Een 50 jaar oude kit - Tamiya's Pz.Kpfw. III Ausf.M/N

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
De afgelopen week werd ik, met dank aan de bouwgroep Utrecht voor de donatie en @Richard Cramer voor het transport, de happy eigenaar en bouwer van ondermeer deze, in de modelbouwwereld als zodanig benoemde, antieke kit. Ik heb het al vaker laten vallen, maar ik heb een behoorlijke voorkeur voor deze oudjes ontwikkeld de laatste tijd...

20210725_134521.jpg

Eigenlijk heb ik veel te veel liggen om te schilderen, maar het was gewoonweg te warm. De verf droogde al bij het mengen. Dus plakken dan maar!! Ik kon het niet laten om alvast aan deze te beginnen en er nog niet helemaal uit of het een Duitse Panzer wordt ten tijde van Kursk '43 of een Noorse, genaamd Stridsvogn KW-III, eind jaren 40, begin jaren 50. Een zorg van later... maar ik neig naar de eerste.

De kit is zo oud, dat ik geen reviews ervan kon vinden op het net!! M.u.v. een inbox-review:
AMPS Tamiya 1/35 German PanzerKampfwagen III Auf. M/N

20210725_134307.jpg

De afmetingen en de details zullen vast niet allemaal even accuraat zijn, maar dat zal de pret niet drukken!!
Een eerste indruk is dat de extra bepantsering veel te dik is (nieuw maken?) en dat de loop weliswaar uit een stuk is, maar ook massief. Uithollen dus. Verder zijn de tracks extreem vervormd, maar ik hoop dat dat recht getrokken wordt straks. Letterlijk.
De figuren zijn... mmm ... Tamiya kwaliteit van destijds... eerder als tuinkabouter te gebruiken dan als serieuze figuren.

Eens kijken wat we van deze kit kunnen maken!

een Noorse, genaamd Stridsvogn KW-III, eind jaren 40, begin jaren 50.
Ik wist niet dat Noorwegen die ook gebruikt had na de oorlog. Ineens wordt het veel interessanter om eens een keer een Panzer III te bouwen 🙂

Tegenwoordig heet dit geen antiek maar de naam vintage. Vintage is weer helemaal “het”. Wat waren die Tamiya’s heerlijk om te maken… en je hoefde je niet druk te maken over de 10 aftermarket setjes die het af moeten maken … die waren er gewoon niet! Geniet er gewoon van !

Ron, dit is zó oud, dat het bijna leuker is om als een soort geschiedenis in de doos te houden. Af en toe tevoorschijn halen en je verwonderen hoe men "destijds" toch zo primitief was. En waar wij als kind toch oprecht blij mee waren. Heerluk.
Maar bouw lekker als je wil overigens, hoor. Jouw kit. Jus' sayin'. 😘

Ron, dit is zó oud, dat het bijna leuker is om als een soort geschiedenis in de doos te houden. Af en toe tevoorschijn halen en je verwonderen hoe men "destijds" toch zo primitief was. En waar wij als kind toch oprecht blij mee waren. Heerluk.
Maar bouw lekker als je wil overigens, hoor. Jouw kit. Jus' sayin'. 😘
Te laat Peter.... Daarbij komt dat ik in het kamp van de bouwers zit, niet bij de verzamelaars. Een kit is er om gebouwd te worden.
En daar ben ik dus mee begonnen.

Voor zo'n oudje beslist niet slecht, maar de pasvorm is niet altijd optimaal en naadloos.

20210729_105540.jpg

Het gebruikelijke Tamiya-vulwerk: d'r moet nog wat bij, zie ik.
20210729_105633.jpg

De wielen zijn uitgeboord en het extra gaatje in het vierde loopwiel is een misser mijnerzijds. Bij het aanzetten van het boortje ging't mis en toen zat dat dit al in 't plastic, dat overigens vrij hard is. Geen idee of dat de samenstelling of de leeftijd is. Beiden waarschijnlijk.

Ook de loop werd geschuurd en uitgeboord:

20210729_110126.jpg

En ik hoop dat de rupsjes nog wat recht trekken, anders wordt het veel secondenlijm: Door te draaien heb ik al gemerkt dat veel van de vervormingen weg vallen.
20210729_110026.jpg

Leuk zo'n oudje on the bench 👍

Kun je de tracks niet in het gelid krijgen met warm (of heet) water ?
Bijv. op een plankje spelden en dat overgieten ?

De wielen zijn uitgeboord en het extra gaatje in het vierde loopwiel is een misser mijnerzijds. Bij het aanzetten van het boortje ging't mis en toen zat dat dit al in 't plastic, dat overigens vrij hard is. Geen idee of dat de samenstelling of de leeftijd is. Beiden waarschijnlijk.
Stukje rond evergreenprofiel in gaatje, afwerken en weg is het gaatje…

Leuk Ron! Vaak is het plezier met oudere kits er niet minder om.
Ik blijf zeggen dat het zonde is om sommige van de oudere kits links te laten liggen.....vaak is er met wat energie echt wat leuks van te maken.
Kun je de tracks niet in het gelid krijgen met warm (of heet) water ?
Bijv. op een plankje spelden en dat overgieten ?

Ja, ben inderdaad wel benieuwd of dat wat uithaalt. Misschien niet gelijk kokend water pakken, maar starten met warm water uit de kraan?

En anders secondelijm, of "ouderwets" met een dun draadje rond de wielen.....of met pinnetjes in de zijwand ( zelf nog nooit gedaan overigens).

Alex

@Peter van Dijk
@Alex van de Wetering
Dat met dat warme water heb ik ooit geprobeerd en dat ging heu-le-maal mis. Veel te warm, uiteraard.
Ik speel op safe en doe het met rek- en strek-oefeningen en een drup lijm.

En ja, ik beleef eerlijk gezegd meer plezier aan die oude kits dan aan de moderne, vaak overgecompliceerde en peperdure kits.

pinnetjes in de zijwand ( zelf nog nooit gedaan overigens).
Ik wel, en dat werkt best goed voor brede rupsbanden als van een Panther of Tiger, maar voor de relatief smalle van een Panzer III of IV denk ik dat je ze te makkelijk zult zien zitten.

Ik wel, en dat werkt best goed voor brede rupsbanden als van een Panther of Tiger, maar voor de relatief smalle van een Panzer III of IV denk ik dat je ze te makkelijk zult zien zitten.
Met dun nylon draad proberen

Over dozen van 50 jaar terug ...
Ik kreeg van mijn moeder wekelijks (of zo) fl 1,25 (meen ik) om een Airfix zakje (of FROG, de B-kwaliteit) te kopen bij de lokale speelgoedhandel.
Schermafbeelding 2021-07-30 225926.jpg Ergens in '71, toen de hele televisie en vensterbank vol stonden, was ze er wel klaar mee en mocht ik op haar kosten nog één keer een model kopen. Het werd deze:
Tamiya-US-Army-M60A1-Medium-Tank-135-Scale.jpg Stoerig, "met twee kanonnen", en een motor.

Laatst bewerkt:
Dit was mijn eerste die ik kocht. Daarna was ik “verkocht”. Samen met mijn pa gemaakt.2F12B1C4-30FD-4209-8B94-BA0E74C6B073.jpeg
Nu ik dit zo zie besef ik dat ik altijd meer van de pantserwagens ben geweest dan de zware tanks. Is eigenlijk altijd zo gebleven. Waarom eigenlijk?

Ha die Ron,

Gelijk begonnen zie ik 😀. Leuk om te zien dat je, waar mogelijk, ook verbeteringen probeert aan te brengen.

Ik ben wat minder aanwezig op het forum als voorheen, maar deze wil ik gaan volgen. Zie je daar zo zitten aan het tafeltje: Tamiya extra thin, mini-bar en frikandel speciaal binnen handbereik 😉.

We vonden het super om de dag met jullie door te brengen. Zweden is voor ons gezin als vakantieland een favoriet geworden, wellicht zien we jullie in de (nabije) toekomst terug.

Groeten, Richard.

Ha die Ron,

Gelijk begonnen zie ik 😀. Leuk om te zien dat je, waar mogelijk, ook verbeteringen probeert aan te brengen.

Ik ben wat minder aanwezig op het forum als voorheen, maar deze wil ik gaan volgen. Zie je daar zo zitten aan het tafeltje: Tamiya extra thin, mini-bar en frikandel speciaal binnen handbereik 😉.

We vonden het super om de dag met jullie door te brengen. Zweden is voor ons gezin als vakantieland een favoriet geworden, wellicht zien we jullie in de (nabije) toekomst terug.

Groeten, Richard.
Jullie zijn ten alle tijden weer welkom hier!!
En ja... kon 't niet laten.

Gaandeweg kwam ik erachter dat Tamiya een aantal toch wel in het oog springende details simpelweg weg had gelaten.
Zo is het massieve extra pantser aan de voorkant in werkelijkheid niet massief, is het gereedschap een ramp, klopt de kist aan de koepel niet en zouden de luchtinlaten deksels moeten hebben.
Een aantal zaken zijn vrij makkelijk te corrigeren, maar andere niet (op mijn kundeniveau).
20210731_113454.jpg

Kwestie van zagen, knippen en plakken....
20210731_125556.jpg 20210731_202353.jpg

De vaste sleepkabel was ook niks en ik had er nog een liggen. Van vinyl. Nu wilde dat kreng niet doen wat ik wilde, dus moest ik wat valsspelen met niet reglementaire ophangingen en veel secondenlijm. Ook was ik wat onvoorzichtig met het verwijderen van de eerste versie, hetgeen resuteerde in niet-organieke uithollingen in het pantser. Vullen dus.
20210729_145520.jpg

20210731_113417.jpg

Nieuwe commandant van bij elkaar geraapte Academy delen en wat rookgranaat gefreubel:
20210801_110043.jpg

Constructie-technisch is dit wat ik er momenteel van kan en wil maken. Kan natuurlijk helemaal bananas gaan, maar dat schiet het doel voorbij.

Ik ging behoorlijk de mist in bij de luchtinlaten. Oorspronkelijk 2 semi-massieve blokken plastic met wat roosterdetail. De "M" heeft eigenlijk 2 deksel, hetgeen momenteel niet realizeerbaar is, dus ik wilde gaan voor zonder. Het idee was om het geheel uit te hollen, er even niet bij stilstaand dat plastic smelt bij boren...... Eindresultaat was het gedeeltelijke herconstructie van buiten- en binnenkant. Nu zijn 't meer de inlaten van een Ausf. L. C'est la guerre...
20210801_204541.jpg

20210802_170612.jpg

Helaas was ik gedwongen om een groot gedeelte van het meegeleverde gereedschap te gebruiken, want de locatiegaten zijn enorm en lastig netjes bij. Had ook geen reservedelen liggen overigens.
De uitlaat is een verhaal apart. Tamiya plaatst 'm veel te hoog op de achterkant en de pasvorm is niet goed. Zeker niet als je het geheel een verdieping lager moet hangen. Ik moet nog een achterlicht scoren, zie ik.

20210802_170638.jpg

De zijpantsers en de ophanging.... Daar klopt ook niet veel van. Beiden werden gebruikt, maar in aangepaste vorm. Pantserzijkanten werden dunner geschuurd om dunnere platen te suggereren en vierkant stukjes op de juiste plekken gelijmd op het geheel optisch meer op het origineel te doen lijken.
20210802_170459.jpg

De antennebak moet achter omhoog en de kiotophangpunten werden aangepast en onder de bak door bevestigd, zoals dat kennelijk op het origineel ook zit. Afstandpluggen op het spatbord, zodat de platen straks recht hangen.
20210802_170715.jpg

De voorkant kreeg een rij bandschakels van de eveneens antieke Pz.Kpfw. IV Ausf D. Het zijn vroege tracks, maar alles is beter dan wat met deze kit werd geleverd. Romp is nog niet gelijmd.

20210803_134243.jpg

Dan het extra koepelpantser... Een verhaal op zich. Delen veel te dik en grof, pasvorm gewoon slecht en detail incorrect of afwezig.
Uiteindelijk heb ik het "hoefijzer" aan elkaar gelijmd en dit dan als geheel middels al dan niet aangepaste beugels geprobeerd op de koepel te krijgen en recht uit te lijnen...
Beoordeel zelf in hoeverre dat gelukt is.

20210803_134342.jpg

20210803_134354.jpg

20210803_134314.jpg

En de "chef" kreeg nog even een koptelefoon mee...
20210803_134743.jpg

Hier heb ik dus respect voor.... vind bouwen sowieso niet het leukste deel van de hobby, en wanneer je dan met beperkte middelen, veel geduld en inzet tot een zeer acceptabel model komt: petje af...

Blijf 'm volgen 😊...

Ron, nog even die kieren met iets opvullen (ik weet niet wat je ter beschikking heb). Liefst met iets dat je er insmeert en overtollige met vochtige doek/tissue direct weghaalt. In 1 of 2 rondes is kier weg. Iets van wat houtlijm oid of Vallejo plastic putty.FB94B848-BE34-4B28-9CC5-799E2990638F.jpeg

Hier heb ik dus respect voor.... vind bouwen sowieso niet het leukste deel van de hobby, en wanneer je dan met beperkte middelen, veel geduld en inzet tot een zeer acceptabel model komt: petje af...

Blijf 'm volgen 😊...
Dank je! We doen ons best. Dit vind ik nou de leukste fase. Andersom is waarschijnlijk beter, want dan komt er eerder iets af, denk ik?
Enne..... alweer een beetje gewend daar in't drukke zuiden?

@Walter Jonkers Ga ik doen!

Terug
Bovenaan