik weer een camera heb weten te scoren.
Ik heb wel een beetje een setting proberen te maken, met die vlag enzo, maar misschien moet ik me nog es ff een keer in photoshop gaan verdiepen. Of is er hier een wizzkid onder ons?
De Britse figuurtjes zijn van Resicast en van Masterbox (aangepast). De Duitsers zijn van Dragon en Tamiya, met enkele Hornet hoofdjes.

Nogmaals dank,

Anne

Anne, tot mijn spijt moet ik erkennen dat ik mijn belofte om jou post op modelbrouwers te volgen een beetje in de mist is geraakt.
Het is uiteindelijk een mooi stukje werk geworden en zo te zien heb je de meeste hobbels op je pad aardig glad gekregen.
Zoals ik toen al heb geschreven is het realistisch maken van gewonde of dode figuren één van de moeilijkste onderdelen van het sculpten van figuren en zeker als je al bestaande figuren gebruikt.
Bij enkele van jou figuren is het in ieder geval gelukt.
Bij de twee figuren achter de vrachtwagen vallen mij de nogal rechte benen op. Juist hier had enig zaag en sculptwerk een reëler beeld kunnen creëren.
Maar hou één ding vast, het is jou werkje en als jij er plezier aan hebt gehad tijdens de bouw is kritiek alleen bedoeld om je bij jou volgende project naar een hoger niveau te tillen.

Als je eens zin hebt (en de mogelijkheid) kom dan eens naar onze bouwgroep.
Bouwgroep Zuid-Holland-Zuid komt bijeen op de volgende zaterdagen:

17 jan.
21 feb.
21 maart
18 april
16 mei
13 juni

Wijkcentrum "DE ERKER" , Jan van Avennestraat 32 te Schiedam
van 12.00 tot 17.00
Entree 4,= (eerste bezoek gratis)

Hey,

Waarschijnlijk bedoel je dat de armen en benen nog wat meer richtingen op zouden mogen wijzen. Daar heb je wel gelijk in inderdaad. Al is het alleen al voor het dramatische effect. "Gelukkig" zie je dat gesneuvelden mensen er in de meest diverse houdingen bijliggen, dus deze houdingen zullen ook wel voor kunnen komen is mijn verwachting. Het sculpten staat bij mij nog in de kinderschoenen, dus ik heb niet al te grote stukken zelf willen doen.

Zeer bedankt voor je aanbod aangaande bouwgroep Zuid-Holland. Ik ga zeker proberen een keer te komen! Ze zeggen dat het de kwaliteit van je modelbouwen enorm goed doet als je bij een vereniging zit. Kijk maar naar de Belgen.
Kan ik ook zonder problemen andere (modelbouw)mensen meenemen?

Vriendelijke groet en misschien tot snel,

Anne

Anne,

het is zeker geen probleem als er meerdere mensen meekomen. Er is ruimte genoeg. Ik ben zelf nog maar enkele keren bij deze bouwgroep aanwezig geweest en ik ben nu donateur en ga dus zoveel mogelijk.
Het hele idee is om (net als bij die belgen) net niveau van bouwers omhoog te helpen en om nieuwe technieken van elkaar te leren.
Zo zijn er jongens bij die geweldig werk leveren met verweren, figuur schilderen en het toepassen van detailsetjes etc.
Hiernaast is het ook een gezellig bijeenkomen waarbij je je werk kan laten zien en je direct goed bedoelde kritiek krijgt.
p.s. de inwendige mens kan ook versterkt worden want de prijzen lijken hier vooroorlogs.

zie je hopelijk een keer, groeten Willem

Hallo allemaal,

Die oliespatten op de radiateur van de truck moet ik nog steeds doen, de vuiligheid van de halftrack en truck laat ik zo. Ik heb wel kleurenfoto's gezien van andere tracked vehicles en daar was ook vaak alleen het gebied onder de spatborden vuil.

Hierbij nog wat detailfoto's van het dio.
Ik heb eventueel nog een medic toegevoegd om het geheel wat minder versnipperd te maken. Of zou dit juist te druk worden? Laat 't me weten.

3434353020_ff6f24f608_b.jpg

3433545149_c3423c9537.jpg

Chauffeur, ook overleden, haast niet te zien op vorige foto's.

3433544717_973647e458_b.jpg

De bijrijder, een korperaal, of gelijkwaardig. Niet zo heel ver gekomen. Hij was niet bezig zijn MP 40 aan het laden. De tegenstand werd enorm onderschat door de Duitsers.

3433544977_0dd2ecd423_b.jpg

Eerder zat hij verstopt in het hoge gras. Het is een Hornet hoofdje, dus die moeten we wel even speciaal laten zien natuurlijk. 😛

3433544489_432ae7776e_b.jpg

Nog even een close-up van de MG42-gunner. Buiten genomen dus meer kleur. Zijn benen heb ik zelf in een knielende houding verbouwd, evenals zijn linkerhand en arm. De tweede keer dat ik pea-pattern schilder.

Anne, kom zaterdag 18 april naar de bijeenkomst die gericht is op figuren en neem je diorama mee.
Je kan dan het een en ander met ons bespreken en tevens iets leren over het aanpassen van figuren en het schilderen met verschillende soorten verf.
Dus als je de mogelijkheid hebt kom dan langs.
Voor de tijden en de lokatie zie, http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=19010

tot ziens, Willem

Market Garden,

Als geïnteresseerde in Market Garden vind ik dit een pracht diorama, voor mij (als leek) zijn de figuren goed genoeg, enigste kanttekening kan zijn dat het lijkt of 1 van de Duitse figuren een Leibmunster camo jasje draagt en dat kan helaas in dat tijdsbestek (september 1944) niet, men droeg de camo smocks en de '44 dot camo jasjes.

Verder lijkt deze para zijn hoofd te missen, of is dat optisch bedrog?.
3434353020_ff6f24f608_b.jpg

Denk dat je een reuze interessant onderwerp hebt gekozen als thema voor een diorama. Het begin van een goed diorama is een juist thema te kiezen en foto's zijn daarbij een heel welkom hulpmiddel.

Wat me toch van het hart moet is de afwerking van de diverse gebruikte modellen/figuren. Als je al je figuren kritisch zou gaan bekijken zie je op de nodige plekken nog veel flash/randen en vooral in de omgeving van de handen. De verf is ook te dik aangebracht, de dode W-SS grenadier naast de track is een goed voorbeeld, en er mist vooral in de cammo het nodige aan schaduw en highlights. Dit zowel voor de geallieerden als de duitse soldaten.

De gebruikte voertuigen had je beter ook wat meer aandacht kunnen gegven, lees vooral meer tijd! Ik had graag nog wat meer close-up willen zien van de Blitz en dan vooral dat deel waar het hout van de laadbak "stuk" is. Ik mis hier de spanning van gebroken hout en de impact die dit met zich meebrengt.

Verder mag je groen van het gras/bosjes/struiken/etc. ook nog wat meer diep diepte en variatie ontvangen. Het is allemaal te egaal en veel van het zelfde.

Het idee is super maar verder mis ik een nette afwerking van het geheel :idea: Meer tijd, meer inleving, meer oog voor detail en vooral meer oog voor afwerking.

JW

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties!

Uniformen heb ik geschilderd n.a.v. van deze site:
http://www.kamouflage.net/camouflage/00074.php
De Eichenlaubmuster(vlekken) voor de smocks en de Platanenmuster (stippen) voor de jasjes. Het zal dus wel toeval zijn dat ie op een later camopatroon is gaan lijken.
Zoals ik schreef is de medic een optie. Hij is nog in aanbouw en die zet ik er misschien bij. Graag reageren. Het zou dan betekenen dat er drie van de zes medics zijn. Het was ook weer niet zo relaxed toen dat je er even iemand kon gaan stabiliseren.

@ Willem: Graag kom ik naar je figurensculptworkshop. Ik had er al iets over gehoord. 1/16 wordt het geloof ik als schaal he. Mag ik dan ook 1/35 doen? Ik wil nog een keer wat leather Jerkins op figuren maken. of een stroper uit Middeleeuwse tijden in 1/35 doen.
Wat zijn de kosten trouwens?

Cheers, Anne

hoi anne,

al ik op de foto`s kijk waarvan je het na gebouwd hebt, lijkt het e.e.a. uitgebrand te zijn. dit zie je niet terug. ook lijkt er brand gewoed te hebben op de opel in de laad bak, misschien had je deze meer uitgebrand kunnen lijken/maken. voor de rest heb je alles goed samen weten te voegen, en na bouwen van een foto is niet makkelijk, dus petje af voor je weergave van dit geheel.
steven

Beste Anne,

Je schreef........
Graag kom ik naar je figurensculptworkshop. Ik had er al iets over gehoord. 1/16 wordt het geloof ik als schaal he. Mag ik dan ook 1/35 doen? Ik wil nog een keer wat leather Jerkins op figuren maken. of een stroper uit Middeleeuwse tijden in 1/35 doen.
Wat zijn de kosten trouwens?
........ de workshop(s) betreffen alle schalen en juist 1/35, omdat dit de meest gangbare schaal is.

De kosten zijn deze dag € 2,50, die besteed wordt aan de zaalhuur, materialen zijn aanwezig.

Groeten
Johan Bijl

camouflage,

Anne de Jong zei:
De Eichenlaubmuster(vlekken) voor de smocks en de Platanenmuster (stippen) voor de jasjes. Het zal dus wel toeval zijn dat ie op een later camopatroon is gaan lijken.

Hallo Anne,

Platanenmunster en Eichenlaub gebruikte men voor omkeerbare smocks, Dot (erbsentarn) camo voor de M44 camojasjes, inderdaad misschien toeval dat die ene op Leibmunster is gaan lijken, misschien dat je dat nog aan kunt passen.
Een goed, maar helaas ook kostbaar, boek aangaande Duitse camouflage uniformen is 'Camouflage Uniforms of the German Wehrmacht' geschreven door Werner Palinckx.
Voor de rest is het voor mij persoonlijk een pracht diorama met een interessant thema en hoop ik zelf dit niveau te mogen benaderen 8) .

Halloa,

Misschien had ik het niet meteen zo groots aan moeten pakken voor zo'n minder standaard iets. Ik vind het onderwerp heel interessant en had er ook nog de nodige materialen voor liggen. Dragon sdfkz. 250/5 neu, Mercedes Benz 3000, Resicast Para's e.d.

Na een 3 maanden intensief eraan werken, gemiddeld 2 uur per dag. Met die figuren verbouwen ben ik het langst bezig geweest, het zijn er dan ook 10 die allen wel in meer of mindere mate verbouwd zijn. De omhoogkijkende Hornetset is hier wel handig voor!
Op gegeven moment wil je 'em dan wel zo'n beetje afhebben omdat er dan steeds meer andere ideeen komen opborrelen. Dan kan het inderdaad zijn dat sommige dingen minder aandacht krijgen.
3438985952_1fd09c95f6_b.jpg

3438985522_abe9ce12f5.jpg

Niet helemaal scherp.
Het houtwerk had misschien nog iets meer versplinterd kunnen worden. ook in de "dikte" zeg maar. Wel is het zo dat er hitte vrijkomt waardoor kleine splinters verbranden.
Het voertuig meer laten verbranden had inderdaad dramatischer eruit gezien, maar het probleem is dan hoe ik vlammen realistisch weergeef omdat dit dio echt vlak na de hinderlaag afspeelt.

Dat figuurtje naast de 250-track ga ik nog een wash geven om em iets donderder en verweerder eruit te doen zien. Tegenwoordig geef ik figuren met een lichte kleur en weinig detail ook highlights en shadows.

Groets,

Anne

Hallo Anne,

Ik ben zelf niet zo'n fan van de "bloed" dio's. Het is heel moeilijk om het echt goed te doen.
Ik vraag me alleen af wat dat figuur in de 250 doet?
Is dat een duitse chauffeur? Ik vind het een beetje vreemd dat er overal duitser afgeknalt liggen en hij zit gewoon achter zijn stuurtje.

Grtz
Patrick

Anne, ik had er nog een extra 3 maand aan gebruikt om het geheel mooi te krijgen en vooral op de details te letten. Ik heb even stiekum je Sherman bekeken en denk dat je jezelf veel meer plezier doet met wat kleinere projecten en leert van de opmerkingen die ook daar gegeven worden. Dat past veel in de lijn die ook hier gegeven worden. Je had er nu veel beter voor gekozen om geen vuur "los" te laten op je Blitz. Wat je wilt weergeven komt niet naar goed uit de verf en mis ook nu enig idee dat er überhaupt "vuur" geweest is.

Maar waarom modelbouwers altijd snel willen is mij nog steeds niet duidelijk.

JW

Anne, het klopt dat ik in 1/15 werk echter de technieken en materialen zijn ook toe te passen op 1/35 en zal ook een draadfiguur in deze schaal laten zien.
Het lijkt mij het best om mensen hun materialen mee te laten nemen zodat zij direct hiermee aan de slag kunnen en tips kunnen krijgen/vragen.
De toegang is € 2,50 en dus erg vriendelijk omdat we voor een normale bouwmiddag gewoonlijk € 4,= betalen.

Groeten en tot ziens, Willem

inslag,

Ik blijf het een prachtig diorama vinden en laten we ons aub realiseren dat een inslag van een anti tank wapen (piat of 6 ponder) of bvb handgranaat niet altijd tot (open/uitslaande brand) vuur leide.

Waarschijnlijk ben ik de enige die dit dio een beetje snapt 😛 Ook wel mooi want ik moet er het meest naar kijken. 🙂
Je moet je dus voorstellen dat er vooral vanuit de huizen naast de oprit geschoten werd. Die lagen deels hoger dan de oprit zelf. Zodra de halftrack tot stilstand gebracht was, was het heel makkelijk om zo vanaf de achterbovenkant de halftrack in te schieten.
De chauffeur lijkt me duidelijk, hij ligt met zijn hoofd voorover tegen de vision port.
De andere geezer is de MG42 schutter die geraakt is en zo in elkaar gezegen is. Hij heeft schotwonden in z'n buikstreek waardoor hij niet op slag dood was maar een soort van inéén gekrompen is. 😢
Niet heel lekker die lijken, maar ik had geen idee hoe ik het anders moest laten zien. Ik heb het nog netjes gehouden ben ik bang. Voor een sprankje hoop heb ik nog een gewonde toegevoegd die heel nobel geholpen wordt.

De "brand" is alleen van de hitte van de inslag van de geweergranaat of piatgranaat. In ieder geval één persoon die mijn bedoeling snapt 🙂

@ Willem: mooi dan breng ik zelf wel wat mee.

Ik heb nog een paard liggen uit "dode- paarden- verlinden-set, die ik weer (half)levend ga maken. Paard van laatste foto in Concord's Panther boek. Jaja, ik doe het dus ook wel eens andersom.

Beste Anne, dat jij er het meest naar moet kijken spreekt voorzich en het gaat in eerste instantie ook om je eigen plezier. Alleen mag je er vanuit gaan dat op het moment het dio, ieder geval op dit forum, onderhevig word aan kritieken. De teneur op dit forum is voor bijna 99% dat het gaat om opbouwende kritieken.

Je diorama idee is nogmaals subliem en juist alleen daarom al had ik wat meer aandacht willen zien.

Met alle respect maar als je spreekt over een vuurlinie waarbij geschoten word vanuit een hogere positie lijken je kogelinslagen in je voertuigen dan ook niet meer kloppen. Als ik alleen al de Benz bekijk en vooral hoe daar de inslagen geplaatst zijn. Zo zou je meer met een kritische blik naar bepaalde zaken kunnen kijken. Als je hoger ligt en je vuurt naar beneden zullen je kogelgaten ook anders moeten lopen dan kaarsrecht?!

Het idee van een diorama is dat je een verhaal/setting probeert weer te geven en bij voorkeur ook te snappen voor anderen vooral als je hem op een medium zoals dit forum neerzet en je vraagt aan mensen om te kijken naar je werk.

Het gaat erom dat je kritisch kijkt naar je diorama en leert voor een volgende project. Of indien mogelijk in dit werk nog wat kunt gaan aanpassen.

JW

Tja

Tja dit is inderdaad een gewaagde opzet. Mensen die dood gaan of dat zijn licht bij vele modelbouwers nogal gevoelig.
Bij mij in ieder geval niet want we zijn hier niet bezig met het bouwen van vreedzame materialen, nou ja die enkeling die zo gek is om een fiets te bouwen. 😳

Ik weet wat ik nu ga schrijven niets kan veranderen aan je diorama maar toch.

De halfrupsen werden het meest noordelijk uitgeschakeld door hoogstwaarschijnlijk een 6 pounder AT kanon welke voor het Rijkswaterstaat gebouw stond. Het enige gebouw welke enigszins bij de weg stond was de van Limburg Stirum school. Dit gebouw stond evengoed te ver weg om militairen in de Sd.Kfz.250’s te raken. Deze werden hoofdzakelijk gedood nadat ze de voertuigen verlieten.

De colonne vrachtwagens kwam niet een zo ver. Deze werden inderdaad doorzeefd door de para’s die in de gebouwen zaten vlak bij de oprit aan de brug zijde.

Ook al laten de foto’s alle voertuigen door elkaar zien zat er een redelijke scheiding tussen de wrakken. Er stond maar 1 250 voor de groep vrachtwagens.

Ook het rustig rondlopen na de aanval was bijna onmogelijk voor de betrokken militairen. Dit gebeurde wel en in de nacht werd nog een Duitse officier onder een SPW vandaan gehaald maar het gebeuren allemaal heel erg voorzichtig en snel.

Hoe dan ook wens ik je toch sterkte met de afbouw want dit blijft toch de nummer 1 actie van de hele operatie Market Garden.
Ik hoop deze in Overloon te kunnen bekijken.

Succes

Marcel 😀

Eeey,

Op modelbrouwers.nl, waar ik in m'n eerste post naar verwijs, staat het idee en de keuzes wat uitgebreider. Ik ben te lui om het hier allemaal nog es te doen.
@ J.W. Stokkers: Ik bedoel dus het idee! Als je niet alle foto's en verhalen gezien hebt en keuzes zelf gemaakt heb, dan ziet het er toch anders voor je uit. Misschien had ik deze dan maar niet moeten plaatsen 😕
Over je andere opmerking: er zaten dus ook mensen op de lagere verdieping die ongeveer ter hoogte van de oprit stonden.

Natuurlijk heb ik het boek van Marcel Zwarts 😀 , maar het oog wil ook wat. Dus heb ik met wat verschillende voertuigen gewerkt (die ik nog had liggen )en een stuk van de oprit gemaakt en niet van de brug. Want dat is een stuk lastiger, groter en ziet er een beetje raar uit.
Natuurlijk wil ik wel een keertje diotjes showen en sowieso Partijdagen 😱 bezoeken. Uit principe doe ik dit alleen niet als ze op zondag zijn, zoals meestal dus. Ook heb ik nog geen auto en zelfs geen rijbewijs.
I know, it's sad to live for scalemodeling only, almost.

Cherio,

Anne

Beste Anne, misschien had je dan iets minder lui moeten zijn en juist wel je hele posting hier plaatsen. Maar dan nog denk ik dat je mij niet begrijpt en ik probeer je te puur en alleen te wijzen op het feit dat je wat kritischer moet kijken naar je totale setting en hoe je deze situatie wilt uitbeelden.

Als je nu dus weer spreekt over dat ze ook vanaf de beneden verdiepingen hebben geschoten dan mis ik dus weer kogelinslagen van bovenaf gezien op bijv. de truck. We weten allemaal dat het zware gevechten zijn geweest en dan zou je automatisch meer inslagen moeten zien van alle kanten vanwaar ze beschoten zijn.

Foto's zijn altijd het beste bewijs om jezelf te verbeteren en vooral ook om van jezelf te leren. We proberen het op het Twenot forum zoveel mogelijk te doen met behulp van elkaars support. En nogmaals je hebt een prima onderwerp als thema gekozen en juist daarom denk ik dat wat opmerkingen op z'n plaats zijn om te leren.

Neem eens een kijkje naar de veldfles die achter de grenadier ligt die in de laadbak van de truck ligt, als je goed kijkt zie je ook daar grijs plastic doorschijnen.

Leuk om te lezen dat je ook nog wat kritische historische opmerkingen mag ontvangen van denk ik wel mister slag om Arnhem Marcel Zwarts.

Je kan nu van alle hande opmerkingen gaan plaatsen in de trend van misschien had ik hier niet moeten plaatsen en wat wazige smileys omdat het misschien wat anders overkomt dan je misschien gehoopt had, maar mijn enige doel is om je te wijzen op zaken om je vooruit te helpen en niet om je af te zeiken!

JW

Anne, het gaat hier niet over wel of niet plaatsen. Het gaat erover of je met kritiek kan omgaan en of je er iets van opsteekt. JW is er niet om je af te zeiken maar om je bij een volgend diorama naar een hoger niveau te tillen. Ja de kritieken zijn soms hard maar ze niet uiten zou een belediging zijn omdat je hierdoor een kans om iets te leren ontzegd word.
Het is lovenswaardig dat je een historisch moment hebt willen neerzetten en hierin ligt voor velen ook het probleem. Door het niet historisch korrekt te houden (b.v. voertuigen in kompleet andere opstelling) kan je op dit vlak enkele opmerkingen verwachten (zeker van Marcel Zwarts welke een autoriteit is op dit vlak). Mijn punt is dat je even duidelijk aangeeft dat dit een dio is dat niet 100% de historie uitbeeld maar een visie die jij uitbeeld.
Zoals je weet werk ik enige tijd met figuren en ben ik nog niet al te vaak met voertuigen bezig geweest. Als ik over een tijdje een voertuig bouw en post zal ook ik een hoop kritiek krijgen (hoop ik) want hier leer ik van.
Op het gebied van figuren ben ik al heel snel tot een soort Goeroe gemaakt en krijg (in ieder geval in Nederland) maar van een enkeling kritiek. Dit is soms frustrerend omdat ik nauwelijks of geen andere sculpters in Nederland tegenkom die mij naar een hoger niveau kunnen stuwen. Het sculpten staat hier echt nog in de kinderschoenen. Ik hoop je te zien op de bouwmiddag echter verwacht ook hier (zeer goed bedoelde) kritieken.

groet, Willem

Oke, bedankt allemaal voor de opmerkingen in de discussie. Ik kijk natuurlijk wat ik er mee kan doen.

Tot zaterdag en tot later, Anne

Terug
Bovenaan