Ebay plaatjes ter inspiratie ende vermaak (24 april)

Test trails met een prototype?

Het is jammer dat je de tekst boven het luik niet kunt lezen.

Dat lijkt op een woord plus een datum 13/3/??

Mijn vermoeden is het volgende :
Volgens het boek "Der Panther" van Thomas Jentz werden de eerste 15 Panthers gebouwd met een "Kommandantenkuppel", waarbij krukas om de koepel te draaien, achter de kommandant gemonteerd was, i.p.v. aan de zijkant. Van deze 15 Panthers moest elke koepel afgenomen worden, om de wijziging door te voeren, alvorens de koepel weer werd hermonteerd.
Mogelijk zien we hier een van deze 15 Panthers.

Je linkje naar de originele foto werkt niet Erich,
Wellicht was het een van deze twee.
Bijzondere AI foto die je postte met een Sdkfz 251 met voor en achterdeuren en dan blijkbaaar zonder motor 😉IMG_4888.webpIMG_4887.webp

Wat er aan de laatste foto vooraf ging is mij niet duidelijk. Ik hoop voor de bemanning van de motor met zijspan dat het geen aanrijding was.

De brug op de achtergrond bij de M38 doet me erg denken aan deze bij Terheijden.
1000117581.webp

Je plaatjes zijn beide van dezelfde brug als die waar de M38 op staat Bas. Alleen ligt de brug ten zuiden van Terheijden en noordelijk van Strikberg over het Markkanaal (in de weg Breda <=> Moerdijk), niet bij Oosterhout. Op de achtergrond zie je het riviertje De Mark waar het Markkanaal op aansluit.

In de avond van 12 mei komen Duitse verkenners van de 9.Pz.Div. erachter dat de brug bij Terheyden (Strikberg) gesprongen is. De Duitsers roepen pioniers in om een overgang te maken die ze op de 13e Mei om 10:20 uur gereed melden.
Daarbij hebben ze gevorderde Nederlandse schuiten van de toenmalige baggermaatschappij "Prins van Wijngaarden" gebruikt.

Hier de brug in volle glorie, net na de oplevering (links richting Breda en rechts richting Moerdijk):
Vooroorlogse brug Terheijden over de Mark - 03 [Fotocollectie Rijkswaterstaat].webp

Na opblazen:
O316_Klein_Terheijden.webp

Aanleg van de tijdelijke noodbrug:
Markkanaal_no.1 Betonnen Boogbrug bij Strickberg_06_Collectie_Erwin-Verhoeve.webp

Met daarop uiteindelijk de M38 (rijdend richting Breda):
1777096184251.webp

En de noodbrug nog uit een andere kijkhoek (truck rijdend richting Moerdijk):
Markkanaal_no.1 Betonnen Boogbrug bij Strickberg_07_Collectie_Erwin-Verhoeve.webp

De huidige brug:
1777097310195.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan