Ebay plaatjes ter inspiratie ende vermaak (17 april)

Weer wat foto's van deze week ter inspiratie voor de kroegtigers, allen gepost te deze link

waaronderrrrrrrrrr

eb171kopie.jpg

i31a.jpg

eb033kopie.jpg

aachen-18.jpg

neg56.jpg

image190q3wtpfv4d.jpg

image14wilgs7phm.jpg

pzaufkabt21panzerivzimm.jpg

img6544euvqkm1nl.jpg

image14nws0qbdh7r.jpg

Erich

Eric

Dat zijn hele mooie foto's
Inderdaad staat ergens in de kast een al behoorlijk verbouwde dragon panzer III chassis voor zo'n Bison III conversie
Eigenlijk nooit aan verder gegaan omdat ik er maar niet uitkwam hoe het kanon in te bouwen.
Maar nu zie ik dat ze gewoon de zaag terhand hebben genomen ...........
Met deze foto's kan ik denk ik wel weer eens kijken of ik verder kan met dit apparaat

bedankt voor het plaatsen.

greetz Ronald

Ik vind zelf foto 2-4 geweldig, niet alleen om te zien hoe het kanon eruit zag, maar ook de aanpassing van de voorzijde van de opbouw op de oude PzKpfw III; je ziet de ronde uitsparing van de MG nog, waar dan in de volle breedte een plaat voor is gezet. En het oude PzKpfw III kanon ligt nog op de voorgrond. Een kraan, twee gasbuizen met een brander... The A-team in de woestijn!

Op ML is ondertussen het topic aangeroerd dat de aanpassing van het kanon dan toch wat anders is dan bij de Dragon en Alan Bison II (eigenlijk moet ik zeggen 15 cm sIG33 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II/III). Het kanon is afkomstig van een vernielde Bison II (15 cm sIG33 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II) dus wat je bij deze variant ziet laat je meteen zien wat er eventueel aan te passen is bij de II.

Eric

nieuwe marder 2 foto, nice, ziet er panzergelb met groen uit? kan iemand zijn of haar licht daarover laten schijnen? lijkt me wel de meest logische kleurschakeling, al kan het natuurlijk ook geel over grijs zijn, en jammer dat de crew er voor staat.... intressante foto, leuk detail is de omhoog geklapte spatbord achteraan 😀

Merci Eric, de foto's van Sturmdivision Rhodos had ik nog niet gezien (tenminste ik neem aan dat de Sdkfz.250/9 ook tot deze eenheid behoorde). Timo die kleuren van de HG Marder blijft gissen natuurlijk. Het lijkt mij dat de lichte kleur (Panzergelb???) aangebracht is over de donkere kleur (Panzergrau???). De verkoper vermeldt niet waar de foto gemaakt is maar als het werkelijk een HG foto is zou ik denken in Frankrijk in het voorjaar van 1943 (de divisie was toen nog in opbouw/training). Helaas is niet bekend wanneer precies de HG divisie zijn MarderII's ontving en ik ken ook geen andere foto's van deze Marders. De bekende Marder foto's uit Italië zijn dacht ik allemaal van de 1.Fallschirmjäger Division (ik kan me vergissen want ik vind die verschillende Luftwaffe eenheden erg verwarrend, er waren namelijk ook nog weer MarderII's bij minimaal 1 Luftwaffen Feld-Division 😕 ).

edit: bij nadere beschouwing zou het me niet verbazen als er zelfs sprake is van 3 verschillende kleuren, in dat geval wordt het nog weer lastiger om zinnige uitspraken te doen.

Groet,

Arjan

arjan,

mij lijkt grijs met geel erop de meest logische stap om te zetten, gezien de ietwat voorjaarsachtige uitstraling de bemanning heeft, en de omgeving zou het best eens frankrijk kunnen zijn. alle voorbeelden die ik heb uit 43 zijn of panzergrau met whitewash (oostfront), of geheel geel (afrika), al dan niet met roodbruine cammo (?). helaas geen interieurshots van de marder2, dus het blijft evengoed gissen. nu ben ik zelf eerder geneigd om een gebakkie in frankrijk te gaan bouwen als een op het oostfront of afrika korps (geen wit en geen geel, lijkt te veel op elkaar voor mij zeg maar). dus grijs met gele cammo is nog wel te doen verwacht ik. eventueel kan ie ook gele basis, en uiteindelijk od met een grote ster op de zijkanten, schijnt dat de amerikanen er een in de buurt van de ardennen hebben gebruikt

Goede morgen Eric, je was er weer vroeg bij zie ik 🙂 . Hartelijk dank voor de bijzonder interessante foto's. Ik sta ervan te kijken dat er toch maar steeds nog nieuwe foto's opduiken van de Bison (misschien dat ik die Dragon kit nu toch maar eens moest aanschaffen 🙄 ). Verder vind ik de begrafenis foto's, de RSO plaatjes en de foto's genomen in Tilburg erg interessant.

Groet,

Arjan

Eric,

Bedankt voor de nieuwe plaatjes en zeker die van de 116 schitterend.

Bedankt en een prettig weekend.

Bert

Wiens begrafenis is dat? Lijkt me een behoorlijk belangrijk persoon...

Op de laatste foto van de serie staat zijn grafkruis met naam.

Bert

[ur=http://www.network54.com/Forum/47207/message/1370097103/Panzer-Abteilung+115]gepost op ML[/url]:

Response to Ebay: various Friday (Saturday) items...
Hello

Fantastic photo series of Panzer-Abt. 115, thanks! I own one of these photos already (bought on a previous e-bay auction) so I have made some research on the episode: the photo sequence was taken in Beckingen, south of Trier near the present border with France.
Hptm. Hans Gottfried Klaerner was the commander of 2. Kompanie and had died on 3.9.44 in Barbonville, near Blainville sur lEau, south of Nancy. Pz.Abt. 115 was just arriving from Italy on those days. According to the WAST he was indicated as verstorben, not gefallen, so not fallen in combat but possibly killed in an accident. This is however contradicted by what written on the grave as shown on a photo here.
The officer carrying a walking stick is probably the Abteilung commander Major Fritz Tölke.
Very interesting is also the unit insignia, a three-point star, on the tank fender.

Those who read German can read an interesting story on the Beckingen funeral here:
alhier (the other officer mentioned in the article, Oberleutnant Wolfgang Schieferer, was the commander of 3. Kp./Pz.Abt. 115 and fell on 12.9.44 in Vezon, west of Arnaville, south of Nancy, in combat against the American bridgehead on the Moselle river).

Note the peculiarities of the Pz. IV: space armour on the turret roof, holders for fuel cans and a spare running wheel on the right hull side, big box on the rear hull.
Photos of tanks from PzAbt 115 are very had to come by. Some images I have been able to attribute to this unit thanks to the mentioned modifications are in Panzerwrecks nr 5, pages 43-45 (taken near Apweiler/Beek; so not II./SS-PzRgt 10).
Additionally, there is the famous Lustmolch Pz IV photo in Bastogne and two photos of another PzIV destroyed near Bastogne in Panzerwrecks nr 5, pages 84-85 (the mentioned field modifications are not present on these, though). Does anybody know more?

Stefano Di Giusto
http://www.panzer-ozak.it

Hallo Eric,

Bedankt zaten weer veel mooie plaatjes bij, voor al die bijzondere Flak met Meiller bougies.

Bert

Inderdaad weer schitterende foto's Erik.

Zeker de betonnen boogbrug bij Hatert is interessant te zien.
Deze was op 10 mei al veroverd door duitse troepen.
Maar of deze foto's ook al van zo vroeg zijn, wie zal het zeggen?

De 2 panzerfoto's, zijn zeker van de 9.Pz.Div. (de 2 kruisjes die dit aangeven zijn duidelijk te herkennen).
Alleen lijken me dit foto's van de terugtocht uit Nederland, zo rond de 16e mei.
Het 9. is namelijk via N-Brabant, Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, en toen pas Gelderland, door Nederland getrokken.
Ik zou eerder denken dat het tussen Woudenberg en Scherpenzeel is i.v.m. de toren op de achtergrond:

266px-Woudenberg_watertoren_2721.png

bron wikipedia

Wederom dank voor het vinden & plaatsen!
Ze staan alweer op de harde schijf 🙂

Groet, Erwin

Hoi Erik,

wederom interessante foto's. Volgens het bijschrift zijn de meeste in en rondom Zutphen gemaakt en voor zover ik het kan nagaan klopt dat ook. De watertoren staat er nog steeds en de noodbrug begint volgens mij bij de vispoorthaven.

gr Bas

Interessant deze plaatjes ! Bedankt Erik.

Erwin, je zei:
Ik zou eerder denken dat het tussen Woudenberg en Scherpenzeel is i.v.m. de toren op de achtergrond:
Dat heb je goed opgemerkt, want op de achterzijde van de foto met toren staat "Scherpenzeel" gekrabbeld.

groet 😉

peter van dijk zei:
Interessant deze plaatjes ! Bedankt Erik.

Erwin, je zei:
Dat heb je goed opgemerkt, want op de achterzijde van de foto met toren staat "Scherpenzeel" gekrabbeld.

groet 😉

Tja, de locaties die verkopers erbij schrijven, of die achterop de foto's staan, vertrouw ik voor geen meter.
Op de foto's van de brug bij Hatert staat bv "vor Rotterdam".
Technisch gezien klopt dit wel ja, maar het is nog wel een heel eindje 🤣

Groet, Erwin

Bedankt maar weer Eric ! De Lopesan foto is inderdaad van de Panzerjäger I "Märisch-Ostrau". Dit was een voertuig van Pz.jg.Abt. 670, ik heb toevallig vorige week contact gehad met iemand die een fotoalbum heeft van deze eenheid. Heb deze week ook nog deze foto's opgeslagen (Flak 30 op Laffy):

Groet,

Arjan

Bedankt maar weer voor alle moeite Eric, had de foto van de Opel Admiral nog niet gezien er blijken bovendien nog twee andere Admiral foto's te zijn . Ik vraag me af waar die Marder D II en III foto's gemaakt kunnen zijn. De parade was kennelijk in het kader van der Tag der Wehrmacht. Er zijn denk ik maar liefst 3 verschillende type Marders te zien. Ik begrijp werkelijk niet op welk oord "Lilli" slaat of staat er "Cilli" 😕 :

Groet,

Arjan

Bedankt voor de suggesties heren maar Lillo is het zeker niet (niet veel meer dan een oud fort met een dozijn huizen) en ook Lille biedt geen uitkomst (heb hier vanmorgen ruim een half uur virtueel rondgetoerd ). Heb zelfs Lillehammer virtueel bezocht 😕 .

Arjan

Hoi Arjan, leuke puzzel 😀

De oplossing: het is Celje in Slovenië.
Het heette vroeger Cilli (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cilli )

De kerk die je ziet is de St. Mary's kerk.
Plaatje ter vergelijking: http://en.wikipedia.org/wiki/Stari_Pisker

En Erich: weer bedankt voor een heel jaar met mooie foto's!!!!

Groet,
Willem

Mijn dank heren, had zelf ook op Cilli gegoogled maar kwam niet verder dan Chili en pepers 🙂 . Ik denk dat ik nu met enige stelligheid kan beweren dat de Marders in kwestie toebehoorden aan Panzerjäger Ersatz und Ausbildungs Abteilung 48 :

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/PanzerabwAbtErs/PanzerabwAbtErs48.htm

Groet,

Arjan

Bedankt Erik

Ook bij deze zending zat weer aardig wat mooi spul bij.
Mijn VOMAG archiefje is weer uitgebreid

Groet Bert

YEP Eric, wederom veel fraaie plaatjes gezien zeg !

Bedankt voor de moeite elke keer weer, topservice
compliment02_zps1f780117.gif

groetje uit eigen album 😉
Peter

Ik heb die ongepantserde + extra opbergruimten 251-configuratie al eens eerder gezien. Volgens mij bij de intrek in Nederland (Arnhem?) ergens.

EricReist zei:
en hee, grappig, de tafel van bouwgroep Utrecht!

k-DSC02648.JPG

Tja, dat waren nog eens tijden....... Toen Ronald S. nog Baugruppenleiter was, we allemaal trouw ons clubtenue aantrokken (inclusief de armbanden met Baugruppe Utrecht op onze rechtermouwen), er orde en rust was en we ook op zo'n bouwavond nog wat leerden van de Baugruppenleiter. Je ziet hoe hij daar midden in de groep even de zaken aanwijst en we allemaal aandachtig luisterden.
Het is wel bergafwaarts gegaan met de nieuwe Baugruppenleiters 😉

(Weer bedankt voor de fijne verzameling foto's van deze week!)

Willem

hoewel ik geen regelmatig "poster" ben van berichten, laat staan van modelbouwen zelf, kijk ik wel iedere week uit naar deze schooone rubriek !

Terug
Bovenaan